Emne: Kobber vs. sølv ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Stemer skrev:
finlytteren skrev:
Jamen så tag bind med til øjnene... så tager vi lige en blindtest i samme
ombæring...  |
|
|
Nu er en blindtest ikke bare "lige" noget man gør - det kræver vel en mindst 15-20 lytninger, med pauser og kabelskift i
mellem, protokolføring osv.Ville det så ikke være lidt fjollet at bruge al den tid med mig som testperson, jeg, der ikke ved om, og ikke tror på at
jeg kan høre forskel, i stedet for én, der mener at kunne høre forskel. Det er jo også den, der fremsætter en påstands byrde at bevise samme.
|
|
|
Som jeg forstår det, kan du godt høre forskel på eksempelvis forstærkere...
Har du lavet ovenstående blindtest, inden du har ladet dig overbevise om at der er forskel på forstærkere? |
|
|
Nej, fordi det er et helt andet emne. Forstærkere er komplekse komponenter, som der slet ikke er noget kontrovers om, hvorvidt lyder forskelligt.
Der er gode grunde til, at de skulle lyde forskelligt og det kan også måles og verificeres helt objektivt og videnskabeligt.
finlytteren skrev:
Hvis du som kabelskeptiker kan høre forskel i en blindtest, vil andre kabelskeptikere måske respektere blindtesten mere, end hvis den var udført
af inkarnerede kabalfanatikere... |
|
|
Nej. Du misforstår hvad en ordentlig blindtest er. I en ordentlig blindtest, lyttes der mange gange og kablet der lyttes på skiftes i tilfældig sekvens
mellem lytninger. Der noteres et "gæt" for hvert lyt og bagefter sammenlignes gættene med facitlisten, og det kan ses om der er sammnehæng
mellem det gættede og hvornår der rent faktisk blev skiftet. På denne måde kan det ikke fakes - hvis testpersonen kan høre forskel, så kan det ses
ud af resultatet, og så er det 100% ligegyldigt hvem det er.
På denne måde ka det BEVISES at der er hørt forskel. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A skrev:
Max.H skrev:
Den største forskel på kabler ligger i pris og udseende  |
|
|
Ja og det meste er make-up og varm luft fra Kina.
|
|
|
altså ligesom resten af anlægget...
|
Til top |
|
|
the power Branchemedlem

Bindesbøl Audio
Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
the power skrev:
Stemer skrev:
The Real Wiz skrev:
fordi jeg kan høre fuglene synge ergo
kan jeg høre. |
|
|
Godt, så starter vi forfra:Mit spørgsmål, mere udpenslet: Hvorfra ved du, at det ikke er indbildning?
Indbildning, som er et yderst velkendt fænomen hvad angår menneskers opfattelse af lyd. |
|
|
Okay, så alt hvad der har
med lyd/musik er der ingen der er i stand til at vurdere, det er alt sammen indbilding og tilfældigheder..... Hmmm, hva skal vi
så egentligt med lydteknikere  |
|
|
Du drejer emnet gevaldigt.
Du ved godt selv, hvad der mentes med "indbildning" - ikke?
Vh
Freddy |
|
|
Næ, Jeg drejer skam ikke emnet, der påstå`s at det er indbildning at man kan høre forskel på kabler, altså at man ikke kan
stole på sine ører, hvordan kan man så stole på sine ører i et studie ?
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren - Ja det kunne man fristes til at sige, i hvert fald står der made in China på mine JBL..
Men tjek "rigtige" Kina proukter som Vincent, Xindak, CAV mf. der for du virkelig noget for pengene i form af ekstrem tykke kabler med guld stik, lækre (og igen tykke) strømber, samt en flot pude og æske i lækkert ægte masivt træ lakeret mindst 9 gange.

|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
ramma skrev:
finlytteren skrev:
Langt de fleste pladeudgivelser idag er mildest talt elendige! Hvorfor?
Måske det også var relevant at undersøge hvad årsagen kan være til, at lydteknikerne ikke selv kan høre hvor dårlig lyden er? Kan det eventuelt skyldes at kablerne er for dårlige?
Jeg ser det i hvert fald som en mulig del af forklaringen...
|
|
|
De er muligvis høreskadede hen over tid, det er en almindelig arbejdsskade for studieteknikere og musikere, jeg har selv på et tidspunkt overværet en optagelse i Lundgård studiet i Vejen, hvor lydniveauet var langt over smertegrænsen da de optog lyden fra bandet i mixerummet,da jeg efterfølgende spurgte en af teknikerne hvorfor det skulle være så højt, kunne han simpelthen ikke høre hvad jeg sagde, han var døv, så det opgav jeg
Så i den kontekst betyder kabler absolut ingenting,derimod betyder lydtryk noget, for det kan man føle
|
|
|
Du er vel forhåbentlig selv klar over, at dette er en generalisering af rang - ikke?
Vh
Freddy
|
|
|
jo, jeg er klar over at det er en kontroversiel udtalelse, men måske tæt på sandheden alligevel, jeg havde den oplevelse i Vejen og det chockerede mig en del.
høreskader var den mest almindelige arbejdsskade blandt musikkere og lydteknikere, man er dog heldigvis blevet opmærksom på det gennem de seneste årtier, og har nu mange steder intelligente høreværn på når der arbejdes med lyden, også indenfor klassisk musik, hvor det næsten var tabu at nævne at man havde fået en høreskade nede i orkestergraven, hvor der faktisk er anselige lydtryk tilstede.
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Stemer skrev:
The Real Wiz skrev:
fordi jeg kan høre fuglene synge ergo kan jeg høre. |
|
|
Godt, så starter vi forfra:Mit spørgsmål, mere udpenslet:
Hvorfra ved du, at det ikke er indbildning? Indbildning, som er et yderst velkendt fænomen hvad angår menneskers opfattelse af lyd. |
|
|
fordi
jeg ikke selv troede på dem. Men det skulle da testes så jeg fik købt nogle billige kabler hjem. der måtte mange ombytninger til for det kunne sgu
da ikke passe at der var forskel på den sidste meter strømkabel men det var der altså. |
|
|
Ah, så bliver du nødt til at revidere din opfattelse af placebo-effekten. Den er nemlig langt mere snedig end som så. Du kan sagtens høre en forskel
i en retning du ikke havde forventet. Der er tilmed læger, der i medicinske placeboforsøg har oplevet en smertelindrende effekte med en placebo
som de selv VIDSTE var en placebo og altså virkningsløs idet de gav sig selv medicinen!
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
the power skrev:
Næ, Jeg drejer skam ikke emnet, der påstå`s at det er indbildning at man kan høre forskel på kabler, altså at man ikke kan
stole på sine ører, hvordan kan man så stole på sine ører i et studie ? |
|
|
Det kan man heller ikke altid, men vi har jo ikke bedre.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
the power skrev:
fredmarantz skrev:
the power skrev:
Stemer skrev:
The Real Wiz skrev:
kan jeg høre. |
|
|
Godt, så starter vi forfra:Mit spørgsmål, mere udpenslet: Hvorfra ved du, at det ikke er indbildning?
Indbildning, som er et yderst velkendt fænomen hvad angår menneskers opfattelse af lyd. |
|
|
med lyd/musik er der ingen der er i stand til at vurdere, det er alt sammen indbilding og tilfældigheder..... Hmmm, hva skal vi
|
|
Vh
Freddy |
|
|
|
|
Du drejer emnet, da du konkluderer, at man ikke kan stole på sine ører - det er din egen fortolkning/fordrejning. Lydteknikere lever af at lytte nøgternt og forholde sig objektivt til lytteindtrykkene og de stoler på deres ører. Hvis de ønsker at lave "noget l**t", så laver de det. De ved udmærket hvad de laver. money talks. Vh Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
fredmarantz skrev:
ramma skrev:
finlytteren skrev:
Langt de fleste pladeudgivelser idag er mildest talt elendige! Hvorfor?
Måske det også var relevant at undersøge hvad årsagen kan være til, at lydteknikerne ikke selv kan høre hvor dårlig lyden er? Kan det eventuelt skyldes at kablerne er for dårlige?
Jeg ser det i hvert fald som en mulig del af forklaringen...
|
|
|
De er muligvis høreskadede hen over tid, det er en almindelig arbejdsskade for studieteknikere og musikere, jeg har selv på et tidspunkt overværet en optagelse i Lundgård studiet i Vejen, hvor lydniveauet var langt over smertegrænsen da de optog lyden fra bandet i mixerummet,da jeg efterfølgende spurgte en af teknikerne hvorfor det skulle være så højt, kunne han simpelthen ikke høre hvad jeg sagde, han var døv, så det opgav jeg
Så i den kontekst betyder kabler absolut ingenting,derimod betyder lydtryk noget, for det kan man føle
|
|
|
Du er vel forhåbentlig selv klar over, at dette er en generalisering af rang - ikke?
Vh
Freddy
|
|
|
jo, jeg er klar over at det er en kontroversiel udtalelse, men måske tæt på sandheden alligevel, jeg havde den oplevelse i Vejen og det chockerede mig en del.
høreskader var den mest almindelige arbejdsskade blandt musikkere og lydteknikere, man er dog heldigvis blevet opmærksom på det gennem de seneste årtier, og har nu mange steder intelligente høreværn på når der arbejdes med lyden, også indenfor klassisk musik, hvor det næsten var tabu at nævne at man havde fået en høreskade nede i orkestergraven, hvor der faktisk er anselige lydtryk tilstede.
|
|
|
Du har ret hvad angår musikere - der er flere, som har fået tinnitus og andre grimme ting ved at spille musik, både klassisk og rock. Jeg kender ingen lydteknikere (og jeg kender mange) med åbenlyse høreskader, selv om der da nok skal gå et par stykker omkring. Den mest almindelige arbejdsskade ved lydteknikere tror jeg er rygerlunger og hængevom. Intelligente høreværn er noget møg - det har megen større negativ indflydelse på lydopfattelsen end sælgerne og brugerne vil være ved. Når man arbejder i et studie spiller man praktisk taget aldrig højt. det er forkert at fremføre disse ting, når de er faktuelt forkerte. Hvad du har oplevet i lydstudiet i Vejen må stå som en enkeltstående oplevelse - kan ikke bruges statistisk eller på anden måde overbevisende i en debat som denne. Vh Freddy
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Hvordan i alverden kan man påberåbe sig den mindste gran af respekt med så tåbelige og ja nu siger jeg det inkompetente
og uvidende udtalelser, det her er simpelthen topmålet af idioti!
Igen hvad synes du om den blindtest og hvorfor har du så uendelig uret i din antagelse af at man behøver lange
"indlytninger", prøv nu at gøre dit hjemmearbejde inden du fremturer med din totale uvidenhed. |
|
|
Sådan fungerer Internet-diskussion ikke. Man henviser ikke bare til alt muligt materiale og beder folk om at kommentere på det. Hvis du har et
argument, så formulér det. Man kan ikke forlange, at den anden part skal bruge oceaner af tid på at læse og se dit og dat igennem. Det er
almindelig forum-netikette.
Jeg vil dog strække mig til at sige, at jeg gerne vil se/læse om den test du taler om, hvis du vil give links til den, da jeg synes diskussionen er
interessant. Det går jo ikke, at jeg selv skal støve den op, men får fat i noget andet og bruger tid på at skrive om det, som så viser sig at være
forkert. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay det her gider jeg ikke at spilde mere tid på. jeg ved der er forskel på kable ligesom så mange andre ved det.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
the power skrev:
|
|
Det kan man heller ikke altid, men vi har jo ikke bedre.... |
|
|
Når vi i studiet er blevet "lyttedøve" så stopper vi og ta'r en øl eller går hjem. Ofte debatterer flere lyden, mens mixearbejdet er igang, så flere ører kommer på. Ofte handler det ikke om lydkvalitet, men om selve mixet og produktionen. Lydkvaliteten er ofte på plads ved hjælp af godt optagegrej (Neumann/AKG/Neve/industriforkabling!! - og gode monitors samt enkelte andre anlægstyper, hvor man også lytter efter, om det lyder godt på andet end audiofile anlæg). De fleste lydteknikere indrømmer, når ørerne ikke længere kan stoles på - de stopper - tager en pause. I gamle dage sad de nogle gange og mixede i påvirket tilstand - og det kan høres på mange af de gamle rockindspilninger. (What a whole lotta Love!) Vh Freddy
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
okay det her gider jeg ikke at spilde mere tid på. jeg ved der er forskel på kable ligesom så mange andre ved det.
|
|
|
Sådan!
Alle andre end alle dem der arbejder professionelt med det, ved besked!
Utroligt så mange lighedspunkter der er, mellem at diskutere med kablister hhv. kreationister (hvilket jeg også gør en del).
Du vil evt. også ønske at rette henvendelse til Kulturministeriet, og gøre opmærksom på, at kablers betydning, som alle kender til, ingen som helst
opmærksomhed får på de lydtekniske uddannelser, som dine skattepenge går til. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare rolig vi har skam vores egne lobbyister på Christiansborg som arbejder på det 
|
Til top |
|
|
the power Branchemedlem

Bindesbøl Audio
Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
the power skrev:
fredmarantz skrev:
the power skrev:
Stemer skrev:
The Real Wiz skrev:
kan jeg høre. |
|
|
|
|
|
|
Vh
Freddy |
|
|
|
|
Du drejer emnet, da du konkluderer, at man ikke kan stole på sine ører - det er
din egen fortolkning/fordrejning. Lydteknikere lever af at lytte nøgternt og forholde sig objektivt til lytteindtrykkene og de stoler på deres ører. Hvis de ønsker at
lave "noget l**t", så laver de det. De ved udmærket hvad de laver. money talks.VhFreddy |
|
|
Jamen jeg tror skam osse at de fleste lydteknikere ved hvad det laver i studiet, ligesom en seriøs kabel konstruktør også stoler på signe egne ører, og
forhåbentligt ved hvad han laver.
Der kommer ikke mere herfra, det er en diskussion der ikke kan vindes.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Online Indlæg: 438
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Morten A skrev:
Max.H skrev:
Den største forskel på kabler ligger i pris og udseende  |
|
|
Ja og det meste er make-up og varm luft fra Kina.
|
|
|
altså ligesom resten af anlægget...
|
|
|
I resten af anlægget er der som regel også forkel på lyden
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4848
|
Sendt: 23 November 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da helt op! Det er da utroligt så meget kabeldebat kan få sindene i kog.
Jeg har slettet et par personlige angreb/indlæg, og lukker tråden.
I bliver alligevel aldrig enige om det her!
Nogen kan høre forskel, andre kan ikke, og nogen synes ikke det er de penge værd. Slutprut!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|