Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Linkwitz Pluto - aktiv højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
excaliburst
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er igang med at bygge mig et par Linkwitz Pluto.

Pluto: http://www.linkwitzlab.com/Pluto/intro.htm

Denne højttaler har høstet mange roser for sin naturtro lyd. Og så er den aktiv, hvilket med min Squeezebox Duet er genialt. Nu kan jeg undvære forstærkeren og bare spille med Pluto'en og min box koblet trådløst til min musik-server.

Herligt.  

Her kommer lidt konstruktionsfotos af projektet.

Delefiltre/equlizer/forstærker næsten komplet. Står ved mine mellemtone-bashorn.

Efter lang tids søgen fandt jeg disse blomsterkrukker i Bauhaus, som er perfekte til at montere min 5.5" mellem/bas i.

Testsamlet i foden og spartlet godt op. Læg mærke til at bassen spiller op i loftet og kun diskanten spiller mod lytteren. Det er et af tricksene den højttaler bruger for at 'forsvinde' ikke give egenklang.


Flere billeder når jeg kommer længere.

Hej


__________________
Morten
4098 0898
Til top Vis excaliburst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af excaliburst
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Originalt. Jeg glæder mig til at høre, hvordan du synes om lyden.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
excaliburst
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 19 April 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Originalt. Jeg gl�der mig til at h�re, hvordan du synes om lyden.


Hej Jens,

Grundet muligheden for at højne WAF i Pluto højttalerne, gik jeg amok med et helt nyt design. Som du kan se her







Lyden er ikke mindre end helt overvældende. Jeg har haft KEF 104-2, Magneplanar (de store gamle som lignede en skabsdør) elektrostater, og undervejs lagt øre til meget fine konstruktioner. Men jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt lignende afslappet og alligevel detaljeret lyd.

Læs om mine første lytte-indtryk efter en ekstensiv lyttesession på Pluto diskussionsforum her:
http://orion.quicksytes.com/viewtopic.php?f=12&t=1492&am p;start=15#p11480

Men hvis du gerne vil læse andres indtryk af lyden, kan du bare læse denne tråd forfra. Jeg har startet tråden, idet jeg ikke kunne lokalisere dem i DK for at få lyttet inden jeg startede min bygning af dem. Så jeg var interesseret i at læse om andre folks indtryk af dem.

Efter nu selv at have lyttet i længere tid og flere dage/uger. Kan jeg se at konstruktøren Linkwitz på sin hjemmeside http://www.linkwitzlab.com/Pluto/intro.htm er MEGET konservativ i beskrivelsen af dem.

Lyden er i verdensklasse. Men han skal selvfølgelig også sørge for at hans flagskib, Orion også får sin del af roserne...  

Jeg havde ikke råd/eller plads til Orion, så det endte med den aparte lillebror. Men hvis I sammenligner mit design med det originale Pluto look med 2 rør, ser man en voldsom forskel. Og jeg tror faktisk at mit design ikke forringer lyden. Jeg har dog ikke selv måleudstyr til at måle dem.

Hvis nogen er interesseret i en testlytning, kan I bare sende mig en PM, eller svare på denne tråd.

Hej


__________________
Morten
4098 0898
Til top Vis excaliburst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af excaliburst
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 19 April 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej Morten og tak fordi jeg måtte komme forbi og lytte på dine Pluto.

En virkelig anderledes og spændende højtaler. Jeg var mest forbavset over, hvor god bas der kunne komme fra sådan en lille enhed.

Ellers har jeg kun positive ting at sige om højtalerne.

Men nogen heavyrock højtaler bliver det aldrig :-) Hvilket vi jo godt vidste, men helt klart en højtaler, jeg sagtens kunne leve med.

Hilsen
Meil
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 19 April 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

meil skrev:


Men nogen heavyrock højtaler bliver det aldrig :-) Hvilket vi jo godt vidste, men helt klart en højtaler, jeg sagtens kunne leve med.


Hvilket vil sige at du godt kan leve uden heavy? Og tak til Morten også herfra.

Ja, det er helt klart en anderledes konstruktion, og alene det burde lokke flere til at lave den.

Hvis man godt kan lide dipolers måde at fylde rummet ud, er denne højttaler helt sikkert noget man skal prøve. Den lyder godt overalt i rummet, men selvfølgelig bedst i sweetspot som er ret stort i forhold til mine egne højttalere.

Jeg tror at OSI var det eneste nummer vi spillede hvor jeg tænkte at det ikke er godt. Lidt mere nede-på-jorden musik spilles imponerende i forhold til prisen.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Det er meget flottere end den originale.

Jeg har selv lige bestilt Aurasound enheder.  Jeg bestilte 4 stk. da det måske bliver et problem med lydtryk.Jeg har mini DSP til eq og delefilter,har bestilt Sure´s 4x 100w. http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960  http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_i d=8465

 Hvad har du lavet Kuglen af? Er det Ikea skåle?

Kan man mon ikke også lave "baskabinettet" af en kugle også.Jeg vil bruge subwoofer under 100 hz.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tillykke med dine flotte Pluto - især synes jeg din måde at montere Auratone-enheden på er både flot og original. Så flot at jeg har lyst til at kopiere den! Men har du gjort dig nogen overvejelser over hvor meget rum Auratone-enheden skal have bag sig for at spille optimalt? Lyttede du på versionen med kloakrøret til diskant/mellemtonen?

Vh

Hans Jørgen

 

 

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
excaliburst
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  


B�ndsei skrev:

Det er meget flottere end den originale.


Jeg har selv lige bestilt Aurasound enheder.  Jeg bestilte 4 stk. da det m�ske bliver et problem med lydtryk.Jeg har mini
DSP til eq og delefilter,har bestilt Sure�s 4x 100w. id=960">http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960 products_id=8465"> http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_i d=8465


 Hvad har du lavet Kuglen af? Er det Ikea sk�le?



Kan man mon ikke ogs� lave "baskabinettet" af en kugle ogs�.Jeg vil bruge subwoofer under 100 hz.



Hej Båndsai,Undskyld men jeg ser først dit indlæg nu. Jeg bestilte mine kugler som klare acrylkugler. Du ved dem som man
udleverer lejetøj i til ungerne på Mc'Donalds etc. Bare Google "klar acryl kugler".Jeg har aldrig set bas-kabinettet ændret.
Jeg mener faktisk ikke det er en god ide. Linkwitz har brugt rigtigt meget tid til at finde det helt rigtige kabinet til formålet.
Han har herefter tunet setup'et så det giver den rigtige respons. Og sidst er Seas enheden udviklet specielt til dette formål -
at spille i et langt dæmpet rør. Så det ville jeg ikke afvige fra.Endvidere er equalizeren tilpasset til Seas'en, så den leverer
helt ned til 40 Hz i applikationen med røret som specificeret.

Held & lykke.Morten

__________________
Morten
4098 0898
Til top Vis excaliburst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af excaliburst
 
excaliburst
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:

Hej.

Tillykke med dine flotte Pluto - især synes jeg din måde at montere Auratone-enheden på er både flot og original. Så flot at jeg har lyst til at kopiere den! Men har du gjort dig nogen overvejelser over hvor meget rum Auratone-enheden skal have bag sig for at spille optimalt? Lyttede du på versionen med kloakrøret til diskant/mellemtonen?

Vh

Hans Jørgen

 

 Hej Hans Jørgen,

Kopier du bare løs. Og tak for roserne. Jeg er meget glad for både lyden og designet på dem.

Inden jeg lavede denne radikale ændring af diskanten, fandt jeg en tråd om emnet på det dedikerede forum for højttalerne. Denne tråd foreskrev at der bag AuraSound'en skulle være 3 tommer. Det fandt jeg så en kugle som opfyldte. Nemlig kuglediameter på 80mm.

Nej jeg lavede aldrig den originale diskantmontering i røret, idet jeg finder den decideret grim. Og jeg ved min kone ville gøre det samme. Jeg har ikke kunnet lokalisere nogen med højtaleren i DK. Så jeg har ikke haft mulighed for at lytte til den originalt monterede diskant.

Men finder dog lyden af mine til langt at overstige mine forventninger til en 8000 kr højttlaer/forstærker/equalizer. Så jeg er ekstatisk for både lyden og designet. Og så er det jo bare lækkert selv at have lavet dem.

Mine Art-Pluto spiller ekstremt frit og levende, hvis de kommer min 1m fra vægge. Det er faktisk betagende at høre især akustisk musik på dem. Jeg har en CD; Einer Strauss-fest, med klassisk Strauss, hvor der er mange sjove lydeffekter som geværskud og champagne prop-knald, som virkeligt gengives uden sidestykke til hvad jeg ellers har hørt. Endvidere kan jeg i nogle opstillinger af højttaleren, på Roger Waters' Amused to Death CD, faktisk placere den gøende hund 10 sek inde i første skøring helt ude i siden og bag højre skulder langt væk.

Jeg er dog mest til lækker soft 70'er rock, og er mere til Steely Dan, The Alan Parsons Project etc, hvor Art-Pluto ligeledes er fantastiske. Men korrekt, hvis man lytter ved meget høj volumen til dynamisk musik, kommer den lille bas til sin begrænsning. Men jeg lytter til relativt høj musik; Queen, Pink Floyd etc. og manger slet ikke noget i gengivelsen. Flere har spurgt inden de lyttede om jeg dog ikke skulle lave sub'en til dem. Det er helt unødvendig - og i min bog, penge ud af vinduet. At se den lille 5 1/4" arbejde hårdt og høre hvor fint den gør det, er i særklasse en fed oplevelse.

I er alle velkomne til en lytter.



__________________
Morten
4098 0898
Til top Vis excaliburst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af excaliburst
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Morten, det er lidt forkert at skrive "en 8000 kr højtaler", da den jo også indeholder forstærker. Det vil næsten være mere korrekt at kalde det et 8000 kr anlæg - dog uden signalkilden. Og det gør det jo bare endnu bedre.

Men uanset hvad man kalder det, er det et super projekt som giver rigtigt meget for få penge..
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 13 November 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Anmeldelse/Indtryk:
Excaliburst var så venlig at byde mig hjem på en lytter forleden.
Og det var noget af en oplevelse!
I et ret stort rum spillede den lille højttaler så det ku' mærkes i både mellemgulv og sjæl.
Absolut lydbillede er vel en god beskrivelse.
Den gjorde det som jeg altid gerne har ville have en højttaler til at gøre.
Og den gjorde det helt ubesværet.
Bevares, den har sin grænse ifht. til lydtryk, men i et værelse af almindelige størrelse vil den ikke have nogle problemer. Læs; den slags rum som de fleste mennesker har tilrådighed.
Medmindre man leder efter sindsyge fest-niveauer!!! Og selv her tror jeg at den vil kunne dække de flestes behov.
Det er faktisk svært at skrive noget om en højttaler som i sig selv er definerende. For det er på mange måder den, som de andre skal leve op til.
Men den ER bare så god som den bliver beskyldt for at være:
Lineær, dynamisk, holografisk lydbillede. Fra bund til top og ud i alle krogene af lydbilledet hænger det HELE sammen.
Og prisen er vel nærmest latterlig lav. (Kr. 8000,- iflg. Excaliburst)

Det er i mine øjne også en højttaler som giver udtryk for en lyd-filosofi:
Nemlig at optagelsen skal have rum-information "indlagt" for at være rigtig/god.
Så man skal være klar til at få mindre gode optagelser klædt af til skindet. Og det er det eneste punkt hvor man skal gøre sig sine overvejelser. Men til den lave pris, er der vel også råd til et par brugte Dali'er til at "gå ud med skraldet"

Tak for en hyggelig aften til Excaliburst og Go for it! til alle der kaster sig ud i projektet.

Mvh,
Stigur


Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes