Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Hjælp til Parabol/digital tuner/projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 December 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en udfordring som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse.

Jeg har min satellit modtager i min stue hvor jeg modtager viasat og canal digital, derefter køre jeg antenne kabel ned i min kælder hvor jeg har min projektor hængende, da der ikke er tv tuner i min projektor, bruger jeg en tv tuner som er tilsluttet min projektor med et hdmi kabel.

Mit problem er så, kan jeg og hvordan finder jeg satellit signalet på min tv tuner? Alle gratis kanalerne køre helt perfekt!

Måske er løsningen at køre antenne signalet igennem en dvd optager i stedet for tv tuner, men gider ikke købe en hvis det ikke løser noget!

Jeg SKAL bare ha styr på det inden superbowl i februar! :-)

Håber en af jer kan hjælpe mig!

Mvh.
Til top Vis VilladsMeiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VilladsMeiner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

VilladsMeiner skrev:
Hej

Jeg har en udfordring som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse.

Jeg har min satellit modtager i min stue hvor jeg modtager viasat og canal digital, derefter køre jeg antenne kabel ned i min kælder hvor jeg har min projektor hængende, da der ikke er tv tuner i min projektor, bruger jeg en tv tuner som er tilsluttet min projektor med et hdmi kabel.

Mit problem er så, kan jeg og hvordan finder jeg satellit signalet på min tv tuner? Alle gratis kanalerne køre helt perfekt!

Måske er løsningen at køre antenne signalet igennem en dvd optager i stedet for tv tuner, men gider ikke købe en hvis det ikke løser noget!

Jeg SKAL bare ha styr på det inden superbowl i februar! :-)

Håber en af jer kan hjælpe mig!

Mvh.

Er du sikker på din sattelitmodtager sender signalet fra sattelitten ud på antennestikket ?

De gratis kanaler du omtaler - er de fra sattelit eller fællesantenne

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Tak fordi du gider hjælpe!

Ja det er jeg sikker på for samme signal køre videre til et tv hvor jeg uden problem kan vise satelliten.

Jeg er ikke helt sikker på om de kanaler på min tv tuner er fra parabol eller min antenne, men den finder f eks. tv2 zulu men skriver at den er kodet.

Til top Vis VilladsMeiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VilladsMeiner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

VilladsMeiner skrev:
Tak fordi du gider hjælpe!

Ja det er jeg sikker på for samme signal køre videre til et tv hvor jeg uden problem kan vise satelliten.

Jeg er ikke helt sikker på om de kanaler på min tv tuner er fra parabol eller min antenne, men den finder f eks. tv2 zulu men skriver at den er kodet.

Er det din egen antenne på taget, eller noget fællesantenne ....

hvad bruger du som tv-tuner ved projektoren

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at gennemskue hvad du har, så prøve om jeg kan forklare hvad du har brug for.

Du skal kunne sende et rent signal fra din parabol videre til din digital tuner. Denne tuner skal kunne modtage DVB-C (vel at mærke hvis signalet du modtager er i DVB-C) da DVB-T kun er til jordbaseret antenne. Alternativt skal du have endnu en parabolmodtager (og ekstra kort), eller en almindelig analog tunere. Det sidste fordi jeg tror, det signal du sender videre via antennekabel er et RF moduleret signal. Dvs. parabolsignal der er omkonverteret til noget et almindeligt analogt TV kan forstå.

Du nævner at dit ekstra TV kan modtage signalet. Er dette et helt almindeligt gammeldags TV?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 16 December 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et RF moduleret signal der kommer ud af antennekablet, så er det iøvrigt ikke en særlig god måde at videreføre signalet.

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

jan_stevns:

Det er min egen antenne på taget.

Den er en STRONG DVB SRT 8100 HD jeg bruger.

http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=26091709 40

Hej Kjeldsen

Nu begynder du og tale et sprog som jeg ikke forstår :-)

Det jeg har er: fra parabol og antenne, videre til sat box i stuen, videre til digitale tuner i kælderen.

Fra sat box i stuen går der også antenne kabel til 3 andre fladskærms tv hvor jeg kan se sat kanalerne på analog tuneren i tv`et, IKKE på DIGITAL TUNEREN.

Håber i kan bruge dette til noget!

Mvh.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 December 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Lige et opklarende spørgsmål

http://www.strong.tv/tvweb4/index.php?id=1940

Hvis det er den model du bruger er det en DVB-T altså ikke satelit. På Strongs hjemmeside kunne jeg ikke finde den som hverken DVB-C (Cable) eller DVB-S (satelit).

Der står faktisk at det er en Free to Air (Gratis kanaler) reciever så hvordan får du Viasat og CD ind?

Edit)

Ah Strong er den tuner du har i kælderen !

Så er problemet nok at den kun modtager DVB-T (Digitalt) mens din Parabolreciever sender et analog signal ud, som dit fjernsyn kan modtage.

Kjeldsen,

Det bliver vel lidt svært at sende et DVB-C signal fra reciever der enten er dvb-S eller -T ?

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Der nævnes både Viasat og Canaldigital i indledningen, så mon ikke der også er en sattelitmodtager tilstede ...

Vi bør nok efterlyse en lille tegning af setuppet, hvis ikke det skal blive en ren gætteleg :)

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg rettede lige indlægget ,

- men trods det er det vel stadig sansynligt at parabolrecieveren (hvilken det så er, der både kan tage Via og CD?)  kun kan sende et analog signal ud (RF moduleret).

Hvilken parabolreciever(e) bruger du?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det, så sendes det RF-modulerede signal fra parabol-modtageren videre til nogle fjernsyn i huset, og også til DVB-T tuneren som er tilsluttet projektoren. Hvis det forholder sig således så er problemet jo, som fimpe også har påpeget, at dette signal er analogt. Det kan derfor ikke modtages med den digitale tuner, som er tilsluttet projektoren.

Problemet kan løses ved at benytte en analog tuner til projektoren. En gammel video eller DVD optager kan sagtens bruges.

Som Kjeldsen siger, så er det en meget dårlig måde at overføre et signal på. Billedet kommer til at se forfærdeligt ud på et stort lærred. (Men det var jo selvfølgeligt ikke det, spørgsmålet gik på.)

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg kan se lyset nu :-)

Den sattelitmodtager jeg har stående i stuen er en Strong 8700 og som jeg kan forstå på jer er problemet at den ikke er digital og derfor kan min tv tuner i kælderen ikke finde signalet!

Er det rigtig forstået?

Gad vide om man kan få en digital sattelitmodtager som man både kan bruge til viasat og canal digital, hvor jeg så ville kunne få det til at virke?

Mvh.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

VilladsMeiner skrev:
Jeg tror jeg kan se lyset nu :-)

Den sattelitmodtager jeg har stående i stuen er en Strong 8700 og som jeg kan forstå på jer er problemet at den ikke er digital og derfor kan min tv tuner i kælderen ikke finde signalet!

Er det rigtig forstået?

Gad vide om man kan få en digital sattelitmodtager som man både kan bruge til viasat og canal digital, hvor jeg så ville kunne få det til at virke?

Mvh.

Det signal der kommer ud af antenneudgangen på en parabol modtager er altid analogt. Det hjælper ikke at bruge en anden parabol-modtager. (Mange nye parabol-modtagere har iøvrigt slet ikke indbygget RF-modulator.)

Du kan løse problemet som jeg beskrev tidligere. En gammel video kan sikkert hentes ganske gratis på den lokale genbrugsplads, og så kan du bruge den analoge tuner i den.

Men igen: Jeg vil anbefale at du overfører signalet på anden vis for at få bedre kvalitet. 

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Super, tak tak :-)

Jeg er meget interesseret i at billedet skal være så godt så muligt så ingen gamle videoer :-) Men kan man få en som kan ha begge kort i?

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej VilladsMeiner

Problemet er det signal der sendes videre via antenneledningen (via RF modulering) altid vil være analogt (hvis det overhovedet understøttes på din tuner)

Så udfordringen er lidt større end som så.

De eneste brugbare løsninger jeg lige kan komme efter er noget Dreambox (den er der flere muligheder med, men også en smule langhåret) eller trække parabol antennekabel til kælderen, og så flytte din satelitreciever derned når du skal se Superbowl, eller have en ekstra reciever/kort.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 16 December 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Kjeldsen,

Det bliver vel lidt svært at sende et DVB-C signal fra reciever der enten er dvb-S eller -T ?

Jeg mente DVB-S

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Nu kom jeg lige til at tænke på noget andet!

Hvis nu jeg skifter min sat box i stuen til en der er digital, er det så slut med at se de kanaler som kommer fra den, på det tv som ikke har digital tuner?

Er der nogen der kan anbefale en digital sat box som jeg både kan se viasat og canal digital på?

Mvh.

VilladsMeiner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er lidt svært at gennemskue hvad du har, så prøve om jeg kan forklare hvad du har brug for.

Du skal kunne sende et rent signal fra din parabol videre til din digital tuner. Denne tuner skal kunne modtage DVB-C (vel at mærke hvis signalet du modtager er i DVB-C) da DVB-T kun er til jordbaseret antenne. Alternativt skal du have endnu en parabolmodtager (og ekstra kort), eller en almindelig analog tunere. Det sidste fordi jeg tror, det signal du sender videre via antennekabel er et RF moduleret signal. Dvs. parabolsignal der er omkonverteret til noget et almindeligt analogt TV kan forstå.

Du nævner at dit ekstra TV kan modtage signalet. Er dette et helt almindeligt gammeldags TV?

Hvor finder jeg en almindelig analog tuner? Hjælp!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

VilladsMeiner skrev:
Kjeldsen skrev:

Hvor finder jeg en almindelig analog tuner? Hjælp!

Dui nævner selv i første indlæg en DVD-optager. De ældre med analog tuner er næsten ikke noget værd, så sådan kan du sikkert finde meget billigt brugt. Ellers kan en aflagt video bruges. Fælles for alle løsninger der involverer en analog tuner, er at det ikke er optimalt.

Uden at have prøvet det, vil jeg mene nedenstående vil give en billig løsning med bedst muligt billede. Du skal sende RGB signal via SCART ind i boksen, og herfra et HDMI kabel til din projektor. Som det ser ud kommer lyden også med i HDMI kablet.

http://www.av-connection.dk/?PNo=LDY38100

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes