Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til opgrading til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
arj03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige nu et setup med nogle fine audiovector Mi 3 Super (2 stk) højtalere og en naim 5i forstærker (uden pre-out). Det fungerer rigtigt godt til film, men til film mangler der lidt bass :) Så det jeg har hørt man kan gøre er at smide en surround forforstærker ind foran og så koble en sub på den. Audiovector skulle efter sigende lave en fin sub. Er der nogen som har nogle gode forslag, det være sådan set gerne være brugt. Budget omkring 10k for sub + forstærker.

Planen var at jeg så senere ville købe bag + center.
Til top Vis arj03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arj03

Ghost DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg køre selv med et komplet sæt med Audiovector,sub bruger jeg en Audiovctor k 300w,som er i den billige ende,men den gør det utroligt godt,en god ting at få det med hjem,så du kan lytte til det i dine egne omgivelser,inden man køber.

Til top Vis Ghost DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghost DK

arj03
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet, tænkte nok der ikke skulle en så stor sub til. Jeg er dog stadig meget i tvivl om hvordan jeg kobler en surround forstærker ind i mit nuværende setup.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens nøjes med en subwoofer. Hvorfor købe en surround forstærker,reciver nå du ikke har andet en 1 sæt fronthøjtaler ?????????????

Hvis jeg nu antager du har en naim forstærker med pre out, så du kan få sendt signalet,lyden fra forstækeren, til en båndoptager, det kan også være en dvd optager eller måske en computer, så skal forstærkeren indstilles så pre out (den der ofte bruges med en båndoptager) altid sender signal gennem pre out.

Så skal du bare købe en subwoofer og så justere bassen,så den spiller de lyden dine fronthøjtaler ikke er så gode til (de lyde der ikke gengives kraftigt nok).

Men hvis du kan finde en surround forstærker,reciver der kan bi-ampe dine audiovector eller tri-ampe (3 kanaler pr højtaler som man kan med et sæt Audiovector 5) så kan det da godt være en fordel med en surround forstærker,reciver, selv om du kun pt har et sæt fronthøjtaler.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

arj03
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej gasolin :)

Tak for svaret. Jeg har opdateret mit første indlæg med nogle mere information om mit setup. Da, Naim nait 5i ikke har pre-out ser det ud til at jeg ikke bare kan købe en subwoofer.

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig en surround forstærker er at jeg synes ikke softwaren på min computer er særlig god til at "fordele" ac3. Derudover kommer der jo nok flere højtalere til efterhånden så det kan blive et fuldt setup :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Du køber bare en subwoofer som du kan tilslutte via højtalerkabel til din forstærker og fra subwooferen endnu et sæt højtaler kabel som skal sendes til Audiovectoren. Sådan en klarer fint jobbet http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw608_subwoofer_sort_ask.htm idet det du kun har en 50 watts forstærker til dine Audiovetor (storebroderen kan også det samme tricks med højtalerkablet,hvis nu du ikke synes 608'eren er kraftig nok, men den sælger hifi klubben ikke)

Til en stationær computer er jeg sikker på at du kan få et lydkort til ca 500kr der er god til at fordele din ac3, til en bærbar skal du med rigtig mange modeller uanset pris, have et externt lydkort da der kun er meget få bærbar computer der har et godt lydkort, det bliver nok omkring 1000kr. Evt en god DAC til ca 2000kr  
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

arj03
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Super, tak for tippet!

Jeg har et stereo-link 1400 eksternt lydkort, den gør dog ikke andet end at sende lyden videre og er ret nice til headset :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Du behøver kun en sub med indgange fra din stereoforstærkers højtalerudgange - såfremt du vil lade dine Audiovectorer køre fullrange. Så parallelkobler du bare ledningerne til højtalere & sub over højtalerudgangen, evt. 'fletter' de respektive ledninger sammen. Så skal du blot indtille niveau på subben til film, og ellers lade den være slukket når du spiller musik, hvis du ikke vil have den med dér.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes