Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tomgangsstrøm på Luxman L-560 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har forgæves forsøgt at finde en service manual på en L-560 på internettet. Så derfor håber jeg at nogen kan hjælpe mig her. Enten med en manual eller måske nogen som har haft fingerne i pågældende forstærker og samtidig er i besiddelse af en god hukommelse  

Problemet er at min 560'er er på værksted i forbindelse med anden fejl end tomgangsstrømmen? Men værkstedet mener at den er/var justeret forkert og har dermed justeret den. Men udfra den telefoniske samtale som jeg havde med mekanikeren lød det ikke som om at justeringen var forgået ud fra service manualen? Da han blot sagde citat: at den bliver alt for varm og jeg mener at tomgangsstrømmen skal være "17mV" over målepunkterne (vel emitter modstand) og ikke 35mV som var tilfældet!!! Hmm, yderst tillidsvækkende...

De er ikke færdige med den endnu, så det kunne være rart at finde ud af om han har ret inden jeg får den tilbage...

På forhånd tak for hjælpen...  

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 November 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

HEJ

Hvad med L525 ?, hvor din er en klasse A forstærker så er den anden en klasse AB, måske henviser de til hinanden.
Jeg ville gå direkte til kilden, skriv til info@luxman.co.jp

http://www.hifi-manuals.com/Luxman
http://www.hifi-manuals.com/Luxman

IAG ejer alle disse HIFI firmaer
http://www.internationalaudiogroup.com/

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 November 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:
......De er ikke færdige med den endnu, så det kunne være rart at finde ud af om han har ret inden jeg får den tilbage...

Lyder lidt spøjst -  den giver 50watt pr kanal i klasseA , så den korrekte tomgangsstrøm, burde ikke være raketvidenskab for dem.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tjahhh...er det ikke en 50W klasse A...for så passer det meget godt med de 35mV...emittermodstandende er 0.22ohm ...så det gir 1,5A...det er ikke for meget til en 50watter.

BTW...der er ofte defekt køling i dem...det er vigtigt de står lige og så skulle man kunne mærke varmen på spidsen af fordamper-røret i begge sider. Hvis ikke er den defekt...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak for svar indtil nu, 560'eren er ikke en ægte klasse A tror Luxman havde lært fra 550'eren at der kunne være problemer med varmen 560'eren kører klasse A til omkring 12W i 8 Ohm...

Og ja ud fra det burde de jo kunne regne ud hvad strømmen skal være, eller for den sags skyld kunne jeg jo selv regne det ud men humlen er at jeg gerne vil have den justeret korrekt som fra fødslen (det er jo ikke sikkert at de 12W som HI-FI og Elektronik kom frem til i sin tid er korrekt)  

Heatpipe kølesystemet fejler intet og for så vidt heller ikke resten af udgangstrinnet, der var fejl i pre-driverne til udgangen og i pre-delen.

Input ønskes stadig...

Mvh  

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 November 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at L-550eren blev skruet ned til 30 watt kl.a på de forstærkere som skulle leve livet her i norden, da de ellers blev
for varme.
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

L550 var oprindeligt sat til 160 mv. i tomgang i målepunkterne, men blev anbefalet trimmet ned til 115mv istedet...

/ JBLfan

- OG PS... - Prøv og smid spørgsmålet inde på vintagehifi.dk, der er en del af de gamle erfarne, samt vores foretrukne mekker i jylland...

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

L550 var oprindeligt sat til 160 mv. i tomgang i målepunkterne, men blev anbefalet trimmet ned til 115mv istedet...

/ JBLfan

- OG PS... - Prøv og smid spørgsmålet inde på vintagehifi.dk, der er en del af de gamle erfarne, samt vores foretrukne mekker i jylland...

Ja det er også det jeg har kunne finde ud af, og hvis 160mV "giver" 50W klasse A, så burde min jo ligge lidt under en 1/4 del af det...Altså lyder 35mV mere rigtigt end de 17mV som værkstedet siger men jeg prøver på vintagehifi, tak for hjælpen...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes