Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY 60cm RCA sølvkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 03 November 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Halløj i skuret
 
Nøj manner dette projekt har været længe undervejs, da der ikke pt. kunne skaffes Furutech FP-106 Rhodium stik. Så ingredienserne kom til at se således ud:
 
- WBT-0110Ag rca stik
- 0,5mm(24gauge) 99,99% ekstrablød sølvtråd direkte fra raffinaderi
- Teflon slange med en indediameter på 3,3mm
- 4,7% sølv loddetin, blyfri.
 

Meget kort fortalt var min ide, at lave et sølvkabel med nogle super stik og holde det så simpelt som muligt. Ideen gik i sin enkelthed ud på, at føre et 99,99% 24gauge (0.5mm) udglødet ekstra blød sølvtråd gennem en Teflon slange med højst mulige indediameter. Grunden til den store indediameter var, at jeg tænkte, jo mere luft omkring lederen jo bedre. Jeg ville i sin enkelthed have så lidt af lederen til at røre teflon'en. Jeg ville, ligesom de fleste andre, gå efter den lavest mulige diaelektriske værdi som muligt, og da luft er på 1 og teflon på ca. 2, skulle det være en oversize slange. WBT stikkene tillader ikke større Teflon slange end den jeg har brugt.

Lederne er blevet strøget/slebet 4-5 gange med grade 0000 ståluld, og loddet til stikkene med blåfri loddetin med 4,7% sølv.
 
 
Ovenfor ses den ene sølvleder i Teflon slangen inde i WBT stikket.
 
 
Hermed det færdige resultat.
 
Feel free to comment.
 
Mvh Thor


__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 03 November 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det ser sgu lækkert ud.....

Hvordan lyder det...? 

Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1737
Sendt: 03 November 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud

Hvor fik du fat i teflonslangen?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 03 November 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Lidt om lyden:

Tja så kan jeg ikke komme med nogen general guideline, da kablet nok skal lyttes på af flere ører og flere setups.
 
Før kørte jeg med et Viablue kabel af kobber meget venligst udlånt af John Pedersen, tak igen JohnWink. Det jeg oplever med lyden nu er: Hele bas området er strammet op, og det høje basområde høres somom det er blevet dæmpet. Om det virkeligt er blevet dæmpet, eller det bare er VAIC'en, som har fået bedre fat i enhederne skal være usagt. Jeg tillader mig at tro på det sidsteLOL. Fortsat i samme ånd, så tror jeg, at det lidt rumle-fnidder-bas, som var med Viablue'en er blevet barberet væk, så man nu kun hører bassen når den bliver slået an. Dette synes jeg faktisk er meget rart, så føler jeg lidt, at jeg får den ægte vare ud gennem højttalerne. Det skal så også siges, at jeg er meget påpasselig med ikke at få ødelagt mit anti-lyttetrætheds setup, med et anlæg som er så detaljeret at det bløder ud af ørene.Wacko
Nu hører jeg også nye facetter i bl.a. Teiturs stemme, som før var dækket.
 
AKsa: Teflon slangen er købt ved TempoElectric.


__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 03 November 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej Thor, kan se du holder fast i 1 leder pr. pol, det ser jo fint ud, stort set samme konstruktion som dit gamle xlr kabel, men med lidt tynder slanger så er der snildt plads til 4 slanger inde i det WBT stik . Kan se du har twistet lederne, oplever du ikke et lidt smaller men samtidig højere lydbillede på dette kabel ? det var i hvert fald hvad jeg oplevede da jeg lavede mundorf med twistet ledere.

Har du nogen fornemmelse af om der er stor forskæld på WBT AG og Furutech R stik ?



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 03 November 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

Ja den hedder stadig 1 leder pr. pol, men jeg vil da ikke afvise, at jeg vil prøve med 2 pr. pol senere.  Jeg skal også ha prøvet at køre lederne paralelt senere. Men du mener at lydbilledet vil blive bredere med paralel? Overvejer at parre Mundorf guld/sølv lederen med det sølv jeg har. Så to Mundorf ledere kører hot og to sølv kører cold og kører dem paralelt. Den vil jeg lige gå og fundere over.

Ang. Furu vs. WBT så har jeg kun en sammenligning mellem furu xlr og wbt rca. Den tror jeg ikke helt går. Mht. kvalitet og bruger venlighed, så er wbt helt i top med et rigtig lækkert finish. Så synes jeg også at muligheden for at spænde stikket fast i rca soklen er klasse.

Ærgeligt at jeg ikke kommer med lørdag, så ville det jo være en kærkommen lejlighed til et kabel lyt.

mvh. thor 



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 03 November 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

hej der ts_riders !

prøv med 0,80mm sølv tråd vis du skal lave et nyt kabel sener, jeg kan kun anbefale det

 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 03 November 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Hej Dan

Ja den hedder stadig 1 leder pr. pol, men jeg vil da ikke afvise, at jeg vil prøve med 2 pr. pol senere.  Jeg skal også ha prøvet at køre lederne paralelt senere. Men du mener at lydbilledet vil blive bredere med paralel? Overvejer at parre Mundorf guld/sølv lederen med det sølv jeg har. Så to Mundorf ledere kører hot og to sølv kører cold og kører dem paralelt. Den vil jeg lige gå og fundere over.

Ang. Furu vs. WBT så har jeg kun en sammenligning mellem furu xlr og wbt rca. Den tror jeg ikke helt går. Mht. kvalitet og bruger venlighed, så er wbt helt i top med et rigtig lækkert finish. Så synes jeg også at muligheden for at spænde stikket fast i rca soklen er klasse.

Ærgeligt at jeg ikke kommer med lørdag, så ville det jo være en kærkommen lejlighed til et kabel lyt.

mvh. thor 

4 mundorf leder paralelt lyder mere naturlig en 4 mundorf leder twistet, men om det er en generelt for alle leder ved jeg ikke.

Lidt ærgeligt at du ikke har tid på lørdag, men det kommer jo nok en anden gang



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 03 November 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Ser godt nok lækkert ud!
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 03 November 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Godt projekt Thor, det minder en del om dem her:

http://www.slinkylinks.net/

De skulle iøvrigt også lyde ganske godt



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 03 November 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
ts_riders skrev:

Hej Dan

Ja den hedder stadig 1 leder pr. pol, men jeg vil da ikke afvise, at jeg vil prøve med 2 pr. pol senere.  Jeg skal også ha prøvet at køre lederne paralelt senere. Men du mener at lydbilledet vil blive bredere med paralel? Overvejer at parre Mundorf guld/sølv lederen med det sølv jeg har. Så to Mundorf ledere kører hot og to sølv kører cold og kører dem paralelt. Den vil jeg lige gå og fundere over.

Ang. Furu vs. WBT så har jeg kun en sammenligning mellem furu xlr og wbt rca. Den tror jeg ikke helt går. Mht. kvalitet og bruger venlighed, så er wbt helt i top med et rigtig lækkert finish. Så synes jeg også at muligheden for at spænde stikket fast i rca soklen er klasse.

Ærgeligt at jeg ikke kommer med lørdag, så ville det jo være en kærkommen lejlighed til et kabel lyt.

mvh. thor 

4 mundorf leder paralelt lyder mere naturlig en 4 mundorf leder twistet, men om det er en generelt for alle leder ved jeg ikke.

Lidt ærgeligt at du ikke har tid på lørdag, men det kommer jo nok en anden gang

Tja det ender sku nok med, at jeg sidder med loddekolben i morgen igen så.

Der skulle helt sikkert gerne komme en anden gang

Mvh Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes