Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Retningsbestemt højttalerkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jakobdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2011
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle :) Efter opgradering af min forstærker og tilføjelse af en DAC, har jeg lige et par spørgsmål:

1a) Er ALLE højttalerkabler retningsbestemte?
1b) Er det ALTID i læseretning; dvs. fra forstærker => kablets læseretning => højttaler?

2) Mine højttalerkabler har intet navn (til gengæld er de lyserøde). Kan man teste hvilken retning jeg skal køre dem fra
forstærker til højttaler?

3) Vil det være dumt at spare på dyre kabler (har ikke lige råd i denne måned) og så finde nogle kabler med bananstik
færdigloddet i eks. Fona til billige penge?
=> Grunden til det er at jeg nok om et par måneder vil købe nye højttalere, og i den forbindelse skifte til mere permanente
kabler i højere kvalitet.
Til top Vis jakobdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobdam Besøg jakobdam's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det er noget sludder med retningsbestemte (højttaler)kabler.

Musiksignalet bevæger sig både under og over nul volt, dvs signalet løber i begge retninger.

Et kabel skulle meget gerne lede lige godt begge veje - ellers er det ikke et godt kabel.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Total enig med Boman.

space

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

jakobdam skrev:

1a) Er ALLE højttalerkabler retningsbestemte?

Nej. INGEN højttalerkabler er retningsbestemte, medmindre de er virkeligt mærkelige og kun egnede til at trække en højttaler, hvis det er efter en bil.

Som det også er nævnt allerede, er det en fuldstændig symmetrisk opgave at trække en højttaler - strømmen løber lige meget den ene som den anden vej, medmindre din forstærker er i stykker.

jakobdam skrev:

1b) Er det ALTID i læseretning; dvs. fra forstærker => kablets læseretning => højttaler?

Hvad i alverden er "kablets læseretning"?

jakobdam skrev:

3) Vil det være dumt at spare på dyre kabler (har ikke lige råd i denne måned) og så finde nogle kabler med bananstik
færdigloddet i eks. Fona til billige penge?
=> Grunden til det er at jeg nok om et par måneder vil købe nye højttalere, og i den forbindelse skifte til mere permanente
kabler i højere kvalitet.

Sikkert ikke. Køb nu ikke noget for dyrt og fancy - bare noget med et ordentligt tværsnit. 4 kvadratmillimeter pr. leder burde være rigeligt.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Med nogle af de priser man ser, skulle man tro – de var lavet af specielt kobber fra fjerne planeter, og ud vundet af alfer i svært tilgængelige miner.

jakobdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

1000 tak for svar! Ah, så blev jeg jo dét klogere! :D

- Ang. "kablets læseretning"; her mener jeg bare den retning man vender kablet for ikke at læse på hovedet, når man læser
det der er printet langs kablet (eks. CHORD blablabla). :)

Det giver jo egentligt meget god mening at der ikke er nogen "retning" når nu jeg tænker over det, men tak for de rigtigt fine
og særdeles brugbare svar. :)

- Men det er vel korrekt forstået at DIN-kabler er retningsbestemte (dem jeg har mellem min DAC og min forstærker)?
Til top Vis jakobdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobdam Besøg jakobdam's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Kabler kan godt være retningsbestemte, men ikke sådan at forstå at signalet kun kan komme én vej. Det har mere noget med at gøre om kablet, altså et signal kabel er pseudo balanceret. Det vil sige, at kablet har en + og - leder med en skærm uden om. Skærmen er kun forbundet i den ene ende. Denne ende skal sidde i udgangen på apparatet. Derfor er der pile markeringer på kablet.

Når det intet står anført på kablet, sætter man det blot i.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

audioquest kabler har markeret deres signalkabler med pile og deres højtalerkabel med amp end og speakers end for hvordan de skal vende men tror ik det har så meget at sige
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

hej der

ja, der er mange pop smarte ting inden for hi-fi verden og mange hopper i med bægge ben

hvad der er skrevet af guder må jo også være regtig

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der

ja, der er mange pop smarte ting inden for hi-fi verden og mange hopper i med bægge ben

hvad der er skrevet af guder må jo også være regtig

Jeg er nu aldrig stødt på en eneste gud, som har afgivet/efterladt sig noget som helst - skrevet, tekst, billeder eller andet vi kunne kikke på - intet som helst i flere tusinde år

Men der er utallige mennesker, som gerne fortæller en, at de har haft åbenbaringer, som igen ingen som helst kan bevise faktisk skete - endnu mere mærkeligt...

Det her gælder også for kabler og HiFi og meget andet - så pas på derude, de dukker op, hvis i tager pungen eller plastickortet med udenfor boligen ...også et mærkværdigt sammentræf

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Som altid de samme alt for firkantede svar på et kabel spørgsmål. Der KAN være forskel på hvordan du vender både et
signalkabel og et højttalerkabel.

For at tage signalkablet først: Flere producenter kører med et princip som hedder pseudobalanceret. Her er det meget vigtigt
at vende kablet rigtigt! Derfor kan jeg ikke se nogen ide i IKKE at vende det i "læseretningen", så er man sikker på at man
bruger kablet som det er tiltænkt HVIS det skulle være pseudobalanceret.

Det samme gør sig i nogen grad gældende for højttalerkabler, nogle producenter monterer forskellige "bokse" i den ene ende
af kbalet, typisk højttalerenden, og også her vil det gøre en forskel hvordan du vender kablet. Så hvorfror ikke vende det som
markeret på kablet og så slippe for at bekymre sig om hvorvidt det ville gøre en forskel at vende det?

Pas på med at tage kategoriske svar for gode varer indenfor hifi, da især når man ikke engang ved hvilke kabler der er tale
om.

Angående dit kabelkøb synes jeg helt sikkert du skal spare pengene nu, og så kigge på det igen når du har de højttalere du
gerne vil have. Vær opmærksom på hvordan det kabel du i sidste ende køber er opbygget og af hvad, mere end hvad det
hedder. Er det ren kobber, eller er der sølv indblandet for eksempel. Prøv også gerne et single core kabel overfor et
"traditionelt" kabel. Det er i sidste ende her de store forskelle er at hente, og ikke så meget om det har været frosset ned til
minus 3000 grader eller kommer i en flot træ-æske.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Det samme gør sig i nogen grad gældende for højttalerkabler, nogle producenter monterer forskellige "bokse" i den ene
ende af kbalet, typisk højttalerenden, og også her vil det gøre en forskel hvordan du vender kablet. Så hvorfror ikke vende
det som markeret på kablet og så slippe for at bekymre sig om hvorvidt det ville gøre en forskel at vende det?

Pas på med at tage kategoriske svar for gode varer indenfor hifi, da især når man ikke engang ved hvilke kabler der er tale
om.

Jeg må nok tilstå min uvidenhed.

I de 40 år jeg har været Hi-Fi-entusiast har jeg andrig ejet et højttalerkabel med en "boks" i den ene ende.

Kan nogen oplyse mig om hvad der er i en sådan "boks"?

Og hvilken funktion den har?

Er det et filter - eller?

Den skal vel ikke påvirke signalet - eller?

jakobdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Rigtigt spændende - mange tak for fyldestgørende og brugbar viden, især til megholm :)

Mine rca'er er vendt korrekt - det var det første jeg gjorde, da jeg alligevel skulle have alt fra da jeg fik det nye udstyr (mine
gamle rca-kabler var defekte i højre kanal). Resterende kabler har jeg ikke så god mulighed for at teste.

Jeg slog lige pseudobalanceret op på google, og fandt ud af at søreme jo - mine Chord Crimson-kabler er skam
pseudobalancerede (det er alle Chords analoge kabler iflg. deres website).

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
megholm skrev:

Det samme gør sig i nogen grad gældende for højttalerkabler, nogle producenter monterer forskellige "bokse" i den ene
ende af kbalet, typisk højttalerenden, og også her vil det gøre en forskel hvordan du vender kablet. Så hvorfror ikke vende
det som markeret på kablet og så slippe for at bekymre sig om hvorvidt det ville gøre en forskel at vende det?

om.

I de 40 år jeg har været Hi-Fi-entusiast har jeg andrig ejet et højttalerkabel med en "boks" i den ene ende.

Skal en cdafspiller påvirke signalet? Skal en højttaler?

Her er lidt du kan læse på til at starte med, den helt korte forklaring er at boksene påvirker kablets elektriske egenskaber,
hvilket "skulle" påvirke lyden. Har kun prøvet et enkelt MIT kable, så vil ikke udtale mig om virkningen, men synes generelt at
de er alt, alt for dyre.

http://ww2.mitcables.com/

http://www.transparentcable.com/

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

jakobdam skrev:
Rigtigt spændende - mange tak for fyldestgørende og brugbar viden, især til megholm :)

Mine rca'er er vendt korrekt - det var det første jeg gjorde, da jeg alligevel skulle have alt fra da jeg fik det nye udstyr (mine
gamle rca-kabler var defekte i højre kanal). Resterende kabler har jeg ikke så god mulighed for at teste.

Jeg slog lige pseudobalanceret op på google, og fandt ud af at søreme jo - mine Chord Crimson-kabler er skam
pseudobalancerede (det er alle Chords analoge kabler iflg. deres website).

Det er så lidt, det er jo derfor vi har et forum :-)

Nu du er igang med Chord skal du helt sikkert prøve deres højttalerkabel til den tid, de har et godt forhold mellem ydelse/pris
generelt. Andre mærker kunne f.eks være DNM Reson (single core kobber) og Wyrewizard, men der er jo et hav af kabler.
Men prøv dig frem, og skriv lidt om hvad du synes.

jakobdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk et par nye højttalerkabler som jeg fik med da jeg købte forstærkeren; CHORD Classic Leyline mener jeg de
hedder.

De ser noget tynde ud, men jeg er ikke i tvivl om at de er monster meget bedre end dem jeg har og bruger nu; problemet er at
jeg gerne vil ha nogle bananstik på dem (igen; jeg er doven, og generelt bare træt af bare-wire og oxydering der gør at jeg
cutter og cutter)... men dem har jeg ik lige fået endnu...

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Boman skrev:
megholm skrev:

om.

Skal en cdafspiller påvirke signalet? Skal en højttaler?

Her er lidt du kan læse på til at starte med, den helt korte forklaring er at boksene påvirker kablets elektriske egenskaber,
hvilket "skulle" påvirke lyden. Har kun prøvet et enkelt MIT kable, så vil ikke udtale mig om virkningen, men synes generelt
at
de er alt, alt for dyre.

http://ww2.mitcables.com/

http://www.transparentcable.com/

Ved af følge linkene kan jeg kun læse en masse ord om hvordan de er bedre end kabler uden bokse, men ingen forklaring
på, hvad der sker i boksen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg mener boxen ændre Q'et i kablet, så lyden kan strammes op eller blive mere rund i klangen. Nogle boxe kan man justere på, vist nok. Sådan lidt á la Kef's C'ube boks.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
audioquest kabler har markeret deres signalkabler med pile og deres højtalerkabel med amp end og speakers end for hvordan de skal vende men tror ik det har så meget at sige
Jo, man kan godt høre forskel på retningen. Måske ikke lige med ht kablerne.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg mener boxen ændre Q'et i kablet, så lyden kan strammes op eller blive mere rund i klangen. Nogle
boxe kan man justere på, vist nok. Sådan lidt á la Kef's C'ube boks.

Kan man ikke opnå det samme ved at anvende forskellig kabeltværsnit (modstand).

Vi purister foretrækker så lav ohmsk modstand som muligt, så vi opnår den mest præcise bas/største dæmpningsfaktor.

Hvis man ønsker en mere udflydende bas, kan man bare bruge et tyndere kabel, det er formodentlig en del billigere end
omtalte kabel med boks.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes