Forfatter |
|
AsbjørnB Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 16 August 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens!
Jeg har netop købt en DAC (prodigy cube) for at optimere lydkvaliteten fra min bærbare computer.
Mit setup er derfor:
PC --> DAC --> NAD --> højtalere
Problemet er dog, at lyden skratter når jeg afspiller musik fra pc`en (FLAC formater). Dette sker typisk når CPU`en er
belastet i forbindelse med loading af hjemmesider og åbning af programmer.
I håb om at indkredse dette vildt irriterende problem, har jeg udført et par meget uvidenskabelige forsøg, for at prøve at
finde ud af, hvornår skratteriet er værst.
PC`en har ikke haft andre væsentlige programmer kørende, og wifi har været frakoblet
(altså en urealistisk situation, hvor PC`en har været meget lidt belastet)
Foobar + flac= lidt skrat, irriterende for lytteoplevelsen
VLC + flac= generelt bedre, endda en enkelt fejlfri (hvad jeg lagde mærke til) afspilning
MPC-HC + flac= dårligst
Hvis PC`en har andre tunge opgaver igang under afspilningen, (f.eks 1080p film i VLC), forværrer dette logisk nok
situationen.
Jeg har roddet lidt rundt på nettet, og er gang på gang stødt på dette begreb "buffer length", som efter sigende skulle hjælpe
computeren med at afvikle afpilningen når CPU`en er presset. I Foobar har jeg derfor prøvet at variere buffer længden i
1000ms intervaller fra 50ms til 16000ms, uden dog at få noget nævneværdigt resultat.
Desuden skal det nævnes, at "cpu priority" har stået på high for Foobar hele tiden.
Skal det ikke kunne lade sig gøre, at afvikle en fejlfri afspilning samtidigt med at man bruger computeren til småting som
internet osv?
Min Pc er en bærbar HP med dualcore AMD 2,2 GHz der kører windows 7 64bit.
Håber nogen kan hjælpe, så der kan flyde analog vellyd ud af mine højtalere.
MVH Asbjørn
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 16 August 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder sgi underligt. Jeg har selv kørt foobar på asus eee900 med xp - som guderne må vide ikke er nogen hurtig maskine.''
Jeg vil anbefale at du lige kører ccleaner (kan googles, freeware) for at fjerne skæg og snot fra pc'en. Det tager få minutter.
|
Til top |
|
|
AsbjørnB Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Ja, den er ellers næsten lige formatteret, men hva dælen.. det kan jo aldrig skade :)
Det skal selvfølgelig tilføjes, at lyden ikke skratter hvis jeg afspiller igennem det indbyggede lydkort og ud gennem minijack og
direkte i NAD`en.
Det var jo netop denne dårlig løsning jeg ville til livs med sådan en DAC.
Andre gode råd?
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 16 August 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste jeg kan komme med er at det minder mig om i gamle dage, hvor jeg oplevede det ved to forskellige lejligheder.
1) Når hdd skulle arbejde meget og hddén ikke var sat til UltraDMA, altså hvor den ikke havde direkte adgang til rammene
(Direct Memory Access). Dette gjort vist at dataen til hdd skulle bruge mere CPU for at komme afsted, og lyden skrattet
derved.
2) På en gamle bærbar med onboard lyd/gfx chip som bare var l**t. Den kunne ikke klare når der skete for meget
ram+cpu+gfx aktivitet samtidig med den oz skulle spille lyd.
Umiddelbart tror jeg UltraDMA altid er enablet automatisk nu til dags?!
Anyways, lidtforslag, update alle dine drivere til chipsættet, north/south bridge, onboard lyd, graffikkort. Kan du fortælle mig
hvilket chipsæt og grafikkort du har? Kør evt. CPU-Z program som kan downloades gratis, det siger lidt om grafikkortet og
chipsættet.
*update*
Tjek den her hjemmeside og prøv at køre programmet som tester latency:
http://www.sevenforums.com/sound-audio/26494-does-anyone-act ually-have-sound-stuttering-fix-2.html
|
Til top |
|
|
pakomo Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 17 August 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver, at du netop har formateret for nyligt, og det får mig til at bakke Zwonkie op når det kommer til noget af det sidste
han skriver: vær sikker på, at du har de korrekte drivere! Du har godt nok Windows 7 på, som er langt bedre til at håndtere
driverinstallationerne automatisk end XP, meeen det kunne sagtens være problemet.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den side jeg har linket til, der har mange endte løst det ved driver updates, eller at disable det hardware som på en eller
anden måde får computeren til at hakke i det..
|
Til top |
|
|
AsbjørnB Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, tak for tipsne.
Prøver det lige..
Men altså Prodigy cube kræver ingen anden driver, end den som automatisk bliver installeret når man smider den i USB
udgangen.
|
Til top |
|
|
AsbjørnB Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
Har nu sikret mig at DMA er slået til. Så det er ikke problemet.
Info om mit chipset og grafikkort:
chipset: AMD 780G
southbridge: AMD SB700
grafikkort: ATI mobility radeon HD 4650 1gb ram
med hensyn til update af drivere. Er der en smart måde at gøre det på, fremfor at tæske igennem google?
forresten er der en tredje ting, jeg har undret mig over.
Inde i indstillinger for lydkortet (inde i kontrolpanel), kan man ændre hvilke sample rates og formater til dem min "digital
receiver" kan modtage. f.eks DTS Audio, Dolby digital, microsoft WMa pro audio.
Men betyder det noget, når jeg bare har en NAD stereo forstærker?
Man kan også ændre sample rate og bit depth. 16bit 48KHz, 16 bit 96KHz, 24bit 44,1 KHz osv..
Jeg synes at skratteriet bliver værre jo højere jeg sætter kvaliteten. Men hvilken burde passe? Og er det ikke noget med, at
USB ikke kan håndtere mere end 16 bit, da det er windows standard?
|
Til top |
|
|
vifarmi Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 17 August 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet, at ændre nogle af indstillingerne på pc'en under "afspilningsenheder" (højreklik på volumen ikonet i bunden af skærmen (højre side))? Det er muligt at skifte samplefrekvenser mv. Du skal selvfølgelig vælge at rette det digitale output, ikke rette "speakers".
|
Til top |
|
|
AsbjørnB Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vifarmi.
Som jeg skrev i ovenstående besked, har jeg prøvet nogle forskellige indstillinger. Men hvilken er den rigtige der burde virke?
|
Til top |
|
|
vifarmi Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 17 August 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, vi krydsede vidst lige hinanden der :-)
Den "rigtige" bør være den indstilling som din DAC kan klare (dvs. det højest mulige). Har du for alle tilfældes skyld tjekket din dac på en anden pc, for at sikre dig at det er pc'en der fejler og ikke DAC'en?
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige meget hvad, så burde den kunne klare 44-48 khz i 16 bit nok oz mere, så de indstilling skal virke.
Nerj, der er ikke en nem måde, du må igennem producenternes hjemmeside efter drivere..
Hvem er producenten af dit motherboard?
*ret* de fleste drivere burde du kunne finde på HP hjemmeside. Hvis du vil have hjælp, så kan du give mig model navnet, så
kan jeg se hvad jeg kan finde af drivere som måske kunne fixe det..
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 18 August 2011 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
AsbjørnB Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er måske lige sket et mirakel...
Jeg rodede forvirret rundt på HP`s hjemmeside. Havde indtastet modelnummeret, hvorefter der kom en lang liste over
drivere for min maskine med win7 64bit.
Udgivelsesdatoen for de fleste drivere var engang i 2009, men jeg tænkte hvad fanden.. nu prøver jeg.
Installerede ATI catalyst control center, hvilket hjalp lidt, på trods af at det er for grafikkortet. Under installationen stod der
blandt andet "installerer HDMI lyd drivere". Så tænkte at det måske ikke var så ringe endda..
Lidt længere nede på listen fangede driveren "AMD USB-Filterdriver" min opmærksomhed. Selvom det var lidt af en
lommefilosofisk begrundelse tænkte jeg, at "hey.. mit lydkort kører jo igennem USB porten, så det henter jeg da!"
og om ikke jeg var svineheldig! Efter at havde downloadet sølle 2MB driver, installeret og rebootet er der nu ingen skrat!!
Lige nu er opløsningen 24bit , 96KHZ, og på trods af at avatar kører i HD i baggrunden, står Joe Bonamassa`s les paul
krystalklart!
Nej jeg håber jeg har fundet en permanent løsning.. for det er da for fedt!
mange mange tak for hjælpen og de gode råd! - skide drivere.. :P
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, man skal ikke altid stole på windows 7 "native" drivere, ligemeget hvor nye de er ;)
|
Til top |
|
|