Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor variere lydkvaliteten fra CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 29 August 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

audio4ever skrev:
Mange tak for både viden og information.

Jeg har ganske vidst hørt Dire Straits - Love over Gold albummet, og det lød fantastisk. Det er ikke så højt, eller dvs. diskanten
er ikke så høj når man afspiller musikken, men man har derimod mulighed for at skrue godt op for anlægget uden diskanten
bliver for fremhævet, efter hvad jeg kunne lytte mig frem til, så gav det bedre dynamik samt det blev mere detaljerigt,
imodsætning til nogle af mine andre CD'er hvor de primært er bas/diskant som dominere (og til tider bliver direkte ubehageligt
at lytte til). Er der nogle der ved hvor disse "ægte" (ikke komprimerede) CD'er kan købes brugt henne?

Synes jeg meget der et problem det med at diskanten dominere(er for høj) og til tider er direkte ubehalig,er ofte et problem når man vil spille højt (ikke altid anlæget der er skyld i det), at bassen dominere kan jeg bedre klare som den også gør med sådan noget som techno og f.eks musik ala infernal(forfærdeligt når diskanten er direkt ubehalig at lytte til.

Eksempelvis hvad diskanten angår, var jeg til ørbæk markede og i et at de store tælte var der nogen pa højtaler som var skrigende,skarp og meget ubehalige at lytte til, hvor en af tivoliets forlyster (trods det at anlægget måske var gammelt og tildels slidt) så var gengivelse af de høje toner meget meget mere behalige og man kunne meget nemmere hold ud at høre musik ved høje lydtryk end med den gengivelse der var af diskanten inde i telet ved siden af.

Synes godt nok der er nogen der har problemer med hørelsen eller noget når de optager eller master musik for der er godt nok mange cder der ikke lyder harmonisk, ofte alt for lys og uden nogen fylde i lyden (forkert balance mellem det søde og det sure), dog må rockmusik til tioder godt lyde lidt mere beskidt end f.eks katie melua og tina dickow gør.

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

[QUOTE=audio4ever]Synes godt nok der er nogen der har problemer med hørelsen eller noget når de optager eller master musik for der er godt nok mange cder der ikke lyder harmonisk, ofte alt for lys og uden nogen fylde i lyden (forkert balance mellem det søde og det sure), dog må rockmusik til tioder godt lyde lidt mere beskidt end f.eks katie melua og tina dickow gør.

Jeg læser dette som at du mener at beskidt lyd er dårlig lyd (dog på den fede måde) når det klæder kunstneren, idet du stiller beskidt lyd op som en undtagelse for hvornår "...mange cder der ikke lyder harmonisk, ofte alt for lys og uden nogen fylde i lyden (forkert balance mellem det søde og det sure)..." er ok.

Hvis det er det du mener, så er jeg uenig. Besidt musik er IKKE nødvendigvis dårligt producerede.

Når musik lyder "beskidt" så er det oftest resultatet af et meget bevidst valg foretaget af kunster/producer. Beskidt lyd kan godt være både god og dårlig. Jeg vil blot pointere at det man normalt forstår ved "beskidt" lyd IKKE har noget med god/dårlig (godt/dårligt produceret) at gøre. Det er ganske rigtigt som du skriver, at "beskidt lyd" klæder noget musik bedre end andet. Men det er sjældent en tilfældighed når musik lyder beskidt. Et godt eksempel på "Beskidt" men velproduceret lyd er Bruce Springsteens musik. Et eksempel på dårligt produceret "beskidt" lyd er meget 90'er grunge. Det beskidte klædte musikken, men produktionerne var desværre oftest ganske forfærdelige... :)

Mange højkvalitets live optagelser har også det dér "beskidte" feel. Oftest et bevidst valg fra producerens side, idet det i højere grad giver lytteren fornemmelsen af "at være til stede"... :)

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Altså sådan noget som motorhead og andre tilsvarende grupper må godt lyde lidt beskidt (ikke nødvendigvis en dårlig lyd med at lyden er lys og meget basdominerende),det er mere der hvor lyden er meget lys og skinger med næsten igen bas, en lyden med meget fokusering på bassen og meget diskret diskant eller det værste skrigende og høj diskant med en nærmest technoagtig bas der hurtigt gir lyttetræthed og som er forfærdelig at lytte til.

F.eks et anlæg hvad balancen mellem de høj og dybe frekvenser angår er jo perfekt (i mit tilfælde har jeg et snurrerundt anlæg) hvis der er så god balance at man adrig skruer op eller ned for bassen og diskanten uanset hvilket musik,ilm man lytter til,(er så heldig at have sådan et anlæg).

Der er jo selvfølgelig forskel på en høj gengivelse af diskanten fra cerwin vega og en godt elektrostat højtaler som martin logan, men somme tider kan er en cerwin vega bare bedre til fest selv om lyden ikke er så godt som en martin logan.En perfekt højtaler gengiver diskanten meget diskret uden at man fokusere på at den er for lav eller høj, den er der bare, bassen skal gengives meget præcist stramt og dybt uden den typiske pa,cerwin vega høje gengivelse af bassen (sådan groft sagt, der er sikkert mange der kan forklare det bedre end mig). Sådan synes jeg en cd skal lyde så man fokusere mere på musikken end lyden,sikke en høj diskant eller usædvanlig dårlig bas eller noget

Men det er sjældent man oplever det fra en cd

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Det jo ikke så meget det at lyden er beskidt, det er mere det at visse plader som har en beskidt lyd, lyder som når man spiller højt på nogen gamle jamo spil højt højtaler og sit konfirmation anlæg fra 80'erne, hvor andre plader som også har en beskidt lyd lyder som nogen klassiske stor gamle jbl højtaler med en kæmpe stor forstærker med et par hundrede watt i 8 ohm og det sidste er helt klart at fortrække, og sjovest

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

The Doors : Morrison Hotel /24bits....det lyder alt for godt
Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 September 2011 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Der er ihvertfald rigtig meget viden at hente her, jeg vidste slet ikke at moderne CDer var så dårligt håndteret af lyd
teknikerene, og at de gamle "ægte" CDer er så overlegne med hensyn til lydkvalitet. Men, efter genlytning af mine gamle
og ægte CDer kan jeg tydeligt høre forskel. Lyden er langt mere behagelig, detaljeret, og der kommer mere dynamik og smæk
på musikken imodsætning til nogle af mine remasteret (og knapt så vellydende) CDer, som bare lyder højt, og på ingen måde
godt, overhovedet.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2011 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

audio4ever skrev:
Der er ihvertfald rigtig meget viden at hente her, jeg vidste slet ikke at moderne CDer var så dårligt håndteret af lyd
teknikerene, og at de gamle "ægte" CDer er så overlegne med hensyn til lydkvalitet. Men, efter genlytning af mine gamle
og ægte CDer kan jeg tydeligt høre forskel. Lyden er langt mere behagelig, detaljeret, og der kommer mere dynamik og smæk
på musikken imodsætning til nogle af mine remasteret (og knapt så vellydende) CDer, så bare lyder højt, og på ingen måde
godt, overhovedet.
Det må ihvertfald give dig en rigtig god lyst til at lytte til en masse musik.

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 September 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen som har kenskab til software ala TT-DR Offline Metter 1.4 som kan teste direkte på en CD skive eller på en Flac musik fil ?

mvh

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes