Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 11:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tuning af basporte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg tænker jeg kan vride endnu mere bas ud af mine i forvejen gode TAD 1602 ved at optimere basportene. Men jeg er lidt usikker på beregningen og kunne godt bruge noget assistance. Jeg kører med et betaprogram der hedder WinISD som jeg har fundet på nettet.

I forhold til beregningerne opererer programmet med tuning freq, som den selv foreslår til 40,95 Hz, hvilket giver en ganske stejl kurve som først rammer -3db ved omkring 38 Hz. Jeg vil selvsagt gerne have den længere ned, men resultatet bliver ganske stejle og ulineære kurver. Jeg har et kabinet på omkring 187 l.

Spørgsmål 1. Hvad skal jeg lægge vægt på, lav Hz eller lineær kurve?

Programmet giver også mulighed for at vælge portbrede og antal porte, på den baggrund foreslår det selv længden på basporten. Men det kommer også med et Vent mach, der enten er røde eller grønne værdier.

Spørgsmål 2. Jeg går ud fra at jeg ønsker at komme så tæt på værdien 0,0. er der nogen der kender den måde at regne på?

Programmet giver ikke mulighed for at beregne med eller uden, lidt eller meget dæmpemateriale i kabinettet.

Spørgsmål 3. Hvordan reagere frekvensen på dæmpemateriale?

Jeg kan se i programmet at tuning freq. også har betydning for fase og group delay.

Spørgsmål 4. Er der noget i denne forbindelse som jeg skal være opmærksom på/ undgå?

Spørgsmål 5. Kan nogen anbefale alternative programmer som de har gode erfaringer med og som kan downloades (gratis)?

Venlige hilsner

Rasmus

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Yep,

5. Unibox som er et regneark med et hav af muligheder og grafer. Du vil i det program indse at tune til en linær knæk
frekvens vil ødelægge dit step response. Selv har jag tunet langt nede på mine sub'er således at de får et svagt faldende
frekvens response mod 25Hz. Step responset er da hæderligt.

Hældningen er en mellemting mellem kurven for en lukket kasse og så alt hvad du kan hive ud af enheden. Med den
kurvehældning er jeg stadig istand til at skælne stortrommer ved høj frekvens dvs op til 10 slag i sek. ala Volbeat etc....

4. I tuningen skal porten være så stor at du ikke får vindstøj fra porten. Det ser du også udaf unibox. Husk at trykke på
beregn og opdater kurver for at alle kurver er med. Det er lidt tungt men de fleste parametre er med og giver et godt billede
af hvad du kan forvente.

1. Relativt flad kurve med en svag hældning nedad. Du vil erfare det ved også at studere step respons kurven.

Hyg!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Flemming har nok ret, osse fordi næsten alle rum har en tendens til at bidrage med lidt ekstra i den dybe bas. Så, afstem (tune) din boks lavere end programmet umiddelbart tilsiger - jeg ville ikke tøve med at vælge f.eks 30 Hz. Vælg et rimeligt stort portareal, så ryger du ikke ind i det grimme, røde område! Det burde ikke være et problem med så stor en boks.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej Wendt,

Du kan bruge Speakerbuilder.dk og deres online kabinet beregningsprogram. Der står nogle ret kompetente mennesker bag det software. Du skal dog selv slå Thiele-Small parametrene ind. Formig fungerer det bedre end WinISD.

Jeg bruger selv Dayton WT-3 impedansmåler til at fintune basrefleksen (og andre kabinetter) - kan klart anbefales!

Som Flemming skriver, så er det måske en god idé at gå efter en Quasi-Butterworth respons hvor impulsen ligger nærmere trykkammer end SBB4 (Super Boom Box). Men du bestemmer selv hvilken lyd du vil have.

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

De fleste programmer beregner uden dæmpemateriale, da det er en næsten umulig variabel at håndtere - mængde, tæthed, procentdel af boksen der er fyldt o.s.v. Er boksen til subbrug, ville jeg nok simpelthen undlade dæmpemateriale - det gør alligevel meget begrænset gavn i en sub. Brug hellere kræfterne på at bygge en god, stiv boks.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes