Forfatter |
|
Andy NY LYD Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa....
Er der nogen der ved om der generelt er nogen forskel der kendetegner lyden fra sølv i forhold til kobber???
F.eks om sølv kabler til højtalerne har nogen egenskaber kobber ikke har??
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generalt spiller sølv mere direkte/pågående og der er højer til loftet, hvor i mod Cu spiller varmer og mere rundt/fyldig.
Det skal dog siges at du godt kan finde Cu kabler som kan nærme sig egenskaberne fra sølv og omvendt, men det mest typiske er ovenstående. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Online Indlæg: 438
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølv har en lidt mindre ohmsk modstand men jeg tror ikke du kan ikke høre forskel Og nu får jeg så lige om lidt ørerne i maskinen  
|
Til top |
|
|
Andy NY LYD Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok mange tak....
Har et gammel nordost Cu kabel (det helt flade) men savner noget mere mellemtone og diskant så måske et sølvkabel var en løsning....
Takker
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Bertram sølv signalkabel og sammenlignet med mine meget billigere i kobber har jeg ikke bemærket nogen forskel. Om det samme gør sig gældene med ht kabler kan jeg ikke udtale mig om.
Det må være muligt at låne et par sølvkabler et par dage i en seriøs hifi-forretning.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring, siger mig at bassen som trække den største strøm er gladest for lav modstand, dvs kraftige ledere af kobber eller
sølv. Hvorimod diskant og mellemtone, tit har det bedst med fler-tråede kabler(stor overflade). Og det passer godt med hvad
mine ører høre i mit anlæg, samt hvad jeg har læst mig frem til.
Har selv prøvet et nordost Dreamcaster, som var en solid kerne, og det lød fesent. lidt som at lægge et fint lagen ind over
diskant og mellemtonen. så på med noget fler-trådet. og så lød det fint igen
Og jeg køre aktivt. så jeg har ingen passive komponenter mellem forstærkere og enheder. så det kunne kun være kablet der
gjorde det.
Men jeg ville da bruge noget stort forsølvet til bassen og fler-trådet til toppen.
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lidt forskel i modstanden.
Sølv: 1.59 E-8 ohm*m Kobber: 1.68 E-8 ohm*m
Guld er i øvrigt markant ringere som leder: 2,44 E-8 ohm*m
For at finde den faktiske modstand:del med tværsnitsareal og gang med længde.
Fx 2 mm^2, 3 m (gange to, for to ledere)
Sølv: 1,59 E-8 / 2 E-6 * 6 = 0,0477 ohm Kobber: 1,68 E-8 / 2 E-6 * 6 = 0,0504 ohm
Så du skal kunne høre forskel på en ændring på ca. 0,0027 ohm. Det svarer til 15 cm kabel. Eller ca. 1/1500 del af din HT impedans, hvis den er 4 ohm.
En tommelfinger regel er at kablet vil give en hørbar degradering af lyden, hvis modstanden i kablet er større end ca. 5 % af HT impedans. Med ovennævnte kabler på 2 kvadrat mm er den kun på ca. 1 % ved tre meters længde, uanset om det er sølv eller kobber.
Hvis nogen kan henvise til noget (saglig) litteratur der viser at ledningsevnen afhænger af frekvensen (indenfor det hørbare område) er jeg meget interesseret. Ellers er min påstand at kablet transmitterer alle frekvenser med lige stort tab. Skineffekt er ikke relevant i det hørbare område.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være forskel på lyden fra forskellig kobberkabler og sølvkabler, så en 100% kategorisering kan man ikke lave.
Men når det så er sagt, vil jeg sige at jeg generelt har oplevet sølvkabler som værende mere neutrale og detaljerede i mellemtone og diskant. Kobberkabler synes jeg så har gode egenskaber til bassen, men de kan være lidt dæmpede i diskanten.
Ofte kan et forsølvet kobberkabel være et godt kompromis. Men det afhænger selvfølgelig både af personlig smag og resten af setuppet...
|
Til top |
|
|
Andy NY LYD Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nordost jeg bruger har 4 flade singlecore kobber kerner (ligner det)
Syns faktisk det passer meget godt med det godt kunne lyde som om der et et tyndt lagen ing over min HT.
Men sjovt nok lød det fantastisk på en live Ben Harper optagelse men på andet er det lidt fesent. Tror jeg vil kigge mig om efter noget forsølvet kabel, men gider ikke hifiklubben og VDH denne gang. Tror der er noget "bedre" til en fornuftig penge.
Tak for jeres indlæg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 November 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig evt på KSB.
Der er rigtig mange penge at spare på brugte kabler.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kun metallet som spiler ind, konfigurationen og formen har også betydning.
Vil du have hul igennem med dynamik uden at savne detaljer kan jeg anbefale Duelunds Fladvalset sølv, de bankede mine
Nordost Frey til skamme og koster kun en brøkdel.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget meget svært at generaliserer på den måde.
Det er en gængs forståelse at sølv er mere lys lydende end kobber, men det er nok en sandhed med modifikationer. Der findes teorier om at det der kan få et sølv kabel til at lyde skinger og påtrængende, eks. er forårsaget af oxid lag i sølvets struktur, og dermed kan tilskrives materiale kvalitet og produktions metoder. Men har hørt masser af sølv kabler, hvor dette ikke har været tilfældet, så det er lidt en misvisende generalisering sølv og kobber. (selvom det dog kan være rigtig nok i nogle tilfælde)
Men meget af et kabels "lyd" ligger i helt andre ting, som eks. geometri, isolering osv.osv.
Men materialets ledeevne, har direkte noget at sige for, hvor på frekvenskurven faseforsinkelses knæk punktet ligger. Men denne forsinkelse er så lille, at jeg vil vove den påstand, at du aldrig vil kunne høre den!!! Radar teknikere osv. vil nok tage højde for det, i deres kabel valg men for os er det vist bare en ubetydelig specifikation. Selvom man engang imellem kan falde over producenter, som synes at tage højde for det (dårlige ledere sænker knæk punktet - kulfiber eks.)
Men personligt synes jeg, man oftere oplever at sølv kabler har mere hul igennem, og flere mikro detaljer og opløsning. (Men kobber kabler kan sagtens have samme kvaliteter, det høres bare sjældnere)
Så lån kablet, før du smider penge på bordet ;-)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
He, he
Mega griner at der er stillet så meget på højkant i så lang tid uden at nogen har vundet endnu.
Godt set Kjeldsen  __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 November 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal jo også liiiige have det pågældende kabel til $7250,-
Så hvis mindre end 1 af 1000 kan påvise forskel, er det jo en god forretning...
Reklamestunt?
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden man falder på halen over Kjeldsens "Vid" så skylder man sig selv at vide at det var Randi som trak sig fra testen da Pear Auido ikke ville lægge kabel til. Fremer ville gerne satse, men det ville Randi ikke.
mvh. M
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Inden man falder på halen over Kjeldsens "Vid" så skylder man sig selv at vide at det var Randi som trak sig fra testen da
Pear Auido ikke ville lægge kabel til. Fremer ville gerne satse, men det ville Randi ikke.
mvh. M |
|
|
Der synes at være en del forvirring om, hvordan hændelses forløbet egentligt har været:
http://forums.randi.org/showthread.php?t=96913
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gang kunne jeg høre forskel. Men så testede jeg og en kammerat CD afspillere med forskellige kabler i forskellig prisleje. Det ene var balanceret (taralabs) og det andet almindeligt phono (godt men billigt phoenix).
Ingen af os kunne høre forskel. Højttalerne var Dali Grand og forstærker Nakamichi PA7 og Denon POA3000Z (bi-amp). CD afspillere var Pioneer PD-73 og Denon CD3560.
Sjovt nok har jeg ikke kunnet høre forskel siden .
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andy NY LYD skrev:
Ok mange tak....
Har et gammel nordost Cu kabel (det helt flade) men savner noget mere mellemtone og diskant så måske et sølvkabel var en løsning....
Takker |
|
|
Jeg bruger selv Nordost Flatline Gold biwiring, tror det er det samme du bruger. Jeg savner bestemt ikke mellemtone og diskant. Kablet har en meget åben, detaljeret og finkornet lyd i mellemtone og diskant. Bassen er dyb og kontant, måske en anelse til den slanke side. Måske problemet ligger et andet sted i kæden! Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 17 November 2011 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Andy NY LYD skrev:
Ok mange tak....
Har et gammel nordost Cu kabel (det helt flade) men savner noget mere mellemtone og diskant så måske et sølvkabel var
en løsning....
Takker |
|
|
Jeg bruger selv Nordost Flatline Gold biwiring, tror det er det samme du bruger.Jeg savner bestemt ikke
mellemtone og diskant. Kablet har en meget åben, detaljeret og finkornet lyd i mellemtone og diskant. Bassen er dyb og
kontant, måske en anelse til den slanke side.Måske problemet ligger et andet sted i kæden!Med venlig hilsen |
|
|
Jeg tror du har ret i, at problemet ligger et andet sted i kæden  .
|
Til top |
|
|