Emne: Kobber vs. sølv ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
...
Stemer skrev:
Det gør vi også. Jeg undres bare til stadighed over, at der synes at være så lidt interesse blandt de kabeltroende for at finde ud af, om man måske selv kunne få råd til mere rødvin og bøffer, hvis man ikke skulle bruge så mange penge på kabler!? Hvis man nu var ude af stand til at bevise (overfor sig selv!) at man kunne høre forskel. Hvis det var mig, der havde mulighed for at spare de penge, og i øvrigt potentielt opdage en sandhed jeg ikke besad og dermed forbedre mig selv, ville jeg da omgående kaste mig ud i det!?
Og bemærk, at jeg her ikke siger at I kabeltroende skal forbedre jer selv og blive lige så gode som os skeptikere, men blot, at jeg undres over manglen på nysgerrighed til at finde ud af sandheden, hvad end den er - det er kun jer der kan gøre det, da det kun er jer, der kan bevise, at I kan høre forskel.
|
|
|
Forskellen på kabler er så stor, at dem der har erfaret forskellene ikke vil have rødvin istedet - uanset hvor god en vin det er...
Ofte kræver det træning at høre forskel - man får med tiden erfaring for hvilke detajler i musikken, man skal være opmærksom på.
Og desuden er det også afgørende med et godt anlæg, som har evnerne til at formidle forskellene tydeligt. Men det trænede øre kan i mange tilfælde også høre forskellene på selv billigere anlæg fra "klubben"
Jeg behøves ikke bevise overfor nogen at jeg kan høre forskel. Jeg vil hellere bruge tiden på at høre musik!!!
Uanser om kabelskeptikere ikke har lyttetræning nok - eller et godt nok anlæg - eller er halvdøve - eller er forblændede af teoretisk viden... Så vil jeg opfordre dem til at hoppe på vinen og glemme kablerne.
MEN kabeldiskussioner har vi haft mere end rigeligt af. Der vil altid være nogen som ikke kan høre forskel - og jeg gider ikke komme med samme argumenter igen og igen...
Så dette er mit sidste indlæg i denne tråd! Dem der ønsker flere argumenter kan bare læse de øvrige kabel-tråde her på siden...
God fornøjelse med musikken. Også til dem, der ikke kan høre det lille triangel i hjørnet...
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er min erfaring at der er kæmpe forskel på den lyd kabler kan give i et anlæg, og det har intet med voodoo at gøre som kabelskeptikerne påstår, det er simpelthen fakta.
om det er sølv eller kobber er sagen uvedkommende, og prisen spiller heller ikke den store rolle.
kvaliteten i det anvendte matriale og den geometri der anvendes i kablet er det der bestemmer
hvordan kablet kommer til at lyde, og det vil være forskelligt fra anlæg til anlæg.
det har intet med gyldne ører at gøre, alle vil kunne høre forskellen uden problemer.
Hvis der er et problem med kabler, så er det den udbudte pris og de mange pseudovidenskablige
forklaringer, der følger med et prisskilt på feks. 10000,- krs signalkabel, som er indkøbt hos en af de store kabelproducenter og påsat/printet med et fint navn, og en fremstillingpris på feks. 200,-kr med det hele, se de link herunder,betal lidt ekstra og de påfører gerne et fint productnavn, og du har din nye guldgruppe til hififolket
http://www.8audio-mall.com/servlet/the-522/AQ-Series-Profess ional-Audio/Detail
http://www.8audio-mall.com/servlet/the-504/Professional-Audi o-RCA-Interconnection/Detail
http://www.8audio-mall.com/servlet/the-320/Professional-Audi o-Equipment-European/Detail
kan i se hvor jeg vil hen ? folk vil narres og bliver det også
den billigste og bedste løsning er at lave kablerne selv __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
om det er sølv eller kobber er sagen uvedkommende, og prisen spiller heller ikke den store rolle.
kvaliteten i det anvendte matriale og den geometri der anvendes i kablet er det der bestemmer
hvordan kablet kommer til at lyde, og det vil være forskelligt fra anlæg til anlæg.
|
|
|
Jeg mener det du skriver her er noget nonsens, hvis det var rigtigt så burde der jo ikke være noget problem i at lave det perfekte kabel i første hug, så det er uforståeligt at der er så mange forskellige løsninger når det er så simpelt.
Jeg tror at de mange kabel løsninger skyldes at man ikke har helt styr på sammenhængen mellem kabel data/materialer og lyd (er iøvrigt gældende inden for næsten alle hi-fi apparat kategorier), det giver så grobund for voodoo, pseudovidenskablige forklaringer plus ekstremme priser, hvad vi godt kan blive enige om er helt i skoven.
Efter min erfaring er det som betyder mest for lyden ved kabler de anvendte materialer, det giver målbare forskelle men kun en brøkdel af det som de geometriske forskelle giver.
Vi mangler at kunne måle et eller andet som giver bedre forbindelse mellem data og det hørte.
Har selv været inde på flere gange at et kabel skal ses og måles som en langstrakt kondensator, og de speciale kondensator-målinger som findes er hovedsagligt et udtryk for de anvendte materialer, så muligvis man kunne komme et skridt videre af den vej.
Men dertil må siges at man heller ikke inden for kondensatorer har fundet en eksakt sammenhæng mellem data og lyd, der er dog en enkelt kondensator som giver en hvis sammenhæng mellem lyd og data, polystyren kondensatoren den lyde godt og den er en af de kondensatortyper som måler allerbedst.
Men stadigvæk vil mange foretrække en olie/papir kondensator og den måler direkte dårligt i de traditionelle målinger i forhold til polystyren kondensator.
Jeg kender kun en regel der holder i de fleste tilfælde, jo større kondensatoren er pr. uF jo bedre er lyden som regel.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange påstår at der er enorm forskel på lyden af kabler ,hvis det er rigtig må nogle af dem jo farve lyden,og hvilken kabel er så mest neutral ? Hvor stor er den enorme forskel? Er det som f.eks. mellem mp3 og flac ? Jeg mopper ikke nogen er bare nysgerrig
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
ramma skrev:
|
|
|
Jeg mener det du skriver her er noget nonsens, hvis det var rigtigt så burde der jo ikke være noget problem i at lave det perfekte kabel i første hug, så det er uforståeligt at der er så mange forskellige løsninger når det er så simpelt.
Jeg tror at de mange kabel løsninger skyldes at man ikke har helt styr på sammenhængen mellem kabel data/materialer og lyd (er iøvrigt gældende inden for næsten alle hi-fi apparat kategorier), det giver så grobund for voodoo, pseudovidenskablige forklaringer plus ekstremme priser, hvad vi godt kan blive enige om er helt i skoven.
Efter min erfaring er det som betyder mest for lyden ved kabler de anvendte materialer, det giver målbare forskelle men kun en brøkdel af det som de geometriske forskelle giver.
Vi mangler at kunne måle et eller andet som giver bedre forbindelse mellem data og det hørte. Har selv været inde på flere gange at et kabel skal ses og måles som en langstrakt kondensator, og de speciale kondensator-målinger som findes er hovedsagligt et udtryk for de anvendte materialer, så muligvis man kunne komme et skridt videre af den vej.
Men dertil må siges at man heller ikke inden for kondensatorer har fundet en eksakt sammenhæng mellem data og lyd, der er dog en enkelt kondensator som giver en hvis sammenhæng mellem lyd og data, polystyren kondensatoren den lyde godt og den er en af de kondensatortyper som måler allerbedst.
Men stadigvæk vil mange foretrække en olie/papir kondensator og den måler direkte dårligt i de traditionelle målinger i forhold til polystyren kondensator.
Jeg kender kun en regel der holder i de fleste tilfælde, jo større kondensatoren er pr. uF jo bedre er lyden som regel.
|
|
|
Du kan i princippet farve lyden på kablet som det passer dig, køb billigt skrapkobber og du får fin skarp forvrænget lyd, dobbeltskærm samme kabel kraftigt og brug tunge messinstik med en ICAS værdi på 17 % og så får du død totaldæmpet lyd.
køb højkvalitets kobber eller sølvkabel , glem skærmen, vibrationsdæmp kablet istedet,sæt gode stik på (ikke WBT eller lignede snakeoilstik, bare gode stik med lille masse til + og stor masse til stel) så er du kommet tæt på at høre hvad der egentlig ligger af musik på dine cdplader eller lpplader.
glem alt om målinger, dem kan du ikke bruge til en skid , bruge din hørelse den fortæller tydeligt hvad der lyder rigtigt og hvad der ikke gør, længere er den ikke __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Mange påstår at der er enorm forskel på lyden af kabler ,hvis det er rigtig må nogle af dem jo farve lyden,og hvilken kabel er så mest neutral ? Hvor stor er den enorme forskel? Er det som f.eks. mellem mp3 og flac ?
Jeg mopper ikke nogen er bare nysgerrig 
|
|
|
neutrale kabler findes ikke glem det
design din egen lyd og få det til at passe til din musiksmag __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Deer Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ramma. Hva er det for en fin røramp du har på dit icon?
Vh Bo
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En måde at samligne kabler på, er at bruge et ganske almindeligt kabel som ref til en 100kr og sætte dette op i mod de forskellige kabler en for en. Så hører man let hvad man for for de mange penge.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deer skrev:
Hej Ramma. Hva er det for en fin røramp du har på dit icon?
Vh Bo
|
|
|
Egentligt ikke noget særligt, det er en Mingda 368B mc med 4 x KT 88 ,altså kinagrej
og som almindelig kendt duer det ikke til en skid , men den er faktisk godt bygget
hardwiret med god komponenter og store udgangstrafoer (men sådan nogen kan de jo ikke vikle i kina, for de har jo kun arbejdet med rør 50 år i militærindustrien)
den faktisk ikke helt ringe af rørforstærker at være
her et blik i det indre

om det er noget der duer, tjah, døm selv, lyden får ihverttilfælde tumbs up her .
lige nu spiller jeg på transistoramps i klasse A, der er mere overskud i lyden på mine Dynaudio ht __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
ramma skrev:
|
|
|
Vi mangler at kunne måle et eller andet som giver bedre forbindelse mellem data og det hørte. Har selv været inde på flere gange at et kabel skal ses og måles som en langstrakt kondensator, og de speciale kondensator-målinger som findes er hovedsagligt et udtryk for de anvendte materialer, så muligvis man kunne komme et skridt videre af den vej.
|
|
|
giv dit bud på et perfekt kabel, hvis du mener at have løsningen __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
det er min erfaring at der er kæmpe forskel på den lyd kabler kan give i et anlæg, og det har intet med
voodoo at gøre som kabelskeptikerne påstår, det er simpelthen fakta.
det har intet med gyldne ører at gøre, alle vil kunne høre forskellen uden problemer.
Hvis der er et problem med kabler, så er det den udbudte pris og de mange pseudovidenskablige
forklaringer, der følger med et prisskilt på feks. 10000,- krs signalkabel, som er indkøbt hos en af de store
kabelproducenter og påsat/printet med et fint navn, og en fremstillingpris på feks. 200,-kr med det hele, se de link
herunder,betal lidt ekstra og de påfører gerne et fint productnavn, og du har din nye guldgruppe til hififolket
http://www.8audio-
mall.com/servlet/the-522/AQ-Series-Profess ional-Audio/Detail
mall.com/servlet/the-504/Professional-Audi o-RCA-Interconnection/Detail
mall.com/servlet/the-320/Professional-Audi o-Equipment-European/Detail
kan i se hvor jeg vil hen ? folk vil narres og bliver det også
den billigste og bedste løsning er at lave kablerne selv |
|
|
Hehe... sejt Ramma
De ser dælme fine ude de kabler - især til den pris. Kan man også få dem i metermål, til os selvbyggere
Vi splitter jo alt ad, lodder kabler direkte på enheder, bygger XLR til RCA osv.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Deer Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ramma Nu skal jeg ikke "støje" på tråden med tube amps, men spiller selv på Dared DV-6C med så philips ecc83 miniwatt. Fin lille kinøjser til fattirøve.
Ang. kobber vs. sølv, har jeg købt Mundorf silver/gold 1mm på ebay, i oversize teflonrør og bruger som højtaler kabel. Det lyder fedt, men er endnu ikke tilspillet.
Hilsen Bo.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
kanonlyd skrev:
ramma skrev:
|
|
|
Jeg mener det du skriver her er noget nonsens, hvis det var rigtigt så burde der jo ikke være noget problem i at lave det perfekte kabel i første hug, så det er uforståeligt at der er så mange forskellige løsninger når det er så simpelt. Jeg tror at de mange kabel løsninger skyldes at man ikke har helt styr på sammenhængen mellem kabel data/materialer og lyd (er iøvrigt gældende inden for næsten alle hi-fi apparat kategorier), det giver så grobund for voodoo, pseudovidenskablige forklaringer plus ekstremme priser, hvad vi godt kan blive enige om er helt i skoven. Efter min erfaring er det som betyder mest for lyden ved kabler de anvendte materialer, det giver målbare forskelle men kun en brøkdel af det som de geometriske forskelle giver. Vi mangler at kunne måle et eller andet som giver bedre forbindelse mellem data og det hørte. Har selv været inde på flere gange at et kabel skal ses og måles som en langstrakt kondensator, og de speciale kondensator-målinger som findes er hovedsagligt et udtryk for de anvendte materialer, så muligvis man kunne komme et skridt videre af den vej. Men dertil må siges at man heller ikke inden for kondensatorer har fundet en eksakt sammenhæng mellem data og lyd, der er dog en enkelt kondensator som giver en hvis sammenhæng mellem lyd og data, polystyren kondensatoren den lyde godt og den er en af de kondensatortyper som måler allerbedst. Men stadigvæk vil mange foretrække en olie/papir kondensator og den måler direkte dårligt i de traditionelle målinger i forhold til polystyren kondensator. Jeg kender kun en regel der holder i de fleste tilfælde, jo større kondensatoren er pr. uF jo bedre er lyden som regel. |
|
|
giv dit bud på et perfekt kabel, hvis du mener at have løsningen |
|
|
Så gerne du skal bare sørge for at denne ligning kommer til at passe R/L = G/C Ps. Der er tale om kablets grundlæggende ækvivalente komponenter.
|
Til top |
|
|
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydarne skrev:
Så gerne du skal bare sørge for at denne ligning kommer til at passe R/L = G/C Ps. Der er tale om kablets grundlæggende
ækvivalente komponenter.
Hvorfor gør alle så ikke det ?
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
ramma skrev:
kanonlyd skrev:
ramma skrev:
|
|
|
Jeg mener det du skriver her er noget nonsens, hvis det var rigtigt så burde der jo ikke være noget problem i at lave det perfekte kabel i første hug, så det er uforståeligt at der er så mange forskellige løsninger når det er så simpelt. Jeg tror at de mange kabel løsninger skyldes at man ikke har helt styr på sammenhængen mellem kabel data/materialer og lyd (er iøvrigt gældende inden for næsten alle hi-fi apparat kategorier), det giver så grobund for voodoo, pseudovidenskablige forklaringer plus ekstremme priser, hvad vi godt kan blive enige om er helt i skoven. Efter min erfaring er det som betyder mest for lyden ved kabler de anvendte materialer, det giver målbare forskelle men kun en brøkdel af det som de geometriske forskelle giver. Vi mangler at kunne måle et eller andet som giver bedre forbindelse mellem data og det hørte. Har selv været inde på flere gange at et kabel skal ses og måles som en langstrakt kondensator, og de speciale kondensator-målinger som findes er hovedsagligt et udtryk for de anvendte materialer, så muligvis man kunne komme et skridt videre af den vej. Men dertil må siges at man heller ikke inden for kondensatorer har fundet en eksakt sammenhæng mellem data og lyd, der er dog en enkelt kondensator som giver en hvis sammenhæng mellem lyd og data, polystyren kondensatoren den lyde godt og den er en af de kondensatortyper som måler allerbedst. Men stadigvæk vil mange foretrække en olie/papir kondensator og den måler direkte dårligt i de traditionelle målinger i forhold til polystyren kondensator. Jeg kender kun en regel der holder i de fleste tilfælde, jo større kondensatoren er pr. uF jo bedre er lyden som regel. |
|
|
giv dit bud på et perfekt kabel, hvis du mener at have løsningen
|
|
|
Så gerne du skal bare sørge for at denne ligning kommer til at passe R/L = G/C Ps. Der er tale om kablets grundlæggende ækvivalente komponenter. |
|
|
det bliver du nødt til at oversætte til dansk den slags ligninger siger mig ikke noget, slet ikke om lyd
altså hvilke matrialer og hvilken geometri opfylder den ligning du anfører her ?
og hvad er fordelene ved den konstruktion, indgår der syntetiske eller naturlige matrialer til isolering og dæmpning ?
vis evt et eksempel på en ideal konstruktion, som både er lydmæssigt og målemæssigt overlegen.
her er mit bud

__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shoestring kabler - de er faktisk super, og hyggeligt håndarbejde at flette en lørdag eftermiddag Og så kan man jo bare afprøve dem med enten kobber- eller sølvtråd, og så selv høre om der er forskel. Godt bud ramma.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og mit bud, foto viser højtalerkabel men signalkabel er samme princip:
jeg bruger ikke noget så ustabilt som stik, banan stik, osv.
Også er der jo tale om et utroligt smukt og lækkert design.
@Ramma du laver indlæg herinde hvor du forklarer hvordan det hele hænger sammen som om du ved alt om kabler, og så fortæller du mig herefter at du ikke kan finde ud af det absolut mest grundlægende, Nej Ramma jeg har hverken tid eller lyst til at forklarer dig det.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt - rigtigt "gør det selv" kabel. Og så oven i købet med linolie - har du så prøvet om der er forskel på koldpresse linolie eller kemisk udtrukket olie? Og hvad med silken - der findes jo forskellige kvaliteter og flere arter af silkelaver, det må da også have en betydning.  __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 21 November 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deer skrev:
@Ramma Nu skal jeg ikke "støje" på tråden med tube amps, men spiller selv på Dared DV-6C med så philips ecc83 miniwatt. Fin lille kinøjser til fattirøve.
Ang. kobber vs. sølv, har jeg købt Mundorf silver/gold 1mm på ebay, i oversize teflonrør og bruger som højtaler kabel. Det lyder fedt, men er endnu ikke tilspillet.
Hilsen Bo.
|
|
|
hej jeg bruger 1,5 mm bare wire udgaven, jeg vil anbefale dig at vibra dæmpe lederne med enten silke eller bomuld, du får et mere harmonisk kabel ud af det  __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|