Forfatter |
|
TONJEN Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg overvejer en DIY løsning fra Thel.http://www.supertube.de/RV-EC/RV-EC.htm Er der nogen der har erfaring med deres kit? Både lyd og kvalitet. Jeg er forholdsvis grøn på rør området, men de bruger 12AU7 (ECC82). Er det okay, eller er der andre og bedre rør. Man kan købe et stereokit til 330,- eller 425,- Euro der indeholder alt elektronikken. Derudover skal man bruge omskifter/potentiometer/kabinet mm. Jeg synes umiddelbart det ser velproduceret ud, men billeder kan selvfølgelig snyde en del. Det kunne være rigtig fedt med lidt førstehånds indtryk fra en der havde hørt eller måske bygget en af dem.
MVH Tonnny
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke den du anviser. Men hvis jeg skulle have ny forforstærker ville jeg bygge dén her:
http://www.world-designs.co.uk/pre.htm
Jeg har bygget den tilhørende RIAA, og den spiller bedre end nogen anden RIAA jeg har hørt - uanset pris! Vejledningen der fulgte med var meget detaljeret. Det virker virkelig gennemtænkt. Dens støjniveau og brum er lavere end den Tom Evans transistor RIAA jeg havde før...
Den er selvfølgelig lidt dyrere (800 pund inkl strømfirsyning), men så får du også alt med; kabinet, interne kabler, osv. Samtidig kan strømforsyningen også levere strøm til RIAA'en, hvis du senere vil bygge den.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
TONJEN Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee. Det ser rigtig godt ud, men som du selv er inde på også en del dyrere. Jeg har selv kabinet, omskifter, NLE potentiometer fra min nuværende passive forforstærker. Derfor er et byggesæt hvor disse ting ikke er inkluderet attraktivt for mig. Iøvrigt spændende at de bruger det samme rør, ECC82, som i THEL konstruktionen .
Andre der har kommentarer til de 2 rør spiller??..
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville uden al tvivl bygge en kopi af Troels Gravesens TRAM klon. Jeg har den originale som blev brugt som forbillede. Den brummer lidt, det gør Troels ikke. Silk linie trafoerne sørger for at der er niveau nok til at trække et par gode hoved telefoner, udgangsimpedansen er lav. Rørene er meget billige (6N6P) i "Gulag udførelse" nok det bedste man kan få for så forholdsvis lidt penge.
|
Til top |
|
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
har man kabinet osv,er det selvfølgelig sjovt at bygge noget selv - især hvis delene er lidt ligesom lego byggeklodser... så jeg ville gøre som hullevad - blot med 5687 rør og et sæt lunddahl 1660 interstage trafoer,som også gør det muligt at bruge linietrinnet til hovedtelefoner...
et 12vdc glødemodul samt højspændings psu fra http://www.thel-audioworld.de/module/spr/Info-spr.htm
sokler kan købes samme sted
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lunddahl trafoer er naturligvis lige så gode som Silk! 5687 rør eller 6N6P rør er en smagssag. Jeg har kørt med 5687, men nogen af dem led lidt under mikrofoni. Men absolut et neutralt rør. Det er bøvlet at hardwire det hele med sølv i Teflon isolering, men efter min mening umagen værd. Det er jo nok ikke helt Kondo kvalitet, men det snerper. Trafoerne er følsomme mht. brum indstråling, så byg strømforsyningen op i kabinet for sig med 1m forbindelses kabel.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
jeg vil nu holde mig væg fra 5687 røret da det er lidt mørgt i øver tob, det er som om det ruller af for tidelig.
|
Til top |
|
|
TONJEN Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan I forklare lidt om linie trafoer...Er det nødvendigt i en forforstærker? Jeg troede faktisk det kun var noget man brugte i udgangsforstærkere, for at kunne håndtere højttalernes 4-8 ohm. Jeg skal drive en Zapsolute kl A forstærker, der vist nok har en lidt lav indgangsimpedans men da slet ikke nede i nærheden af 8 ohm.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udgangstrafoer i en rørbaseret forforstærker gør at man kan trække lange kabler til effekttrin uden problemer, eller at man kan bruge den til hovedtelefoner.
Både World Design og TRAM bruger trafoer så vidt jeg ved.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddahl 1660 er en linietrafo,og dermed ikke beregnet til et omsætningsforhold der ender på 8 ohm fordelene er blandt andet - meget lav udgangsimpedans (som din zapsolute forstår at udnytte..) plus mulighed for hovedtlf man slipper for signalkondensatorer,som uanset kvalitet/mærke/materialevalg - er skidt i signalvejen galvanisk adskillelse og en rigtig go lyd man kan da vælge blandt hundredevis af rør - 5687 kan være mikrofoniske,men findes heldigvis også fejlfri  er du frisk og alligevel bruger støjfri moduler til glødestrøm - kan du roligt anvende ægte direct heated triods (DHT) som fx 8025 eller 3c24 osv osv osv - den høje glødestrøm giver OVERSKUD
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
fordelene er blandt andet - meget lav udgangsimpedans (som din zapsolute forstår at udnytte..) plus mulighed for hovedtlf man slipper for signalkondensatorer,som uanset kvalitet/mærke/materialevalg - er skidt i signalvejen galvanisk adskillelse og en rigtig go lyd, sådan nogle dimser lyder også forskæligt afhæning af hvilken martriale der er anvendt, uanset hvad du propper ind i signal vejen vil det altid ændre lyden til det positive eller det negative 
|
|
|
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelene er godt beskrevet af ovennævnte skribenter. Men jeg vil stadigvæk påstå at 6N6P er et vidunderligt godt rør, især i OTK udgaven. Tykt glas, ingen mikrofoni og en lidt varmere klang end 5687 og Amperex E182CC (rigtigt godt rør, men lettere mikrofonisk). Troels har fået hjælp til en mindre ombygning af det oprindelige diagram, det gav den sidste prik over iét. Oceaner af detaljer, uden at være agressivt. Nu mangler jeg bare at slippe af med (lidt)brum.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TONJEN skrev:
Hej.Jeg overvejer en DIY løsning fra Thel.EC.htm">http://www.supertube.de/RV-EC/RV-EC.htm Er der nogen der har erfaring med deres kit? Både lyd og
kvalitet.Jeg er forholdsvis grøn på rør området, men de bruger 12AU7 (ECC82). Er det okay, eller er der andre og bedre
rør.Man kan købe et stereokit til 330,- eller 425,- Euro der indeholder alt elektronikken. Derudover skal man bruge
omskifter/potentiometer/kabinet mm.Jeg synes umiddelbart det ser velproduceret ud, men billeder kan selvfølgelig snyde en
del.Det kunne være rigtig fedt med lidt førstehånds indtryk fra en der havde hørt eller måske bygget en af dem.
MVHTonnny |
|
|
Hej Tonjen,
Der har du lige inspireret mig. Jeg er nu også blevet interesseret i THEL's sager. Især fordi han har koblet kredsløbet
væsentlig anderledes op i forhold til de andre forslag. Jeg har i fordoms tid benyttet (en kopi a counterpoint sa-1 eller sår'n)
passiv RIAA filtrering. Idag i min ARC SP9 benyttes aktiv RIAA filtrering dvs sidder i tilbagekoblingen.
Disse rør-enheder fra THEL benytter ikke "global" tilbagekobling, istedet SRPP som i koblingen lokal modkobler de 2 trin der
er i RIAA og LINE delen. Hva' det så betyder for lyden tja...
Min SP9'er er(var) jeg meget glad for, den er tweaket (for år siden) i RIAA delen med ekstra EC92 rør (hvis der er nogen
der genkender den modifikation, giv lyd:-) og gav en utrolig fast og præcis lyd. Desværre er den blevet ustabil og lyder
"begrænset" i toppen. Kan ikke umiddelbart finde fejlen så jeg vil rykke dens hovedprint ud og isætte THEL modulerne i.
Derved kan jeg bruge chassis, potmetre, switch funktionallitet og forsyning.
Det bliver "fun" at prøve, men det sættes først iværk når jeg får fat mine efterløns kroner
TONJEN er du kommet videre i dine overvejelser? Og til forum: Andre forslag?
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|