Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz AV8003(& andre super-forstærkere) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Nå, så har jeg fået en Audiolab 8000APpå prøve, og har lyttet lidt til den i dag. Mit første møde med HD lyd. Jeg overførte PCM fra min PS3 fra diverse film over i Audiolab'en.

Jeg må sige jeg er lidt skuffet... Jeg kan godt nok ikke høre meget forskel... Stemmer er en smule bedre, men ellers, havde jeg ikke vidst at det var ukomprimeret ville jeg have svoret at jeg stadig hørte alm core via min NAD M15...

Er der noget jeg gør forkert?

der er jo også forskel på lyden i de forskellige film. Jeg synes at master & commander i DVD udgaven lyder bedre end mange PCM eller Dolby True HD spor på blu ray. Du bør nok lave en a/b sammenligning med den samme film på DVD og Blu Ray. Det kan jo dels være at din M15 rent faktisk bare er en bedre processor eller at forskellen på core sporet og den ukomprimrede version reelt ikke er ret stor

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Nå, så har jeg fået en Audiolab 8000APpå prøve, og har lyttet lidt til den i dag. Mit første møde med HD lyd. Jeg overførte PCM fra min PS3 fra diverse film over i Audiolab'en.

Jeg må sige jeg er lidt skuffet... Jeg kan godt nok ikke høre meget forskel... Stemmer er en smule bedre, men ellers, havde jeg ikke vidst at det var ukomprimeret ville jeg have svoret at jeg stadig hørte alm core via min NAD M15...

Er der noget jeg gør forkert?

jeg syntes nu godt at jeg kan høre forskel,men som sagt så falder man ikke på røven.hvordan er alm DD i forhold til din M15.

jeg har også hørt hd lyd i andre sammenhæng,men jeg syntes altså ikke at der SÅ stor forskel generelt.

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

maxer.har du prøvet at opsample.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet at søge på nettet,og der er delte meninger.nogle siger at de oplever forskellen fra eks DTS til pcm som marginalt andre som stordet som jeg synts at jeg oplever på film er at det hele kommer lige en mtr tættere på.ved lav niveu er det ret svært at høre forskel,men jeg syntes dog at når man skruer alvorligt op begynder forskellen rigtig at melde sig.der er mere kontrol og de dybe anslag virker også mere præcis.men nogen aha oplevelse syntes jeg ikke at det er

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Sendt: 10 December 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige kommet tilbage fra JVC projekter fremvisning hvor jeg har snakket lidt med Otto om det. Det jeg sammenlignede var som sagt core vs pcm, og som Otto pointerede så er der et markant løft i kvaliteten fra "almindelig" DD/DTS fra DVD til core på BD. Og fra core til pcm er der så endnu et løft. Men når jeg nu er vant til at høre core virker forskellen til PCM ikke så markant som den ville hvis jeg gik fra DVD's DD/DTS til PCM.

p.las - Jeg synes M15 klarer de gamle formater rigtig godt. Måske også erfor jeg ikke oplever den store forskel. Det jeg lægger mest mærke til fra DVD til BD PCM er bedre stemmer, jeg synes bestemt de lyder mere naturlige, hvilket er et stort plus i min bog da det er det der irriterer mig mest når jeg ser film.

Om jeg har prøvet at upsample lyden? Nej, det har jeg ikke... Jeg har godt hørt det nævnt, men har aldrig troet det skulle give noget ekstra. Ved egentlig heller ikke hvor/hvordan det gøres.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 December 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Jeg er lige kommet tilbage fra JVC projekter fremvisning hvor jeg har snakket lidt med Otto om det. Det jeg sammenlignede var som sagt core vs pcm, og som Otto pointerede så er der et markant løft i kvaliteten fra "almindelig" DD/DTS fra DVD til core på BD. Og fra core til pcm er der så endnu et løft. Men når jeg nu er vant til at høre core virker forskellen til PCM ikke så markant som den ville hvis jeg gik fra DVD's DD/DTS til PCM.

Hvad er core

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Med core mener jeg, når man trækker lyden ud af en BD skive, men man ikke understøtter HD formaterne. Så hives i stedet core ud. Så man f.eks. fra DTS HD-MA hiver core DTS ud. Core DTS har stadig en højere bitrate end "almindelig" DTS, så man får stadig ekstra ud af HD formaterne, selvom man i virkeligheden ikke understøtter det.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Med core mener jeg, når man trækker lyden ud af en BD skive, men man ikke understøtter HD formaterne. Så hives i stedet core ud. Så man f.eks. fra DTS HD-MA hiver core DTS ud. Core DTS har stadig en højere bitrate end "almindelig" DTS, så man får stadig ekstra ud af HD formaterne, selvom man i virkeligheden ikke understøtter det.

ikke helt rigtigt, core audio behøver ikke være i højere bitrate end DTS. Det er et DTS spor med max. bitrate så det stadig kan overføres via spdif som de gamle formater. Det er blu rays (og HD DVD) bagudkombatibilitet (stavning?). Helt kort så er det bare et alm. DTS spor

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ja okay, men det har højere bitrate end dts/dd spor på dvd _normalt_ har....!

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Ja okay, men det har højere bitrate end dts/dd spor på dvd _normalt_ har....!

Det er jo så fordi producenterne ikke udnyttede den gamle standard fuldt ud. Der er jo også stor forskel på alm. DD og DTS spor alt efter hvilken film det er. I øvrigt mener jeg at max bitraten på alm. DTS er næsten 3 gange så høj som DD (Dolby core audio er så samme bitrate som max. på alm DTS). Så den største forskel bør kunne opleves med Dolby i en eller anden form

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret...! Men problemet er jo bare at de stort set _aldrig_ bliver udnyttet fordi der ikke er plads på skiven. Kun på de der dvd'er som jeg ikke kan huske hvad hedder... de har som regel gråt omslag. Der har de pillet al bonus materiale fra så der er plads til en højere bitrate på lyden.

Mr. James
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Superbit

Bedre lyd og ikke alt muligt ekstra

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Mr. James skrev:

Superbit

Bedre lyd og ikke alt muligt ekstra

superbit? Det er jo bare bedre billede på DVD med et 16bit DTS spor. Det giver skidt lyd, da det har et teoretisk max. dynamik på 96dB. 24 bit er klart at foretrække (det har i øvrigt noget større indflydelse på lyden end selve bitraten)

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Var ideen med superbbit ikke netop bedre lyd?

Men brasch, mener du at et core DTS spor fra en BD vil lyde præcis som DTS sporet på en DVD? Jeg ved godt at det teoretisk burde være ens, men der er da stort set ingen DVD'er der udnytter det fulde potentiale.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Var ideen med superbbit ikke netop bedre lyd?

Men brasch, mener du at et core DTS spor fra en BD vil lyde præcis som DTS sporet på en DVD? Jeg ved godt at det teoretisk burde være ens, men der er da stort set ingen DVD'er der udnytter det fulde potentiale.

superbit var noget med bedre billede. Jeg siger ikke det lyder ens, jeg siger det kan gøre. Der er jo encodet i forskelle bitrates og bitdybder. I den perfekte verden hvor alle DTS film var encodet med max bitrate og 24 bit vil det være nøjagtigt det samme, men sådan er virkeligheden ikke. På DD vil der dog teoretisk være noget at vinde. DTS er heller ikke nødvendigvis altså bedre end DD sporet. Med mindre DTS er 24 bit er det efter min mening bare et salgstrick

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig...! Det var bare lidt nemmere bare at forklare det som jeg gjorde, end at skulle forklare alt det der i dybden som du gør. Specielt når jeg ikke har 100% styr på detaljerne, men bare "princippet".

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Sendt: 13 December 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt priser på HFK's svenske hjemmeside. Der er, som på Marantz komboen, også en del at spare på det store sæt fra Denon.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/foerstaerkare/

Samlet pris i Sverige: Ca. 87.334,- dkr.

Der er dog intet at hente på AVC-A1HDA.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

der er stort set altid penge at hente på at købe det i sverige. Dels mener jeg momsen er lavere? Dels er den svenske krone ikke meget værd i forhold til den danske i øjeblikket

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Har set en Rotel RMB 1095 til lidt over 17k i sverige, som er meget fristende, synes jeg...

Edit: Det var inkl. fragt. Har set den i dk til 23k eks fragt

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Sendt: 13 December 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

der er stort set altid penge at hente på at købe det i sverige. Dels mener jeg momsen er lavere? Dels er den svenske krone ikke meget værd i forhold til den danske i øjeblikket

Momsen er 25% som her hjemme, vistnok lavere på fødevarer, og deres krone svarer til ca. 0,7 dkr. Det forklarer dog ikke de besparelser der fx. er på Denon. Ca. 12.600,- dkr. på AVP/POA sættet og sølle 60,- dkr. på AVC-A1HDA. Så der er ingen umiddelbar tommelfingerregel.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes