Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 03:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: THE SOFAWOOFER (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

tak tak

Jeg havde også overvejet sofabordet, men så skulle man jo have et kabel ind under gulvtæppet eller noget.

Rattanhuset: man kan jo også lade være med at splitte den ad, men bare forsøge at lave en der kan ligge neden-under alligevel.

 

Det kunne man selvfølgelig *S*

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 06 December 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

EDIT: innlegg opprettet i egen tråd..................BodyShaker...........

MEN - applaus for SOFAWOOFER !!!

 

 

 



__________________
Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 07 December 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Aaargh #€%X Flageborg : kan du ikke oprette din egen tråd?

Her åbner man stolt en tråd i Billeder af mit Surround udstyr .... der står M I T udstyr, og så kommer du og blærer dig med din subwoofer som unægteligt er større

Jeg får mindreværdskomplekser ligesom når jeg ser Rocco Siffreddi på min 50" plasma.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 07 December 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Aaargh #€%X Flageborg : kan du ikke oprette din egen tråd?

Sorry - ble litt hektet når jeg ser andre(deg) som tar LYDopplevelsen ett steg videre.........

moro med LYD!

 

 



__________________
Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 07 December 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

tusind tak

no hard feelings

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 20 December 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

levendemusik skrev:
Sejt, gad vide om ikke jeg kan lave noget tilsvarende med mine KEF B139 � de er n�rmest ovale? Hvad siger kendere?

Det kan du vel godt, men er det ikke synd - de enheder b�r jo n�sten bruges hele vejen op til en mellemtone i et trevejs system, og ikke som en subwoofer.
Men hvis du er d�kket godt ind der s� kan du da sagtens lave en lignende konktruktion. G�r s�ledes:

1) Find ud af hvad der skal til for at f� den �nskede subwoofer konktruktion (antal liter, refleksport eller ej, osv)

2) Find dimensionerne: M�l din sofas 'frih�jde' - pil evt. underbekl�dningen af. Enhedernes afstand til gulvet skal helst v�re minimum 1/4 af enhedernes diameter.

3) Sav, lim. skru. Benyt enten en rigtig plateamp som hypex eller en ubrugt forst�rker med lavpasfilter foran. Dine normale h�jttalere spiller h�jere og renere hvis du samtidig befrier dem for alt det som subwooferen spiller.

4) Tun ind og lyt. Ren bas uden at man kan se nogen store kasser i stuen.



Nu vil jeg lettere forsinket måle frihøjden under min sofa. Måske kan jeg lave kassen en dag min kone ikke er hjemme og så blir det spændende at se, hvornår hun opdager den.....

AV!!


__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 20 December 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

I øvrigt sidder de nu i et 3-vejs KEF Concerto system, men Rogers LS3/5a + AB1 samt mine Montana Monitorer har for tiden overtaget. Concerto er et par pænt store kasser, og egner sig i virkeligheden bedst til et rum på 100 m2.




__________________
"There's no substitute for experience"
Til top Vis Jan Graffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Graffo
 
NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Supersejt projekt!

Hvad synes du om The SOFA-WOOFER efter at have haft den i nu knapt et år??


__________________
Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Thanx Nesredna!

Jeg er stadig superglad for den - kan slet ikke forestille mig nogen anden sub.
Men jeg er kommet til at tænke på at hvis jeg en dag skal have en anden sofa, så skal dimensionerne enten passe, eller også skal jeg lave en ny kasse. Men det går nok, jeg bygger med glæde en anden kasse, for det er helt klart det værd.

Og så er det for FEDT at man ikke kan se den.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Anima
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 30 April 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok en gammel tråd efterhånden, men jeg er rimelig hooked på denne ide.

Hvad koster det at lave? - Jeg har massere af mod på at bygge kassen selv - det er nok snarere elektronikken der driller

Jeg kunne godt tænke mig en god bas, som kan spredes ud i min lejlighed på 35 kvm. Min KEF HTB2 er ok, men jeg elsker bas, så den er simpelthen for lille. Det er jo en livsstils-woofer. Det er ikke sådan at du kan hjælpe mig lidt på vej, så jeg kan se om jeg bør hoppe ud i det?

Jeg skal sådan set have et ordentlig skub i den rigtige retning mht. al elektronik - har ikke bygget en højttaler eller subwoofer før..


Hvis nu man siger 5000, får man så ikke en rimelig kompetent subwoofer? Eller er det for lidt?

Og hvor køber man det henne? Jeg vil gerne have bang for the buck, evt. lige én tand over


Ellers mega fedt projekt!


__________________
Anima
Til top Vis Anima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anima
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Anima

Det behøver ikke at være superdyrt. For kr. 5000 tror jeg at du kan få et virkeligt fedt resultat.
De dyreste komponenter er forstærkeren og højttaler-enheden, men det der tager rigtigt lang tid er at save, bore, lime, male, slibe osv.
Men højttalerbygning er en fed og sjov hobby, og musikken lyder altid bedst på hjemmebygget gej

Der er flere indgangsvinkler til at lave en sofa-woofer, og mange måder at gøre det på.
Jeg vil foreslå disse to metoder, vælg selv:

A) Hvis du vil være 100% sikker på et fornuftigt resultat, så køb et komplet kit fra Dansk Audio Teknik på Frederiksberg eller fra Frequence.dk. Jeg handler hos DanskAudioTeknik, og Kim derindefra kan hjælpe dig hele vejen med det tekniske.
Det du bare skal gøre anderledes end som beskrevet i kittet, er at bygge kabinettet fladt istedet for den normale form. Hvis der blot er samme antal liter indeni, så er det umuligt at høre forskel, og det kan ikke gå galt.

B) Prøv, sjus, experimenter dig frem. Det er altså ikke rocket science det her - det er bare en trækasse med en højttaler enhed i. Og hvis dit første resultat ikke er tilfredsstillende, så kan du jo bare bygge kassen om indtil det bliver godt.


Gør således:

1) Tjek hvor stor kabinet du egentlig har plads til under sofaen. Regn i liter. Mål i decimeter (10cm) og når du ganger alle tre dimensioner får du resultatet i liter. Husk at trække fra for kabinet tykkelse et par liter for højttaler-enhedens rumfang osv.
Der skal være ca 7,5 cms frihøjde mellem enhed og gulv, ved en 12" basenhed.

2) Find en højttaler enhed med et anbefalet volumen der passer. Beslut dig for basrefleks, eller lukket, eller med akustiske ventiler. (læs om det på selvbygger trådene her på siden). Køb den hos dansk audio teknik, eller frequence, eller spring ud i en af dem på køb-salg-bytte. Regn med ca. 750 -1500kr for fornuftig kvalitet. Glem ALT om bilstereo enheder.

3) Køb en 'plate'-amp - altså en rigtig subwoofer forstærker. Køb den største du har råd til. Sørg for at den får sit eget 'kabinet' i subwooferen - den må ikke sidde i samme rum som enheden.

4) Tegn og beregn alle MDF pladernes størrelse. Køb dem udskåret i Silvan (ca kr. 300-500).
Lim, bor og så videre, skær store huller med overfræser eller stiksav.

5) Monter enhed og forstærker for en test inden du maler osv.

6) Afmonter enhed og forstærker - Grund slib mal, monter hjul etc. - genmonter enhed og forstærker.

God fornøjelse.

Edit: der er forbindelses tegninger med til alle plateamps - der skal egentlig blot to ledninger i mellem enheden og forstærkeren, de skal loddes på højttalerenheden, men det er ikke svært. Resten af tilslutningerne sidder på ampen i form af 230V stik og phono-stik - ligesom på en almindelig effektforstærker. Det skal du overhovedet ikke lade dig skræmme af - det kan ikke blive simplere.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Anima
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Wow, sikke et langt og flot svar

Jeg bukker dybt for et så langt svar - havde jeg ikke troet!


Jeg kan ikke lige lade være med at spørge ind til din egen opsætning.. hvad har den kostet? - dine ATC enheder, er de gode? - har læst at de skulle spille kanont i en brugeranmeldelse enten på denne side eller andre.


Jeg står i øjeblikket og er ved at lave mit tv-møbel færdigt, se evt. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42548& PN=2&TPN=8

.. Så jeg har en ide om hvilket arbejde der ligger i at lave det selv.. omvendt sparer man penge, bestemmer 100% selv hvordan målene skal være, og ikke mindst er det faktisk (hvis ikke man 'jauwer' igennem det. ) temmelig afstressende at gå og pusle med, specielt efter en lang dag med hovedet nede i en bog på studiet.. for ikke at nævne enormt tilfredsstillende såfremt resultatet er godt

Så nu må vi se hvad jeg finder ud af.. skal alligevel have købt en bordplade, og 2 mdf-plader i 16mm til nogle andre projekter, så hvorfor ikke lige købe en plade 22 mm med samtidigt


__________________
Anima
Til top Vis Anima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anima
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

ATC enheder bruges i mange lydstudier. De er kostbare men noget af det bedste der findes.
Mine er nok 15 år gamle, og jeg byttede mig til dem brugt for en ligeså gammel Luxman forstærker, så jeg kan ikke rigtig give en pris for dem.
Forstærkeren kostede kr. 3000,-, udskåret træ ca kr. 500, 2 x akustiske ventiler kr. 150, møbelhjul ca kr 100, matsort spray kr 75.

Lyden som den er nu er KNAStør !!!... men jeg lægger an til at sætte et par skustiske ventiler mere i for at få lidt mere dynamik, og for at undgå 'blæselyde' som jeg har oplevet et par enkelte gange når der virkelig har været drøn på.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er de udvendige mål for kabinettet, og hvor høje er hjulene?
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

 Glem ALT om bilstereo enheder.

 - OK, der blev jeg lige nysgerrig....!! - Hvorfor??? - har du negative erfaringer med dem, i så fald hvad, og hvilke enheder var det???

Jeg har en håndfuld Infinity Perfect 12vq liggende som jeg havde tænkt at bygge i bunden af et par kommoder vi har stående under fladskærmen, samt en 3-stykker i sofa'en - men det er jo auto-enheder, så jeeg er da lige pludselig lidt nysgerrig!!

/ JBLfan 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Theis K skrev:
Hvad er de udvendige mål for kabinettet, og hvor høje er hjulene?

Jeg kan ikke huske de udvendige mål, men pointen er jo netop at dimensionerne er tilpasset til min sofa. Hvis du vil lave noget lignende bør du udnytte al den plads du kan.

Hjulene er vistnok 60 mm.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
NriK skrev:

 Glem ALT om bilstereo enheder.

 - OK, der blev jeg lige nysgerrig....!! - Hvorfor??? - har du negative erfaringer med dem, i så fald hvad, og hvilke enheder var det???

Jeg har en håndfuld Infinity Perfect 12vq liggende som jeg havde tænkt at bygge i bunden af et par kommoder vi har stående under fladskærmen, samt en 3-stykker i sofa'en - men det er jo auto-enheder, så jeeg er da lige pludselig lidt nysgerrig!!

/ JBLfan 



Bilstereo enheder er generelt stivere ophængt og har dermed en højere resonansfrekvens. Derfor kan de ikke gå lige så dybt som hifi enheder.
Hvis du har nogle liggende kan du godt prøve, men hvis man skal købe fra ny af, så bør man selvfølgelig købe enheder der er velegnet til formålet.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
NriK skrev:

 Glem ALT om bilstereo enheder.

 - OK, der blev jeg lige nysgerrig....!! - Hvorfor??? - har du negative erfaringer med dem, i så fald hvad, og hvilke enheder var det???

Jeg har en håndfuld Infinity Perfect 12vq liggende som jeg havde tænkt at bygge i bunden af et par kommoder vi har stående under fladskærmen, samt en 3-stykker i sofa'en - men det er jo auto-enheder, så jeeg er da lige pludselig lidt nysgerrig!!

/ JBLfan 



Bilstereo enheder er generelt bygget til at fungerer i små kabinetter, derfor har de ofte et mere stift ophæng og højere bevægelig masse.

De er netop af den grund særdeles velegnede til kommode/sofa og andre gemme-væk projekter hvor man ofte ikke har så mange liter til rådighed.

Der hvor bilstereo enhederne har deres svaghed er at deres følsomhed er lav netop på grund af at de er bygget til små kabinetter. Sådan er fysikkens love nu engang.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Så skal de bare have nogen flere watt, og evt. lidt eq.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Så skal de bare have nogen flere watt, og evt. lidt eq.


Lige netop, og watt er jo blevet rigtig billige så jeg ser ikke noget problem i det.

Mine egne sub-enheder er håbløst in-effektive i det kabinet de sidder i, men det hjælper lidt på det at jeg har 16 stk. af dem og kastet et par ICEpower moduler på


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes