Forfatter |
|
jbh1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Ved ikke med overskriften men da alle der søger hjælp om valg af højttalere får god hjælp herfra vil jeg også prøve om jeg kan få hjælp til højttalere. Jeg har pt nogle Avance sigma 690 af ældre dato. Jeg har haft dem i 5 år og de har gjort det godt og jeg kan godt lide lyden fra dem. Jeg vil dog gerne et trin op ad stigen mod endnu bedre lyd. Her på forum taler de erfarne om at forskellige fabrikater har deres egen lyd. (groft sagt)
jeg har kig på følgende mærker: DALI, B&W, Dynaudio, KEF, PSB. Kan man sige noget om de mærkers personlighed ? Og ifht til Avance ?
Mit budget er ca. 6000 kr og kigger mest efter brugte da det giver mere for pengene. Forstærker er en NIKKO na-890 og CD-afspiller er Shengya plus Ariston RD40 pladespiller.
Håber I vil hjælpe for jeg ved der er mange gode brugte højttalere til salg.
mvh Jens
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da gerne komme med et bud på et par af mærkerne, som jeg selv har haft.
Det er vigtigt at indskyde, at smag og behag er meget forskellig og dette er altså ikke en facitliste...
Dali er for de lidt ældres vedkomne en smule til den poppede loudness-side med Grand og grand Diva til den mere ærlige side. Generelt er Grand-serien en fed serie. Ellers synes jeg generelt Dali er lidt boombox-agtig med lidt for pågående diskant... (Nu får jeg nok smæk) :-)
Dynaudio er mere neutrale og meget dynamiske, såfremt de får noget at leve af. Ingen almindelig snurrerundt-dims til dem. De skal have strøm, ikke nødvendigvis mange watt, men strøm.
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis jeg var dig , ville jeg nok beholde de højtalere, og købe en anden forstærker, den Nikko er fra ca. 79-84 og på 70 w og er udtjent, for ca 5000 kan du få en forstærker og dine højtalere vil få et nyt liv?
Slyd
|
Til top |
|
|
shuttle Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
selvom du spøger til nye ht.
vil jeg holde med Slyd og beholde dem du har, for de ER jo gode udover evt ny forstærker ( prøv en brugt Rega!? )
så kunne du evt snakke med Dansk audio teknik eller en anden, om at forbedre delfilteret, jeg er ikke sikker på om det kan betale sig men jeg ved at du kan hente langt mere ud af de ellers fine HT du har på den front.
bare en ide
Vh
Michael
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt sikkert også vælge en ny og langt bedre forstærker til de Avance. Du vil blive pænt overrasket. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger tak for jeres svar. Jeg er faktisk glad for at få at vide de Avance slet ikke er så ringe endda og at de kan forbedres. Jeg havde ikke tænkt at den gamle Nikko måske var lidt forældet ifht. en ny forstærker. Så jeg vil glemme nye højttalere og forbedre mine Avance.
Så jeg har lige et par ?
Jeg kan faktisk huske en salgsannonce hvor der stod at sælger havde sat bedre diskanter i sine Avance 690. (kan ikke huske hvilke)
Kan I foreslå nogle bedre enheder end de originale ?
Er det et redesign af delefilter eller er det bare nye og bedre komponenter du mener Shuttle ?
ER der en bestemt person hos Dansk Audioteknik man skal kontakte ?
Jeg venter nu på jeres gode forslag
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
At starte med uden videre at "modificere" delefilter er helt ude i hampen.
Mange tror at et delefilters kvalitet består i prisen på komponenterne som indgår, det er en misforståelse, det er rette
komponent på rette plads der giver et sammenhængene filter.
Tænk nu lige på at et filter både skal "slippe fri" og "gemme væk". Ting skal gemmes væk hvis de er dårlige og alle
enheder har mangler og ting man helst ikke vil høre fra dem og selvfølgelig har de kvaliteter som skal slippes fri. Du vil
højst sandsynligt møde en velvillig sælger hos DAT som selvfølgelig mener du vil kunne "hæve" kvaliteten med længder ved
at skifte kondensatorer ect. Jeg ville gå en helt anden vej og kontakte konstruktøren, det er trods alt en dansk højtaler, og
høre om der er steder hvor han mener man kan forbedre uden at ødelægge højtaleren.
Ellers ville jeg bruge kræfter på at sælge højtalerne og der har du jo den fordel at du kan placere dem på en ikke
"konevenlig" måde langt inde i rummet fri af vægge og hjørner, hvilket som regel giver en meget flottere lyd end som
oftest i hjørner eller tæt på væggene.
Brug så pengene på en højtaler som kan drives tilfredstillende af din forstærker, dette kræver jo tid og indsats at finde frem
til, men hey det er jo en hobby.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
shuttle Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
Jeg ville prøve med ny forstærker først
evt. låne en eller flere!
Derefter hvis du stadigvæk mangler noget, kunne du ringe til DAT ( dansk audio teknik ) eller anden butik og fortælle hvad du mangler i din lyd fx. mere luft eller strammere bas !! De eller andre steder KAN forbedre dine avance, men du skal lige ha øje for prisen.
Jeg har selv haft et par Avance signature 8 mk3 som jeg fik lavet nyt delfiler til, det gav en noget fastere bas og var alle pengene værd
Til Mercury kan jeg bare give dig ret i at placering af HT betyder rigtig rigtig RIGTIG meget.
men ellers orker jeg ikke at gå i ord krig med dig. for hey det er jo bare en hobby.
Håber du bevare hovet koldt Jens og finder den rette vej for dig
glæder mig til at høre hvad du finder ud af.
vh
michael
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har søgt Avance sigma 690 på Google, og et sted står der; at højttalerne er 4 ohms - På de fleste 4 ohms
højttalere, vil impedansen gå ned til 3 ohm ( måske lavere; har du impedans-kurve for højttaleren ? ). Selvom en Nikko
NA-890 ligner et kraftværk, kan den godt have problemer med lavimpedante højttalere - den er jo en ældre konstruktion
på 70 w, så dér er mulighed for stor forbedring !
Min anbefaling: Find en bedre forstærker, inden du overvejer skift eller forbedring af højttaler - Jeg tror ikke, du kender
højttalernes ydeevne endnu !
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen med alle disse gode råd er det jo bare for mig at komme igang 
Der er jo delte meninger og det er jo netop meningen med et DEBATFORUM. Der er jo noget rigtig i alt der er blevet sagt. Så jeg tror jeg starter det nemmeste sted: Jeg prøver/låner forskellige forstærkere på mine Avancer. Hvis det bliver en forbedring af lyden efter min smag, så må det jo være forstærkeren der skal skiftes, og højttalerne der har haft dårlige betingelser for at yde sit bedste.
Jeg takker for jeres indlæg, jeg er igen blevet klogere i denne skønne hifi-jungle 
Og ja, forstærkere bliver også slidte. Ikke kun med lytter, potmetre osv men også med transistorer.
Er ved at renovere en QUAD 34 forforstærker hvor samtlige småsignaltransistorer der driver lysdioderne er skiftet. Nogle var periodiske defekte, andre virkede 20/50 eller 70 %. Dette må også betyde at udgangstranser og drivertranser også bliver påvirket af alder, og dermed også påvirker lyden negativt.
Tankevækkende !
venlig hilsen Jens.
|
Til top |
|
|