Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker - hvad er bedst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 September 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen

Jeg står overfor at skifte min alt for lille forstærker til min B&W CM8 til noget større. Jeg har kig på 2 emner.

Skal jeg vælge forforstærker med effektforstærker såsom NAD C165 med NAD C275 eller den integreret model NAD C375?
Hvilket får meget ros.
Prisforskellen er 1000.- og det er ikke så slem.

Hvad er plus og minus ved disse løsninger?

Mvh
Stefan
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

- Du vil ikke hellere have en rigtig forstærker end de der middelmådige NAD'er i en dårlig produktions-kvalitet???

Hvis det absolut skal være NAD, så gå efter nogen _gamle_ enheder, måske silverline eller 218THX, de er væsentlig mere holdbare, og silverline er vel _næsten_ til at holde ud og høre på.

Et godt bud med fornuftig økonomi kunne være Harman/Kardon Signature 1.0 (pre) og Signature 1.3 (3ch Effekt) - Bør kunne findes til 4-7k brugt.

Som nyt Vincent MK331 og en Pre efter eget valg - måske 10-15K eller Harman HK990 ( Med Rumkorr. og kl. A til 60W ) til 12K Vejl ( Set ned mod 9K .... )

JBLfan 

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Som nyt Vincent MK331 og en Pre efter eget valg - måske 10-15K eller Harman HK990 ( Med Rumkorr. og kl. A til 60W
) til
12K Vejl ( Set ned mod 9K .... )

JBLfan 

Ok

Synes nu ikke NAD er dårlig. Boombox fra aldi og lignede det lyder dårlig

Skulle men evt prøve at lytte til disse da, Vincent Forforstærker SA-31 med Vincent Forstærker SP-331. 11500.-    Dans hifi       
kunne jeg godt strække mig til.

Hvad mener i? andre bud i samme prisklasse?
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- Du vil ikke hellere have en rigtig forstærker end de der middelmådige NAD'er i en dårlig produktions-kvalitet???

Hvis det absolut skal være NAD, så gå efter nogen _gamle_ enheder, måske silverline eller 218THX, de er væsentlig mere holdbare, og silverline er vel _næsten_ til at holde ud og høre på.

Et godt bud med fornuftig økonomi kunne være Harman/Kardon Signature 1.0 (pre) og Signature 1.3 (3ch Effekt) - Bør kunne findes til 4-7k brugt.

Som nyt Vincent MK331 og en Pre efter eget valg - måske 10-15K eller Harman HK990 ( Med Rumkorr. og kl. A til 60W ) til 12K Vejl ( Set ned mod 9K .... )

JBLfan 

hm, HK 990 2 x 60 watt klasse A,hvor har du den fra ?

den er opgivet til 2 x 150 watt a/b, men 2 x 60 watt klasse A kræver en meget voldsom strømforsyning på min 1500 VA, det er der ikke i en HK 990 selvom den vejer 19,6 kg med

500 VA trafo, men bortset fra det er det en meget kraftig forstærker, der sikkert driver de fleste højtalere på markedet, så B & W skulle være a walk in the park for den 

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

bortset fra det er det en meget kraftig forstærker, der sikkert driver de fleste højtalere på markedet, så
B & W skulle være a walk in the park for den 

men er den bedre end NAD?

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Jblfan skrev:

JBLfan 

hm, HK 990 2 x 60 watt klasse A,hvor har du den fra ?

den er opgivet til 2 x 150 watt a/b, men 2 x 60 watt klasse A kræver en meget voldsom strømforsyning på min 1500 VA, det er der ikke i en HK 990 selvom den vejer 19,6 kg med

500 VA trafo, men bortset fra det er det en meget kraftig forstærker, der sikkert driver de fleste højtalere på markedet, så B & W skulle være a walk in the park for den 

Hmmmmm.... - Så vidt jeg husker er kl.A. opgivelsen fra High Fidelity's test af banditten - Samt det faktum at den snupper ca. 350W i tomgang ( Egen måling, da jeg havde lånt en - som jeg endte med at elske så meget jeg beholdt den ) - som i øvrigt er en pyt mere end Luxman L550, som der vist ikke er tvivl om kvalitet'erne af.

Service manual har jeg i øvrigt smidt her..:  http://elektrotanya.com/harman_kardon_hk990-230_sm.pdf/downl oad.html 
  Der er 5 paralelle sæt transer i udgangen, imod 2 sæt i L550. Mothaf**ka...

Den er i øvrigt ab fabrik opgivet til 1000W i "Power Consumption", og så vidt jeg husker bestykket med 2 stk's 630VA ringkerner med tilbehør - så mon ikke den del er i orden - Og vægten er i øvrigt 24,7 kilo...

Det er i øvrigt den forstærker i nyere tid jeg har beholdt og hygget mig mest med ved siden af mit ML / STOV udstyr til K2'erne - Og nok den der mest nærmer sig samler-objekt-status...

SP331 og SA31MK er osse ganske velspillende og musikalsk, og vil sikkert tiltale noen som det 2-delte sæt det er - men jeg kan bedre lide HK990'eren....

Hvis i øvrigt noen jyder vil høre begge dele med LS80 / 4312 ( de nye ) / K2S9800SE - eller andre spændende sammensætninger så VED jeg at Sound2Vision i Viborg har det stående - Og mon ikke osse AudioVision i Skive er et godt bud???

JBLfan

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

magnusmyggen skrev:
ramma skrev:

bortset fra det er det en meget kraftig forstærker, der sikkert driver de fleste højtalere på markedet, så
B & W skulle være a walk in the park for den 

men er den bedre end NAD?

Væææææææsentlig bedre end NAD....!!!! - og hvis du vil sammenligne med Vincent er det minimum SP331 og SA31MK - Den lille SA31 er ikke musikalsk nok. Men HK'en vinder i mit rum qua mulighederne for tilpasning ( DSP / Rumkorr. ) til daglig, og magten; n****rne når man _virkelig_ skal høre musik....

JBLfan

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 September 2011 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu snakkes der musikalsk, så er jeg forbavset over at man anbefaler en gammel NAD 218, det er da ikke det den har ry for at være.

At NAD 218 skulle være mere holdbar end NAD C275, det kræver vel at NAD C275 får lidt flere år på bagen inden man kan drage denne konklution.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Ikke for at ødelægge stemningen

Men har du prøvet og kigge på andet end NAD
Jeg har aldrig været den store tilhænger af NAD, Har en del Rotel som jeg synes gør det rigtig godt..

Måske disse var noget:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=199930
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=199634
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=199787
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Rotel havde jeg også tænkt på men var lidt over mit budget. Kunne købe brugt men vil helst have nyt.

Har fået anbefalet Vincent SV-234. Den ser ud som om den kan klare opgaven.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Vincent skulle vist være lidt til den lyse side og B&W har jo ofte en meget afslørende og tydelig top. Så det er nok ikke i den retning du skal søge. Måske ville Copland og Primare være et bedre valg. De er danske og ser spændende ud også når der ikke spilles.

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Vincent skulle vist være lidt til den lyse side og B&W har jo ofte en meget afslørende og tydelig top. Så
det er nok ikke i den retning du skal søge. Måske ville Copland og Primare være et bedre valg. De er danske og ser
spændende ud også når der ikke spilles.

Ja de ser godt ud men det er langt fra mit budget. Tror med de slags systemer mine ører begynder at komme til kort
men godt ser det ud

Jeg vil tage et smut til København (Dans Hifi lyder seriøst) om 14 dage hvor jeg kan lytte til vincent og Harmon Kardon.
Rotel bliver også for dyr for mig.
Jeg leder efter int. forstærker eller for forstærker med effekt men skal derudover have en cd afspiller med en indbygget
DAC eller kun en DAC hvor jeg kan tilslutte en Squeezebox og evt ældre cd spiller eller min nuværende blu ray spiller fra
NAD. Er der andet der
skal lyttes til mens jeg er på den anden side bæltet?

Nogen der kan støtte JBLfan med hans HK forstærker? Der er mange tilslutninger på i forhold til andre f.eks Vincent. Hvilket
kunne tyde på at der er brugt flere penge på det udvendige end selve indmaden... ??? ved det ikke

Mvh
Stefan

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

jeg har nu ellers hørt at lige præcis NAD C275 skuller være helt suplim god, i sin prisklasse. Og så er det noget med at de ikke
bruger op-amps. men diskret opbyggede kredsløb direkte fra NAD's egne hænder.

Det er nok ikke super high end. men du får meget for pengene ud fra hvad jeg har hørt fra diverse hifi-venner.

C165 kender jeg ikke. Desuden er mit syn nok lidt farvet af at bruge en helt anden fremgangsmåde, end hvad de fleste gør.
så søg lidt på google. og spørg evt hifiklubben om de ikke vil låne dig noget med hjem, så får du selv first hand experience.

Dog lader det til at deres seperate system (c165 og c275) skulle være en del bedre end c375, grundet den kraftigere effektdel.
og dedikeret strømforsyning.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hvad med det her Rotel RC 1550 og RB 1572? skal de have en lytter?

Jeg må spare op til en DAC senere... hvis det skulle være denne combo.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

rotel spiller også fint... men efter min mening... lang hen af vejen lidt ligesom NAD. Måske en tand mere rafineret. Men jeg har
kun prøvet rotels større flerkanals effektrin, foran min lexicon surround. så det er måske ikke det bedste til at bedømme stereo.

Men prøv det. du kan læse dig blind i diverse specifikationer. personlig erfaring er nu bare det man kommer længst med. find
evt nogen som du kan bytte lidt med, eller prøve dine ting hos. så får du meget mere tid og ro til at tage en ordenlig beslutning.
vores meninger herinde er fine nok. men vi kan jo kun svare ud fra vores egne erfaringer
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Sendt: 17 September 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

XTZ 100D3 - den vil du blive rigtig glad for. Dejlig varm lyd, massere af kraft, god dac, og kan også køre Klasse-A
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
XTZ 100D3 - den vil du blive rigtig glad for. Dejlig varm lyd, massere af kraft, god dac, og kan også
køre Klasse-A

Den har jeg også lagt mærke til og ser også ud til at være meget forstærker for få penge.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

ja den xtz'er er rigtig god til prisen jeg har hørt den mange gange. men det vincent sæt længer oppe er bedre (har det selv) men det er jo så også betydeligt dyre
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan afsætte 17K:  Unico pre + DM

http://highend-sound.com/produkter/brugt---demo/unico-udgaae de-forstaerker-og-cd-modeller.aspx

En unico 100 er heller ikke dum, dog er der meget at hente ved at expermentere med indgangsrørene.

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Nogle af de diskuterede emner.

NAD - Rotel og vincent test

Det er godt nok på Tysk men det går vel

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes