Forfatter |
|
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har en Exposure 2010 (ikke S) som jeg er rigtig glad for. Dog er der begyndt at være problemer med en del af indgangene. Den venstre kanal falder ud og der er tit knas (løs forbindelse) i venstre kanal. Jeg har prøvet at rense med isopropanol, men det er ufatteligt svært at komme ind til selve indgangsvælgeren fordi den er indkapslet i noget metal.
Jeg vil høre om der er andre der har haft lignende problemer og ved hvor man evt. kan få det fikset?
Jeg har været i Lydbutikken, men det vil nok blive imellem 1.500,- og 2.000,- for at få den repareret, og så er det måske deroppe hvor der ikke er langt til en nyere brugt sag.
En anden mulighed jeg har tænkt på (hvis det er meget dyrt at få skiftet), er om det er muligt at bypasse indgangstrinnet og bruge den som ren power-amp med en anden pre foran. Erfarringer eller synspunkter omkring dette er også meget velkomne.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopropanol (mener du ikke isopropylalkohol?) dur ikke til at rense kontakter/omskiftere med.
Der skal Deoxit eller tilsvarende til - men omskifteren kan også være så slidt at det ikke er en holdbar løsning.
Hvis dimsen har Pre out/Main in - kan den sagtens bruges om effektforstærker alene - du sender bare signalet fra en anden forforstærker ind på Main In __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, kan være jeg skulle kigge på Deoxit. Dog tror jeg nu at kontakterne bare er slidt.
Der er desværre ikke main-in, kun pre-out så hvis man skal skal man nok lave et sæt indgange der bypasser forforstærkeren. Er der nogen der har prøvet det derude?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt bruge den som ren power amp, hvis du skruer helt op for volumen og så bruger en linie indgang til pre'en. Men sørg for, at der ikke er andet tilsluttet Exposure'en end pre'en. Noget andet er, at hvis du i ny og næ, har kabler af og på, kan det jo godt være stikkene på Exposure'en, der lidt løse. Så får du signaludfald en gang imellem.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
MrBakmann Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
Hej alle
Jeg har en Exposure 2010 (ikke S) som jeg er rigtig glad for. Dog er der begyndt at være problemer med en del af indgangene. Den venstre kanal falder ud og der er tit knas (løs forbindelse) i venstre kanal. Jeg har prøvet at rense med isopropanol, men det er ufatteligt svært at komme ind til selve indgangsvælgeren fordi den er indkapslet i noget metal.
Jeg vil høre om der er andre der har haft lignende problemer og ved hvor man evt. kan få det fikset?
Jeg har været i Lydbutikken, men det vil nok blive imellem 1.500,- og 2.000,- for at få den repareret, og så er det måske deroppe hvor der ikke er langt til en nyere brugt sag.
En anden mulighed jeg har tænkt på (hvis det er meget dyrt at få skiftet), er om det er muligt at bypasse indgangstrinnet og bruge den som ren power-amp med en anden pre foran. Erfarringer eller synspunkter omkring dette er også meget velkomne.
|
|
|
Jeg har netop haft samme problem som du her beskriver - dog ikke i Exposure, men problemet er jo generelt for fortærkere, uanset pris og mærke; Knas i indgangsvælgeren. Men bare rolig, det kan fikses men skal det gøres optimalt, må du være forberedt på at skulle ofre nogle timer på projektet - se iøvrigt mit indlæg omkring dette andetsteds i Analog: Optimal rensning af kontakter & potmtre
Du skriver, at indgangsvælgeren er kapslet ind i et metalhus - er der nogle samlinger mellem metal og selve omskifterens indre (f.eks låsetappe eller skruer?) - Har du mulighed for at uploade et billede? Samtidig vil jeg stærkt anbefale, at du giver volumenpotmetret samme tur - for du kan også opleve knas og skratten herfra - især omkring helt nedskruet!
Jeg vil absolut ikke anbefale dig, at lave de konstruktive ændringer, som du der er inde på - men det bliver måske heller ikke relevant, hvis du vil ofre lidt tid på sagen.
Lad os se nogle billeder af indgangsvælger og volumen potmeter, så kan jeg bedre rådgive dig.
- MrBakmann
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i øjeblikket den stående hos JJ teknik for et tilbud på det.
Indvendigt ser den ud som billedet via linket nedenfor:
http://www.exposurehifi.com/archive/reviews/2010intfeb-hifi/ index.htm
Indgangsvælgeren er til højre og er indeni metal-indkapslingen og er svær umiddelbart at komme til.
Det lyder ellers interessant at man selv kan fikse det, men jeg er ikke så meget for at skulle igang med at skille det hele ad. Så vidt jeg husker er det ikke lige en dims man afmonterer.
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg fik ikke repareret forstærkeren. De ville have over 2k for det, så det holdt slet ikke.
Så er der gået noget tid hvor jeg har brugt bare en enkelt indgang på den, men det begynder at irritere mig igen, så nu vil jeg lige prøve at genoplive tråden. Jeg har uploadet et par billeder af indmaden.
http://dl.dropbox.com/u/5036682/IMG_0216.JPG http://dl.dropbox.com/u/5036682/IMG_0218.JPG http://dl.dropbox.com/u/5036682/IMG_0223.JPG http://dl.dropbox.com/u/5036682/IMG_0224.JPG http://dl.dropbox.com/u/5036682/IMG_0225.JPG
MrBakmann, jeg har læst dit indlæg omkring rensning af kontakter, men det virker meget svært at komme til denne kontakt, og jeg er ikke rigtig tryg ved at skulle lodde på printet.
Jeg håber på et godt råd.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 12 November 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 12 November 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da så simpelt det er til at tude over...der er 2 huller oven i omskifteren...sprøjt lidt WD40 ind der...så kører den som smurt. Det er jo ikke rum-raket teknologi...bare en simpel omskifter i en simpel forstærker...min Pioneer tuner holder endnu...så deeet...
Jeg har endnu ikke set noget der har taget skade af det...
BTW...der er ingen forforstærker i den og pre out drives af potentiometeret (muligvis med en buffer)...topologien er som følger input, omskifter, potentiometer, preout || effekt-del. Den bliver ikke ringere af det...men heller ikke bedre.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tubemania
Spændende svar. Jeg aner ikke ret meget om hvordan den er opbygget, så det er interessant læsning at der ikke er et forforstærkertrin i den.
Jeg har læst andetsteds, at WD40 kan skade kontakter, men det er måske bare noget pjat? Jeg synes dog sidst da jeg prøvede at rense (med isopropyl-alkohol) at det varmeget svært at komme til igennem hullerne, da de vidst ikke er lige op over selve kontakterne.
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 14 November 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige renset min AR pre med kontaktrens fra Aage (Nu 4sound), det fjernede alt skrat og deslige.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...det har jeg også læst, men man skal ikke tro alt hvad folk skriver...heller ikke mig. Bortset fra at jeg har brugt det i meget fint udstyr med glimrene resultat. Hvis du lige 'pister' noget ned i hullerne så skal det nok give resultat (med det samme). Ellers lyder det det jo til det der fra Åge måske kan klare det...
Når dreje kondensatoren i min dejlige Pioneer tuner ikke kun har overlevet, men tilmed virker fint endnu...så er jeg rolig ved at anbefale det. Den burde være færdig nu hvis der var noget 'farligt' i.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 14 November 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
Hej Tubemania
Spændende svar. Jeg aner ikke ret meget om hvordan den er opbygget, så det er interessant læsning at der ikke er et forforstærkertrin i den.
Jeg har læst andetsteds, at WD40 kan skade kontakter, men det er måske bare noget pjat? Jeg synes dog sidst da jeg prøvede at rense (med isopropyl-alkohol) at det varmeget svært at komme til igennem hullerne, da de vidst ikke er lige op over selve kontakterne.
|
|
|
WD 40 virker fremragende, men du skulle måske overveje at få en kvalitetsomskifter i din forstærker, feks
http://www.hificollective.co.uk/catalog/seiden-pole-switch-p -6341.html
så får du ikke problemer med støj mere __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men den der sidder der er jo motor-drevet og den passer jo ikke i hullerne...det er vist for meget for en 'roky'. Det er for dårligt de ikke har sat gas-tætte relæer i...
No pun intended´.
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tror den vil være svær at skifte. men tanken har strefjet mig. Igen er der også bare grænser for hvor mange penge jeg vil poste i den. Jeg har da overvejet simpelthen at udskifte den, hvis jeg ikke kan fikse indgangsvælgeren.Tror måske jeg vil prøve lykken med WD-40.
|
Til top |
|
|
frekeloke Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 14 November 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
alm. kontaktrens koster 40,- i harald Nyborg og hvis du så samtidig lige klemmer låsetapperne med en papegøjetang så skulle
det altså klare probleme(i det stille har jeg også brugt wd40.....men tal ikke om det), kan i øvrigt fortælle at de-icer ikke kan
bruges(men den lignede altså meget min bøtte kontaktrens)
|
Til top |
|
|
frekeloke Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hov, undskyld det med låsetapperne, det var en anden konstruktion jeg tænkte på. den metalkasse sidder garanteret bare med
et par ben der er bukket på den anden side af printet. så hvis du piller bunden af maskinen og retter dem ud så kan kassen
løftes af. skulle der så sidde låsetapper på selve potmeteret, så vil det være en god ide at klemme dem. de gange jeg har gjort
det har det løst problemet
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bunden kan aldrig tages af den slags apparater (sparet væk)...det er p***e-irreterende...det er altså heller ikke nødvendig...i dette tilfælde. Endnu værre er det man har sparet kølepladen til udgangen væk...her bruges bunden. Så for at få print-pladen ud skal man skrue en profil løs med udgangs-transistorerne på.
Pas på med ukorante kontaktrens....
@Frekeloke: Når du nu har været så letsindig at bruge (forbidden word)...ku du så ikke samtidig fortælle om din erfaring med det....
|
Til top |
|
|
frekeloke Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2011 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det virkede, men vil ikke anbefale det. forskellen på wd40 og kontaktrens er at wd40 ikke fordamper men derimod efterlader
en olieret hinde der tiltrækker nyt støv og giver risiko for kortslutning, det er jo et smørremiddel. Kontaktrens løsner alt skidt
hvorefter det fordamper. Den fra harald Nyborg har jeg brugt i tre år og har vel renset omkring 60-70 maskiner med den. Der
skal bruges lidt mere end den professionelle, den der hedder eller har heddet Kontakt. Og nej hvis kontakten i dette tilfælde
bare er beskidt er det ikke nødvendigt at pille kassen af. Men hvis den er ved at være slidt kan de meget ofte reddes ved at
klemme låsetapperne med en tang
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ellers det er den hinde der gør at det holder...den beskytter mod fornyet oxidering...støv har jeg kun problemer med på hjernen... alders-betinget.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|