Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 03:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Upgrade af PROJECT DEBUT III Pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Ville forleden prøve at skifte pickup på min pladespiller. Dette resulterede dog i, at jeg kom til at knække en ledning i den
indvendige wiring.....arghhhh. Nå pyt, men nyt kabel skulle der jo til, så jeg ville prøve krafter med at rewire selv.

Fandt på ebay noget cardas tonearms kabel i en bundle med et godt langt stykke ledning + krympeflex + clips + loddetin.
Bestilte det hjem fra Canada og fik det igår.

Nu sad jeg hele aftenen igår, og forsøgte at få det fnidder-fnadder kabel ind i tonearmen, hvilket lykkes ret godt. Dog er jeg
lidt i tvivl med lodnignen, da de ikke er helt så blanke, som jeg ville have dem. Jeg kan ikke finde min store loddestation, så
måtte låne mig frem til en lodde-pen, som ikke lige egnede sig til fin-elektronik. Men på kom clipsene da, men tror i det
kommer til at påvirke lyden, ved at lodningerne ikke er helt blanke?

Well well....nu når jeg havde armen af plinten, hvorfor så ikke opgradere hele spilleren lidt mere?

Jeg har derudover bestilt en acryl-tallerken, en pladestrammer og en grado gold pickup. Derudover havde jeg tænkt mig at
sætte nogle flotte spikes under plinten (selvom det nok ikke giver bedre resultat end de gummifusser der sidder i forvejen).
Men godt skal det nok komme til at se ud.

Derudover vil jeg montere forgyldte phono bøsninger i den lille plastkappe på billedet, så jeg kan få lidt bedre kabel på en
det standard faste kabel. Jeg vil derfor også skrotte den forbindelses-loddeø der er standard.

Jeg tror det vil gøre den noget bedre end standard, eller hvad mener i?

Kom med ris og ros til "projectet".

MVH

Jacob
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hey..

Spændende projekt..

Jeg har flere gange haft tanken, at skifte plinten til en hjemmelavet.. Man kunne af den vej, få en bedre visuel oplevelse :-) ( tvivler på at lyden bliver meget bedre)..

Jeg synes du har gang i nogle gode opgraderinger... Men den der Grado ville jeg holde mig laaaaangt væk fra... Nu har jeg haft 3 forskellige monteret på min, og de har alle brummet helt vildt.. Det var faktisk så meget, at selv " Lydbutikken" måtte erkende at det var et problem..Så prøv om du kan afbestille den, eller måske ombytte... ( jeg har selv STOR fornøjelse at en AT95 som er "tweaket").. Den koster ca 25% af G-Gold......

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Hej Chris.

Ohhh.....ja så prøver jeg lige at få fat i firmaet og se om de allerede har afsendt min pakke:(

Men brummer siger du? Hvordan mener du? Er det over hele pladeområdet? Bruger du samme spille?

MVH

Jacob
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Panserbasse skrev:


Men brummer siger du? Hvordan mener du? Er det over hele pladeområdet? Bruger du samme spille?

MVH

Jacob

Hej Jacob..

Ja jeg har samme afspiller...

Jamen mht. brum er det således:

Med standart pladetallerkenen som er i "støbejern" er der kraftigt brum når pickup'en er "udover kanten" af tallerkenen.. Altså ca. første nummer på pladen.. Når pickup'en bevæger sig hen over metallet, forsvinder brum'et stort set helt, for så at stige i styrke, hen imod slutningen af pladen...Dog i behersket styrke..

Med din acryl tallerken vil der konstant være brum, og det vil blive MÆRKBART kraftigere jo tættere pickup'en er på motoren - altså sidste spor på pladen...Dette kan ABSOLUT ikke anbefales...

Jeg ville super gerne have en Grado, da jeg synes at den spiller fantastisk til prisen, men jeg har virkelig forsøgt at komme brum'en "til livs", men desværre uden held overhovedet..

Det her står helt for egen regning, men til Debut III kan jeg kun anbefale skærmede pickup'er, og faktisk er AT95 nok det bedste bud, hvis man skal tage kvaliteten af resten af pladespilleren i betragtning.

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Panserbasse skrev:
Hejsa.

Ville forleden prøve at skifte pickup på min pladespiller. Dette resulterede dog i, at jeg kom til at knække en ledning i den
indvendige wiring.....arghhhh. Nå pyt, men nyt kabel skulle der jo til, så jeg ville prøve krafter med at rewire selv.

Fandt på ebay noget cardas tonearms kabel i en bundle med et godt langt stykke ledning + krympeflex + clips + loddetin.
Bestilte det hjem fra Canada og fik det igår.

Nu sad jeg hele aftenen igår, og forsøgte at få det fnidder-fnadder kabel ind i tonearmen, hvilket lykkes ret godt. Dog er jeg
lidt i tvivl med lodnignen, da de ikke er helt så blanke, som jeg ville have dem. Jeg kan ikke finde min store loddestation, så
måtte låne mig frem til en lodde-pen, som ikke lige egnede sig til fin-elektronik. Men på kom clipsene da, men tror i det
kommer til at påvirke lyden, ved at lodningerne ikke er helt blanke?

Det er svært at vide om dine lodninger er ok, uden at have set dem. 
MEN - gode lodninger behøver ikke være blanke i dag. For nogle år siden blev det forbudt at bruge bly i loddetin. De typer at blyfri loddetin man bruger i dag, kan give nogle lidt grå og lidt grynede lodninger da tinnet flyder på en anden måde. (Nævnt eks. i de internationale standarder IPC A-610D og IPC J-STD 001).
Blyfri lodninger kræver iøvrigt højere temperatur end det gamle blyholdige loddetin, hvorfor loddekolber / maskiner osv. er blevet udskiftet i mange virksomheder, og operatørerne skulle på kursus i blyfri lodning.
Det loddetin du har fået med dit nyindkøbte kit er sansynligvis blyfri (Da blyholdig tin ikke må sælges mere), hvilket kan være årsagen til at lodningerne ikke er så blanke, som du nok før har været vant til, selv om de er ok.

Med hensyn til Grado - så har jeg selv en Grado Gold pickup på en Pioneer pladespiller, og har ingen problemer med brum af nogen art. Den lyder fantastisk :-)
Det afhænger nok af pladespillerens opbygning.

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg snakket med sælger af gradoen, og han nævnte, at der skulle være kommet en ny udgave, der ikke skulle have
disse problemer. Jeg prøver at montere den og så se hva der sker, ellers ryger den bare tilbage:)
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Panserbasse skrev:
Nu har jeg snakket med sælger af gradoen, og han nævnte, at der skulle være kommet en ny udgave, der ikke skulle have
disse problemer. Jeg prøver at montere den og så se hva der sker, ellers ryger den bare tilbage:)

Min Grado Gold er vist ca 2 år gammel, og jeg har ikke problemet. Heldigvis :-)

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Ok. Jeg mener nu bestemt ikke at der er kommet ny, siden jeg prøvede
Grado er en uskærmet pickup, og det harmonerer rigtigt dårligt med en uskærmet motor, som på din pladespiller.

Nogle vælger at leve med brum'en .. jeg kan ikke.. men det bliver spændende at høre, hvordan du oplever det.

Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Nu må vi se....venter stadig spændt på postmanden:) Jeg gir en melding tilbage, når jeg har fået samlet dyret:)
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Lyder næsten alt sammen meget fornuftigt - held og lykke med modifikationerne.

Men spikes hører ikke hjemme under en pladespiller, med mindre den internt har en eller anden form for afkobling. I stedet bør du holde dig til dine gummiklodser - alternativt Sorbothane eller SD fødder.

En løsning kunne være noget blød afkolbling mellem værket og en ekstra tung træplade (evt. dæmpet med huller fyld med sand/bly) og så spikes under denne. Hermed bibeholder du din afkobling fra underlaget og dine spikes.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej Janils.

Super, det vil jeg prøve at få lavet:)
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:
Ok. Jeg mener nu bestemt ikke at der er kommet ny, siden jeg prøvede
Grado er en uskærmet pickup, og det harmonerer rigtigt dårligt med en uskærmet motor, som på din pladespiller.

Nogle vælger at leve med brum'en .. jeg kan ikke.. men det bliver spændende at høre, hvordan du oplever det.

Mvh
Chris-torb

Nu blev jeg nysgerrig. Jo - der er åbenbart kommet en ny udgave af Grado gold og Grado Silver.
De hedder prestige Gold 1 og prestige Silver 1
http://www.gradolabs.com/product_pages/gold_silver.htm
Iflg. oplysningerne på siden, er der ændret noget ved spole designet.

Er det denne "nye" udgave du har haft problemer med, eller er det den gamle Grado prestige gold.

Min er da godt nok den gamle Grado prestige Gold, men jeg har nu ingen problemer med brum.
Men der sidder nu også en stelforbunden jernplade ved pladetallerknen i min pladespiller, hvori motoren også er spændt fast - og forbundet med en jordledning. Det kan være det er det der gør forskellen.
Jeg har også haft denne type pickup på min gamle pladespiller uden problemer. (Det var en rega planar II - men den forsvandt under et indbrud   ).
Men jeg kan da godt se at der flere steder på nettet, er omtalt brumproblemer med grado gold og nogle typer af pladespillere.

EDIT: Der åbenbart en person, som har lavet en database på nettet, over pladespillere som kan have problemer med brum, hvis der anvendes en Grado pickup. Se http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=209233

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

chris-torb skrev:
Ok. Jeg mener nu bestemt ikke at der er kommet ny, siden jeg prøvede
Grado er en uskærmet pickup, og det harmonerer rigtigt dårligt med en uskærmet motor, som på din pladespiller.

Nogle vælger at leve med brum'en .. jeg kan ikke.. men det bliver spændende at høre, hvordan du oplever det.

Mvh
Chris-torb

Nu blev jeg nysgerrig. Jo - der er åbenbart kommet en ny udgave af Grado gold og Grado Silver.
De hedder prestige Gold 1 og prestige Silver 1
http://www.gradolabs.com/product_pages/gold_silver.htm
Iflg. oplysningerne på siden, er der ændret noget ved spole designet.

Er det denne "nye" udgave du har haft problemer med, eller er det den gamle Grado prestige gold.

Min er da godt nok den gamle Grado prestige Gold, men jeg har nu ingen problemer med brum.
Men der sidder nu også en stelforbunden jernplade ved pladetallerknen i min pladespiller, hvori motoren også er spændt fast - og forbundet med en jordledning. Det kan være det er det der gør forskellen.
Jeg har også haft denne type pickup på min gamle pladespiller uden problemer. (Det var en rega planar II - men den forsvandt under et indbrud   ).
Men jeg kan da godt se at der flere steder på nettet, er omtalt brumproblemer med grado gold og nogle typer af pladespillere.

EDIT: Der åbenbart en person, som har lavet en database på nettet, over pladespillere som kan have problemer med brum, hvis der anvendes en Grado pickup. Se http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=209233

 

Hey..

Uden at skulle gøre mig "klog" er der ingen forskel vedr. brum. PU'en er stadig uskærmet.

Grado's filosofi er jo netop, at uskærmede PU'er lyder bedst, og det er heri, at problemet med din DebutIII ligger.

Debut'en er jo udstyret med en uskærmet motor, og der vil utvivlsomt komme brum fra den......specielt hvis du anvender acryl tallerken, som jo ikke skærmer overhovedet.

Hvis du beholder "jern" tallerkenen kan du, med lidt god vilje, måske leve med det..

Hvis du har mulighed, så prøv Suzanne Vega's "Tom's Diner" fra Solitude standing albummet (den ligger nemlig på første spor), med Grado pu og "jern" tallerken på din Debut, og lad mig høre hvad du synes.

Der er altså noget "brumbasse" over det.. :-)

mvh

chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:
canielsen skrev:

chris-torb skrev:
Ok. Jeg mener nu bestemt ikke at der er kommet ny, siden jeg prøvede
Grado er en uskærmet pickup, og det harmonerer rigtigt dårligt med en uskærmet motor, som på din pladespiller.

Nogle vælger at leve med brum'en .. jeg kan ikke.. men det bliver spændende at høre, hvordan du oplever det.

Mvh
Chris-torb

Nu blev jeg nysgerrig. Jo - der er åbenbart kommet en ny udgave af Grado gold og Grado Silver.
De hedder prestige Gold 1 og prestige Silver 1
http://www.gradolabs.com/product_pages/gold_silver.htm
Iflg. oplysningerne på siden, er der ændret noget ved spole designet.

Er det denne "nye" udgave du har haft problemer med, eller er det den gamle Grado prestige gold.

Min er da godt nok den gamle Grado prestige Gold, men jeg har nu ingen problemer med brum.
Men der sidder nu også en stelforbunden jernplade ved pladetallerknen i min pladespiller, hvori motoren også er spændt fast - og forbundet med en jordledning. Det kan være det er det der gør forskellen.
Jeg har også haft denne type pickup på min gamle pladespiller uden problemer. (Det var en rega planar II - men den forsvandt under et indbrud   ).
Men jeg kan da godt se at der flere steder på nettet, er omtalt brumproblemer med grado gold og nogle typer af pladespillere.

EDIT: Der åbenbart en person, som har lavet en database på nettet, over pladespillere som kan have problemer med brum, hvis der anvendes en Grado pickup. Se http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=209233

 

Hey..

Uden at skulle gøre mig "klog" er der ingen forskel vedr. brum. PU'en er stadig uskærmet.

Grado's filosofi er jo netop, at uskærmede PU'er lyder bedst, og det er heri, at problemet med din DebutIII ligger.

Debut'en er jo udstyret med en uskærmet motor, og der vil utvivlsomt komme brum fra den......specielt hvis du anvender acryl tallerken, som jo ikke skærmer overhovedet.

Hvis du beholder "jern" tallerkenen kan du, med lidt god vilje, måske leve med det..

Hvis du har mulighed, så prøv Suzanne Vega's "Tom's Diner" fra Solitude standing albummet (den ligger nemlig på første spor), med Grado pu og "jern" tallerken på din Debut, og lad mig høre hvad du synes.

Der er altså noget "brumbasse" over det.. :-)

mvh

chris-torb

Ja - det ser jo ikke ud som om, at der er ændret noget i forbindelse med afskærmning på gradoen. Om ændringen ved spolerne skulle mindske problemet, kan vi jo ikke sige - men jeg tror det ikke.
Nu er det ikke en debut jeg har, men en Pioneer, som tidligere nævnt.  Det er trådstarter der har en debut - og jeg venter rigtig spændt på at høre om han har brum, da jeg selv overvejer at købe sådan en. Men jeg overvejer nu også få fat i en brugt Thorens el. noget i den stil.
Jeg vil dog være ked at skulle undvære min grado, da jeg elsker dens lyd. Så hvis der er brum når gradoen sidder på debuten og dette ikke kan fjernes, så skal jeg jo ikke have en debut.

Måske kunne man modde debuten, så dens motor osv. bliver afskærmet, som den er i min pioneer. Men det er jo nok en større omgang. Nogle forslag ?
 

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
jascdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

IM BACK:) Meeeeennnn der er skisme gået lidt stilstand i projektet. Har haft det oppe og køre, men har opdaget støjen øvøv.
Har også haft problemer med opsætningen af spilleren og har ikke lige de helt optimale forhold til det, så det kommer lige til at
tage lidt tid, før det hele spiller.

MVH

Jacob
Til top Vis jascdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jascdk
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hey..

Lige en micro Debut III opgradering...

( ja ja, vi skal også have de helt banale opgraderinger med) :-)

Nå, men "lyden" forsvandt periodisk i venstre side, og jeg fik kikket lidt på hvorfor..

Der var åbenbart en dårlig forbindelse i det påmonterede phonostik..

Jeg havde et sæt Tech-Link signalkabler liggende, og det blev klippet over og monteret i plinten.

Det er selvfølgelig ikke et top signalkabel, men slår dog det standartmonterede med flere længder.

Så, nu er der hul igennem igen :-)

Det var da en af de nemme :-)

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 December 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hey..

Jeg fik desværre trukket en af "kabelskoene" af ledningerne til PU'en, da jeg skiftede.

Tanken var så, at jeg bare klippede de resterende sko af, og loddede ledningerne direkte på PU'en.

Det gik også fint - første gang... Men da jeg ville skifte PU igen, fik jeg påført for meget varme, og PU huset afgik ved smeltedøden..

Så var gode dyr rådne..... Jeg fik indkøbt et nyt hus og et sæt nye ledninger til armen.

Det er bestemt ikke umuligt at skifte disse, men man skal godt nok være omhyggelig. Det var noget med at lodde hver enkelt ledning på den gamle, og en efter en, hive dem igennem armen og ned til "plinten"

Der kommer lige lidt billeder..

Den gamle PU med påloddede ledninger:

Her et friskt ledningssæt:

Her stikker kun ledninger ud, og nye skal påloddes:

Den første loddet på:

Så kom den igennem:

De andre 3 kom også godt igennem, og er derefter monteret på huset:

Her monteret i den anden ende, ved plinten:

Og så spiller vi lystigt igen :-)

 

God jul til alle :-)

Mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 22 December 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg synes det ser super ud, men hvordan med lyden.

Mvh

Highsky
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes