Forfatter |
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej En anden vinkel vil være diskantfortrængning. Denne finder sted hvad enten der er tale om sølv eller kobber. Jo kraftigere en leder er jo mere bas kommer igennem på bekostning af diskant. Det vil sige jo tynder en leder er jo mindre bas og jo mere diskan. Det forklarer hvorfor nogle synes at sølv kabler lyder lysere. Da disse ofte er laver af meget tynde ledere pga prisen. En leder på o.1 mm i kobber vil være meget lys. Det bedste er ca o.5 - o,6 mm derved opnås en ligelig fordeling imellem bas og diskant. Husk tilspilning af kabler varer mere end 100 timer og ændres sig fra det hystere4iske til det tilbagelænende meget populært sagt. Så det gælder om af finde den rigtige tykkelse af leder i forhold til anlæg.  hilsen Ole
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skineffekten, og man skal vist have flagermuseører for at kunne høre så højt op i frekvens. Skineffekten er ikke målbar ved normale audiofrekvenser. Det skal være et meget kort og meget tykt kabel i så tilfælde.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
citat Husk tilspilning af kabler varer mere end 100 timer og ændres sig fra
det hystere4iske til det tilbagelænende meget populært sagt. citat slut
Det må du lige forklare lidt nærmere
|
Til top |
|
|
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det er skineffekten, og man skal vist have flagermuseører for at kunne høre så højt op i frekvens. Skineffekten er ikke målbar ved normale audiofrekvenser. Det skal være et meget kort og meget tykt kabel i så tilfælde. |
|
|
Man se og prøve lidt her omkring emnet skineffekt og kabel konstruktion, på samme side er der en stor gennemgang af disse ting starter her
Lavede en gang to fuldstændige identiske kabler kun med den forskel at det ene brugte kobber og det andet finsølv som leder, der var forskel, det første man udbrød når sølvkablet var sat til var hvor blev bassen af, den blev præsis og integreret i lyden, hvorimod det virker som om kobber har en betoning i mellembas området som giver en fyldighed som reelt ikke er til stede, men som passer godt i mange anlæg.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej
En leder på o.1 mm i kobber vil være meget lys. Det bedste er ca o.5 - o,6 mm derved opnås en ligelig fordeling imellem bas og diskant. hilsen Ole |
|
|
For sølv er det 0,80mm til 1mm og det er signal kabler vi snakker om her
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 November 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
sosaudio skrev:
Hej En leder på o.1 mm i kobber vil være meget lys. Det bedste er ca o.5 - o,6 mm derved opnås en ligelig fordeling imellem bas og diskant. hilsen Ole |
|
|
For sølv er det 0,80mm til 1mm og det er signal kabler vi snakker om her |
|
|
Det er korrekt den optimale værdi skulle lægge omkring 0.8 mm i følge Malcolm Omar Hawksford som beskriver dette og kabel teori i al almindelighed i denne artikel
Men man har altid muligheden for at fladvalse, eller bruge litzetråd så man kan få en fornuftigt kvadrat på sine højtaler ledninger.
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har opnået de bedste resultater ved at finde nogle højttalere/forstærker/signalkilde (i den rækkefølge) jeg kunne lide at
lytte til og først derefter vælge kabler. Hvis man ikke kan lide lyden af et system er det efter min erfaring omsonst at rode
rundt med kabler. Man kan snyde sig selv og høre forskelle den ene dag men ikke den anden. Man kan høre forskelle uden
at skifte kabler og så tænke: aha det var måske ikke kablerne der gjorde forskellen sidste gang jeg sammenlignede kabler.
Med højttalere, forstærkere og kilder har resultaterne derimod været ret entydige for mig. Forskellene er oftest helt tydelige
og jeg finder hurtigt ud af hvad der passer mig bedst. Med andre ord: her kan man komme to skridt frem uden at blive sendt
X skridt bagud et par dage senere uden at forstå hvorfor. Et fremskridt er et fremskridt. Først derefter bliver det relevant at
prøve kabler af og måske opnå en finjustering af lyden.
Problemerne med at lyden kan være hård og lidt hviske-agtig er ofte et problem med en digital signalkilde. Hvis man så
starter med at rode med kabler i stedet for at finde en kilde man egentlig kan lide, risikerer man at fravælge et kabel der i
virkeligheden formidler lyden præcist, fordi man i bund og grund ikke kan lide lyden af kilden og derfor foretrækker et kabel
der farver lyden.
Jitter er i den forbindelse en vigtig synder. Den kan med nogle DACs reduceres ved at vælge en bedre digital kilde med
mindre jitter (ja det burde være muligt at konstruere en DAC der genclocker signalet uden jitter, men DACs er desværre
jitter følsomme (på trods af producenternes bombastiske løfter), f.eks. hvis de bruger en PLL til jitter reduktion, som ikke er
god til at dæmpe lavfrekvent jitter).
|
Til top |
|
|
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej En anden vinkel vil være diskantfortrængning. Denne finder sted hvad enten der er tale om sølv eller
kobber. Jo kraftigere en leder er jo mere bas kommer igennem på bekostning af diskant. Det vil sige jo tynder en leder er jo
mindre bas og jo mere diskan. Det forklarer hvorfor nogle synes at sølv kabler lyder lysere. Da disse ofte er laver af meget
tynde ledere pga prisen.En leder på o.1 mm i kobber vil være meget lys. Det bedste er ca o.5 - o,6 mm derved opnås en ligelig
fordeling imellem bas og diskant. Husk tilspilning af kabler varer mere end 100 timer og ændres sig fra det hystere4iske til det
tilbagelænende meget populært sagt.Så det gælder om af finde den rigtige tykkelse af leder i forhold til anlæg.
hilsen
Ole
|
|
|
Ifølge den teori/anskuelse må det bedste altså være at have kraftige kobber single wire til bas terminalerne og sølvkabler til de
øvre terminaler? Det mener jeg faktisk også er nævnt i manualen til mine Avance Højttalere.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemensen2k skrev:
sosaudio skrev:
Hej En anden vinkel vil være diskantfortrængning. Denne finder sted hvad enten der er tale om sølv eller kobber. Jo kraftigere en leder er jo mere bas kommer igennem på bekostning af diskant. Det vil sige jo tynder en leder er jo mindre bas og jo mere diskan. Det forklarer hvorfor nogle synes at sølv kabler lyder lysere. Da disse ofte er laver af meget tynde ledere pga prisen.En leder på o.1 mm i kobber vil være meget lys. Det bedste er ca o.5 - o,6 mm derved opnås en ligelig fordeling imellem bas og diskant. Husk tilspilning af kabler varer mere end 100 timer og ændres sig fra det hystere4iske til det tilbagelænende meget populært sagt.Så det gælder om af finde den rigtige tykkelse af leder i forhold til anlæg.
hilsen Ole
|
|
|
Ifølge den teori/anskuelse må det bedste altså være at have kraftige kobber single wire til bas terminalerne og sølvkabler til de øvre terminaler? Det mener jeg faktisk også er nævnt i manualen til mine Avance Højttalere. |
|
|
Pas på, kablerne kan også blive for tykke så bassen bare bliver en gang svulmende substans som ikke er særlig presis. spicielt multicore kan have en tendens til svulmende bund. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige i samme ombæring slå et slag for Kimber, syntes de har en fantastisk bund, hvis de skal bruges kun på bunden, så er det mest atraktive prismessigt nok 8VS men er man villig til at betale så nap 8TC, så kunne man køre med 4TC på toppen, det er en klassiker.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
Man se og prøve lidt her omkring emnet skineffekt og kabel konstruktion, på samme side er der en stor gennemgang af disse ting starter her
|
|
|
Har prøvet beregneren og den giver mig ret som jeg ser det. Effekten på et normalt veldimensioneret kabel har ingen tab af betydning. Vi snakke 0,02-0,03 dB ved 50 kHz. Det er med garanti ikke hørbart. Desuden er testen lavet med 8 ohm resistiv modstand. Det er almindeligt kendt at impedansen på en domediskant er stigende med frekvensen, så den reelle effekt er nærmere 0,00000 dB.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt citatet fra kanonlyds glimrende link
"To a microwave/RF engineer with experience of transmission lines a delay of around 200 nanoseconds seems oddly large for a twin feeder only three metres long."
"Despite the above, to an acoustic engineer the delays seem very small. Since sound propagates at a velocity of around 330 m/sec it will only travel around 16 microns in 50 nanoseconds. In effect, therefore, the above differential group delay is equivalent to a sound source that seems 16 microns nearer at high audible frequencies than at low audible frequencies. Again it is not clear that this would be noticeable in a practical situation."
"From figure 10 therefore we can say that the variation in phase delay with frequency in the audio band is much smaller with graphite than with copper. The graphite also shows a lower overall delay as well as better uniformity. Hence low conductivity materials may be useful if we wish to reduce differential phase/time effects.
However we must draw such a deduction with care for three reasons.
- Firstly, the phase changes at audio frequency are very small, even using copper. It is therefore questionable that they would be audible.
- Secondly, the above assumes we have maintained the diameter of the wire when changing to a lower conductivity material. As we can see from figure 9 this would produce quite high signal losses, and would make the response more sensitive to any frequency dependence of the load impedance.
- Thirdly, we can interpret the reduction in the dependence of the delay upon frequency as being due to the relatively high cable resistance ‘swamping’ the inductance. i.e. the wire resistance is now so high that the cable/load system begins to look more like a simple resistive potential divider with a relatively negligable inductance. "
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Inden man falder på halen over Kjeldsens "Vid" så skylder man sig selv at vide at det var Randi som trak sig fra testen da Pear Auido ikke ville lægge kabel til. Fremer ville gerne satse, men det ville Randi ikke. |
|
|
Hvordan skal det forstås? At Fremer "gerne ville satse" men Randi ikke ville?
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 November 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Mercury skrev:
[QUOTE=Kjeldsen] Inden man falder på halen over Kjeldsens "Vid" så skylder man sig selv at vide at det var Randi som trak sig fra testen da Pear Auido ikke ville lægge kabel til. Fremer ville gerne satse, men det ville Randi ikke. |
|
|
Hvordan skal det forstås? At Fremer "gerne ville satse" men Randi ikke ville? |
|
|
Jeg har fået den fornemmelse at Fremer ikke måtte bruge sit eget 15000$ Tara labs kabel Da Randi menter der kunne laves fup med dette, derfor skulle det være et kabel fra Pear Cable til ca 7000$ som skulle testes op mod et billigt Monster kabel, det tror jeg nok Fremer gik med til, men pludselig så trak Pear Cable sig fra testen, og dermed også Randi. Så hvad der er op og ned i denne sag er ikke nemt at finde ud af, men Fremer var tilsyneladende klar til testen.
Men prøv selv at søg på nettet, der står en masse om det.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Mercury skrev:
Inden man falder på halen over Kjeldsens "Vid" så skylder man sig selv at vide at det var Randi som trak
sig fra testen da Pear Auido ikke ville lægge kabel til. Fremer ville gerne satse, men det ville Randi ikke. |
|
|
Hvordan skal det forstås? At Fremer "gerne ville satse" men Randi ikke ville?
|
|
|
Fuldstændig korrekt, Randi ville bestemme kablet og Fremer måtte ikke bruge sit eget kabel. Randi undskyldte sig med at han
havde været indlagt på sygehuset og ikke havde været i stand til at beskrive situationen korrekt i sin meget frembrusende
pressemeddelelse.
Randi er ikke en gammel hat værd, i mine øjne!
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Fuldstændig korrekt, Randi ville bestemme kablet og Fremer måtte ikke bruge sit eget kabel. Randi undskyldte sig med at han
havde været indlagt på sygehuset og ikke havde været i stand til at beskrive situationen korrekt i sin meget frembrusende
pressemeddelelse.
Randi er ikke en gammel hat værd, i mine øjne! |
|
|
Jeg aner ikke hvad der er op og ned i den sag, men jeg mener James Randi er en stor forgangsmand for skepticisme og debunking af overtroisk fis, så indtil jeg har nogen pålidelig udlægning af hvad der er sket, har jeg fuld tiltro til, at Randi har opført sig eksemplarisk og fornuftigt i denne sag. Mht. deres $1million dollar challenge når det gælder lydkabler, så er disputsen jo om der kan høres forskel på kabler, der i følge målinger ikke burde være forskel på. Det er jo nemt nok, at lave kabler, der kan høres forskel på (det er jo blot at give dem en speciel kapacitans f.eks.). Måske har de ikke kunnet få lov at måle på de andre kabler først? Eller noget - det viser sig i min erfaring altid, at det er ansøgeren der ender med ikke at gå med på en præmis, som altid er helt fornuftig og forsvarlig fra JREF's side, og nødvendig for at testen kan udføres ordentligt (selvfølgelig - ellers ville de jo ikke fremstille sådan et krav). __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Mercury skrev:
Fuldstændig korrekt, Randi ville bestemme kablet og Fremer måtte ikke bruge sit eget kabel. Randi
undskyldte sig med at han
pressemeddelelse.
Randi er ikke en gammel hat værd, i mine øjne! |
|
|
Jeg aner ikke hvad der er op og ned i den sag, men jeg mener
James Randi er en stor forgangsmand for skepticisme og debunking af overtroisk fis, så indtil jeg har nogen pålidelig
udlægning af hvad der er sket, har jeg fuld tiltro til, at Randi har opført sig eksemplarisk og fornuftigt i denne sag.Mht.
deres $1million dollar challenge når det gælder lydkabler, så er disputsen jo om der kan høres forskel på kabler, der i følge
målinger ikke burde være forskel på. Det er jo nemt nok, at lave kabler, der kan høres forskel på (det er jo blot at give
dem en speciel kapacitans f.eks.). Måske har de ikke kunnet få lov at måle på de andre kabler først? Eller noget - det viser
sig i min erfaring altid, at det er ansøgeren der ender med ikke at gå med på en præmis, som altid er helt fornuftig og
forsvarlig fra JREF's side, og nødvendig for at testen kan udføres ordentligt (selvfølgelig - ellers ville de jo ikke fremstille
sådan et krav). |
|
|
http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man glemmer, "tror jeg" at der ikke er alle materialer der er gode til at finde den perfekte kontakt med hinanden. Kobber skal fortinnes eller forsølves og bedst er at stik+kabel loddes sammen! Mener at High Fidelity engang havde en artikel om dette, men husker ikke år eller nummer.
Et tykt kabel med mange tynde tråde hvor alle tråde faktisk også er elektrisk forbundet må være første forudsætning og at kablerne inden i forstærker inkl relæ er kraftige fra transistor til udgang + stik og hvis der ikke bruges banan stik, så skal kabel fortinnes + kabler i højttaler, men printpladen som mange delefilter er bygget på der går det galt igen og derfor er et gammeldags tråd monteret delefilter ofte af bedre kvalitet, fordi selv en printplade der er fortinnet der kan der flere steder være tynde baner som ikke er skabt til strøm.
Jeg har altid ment at den bedste forbindelse mellem en forstærker og højttaler ville være nogle loddefliger, men bare ikke nemt for en normal forbruger at bruge. ((gerne 3-5% sølv tin men sikkert ikke vigtigt)
Jeg mener at ha bemærket igennem min HIFI tid, at den hyppigste fejlårsag på defekt elektrisk udstyr er en dårlig lodning, en kold lodning og en dårlig lodning er ingen forbindelse, det giver dårlig lyd, fordi der næsten ingen forbindelse er + komponenter i dens omgivelser faktisk belastes forkert og helt uden for beregning (forventet).
Om mennesker vil bruge 9,15+ tusinde kroner på kabler er deres sag/penge, men for mig er det religion. + man gør en god gerning, producent får råd til hus, volvo og vovse og det er jo ikke så ringe endda .... for dem. ;o) hvor et lodde kursus ville være mere passende på den lange bane hvis man er til DIY.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/
|
|
|
Ja, det er jo så i hvert fald den ene parts side af historien... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Andy NY LYD Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de mange gode svar.....
skiftede mit rca kabel til tara labs istedet for vdh og fik meget mere hul igennem og en meget mere detaljeret lys.
Jeg er nød til at spørge om dette da jeg er ny på hifi området. Når nu min forstærker kun har et sæt terminaler til ht kabel i hver kanal, kan man så stadig godt bruge 2 slags kabler og sætte dem i samme terminal men trække dem til top og bund??
|
Til top |
|
|