Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det kan man da. Derfor oplever vi også de forskelle, der kan være på diverse kabler. Den boks, som er på MIT's første ht kabel skulle vist udvide og stabilisere frekvensgangen langt ud over det hørbare. Det skulle således have en urtolig klarhed og dynamik op efter, da det er helt fri for skin effekten. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jo, det kan man da. Derfor oplever vi også de forskelle, der kan være på diverse kabler. Den boks, som
er på MIT's første ht kabel skulle vist udvide og stabilisere frekvensgangen langt ud over det hørbare. Det skulle således have
en urtolig klarhed og dynamik op efter, da det er helt fri for skin effekten. |
|
|
Hvordan udvider og stabiliserer boksen frekvensgangen.
Jeg er interesseret i hvad der sker med signalet, ikke i fine ord. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sørger for at modstanden ved hjæp af passive komponenter holdes ensartet uanset retursignal fra højttalerne eller hvor meget effekt, der kommer i gennem kablet. Forstærkeren skulle få mere styr på højttaleren ved de højeste frekvenser.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jo, det kan man da. Derfor oplever vi også de forskelle, der kan være på diverse kabler. Den boks, som er på MIT's første ht kabel skulle vist udvide og stabilisere frekvensgangen langt ud over det hørbare. Det skulle således have en urtolig klarhed og dynamik op efter, da det er helt fri for skin effekten. |
|
|
Hvor højt frekvens indhold er det nu liiige man kan reproducere fra en cd med 44.1kHz samplingsrate?
Stabilisere frekvensgangen... Hvor, på hvad? Korigerer det ht eller rummet, jeg forstår ikke helt.
Skin effekt, ja det taler folk tit om, prøv lige at regne lidt med formlerne og audio frekvenser og normale kabler. Så bliver det åbenlyst, at der ikke er noget at "frygte"
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er selve kablet, der får nogle bedre egenskaber op efter i frekvens. Har intet med rummet at gøre.  Det var nu heller ikke alle, der kunne lide lyden fra det i sin tid.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Den sørger for at modstanden ved hjæp af passive komponenter holdes ensartet uanset retursignal fra
højttalerne eller hvor meget effekt, der kommer i gennem kablet. Forstærkeren skulle få mere styr på højttaleren ved de
højeste frekvenser. |
|
|
Der er højttalere der har et så vanskeligt impedansforløb, at en del forstærkere (sikringskredsløb) kommer i problemer.
Der kan et sådant kabel have sin berettigelse.
Det bedste er at købe en forstærker der kan levere strøm ved lav impedans, og derved undgå problemet.
Eller selv montere de nødvendige passive komponenter, og derved spare det kostbare kabel.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du hørt de omtalte kabler, Boman? Ellers er det ret farligt at begynde at udtale sig om hvorvidt man selv kan flække det
sammen hjemme i carporten.....
__________________ You aint nobody without a naim!
|
Til top |
|
|
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det bedste er at købe en forstærker der kan levere strøm ved lav impedans, og derved undgå problemet. |
|
|
Verden er lidt mere kompliceret sammensat...
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
Med nogle af de priser man ser, skulle man tro – de var lavet af specielt kobber fra fjerne planeter, og ud vundet af alfer i svært tilgængelige miner. 
|
|
|
Det er klart som blæk, de må være lavet i en anden dimension, for priserne er sgu mere end alienware NOS kobber må være absolut det bedste med et ½ århundredes aldering og og fin grøn patina i heldigste fald, og hvis man er rigtig heldig er det helt sort, det er vejen til lydnirvana __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
CPH-R skrev:
Med nogle af de priser man ser, skulle man tro – de var lavet af specielt kobber fra fjerne planeter, og ud vundet af alfer i svært tilgængelige miner. 
|
|
|
Det er klart som blæk, de må være lavet i en anden dimension, for priserne er sgu mere end alienware NOS kobber må være absolut det bedste med et ½ århundredes aldering og og fin grøn patina i heldigste fald, og hvis man er rigtig heldig er det helt sort, det er vejen til lydnirvana
|
|
|
Der er jo så meget andet der koster mere end man lige umiddelbart synes det er værd... Forsikringer f.eks. Afgifter på en bil... Et stykke træ.
Er det for dyrt lader man bare være med at købe - basta. Hvis man skal klage over alt det man ikke bryder sig om har man et trist liv.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Har du hørt de omtalte kabler, Boman? Ellers er det ret farligt at begynde at udtale sig om hvorvidt man
selv kan flække det sammen hjemme i carporten..... |
|
|
Mine forstærkere er - gennem mine højttalerkabler - forbundet direkte til højttalerenheden, uden nogen form for delefilter eller
andre komponenter (jeg bruger digitale delefiltre), så jeg tror ikke omtalte kabler vil være nogen forbedring.
Jeg anvender digital korrektion, så jeg behøver ikke kabler til at kompensere for andre fejl.
Men du har da ret i, at det ikke er noget for amatører at rode med forskellige passive komponenter for at kompensere fejl i
delefiltre og forstærkere. __________________ Boman
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du aner ikke hvad der er i kablerne, du aner ikke hvordan de lyder, og du er enig i at det ikke er noget man skal rode med
selv. Så er det måske lidt uovervejet at skrive: "Eller selv montere de nødvendige passive komponenter, og derved spare det
kostbare kabel."
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke kabler taler du om?
Hvis det er mine kabler du taler om, så er kablerne til basserne 2½ kvadrat NKT kobberkabler, og til mine hovedhøjttalere er
det Duelund sølvkabler, jeg håber ikke noget andet end henholdsvis kobber og sølv i dem.
Jeg har valgt kablerne netop fordi de ikke skal "lyde af noget".
Jeg er enig i, at det ikke er for amatører at "tilpasse" kabler med passive komponenter.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg taler om de kabler du kommenterede, MIT's med den "passive" boks...
|
Til top |
|
|