Forfatter |
|
Wolfhagen Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2011 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 29 September 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen!
Dette er mit første indlæg her på siden, så jeg håber jeg har oprettet det i den korrekte kategori. Ellers undskyld!
Jeg er ikke den store Hifi-nørd, desværre, men jeg værdsætter god musik og vil meget gerne selv have et anstændigt stereo-
system. Det har jeg nu sat mig for at lave.
Da jeg er så heldig, at min kæreste arbejder i Elgiganten og jeg derved opnår en fordelagtig rabat, skal jeg desværre helst
vælge noget de fører. Det begrænser mig nok en del.
Jeg er således faldet for et par Jamo S608 gulvhøjtalere som til prisen spiller ganske fornuftigt, men jeg er lidt i vildrædde
med valg af forstærker.
Jeg har idag min musiksamling digitalt i iTunes (apple-lossless) og gider ærligtalt ikke CDer længere. Jeg tænker at benytte
mig af Air Play, har en airport-enhed til dette med optisk kabel, som idag er koblet på en ældre Sony 6.1 reciever (6x100watt
eller deromkring), 5.1 System Audio højtalersæt og den løsning har jeg været glad for.
På sigt vil jeg gerne have en pladespiller koblet til.
Spørgsmålene er ganske enkelt:
- Hvor kraftig skal forstærkeren være for at yde højtalerne retfærdighed?
- Findes der en fin forstærker på elgigantens side som er pris/kvalitetsmæssigt er i orden?
- Er højtalerne helt ude i hampen? Og skal jeg droppe Elgiganten? (prisen er god, men jeg kommer ikke ind på enkelte
rabatter)
Af stereo-forstærkere af relevans på siden er der følgende mærker:
- Onkyo A9155BL, Onkyo A-VL5
- Yamaha AS700B
- Pioneer AA6JMK2
- Abrahamsen ABRV21IA (Er det ikke totalt overkill?)
Hvis ikke forstærkerne i elgiganten er noget værd, har i så et bedre bud? Prisloftet må være ca. 3000-4000kr. Der behøver
ikke nødvendigvis at være D/A converter i forstærkeren, men det vil naturligvis være nemmest for mig. Alternativt kan jeg på
en senere tidspunkt købe cambridges D/A converter, som har en fornuftig pris.
Det var en længere smøre! Jeg håber i kan forstå mig og har lyst til at hjælpe. Jeg syntes simpelthen ikke jeg kan læse mig ud
af mere og har brug for folk med erfaring istedet.
Tak for hjælpen!
|
Til top |
|
|
Wolfhagen Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den skulle vel nok have været i Digital kategorien.. Hjælp :-)
|
Til top |
|
|
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wolfhagen. PAS på. Du er på vej ind i en endeløs verden/hobby som man hurtigt bliver grebet af  Jeg kender ikke meget til de systemer der sælges i Elgiganten, men en hurtig søgning siger mig at du på (stereo)forstærker siden vil få meget mere ud af at kigge andre steder. Min seneste oplevelse med en forstærker i elgiganten var heller ikke hvad jeg ville kalde HIFI, da det mildes talt lød forfærdeligt. Det bør dog nævnes, at jeg bare overhørte en test af et system, som en kvinde fik en af sælgerne til at sætte op, og jeg havde derfor ikke mulighed for at spore "fejlen". Min pointe med historien er at du bør lytte til systemet før du køber (tal og specifikationer siger ikke alt). I dit tilfælge ville jeg gå efter noget med en indbygget DAC eller få en DAC sammen med forstærkeren da airport'ens analoge udgang, ifølge mig, ikke lyder specielt godt. Jeg ville se om jeg kunne finde en XTZ, eller noget lignende. Fra ny ligger den lidt over dit budget, men der dukker ofte nogle op på brugtmarkedet. Skal det være uden indbygget DAC ville jeg gå efter en Cayin, også lidt dyrere, men du få meget lyd for pengene i disse. Angående højttalerne så kender jeg ikke så meget til den pågældende model, så kan desværre ikke kommentere på disse. VH Søren
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de Onkyo forstærkere du selv nævner + En Cambridge DAC vil være et godt valg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du tager den der Onkyo A5VL..! så kan du køre digitalt ud af din airplay og ind i Onkyoèn
en airport express har også digital udgang.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Wolfhagen Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for Jeres svar! Det er dejligt med lidt forskellige synspunkter.
Grunden til mit valg ind i "begynder-Hifi-verdenen" er, at jeg på nuværende tidspunkt studerer og derfor ikke kan betale helt
hvad der nok kræves for et ægte hifi-system.
Efter at have set på flere forstærkere er jeg sådan set ikke blevet klogere (endnu!). Jeg køber helt sikkert Jamo S608. Jeg får
ikke bedre højtalere til den pris efter mine øres mening. De skal så holde i en 2-3 år, ind til jeg økonomisk kan forsvare større
modeller.
Mht. forstærkeren tror jeg faktisk jeg vil kigge uden for elgiganten. Jeg har været inde i to butikker og lytte til forstærkere
med Jamo s608, og ligegyldigt hvilken jeg lytter til, syntes jeg lyden "flyder for meget ud" og mangler detaljer. Referencen er
selvsamme højtalere på en Cambridgeforstærker hvor detaljegraden er langt højere, og med et par musiknumre jeg kender
utroligt godt..
Jeg er sikker på forstærkerne kan finjusteres, at lokalet ikke er egnet, mv, men jeg tør ikke købe noget jeg ikke først kan
høre - og synes om! Så jeg starter simpelthen med at koble højtalerne til min Sony Surroundforstærker (sikkert blasfemi) og
så vil jeg lede lidt på nettet efter en passende erstatning i mellemtiden. Jeg kan ikke helt afgøre, om forstærker med
indbygget DAC fordyrer mere end en ekstern DAC + analog forstærker. XTZ har fanget min interesse, men jeg har endnu ikke
set dem fysisk i en butik, og det ville nu være dejligt at lytte til den først! Jeg bor dog i Malmø og kan se mærket er svensk, så
det kan være de kan findes i området..
Men er det helt tosset at købe en bedre forstærker end højtaler og så om 2-3 år opgradere højtalerne? Jeg er ikke helt med på
hvor hurtigt udviklingen går på forstærkermarkedet, men en god forstærker er vel en god forstærker.. Eller?
Jeg køber:
Jamo S608
Nuværende forstærker:
Sony STR-DB790 QS
http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-db79 0
Overvejer:
- XTZ Class-A 100 D3 - nypris er dog lige voldsom nok. - Er det sådan en ny mener SørenD?
- NAD C356BEE + MDC DAC (http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor /nad_mdc-dac-
modul_forforstarker.htm) - Kunne dette være en fornuftig løsning, eller er XTZ så smartere?? Den er også prismæssigt i
overkanten, men måske kan jeg starte uden DAC og så tilføje den når økonomien har det bedre igen?
Alt andet lige vil et par nye gulvhøjtalere give musikken et tiltrængt løft og det glæder jeg mig til!
Endnu en gang tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er indbygget DAC i
XTZ Class-A 100 D3. det er en fremragende forstærker til prisen, så den syndes jeg du skal gå efter hvis du kan komme til det for budgettet. så er der også plads til du kan opgradere dine højttaler senere
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst at et sæt Jamo S608 kan biwires ,bi-ampes det prøver du lige inden du kigger dig om efter ny forstærker. Min alm sony snurrer rundt reciver har en indstilling der hedder multi stereo og der spille baghøjtalerne det samme som de 2 fronter, du har sådan en mulighed. Så skal du bare skaffe 1 sæt ekstra højtaler kabel og du har både biwiring og biamping for det som et sæt ekstra sæt høtaler kabel koster.
Du har en Lydfeltsprogram Musik 4.0 den bruger du og så har du 4 x 100 watt til dine højtaler, udgiften er et sæt ekstra højtalerkabel
http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-db79 0#pageType=TechnicalSpecs
|
Til top |
|
|
Casper_LC Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sælger Elgiganten ikke Klipsch..??
Det er ihvertfald en højtaler der er værd at overveje...
Ang XTZ, så får du meget for dine penge..
__________________ Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
|
Til top |
|
|