Forfatter |
|
Tuborgxxl Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 29 September 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står og vil Bi-amp på min DIY Troels Gravesen højttalere, Jensen 1071. Jeg har et sæt Jungson JA-50 monoblokke som
skal trække toppen, til bunden er det endelige valg i faldet endnu. Men lige meget hvilken forstærker jeg bruger til bunden, så
er følsomheden i Jungson'erne højre, og der er ikke nogen volume kontrol på dem, så jeg har ikke mulighed for at dæmpe
dem.
Så derfor jeg leder efter en forforstærker med 2 output, hvor man enten kan stille gain på hver output, eller en med en
fader kontrol. Rca eller xlr, har begge dele i resten af anlægget.
Nogen som har nogle forslag? Pris op til ca 10000kr, må gerne være brugt.
Mvh Tommy Sørensen
|
Til top |
|
|
Tuborgxxl Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen som har nogle forslag?
|
Til top |
|
|
Asteen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm .- som jeg ser det er der en række problemer i dit projekt..
Først og fremmest er det ikke en god idé at anvende forskellige forstærkere til bi-amping, da den store variation i komponent sammensætning vil gøre lyden uharmonisk. Desuden vil det kræve avanceret måleudstyr at mache volumen på de 2 forstærkere, så mellemtonen bliver konsistent/ensartet i begge kanaler. ( begge forstærkere bidrager i dette område)
Bedst ville det være at anvende aktive delefiltre der deler signalet op i hhv. høj/lav frekvensområde. Det kræver at du fjerner de passive filtre i dine Troels Grevesen højttalere og får fat i aktive filtre. Jeg er ikke sikker på at det kan gøres for de 10.000 kr du har til rådighed.
Er du til DIY, er der masser af diagrammer på dette link ---> http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4
Linket giver dig også en idé om hvor avanceret biamping faktisk er, hvis det skal blive godt. 
__________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
Til top |
|
|
volvoturbo Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt med NAD 165 den har 2 udgange en "normal" pre out og en som kan dæmpes. Begge udgange kontrolleres selvfølgelig med volumen reguleringen.
Med hensyn til forskellige forstærkere kan det jo netop være ideelt hvis man bruger den ene til lave frekvenser og den anden til de høje som du jo selv er inde på.
Held og lykke med projektet.
Mvh Per Petersen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tuborgxxl skrev:
Slet ingen som har nogle forslag? |
|
|
En Onkyo P-388F forforstærker har en output gain til hver kanal. Men den er ikke så let at finde brugt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Asteen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tuborgxxl Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht måling, så har jeg TruRTA level 4, ved godt det ikke er det mest professionele, men jeg syns nu det virker meget fint.
Jeg tror at jeg vil kigge efter sådan en Onkyo P-388F.
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Lyngdorf dpa1 kan.
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt lettere løsning: to ens stereo-effekttrin med justering af indgangsfølsomheden på frontpanelet.(Eller fire
monoblokke).
Der er masser af den slags derude, måske flere ældre brugte end nye.
Det var ret almindeligt for 10-20 år siden. Mere end nu, har jeg på fornemmelsen.
De fleste af Onkyos effekttrin havde det, og visse gamle Denon-modeller havde det også.
Det kræver naturligvis at dine højttalere er bygget til biwiring/biamping.
Men så skulle det også virke perfekt.
Forforstærkere med individuel niveau-justering af to sæt udgange er meget sjældne, som svarene ovenover vel også
antyder.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Tuborgxxl Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke skille mig af med mine Jungson, da jeg er meget glad for den måde de spille på, især når de kun trækker toppen.
Men jeg syns ikke rigtigt jeg vil af med 18k til et sæt mere.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tuborgxxl skrev:
Jeg vil ikke skille mig af med mine Jungson, da jeg er meget glad for den måde de spille på, især når de kun trækker toppen. Men jeg syns ikke rigtigt jeg vil af med 18k til et sæt mere. |
|
|
Får du fat i sådan en Onkyo P-388F, får du ganske lækker klang/lyd. Den vil gå godt med de 2 Jungson.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|