Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt en jamo sub 200 på dba(har ikke fået den endnu) og vil høre af hvordan jeg sådan ca justere
bassen med hensyn til delfrekvensen, da fornthøjtalerne som er nogen dali Zensor 1 ifølge hifiklubben med min
Denon DRA-F109 ikke bliver afskåret i bassen, de for fuldt niveau, som dog ikke er et problem da jeg aldrig har
spillet så højt at der er opstået forvrængning fra dalieren, selv da jeg for sjovt prøvede at fremhæve bassen via
wmp var der ingen forvrængning ved over 50% af volumen (over 30 ud af 60 på reciveren)
Noget billigt subwoofer kabel i vil anbefale til 100-200kr?
Er det billige blå kabel fra av connection godt nok?
Jeg har et trægulv uden tæppe, vil det være en fordel med 2 fliser under den, som er noget mange bruger til
deres højtaler eller er der en anden billig men bedre løsning (har selv prøvet med en flise under min gamle aktive
krk som jeg ikke har mere, men er ikke 100% sikker på der var en forskel)
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan finde en manual her : http://www.voxxintlcorp.com/docs/common/SUB200/SUB200_OM_ADM .pdf
mht justeringen, så start med at sætte sub'ens afskæring lavest muligt (40Hz) og niveauet lavest muligt - spil noget kendt musik, og brug dine ører godt - en sub kan assistere dine højttaleres bund, den skal ikke overdøve dem.
kabelmæssigt finder du bare nogle ordentlige kabler - det er ikke voldsomt kritisk __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set manualen, det er mere når jeg har nogen højtaler der for fuldt frekvensområde, hvordan jeg så bedst
justere delfrekvensen på subben.
Hvis jeg nu vil afskære bassen fra dalierne så det passer med subwooferen, så jeg for en endnu mere åben
mellemtone og klar lyd, er der en nem og billig måde at gøre det på?
Har dette lydkort som jeg ikke bruger, kunne jeg bruge det til subwooferen analogt og så digitalt fra lydkortet
(optisk) ind i min reciver (skal jeg så have et subwooferkabel eller kan jeg bruge et alm signalkabel med 2x2 stik?),
vil jeg være begrænset af 24bit og 96000hz hvis jeg bruger lydkortet? 10_101346_F21FC64B2C3D4A698B5AA808A722657D.jpg">
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget hurtigt opkald til Av-connection, hvor jeg fik at vide at dobbelt kabel altså 2 stik ind i subwooferen vil gi mere
dynamik, nogen der kan bekræfte det?
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det kunne anbefales at bruge 2 fliser mellem subwooferen og mit træ gulv som der er mange der bruger til deres
alm højtaler, har ikke prøvet det med en subwoofer, så er der nogen der har prøvet det kunne det da være
interessant lige at høre en kommentar
|
Til top |
|
|
lepton Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har med succes afkoblet min subwoofer fra mit plankegulv på følgende måde: Sub -> gummifødder -> fortovsflise -> Filtpuder -> gulv. Forskellen er ikke bare hørbar i form af mere præcis / stram bas, men også mærkbar da hele gulvet ofte "spillede med" når den fik lidt at leve af :)
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant, har tænkt på at beholde de fødder der er på subben, men vil det være en fordel med spikes, hvis jeg en dag
løber ind i et godt tilbud der passer til min subwoofer?
Hvad med hvis der en gang om ugen eller måneden spilles lidt højt, vil den så ikke stå og vibrere, altså selve kabinettet, så
den svagt bevæger sig, hvis ikke der bruger spikes eller f.eks skridsikkert underlag som det man f.eks kan købe hos tiger til
10-15 kr og selv kan skære ud i passende størrelse?
Vil det skridsikre underlag ikke være perfekt under flisen og gulvet (tror hvis det er en fordel, jeg vil forsøge at lime det på
flisen) frem for filtpuder som jeg også har,tror også jeg vil forsøge at lime det skrid sikre underlag fast hvis subben skal stå
på det skrid sikre underlag, hvad vil i anbefale?
Jamoen har godt nok kun 1x8" bass og max 200watt, men den vejer ikke mere end ca 8.5kg, havde engang en cerwin vega
ve 28sx som vejede ca 15kg (som jeg synes var meget lidt) men havde hele 2x8" subwoofer og 250 watt (ikke specielt dyb
bas men er ret sikker på jeg uden problemer i et hjørne kun spille 110db som for en hifi subwoofer er højt) så når min
subwoofer ikke vejer det vilde vil kabinettet så ikke nemt kunne vibrere?
Som man kan se i denne video (godt nok en meget kraftigere subwoofer, men den er også meget tungere end min)
Jamo
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Meget hurtigt opkald til Av-connection, hvor jeg fik at vide at dobbelt kabel altså 2 stik ind
i subwooferen vil gi mere
dynamik, nogen der kan bekræfte det? |
|
|
Det afhænger vist af suben. Nogle spiller en smule højere, hvis de bliver fodret i begge indgange.
Hvis din Denon kan styre en delefrekvens mellem højtaler og sub, så ville jeg lade den gøre det. (husk at
skrue delefrekvensen helt op på sub.) Men du skal nok regne med at lave lidt niveau-afstemning med dine
ører.
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
gasolin skrev:
Meget hurtigt opkald til Av-connection, hvor jeg fik at vide at dobbelt kabel altså 2
stik ind
i subwooferen vil gi mere
|
|
Det afhænger vist af suben. Nogle spiller en smule højere, hvis de bliver fodret i begge indgange.
Hvis din Denon kan styre en delefrekvens mellem højtaler og sub, så ville jeg lade den gøre det. (husk at
skrue delefrekvensen helt op på sub.) Men du skal nok regne med at lave lidt niveau-afstemning med dine
ører. |
|
|
Hvorfor helt op? (går ud fra du mener delfrekvensen på subben skal være så høj som mulig som er 150hz)
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
.....1 ifølge hifiklubben med min Denon DRA-F109 ikke bliver afskåret i bassen, de for fuldt niveau, som dog ikke er et problem.....
|
|
|
Det kan godt være "klubben" har fortalt sådan - men hvad muligheder har du i :

Der burde være et par muligheder f.eks large, small eller noget lignende
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der ikke, spk optimize er kun til denons egen højtaler som ikke sælges af hifiklubben,det er kun en eq instilling som
denon mener passer godt til deres højtalerne og som gir en bedre lyd (mere fyldig bund) som er noget der anbefales at slå fra
når man ikke har denon højtalerne
Clock,alarm,auto standby og spk optimise
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan forklare mig hvordan og hvornår man helt præcis bruger fase justering (0-180 grader)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bruges til at ramme fasen på dine side højttalere ved deres nederste frekvens.
Jeg vil tro, hvis du kan finde nogle test toner feks. ved 45, 50, 55. 60, 70Hz, kan du høre dig til hvor fasejusteringen skal du stå.
Afspil en af tonerne på repeat og lyt efter hvor den bliver kraftigst (hvis du placere dig imellem sub og sidehøjttaler...).
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Maj 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gamle råd vedr. at justere en sub manuelt (til musikbrug) er, at man starter med at skrue op for subben, til man lige netop kan høre, at den er på. Derefter skruer man ned, til man lige netop ikke kan høre den - og så er den indstillet rigtigt. For at teste det, kan man evt. slå subben fra under musikafspilning - man opdager så, at man kan høre, at den ikke er med.
Har man ikke filter nedefter på sine fronter, vil den bedste delefrekvens normalt være ved fronternes naturlige afrulning, altså hvor de holder op med at spille med.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Har man ikke filter nedefter på sine fronter, vil den bedste delefrekvens normalt være ved fronternes naturlige afrulning, altså
hvor de holder op med at spille med.
|
|
|
Yep, og lige der skal fasen på sub så passe med den på sidesystemet @ afruldningen! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Hvorfor helt op? (går ud fra du mener delfrekvensen på subben skal være så høj som mulig som er 150hz)
|
|
|
Det er med udgangspunkt i at du lader din forstærker styre delefrekvensen mellem højt og sub. Hvis du også
deler på subben (og gør det lavere end på forstærkeren) så mister du en frekvensområde.
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
gasolin skrev:
|
|
|
Det er med udgangspunkt i at du lader din forstærker styre delefrekvensen mellem højt og sub. Hvis du også
deler på subben (og gør det lavere end på forstærkeren) så mister du en frekvensområde. |
|
|
Hvis ikke har læst alle indlæg, så har jeg kun en reciver, ikke en surround reciver.
Kunne måske bruge mit creative usb titanium hd hifi lydkort (ikke den billige med stor volumen knap), optisk ud til reciveren
og så analogt til subwooferen hvor der så deles via usb lydkortet, hvis altså den kan det, for når den har surround funktion
kan man også bruge den i forbindelse med en subwoofer.Kan man både køre analogt og digitalt med mit lydkort?
Creative
Tror bare at lyden ikke er god nok med lydkortet,i vil sikkert sige det ikke vil gøre nogen forskel, men via reciveren kører
jeg 24 bit og 192000hz og usb lydkortet kan kun køre 24 bit og 96000hz
En anden ting, vil det gi noget hørbare med nogen billige spikes eller hifiklubbens ARGON Damping Feet? Subwooferen står
på 2 fliser af ca 20x20 cm (få cm for korte, så fødderne er helt uden til kanterne på flisen og der er 1-2 cm luft imellem
fliserne fordi de er ca 2 cm for korte)
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
......En anden ting, vil det gi noget hørbare med nogen billige spikes eller hifiklubbens ARGON Damping Feet? Subwooferen står på 2 fliser af ca 20x20 cm (få cm for korte, så fødderne er helt uden til kanterne på flisen og der er 1-2 cm luft imellem fliserne fordi de er ca 2 cm for korte) |
|
|
Hvis du nu tager en ting ad gangen , og undgår at blande en masse gætterier ind i tingene, så tror jeg det vil gå noget nemmere for dig. Få først og fremmest din sub til at spille sammen med dine højttalere, så kan du - når samspillet er iorden lege videre.
Tanken med at lade lydkortet trække sub'en kunne virke fint nok, men mudrer jo tingene lidt til. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Meget hurtigt opkald til Av-connection, hvor jeg fik at vide at dobbelt kabel altså 2 stik ind i subwooferen vil gi mere
|
|
NEJ NEJ og NEJ. Signalet til SW bliver kraftigere og der skal derfor justeres ned på SW til lydniveauet er det samme som uden y-splitter.
http://www.av-connection.dk/?PGr=5219&ML=851
AV-Connection skriver "Mange bubwoofere har en stereo tilslutning, hvilket det ofte er en god ide at udnytte via et Y-split subwoofer kabel. Grunden er at selve bas-enheden kan være udstyret med dobbelt svingspole, eller blot med flere enheder. De fleste delefilterer i subwoofere yder derfor bedst, hvis begge indgange benyttes.
Derfor er det oftest en fordel at anvende et splitkabel, selv om det oprindelige signal er et mono signal. I praksis bevirker det oftest at bashøjttaleren spiller kraftigere end ved at blot benytte de ene indgang, og anbefaler altid at bruge et subwoofer splitkabel, hvis subwooferen har en sådan stereo indgang eller der ikke er direkte angivet en mono eller LFE indgang. "
Jeg tror ikke det er særligt mange SW der har dobbelt svingspole eller flere enheder hvor det betyder noget, men teksten kan da muligvis gøre at der er nogle flere der køber en y splitter. &nb sp; &nb sp;
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder det når jeg for mere bas ved at fasen er mere mod midten eller mod 180 grader end 0 grader? (forkert placering
af subben eller måske forkert delfrekvens?)
|
Til top |
|
|