Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 04:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nye kondensatorer i Rouge Cronus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Man har efterhånden hørt mange steder fra, at bedre kondensatorer er en af vejene til lykke, når vi snakker rørforstærkere.

Men, hvad skal jeg putte i i stedet for Mundorf M-caps'ene. Og er der i øvrigt andet der bør skiftes, når man er i gang ?

Duelund er nok i overkanten. For 3-4-5000 kroner kondensatorer i en forstærker man har givet 6900 for!!!

Budgettet hedder 1000-1500 kr - hvilket jo da i hvert fald også er dyrere end de for 92 kroner Mundorf der sidder nu (Frequence-priser).

Kom frisk med guldkorn

\KOF

Stort billede:

https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Rouge_inside.jpg?w=723 dfde3

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Har god erfaring med Jensen Copper foil/paper-in-oil/pure silver leadout. Det hele bliver bare mere musikalsk, og der er langt mere hul igennem (sammenlignet med m-cap supreme). Detaljeringen er ikke helt så sprød som m-cap supreme silver/oil, men det er slet ikke ringe på trods. (men der er mere musik end førnævnte)

Jensen er selvfølgelig ikke helt gratis, men 3000kr. kommer du nok ikke op på

Men bare vær opmærksom på størrelsen, for de er med samme værdi, ca. dobbelt så store som m-cap supreme, som i sig selv er større end de hvide m-caps.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

KOFS.

Jeg kan desværre kun se det ene af dine billeder - det første. Hvis du kan komme nærmere ind på hvad der sidder af uF-værdier på disse Mundorf's plads, ville det være nemmere at hjælpe dig.

Jeg personligt ville nok gå efter noget let brug Duelund alu, som du kan være heldig at finde til måske halv pris på brugtmarkedet. Bare sørg for at de er DC-tætte!

Mvh. Jens Gregersen

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Så er der stort billede tilgængeligt - tror jeg 

Kondensatorene er på 2.7 microFarad.

Jeg kigger straks på Jensen
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget i en helt anden "boldgade" - jeg kan anbefale klassiske russiske military grade PIO'er.

Jeg anvender selv et sæt K40-Y som overføringskondensatorer til udgangsrørene, de lyder rigtigt godt.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hvad spænding skal de blokere. Hold dig fra Duelund Alu de duer ikke til dette brug.   Personligt ( udover at jeg synes cast er
det bedste ) har jeg rigtigt gode erfaringer med Mundorf ZN. Alt hvad der står MKP på synes jeg er skrækkeligt . Modifix har
nogle formidable PEPT film kondensatorer på 2.2 uf.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

De kondensatorer der sidder der i forvejen er 400V. Vist ikke noget der fåes i Mundorf Zn i 2.7 uF. Men det kan man selvfølgelig godt lodde sig frem til alligevel.

Jeg går ud fra man skal holde sig til til de værdier de gamle kondensatorer har - mindst.
Vil det ændre noget at gå op i kapacitet?

Modifix?, PEPT?, Hvor ?

\KOf

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Mere end een rør-selvbygger er af selv samme mening..;o) PETP af russisk oprindelse, der tåler 160Volt vistnok. Der er også en del 22uF/63Volt og meget andet guf er tilgængeligt på E-Bay..

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hmm mumle mumle.

Det synes mig at sådan nogen russiske PETP'er ikke er meget for 400 volt. Gir det ikke en vis risiko for dårligt indeklima at gå ned på 250 volt eller sågar mindre ??

\KOF

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
De kondensatorer der sidder der i forvejen er 400V. Vist ikke noget der fåes i Mundorf Zn i 2.7 uF. Men det
kan man selvfølgelig godt lodde sig frem til alligevel.Jeg går ud fra man skal holde sig til til de værdier de gamle kondensatorer
har - mindst. Vil det ændre noget at gå op i kapacitet?Modifix?, PEPT?, Hvor ?\KOf

Hvorfor måler du ikke hvad spændingen er i kredsløbet. Ud fra det kan du bestemme hvad kondensatorernes nominelle
spænding skal være.

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Mine kompetencer rækker nok ikke umiddelbart længere, end til at skifte en dims ud med en tilsvarende dims i bedre kvalitet.

Jeg ved ikke hvor jeg skal måle, og om den spænding jeg evt. skulle måle er en stabil spænding, eller kan finde på at variere.

Jeg er med andre ord bare en glad klamphugger der vil prøve at rulle noget andet end rør

\KOF

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg synes man som minimum bør være istand til at måle forsyning spændingerne i apparatet ellers skal man holde sig fra at
modde.

Just my five cent !   

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

http://www.hificollective.co.uk/components/ampohm_oil_caps.h tml

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 November 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej KOFS

Hvilken højttaler har du. HVOR MEGET HUL IGENNEM kan dit setup klare.

I rør forstærkere betyder kvaliteten af kondensater utrolig meget.

Jeg kører selv med et par Tannoy HPD-385A og i mit setup SKAL MAN IKKE bruge MUNDORF.  Jensen PIO cobber er lidt tilbage i lydbilledet men utrolig behagelig at høre på. Clarity MR er også en rigtig god kondensator. Men intet slår V-CAP CuFT , den findes bare ikke i den værdi du skal bruge og koster virkeligt kassen.

/Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Frequence Master - dvs Scanspeak 7 tommer sliced papercone, og en Scanspeak tekstildome 3004/660000 mener jeg den hedder. Absolut ikke anmasende lyd, så jow, lidt hul igennem er fint. På den anden side er jeg ikke til aggressiv lyd, så det må jo heller ikke blive for meget af det gode.

Projektet er gået lidt på standby pga et udgangsrør der døde med fynd og klem - incl. en 100 ohms modstand det blev ristet ved lejligheden. Godt det ikke var umiddelbart efter jeg havde skiftet kondensatorer - så havde jeg helt sikkert troet jeg var kommet til at lave noget l**t

Jeg tjekker lige clarity ud Det er jo ikke verdens dyreste forstærker, så V-CAP er nok overkill ...

\KOF

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes