Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thule Spirit IA150B hyler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Thule Spirit IA150B som har fået skiftet alle de små lytter for 2 måneder siden ca da den brummende lidt i den ene kanal og klippede i lyden. Der har så ikke været noget med den indtil for nylig hvor forstærkeren en dag begyndte at hyle lidt når den startede op. Nu hyler den konstant og der kommer ikke lyd ud af den.

Der sidder 4 store lytter, hvor 2 af dem har lækket lidt. Spørg mig ikke hvorfor jeg ikke fik skiftet dem samtidig med de andre når jeg alligevel var i gang.
Et lille side spørgsmål : Jeg har en kammerat som mener man kan skifte de 4 lytter til 4 nye, bare det er samme antal volt for at teste om det fjerner hyleriet. Holder det vand? Og selvfølgelig få fat i de rigtige senere og få loddet dem på. Når de lækker skal de selvfølgelig skiftes alligevel.

F.eks
original 4 x 63v 10.000 uf
Test  4x 63v 470 uf

Hvis nye korrekte lytter ikke løser problemet, hvad kan det så skyldes?  Har læst lidt om at modstande og transistere kan hyle?

Update!
Jeg har efterhånden gjort havde jeg kunne, for at få min thule til at virke igen, men uden held. Derfor jeg har valgt at sætte en plov (500kr) på højkant til den persom som kan sige, hvilken/hvilke komponenter som skyldige.

8 stk ?uF lytter (små lytter nær hoved lytter) skiftet
4 stk 10.000uF hovedlytter - skiftet
2 stk 3,3uF lytter - skiftet. Normalt 16 stk men kun 2 på min udgave.

Jeg uploader en video inden for nogle dage, så folk selv kan hører hvordan den stadig eksisterende hyletone lyder.

Til top Vis Parion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Parion

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at du kan sætte nye i for at teste om hyleriet stopper, men du skal tættere på den oprindelige værdi.

470 µF er for lidt

4700 µF kan du prøve med

Hvis 2 af dem lækker lidt, er de sikkert døde og hvis de 2 af de 4 sidder i samme side (f.eks negative priode) kan det godt
skyldes hyleriet.

Under alle omstændigheder ville jeg skifte de 4 lytter og se resultatet af det, inden du søger flere løsninger
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have. Det var nemlig også det jeg havde lidt mistanke til at de var for små.

Det var også den oprindelige plan men jeg kunne lige så godt få bestilt nogle flere komponenter også få det hele over en omgang.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Men når du så er igang, så skift dem ud med nogle der har værdier som de oprindelige.

Det giver ingen mening at montere nye lytter med det halve uF. En del af IA150´s kræfter og overskud skyldes netop kapaciteten i lytterne, og jeg kan ikke se det fornuftige i ikke at montere den ud fra det originale oplæg.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Men når du så er igang, så skift dem ud med nogle der har værdier som de oprindelige.

Det giver ingen mening at montere nye lytter med det halve uF. En del af IA150´s kræfter og overskud skyldes netop
kapaciteten i lytterne, og jeg kan ikke se det fornuftige i ikke at montere den ud fra det originale oplæg.

Meningen med den halve kapacitet var at afprøve om det hjalp
.
Om det er 3000 µF eller 7500 µF er lige fedt - 4700 µF var bare en ide

Og det kunne være manden eller venner lå inde med nogle og så ville jeg såment bare hjælpe og fortælle at 470 var for lidt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:

Jeg har en Thule Spirit IA150B som har fået skiftet alle de små lytter for 2 måneder siden ca da den brummende lidt i den ene kanal og klippede i lyden.

Er det noget du selv har gjort, eller har du haft en fagmand til det ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Ronin:
Det var nok også formuleret lidt forkert. Det er netop fordi min kammerat havde nogle lytter liggende i den størrelse(470uf med samme V) som bartan er lidt inde på, i stedet for at vi skulle til at vente på at få dele hjem . Der skal naturligvis monteres de rigtige!!!! Det var bare for at udlukke om det kun var lytter den var gal. Var det andet galt kunne vi jo ligeså godt få bestilt dele over en omgang. Giver bedre mening?

Stanley:
Delvist, med hjælp fra min mate. Ellers havde jeg holdt snitterne for mig selv!

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Det er jo også dumt at investere i en stribe nye lytter, hvis det ikke er fejlen og den fejl det så er, ikke kan betale sig at lave.

Derfor skrev jeg det med de 4700 µF

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:

Stanley:
Delvist, med hjælp fra min mate. Ellers havde jeg holdt snitterne for mig selv!

Okay, jeg tænkte bare om der var noget reparationsgaranti. Det kan vi så udelukke.

Den oprindelige fejl (klipning og brum) kunne måske også have ledt tankerne hen på hovedlytterne. Og den hylen du nu oplever er kun i opstarten, det kunne måske hænge sammen med en ustabil strømforsyning der skal have tid til at komme i "balance". Og derudover er lytterne utætte.

Jeg synes alt peger på hovedlytterne, så oddsene er rimeligt gode hvis de bliver skiftet. Men helt udelukke at der også er andet galt kan man jo ikke.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Parion, hovedlytterne er et svagt punkt i Thulen (de sorte), med mindre, de er blå, så fejler de sjældent noget. Noget andet er de 16 små smd-lytter på 3.3uF, hvis du har skiftet dem med samme slags/type kan det sagtens være dem, der er defekte igen. Skift dem med almindelige, radiale lytter på 3.3uF/100 volt, helst 105 grader eller mere (125 graders), så spiller den 99,9% sikkert igen de næste par år.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

SMD sucks...burde forbydes i hifi...ihvertfald i forstærkere...jeg har en 5 kanal Thule PA250B til at stå. Umulig at reparere pga at varmen har gjort de tynde printbaner skrøbelige.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2011 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Lækre guldkorn i kommer med drenge!!!

Stanley
Boydk
Hoved-lytter? Det er de 4 store eller?

Boydk
De 4 store lytter hvor 2 af dem har lækket, er blå, hvis det er dem du mener?

smd-lytter.. ohh sh*t, sidder der også sådan nogle der i. Det var jeg ikke klar over så da jeg skrev jeg har skiftet alle de små lytter men jeg de (så vidt jeg husker)8stk på 50v 100uf.

smd-lytter sidder vel loddet på printet, hvor radiale bruger hul-montering eller hvad det hedder? Hvordan montere jeg lige de radial på smd pladser?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2011 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Parion skrev:

Stanley
Boydk
Hoved-lytter? Det er de 4 store eller?

Korrekt. Vi kan også kalde dem ladelytter.

Parion skrev:

Boydk
De 4 store lytter hvor 2 af dem har lækket, er blå, hvis det er dem du mener?

Det er dem han mener, men hvis du kan se de er utætte skal de bare skiftes.

Parion skrev:

smd-lytter.. ohh sh*t, sidder der også sådan nogle der i. Det var jeg ikke klar over så da jeg skrev jeg har skiftet alle de små lytter men jeg de (så vidt jeg husker)8stk på 50v 100uf.

smd-lytter sidder vel loddet på printet, hvor radiale bruger hul-montering eller hvad det hedder? Hvordan montere jeg lige de radial på smd pladser?

Radiale elektrolytter sidder også lodret på printet, modsat axiale. Hvis man klipper benene så korte som muligt og bruger en fin spids loddekolbe kan det normalt godt lade sig gøre at "overflademontere" dem.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hvis de store lækker, skal de selvfølgelig skiftes, ang se små smd: Stanley har lige beskrevet det helt perfekt.

MP4-12C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej, lige en lille ting.

Du nævner den hyler, og om det kan være de store lytter 10.000 uF 63V.

Det er det med garanti ikke. Selvom de er bulede og dermed ret udtørret, så virker de med 99 % sikkerhed stadig, der er
måske stadig et par tusinde uF tilbage. Selvfølgelig har de ikke den samme power, dvs bassen måske er svag, men de virker.

Hvorom alting er, så har ladelytterne ikke noget med dit problem at gøre, noget der hyler i en Thule forstærker er SMD
afkoblings kondensatorer som er døde, dvs at der er sving i nogle regulatorer. Skift alle SMD lytter til tantaler, de kan ikke
udtørre!

Mvh tidligere Thule medarbejder
Til top Vis MP4-12C's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MP4-12C

MP4-12C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

PS: på tantaler er makeringen PLUS, hvor den sorte streg på elektrolytter altid er MINUS... Meget vigtigt at huske på!!!!
Til top Vis MP4-12C's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MP4-12C

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser de smd lytter ud?

Den ene siger alm radial, den anden siger tantaler, Hvad er bedst???

Der skulle vel ikke være en af af jer som ligger inde med et diagram til thulen?

Boydk
Er du helt sikker på at de 16stk er på 3,3uf 100v? fordi så bliver de lige skrevet på bestillingen også.

MP4-12C
Du må meget gerne smide et link til de tantaler der.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hey Parion, de er ikke originalt på 100 volt, min erfaring er bare, at med 100 volt alm. radiale, holder de meget længere. Du kan få 16 af mig, bare smid en PM med dit navn og adresse. Ang. tantaler, rigtigt, de tørrer ikke ud, men tantaler med en spænding højere end 25 volt er temmelig dyre, og lige præcis i Thulen (ved ikke helt hvorfor) er der extremt høj ripple på regulatorerne, når lytterne tørrer ud!!!!!

Parion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Boydk
Kanont.. Kunne jeg lokke dig til at udpege hvor de sidder på printet hvis jeg uploader et billlede?. Ville være lidt nemmere end at skulle til at skyde 250 kr efter et diagram. Du får lige en pm

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes