Forfatter |
|
dalgard Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en B&W ASW600 aktiv subwoofer, der indeholder en effektforstærker på 150 W. Jeg har imidlertid en ICEpower
monoblok på 250 W i overskud, som jeg tænker kunne gøre det bedre. Bag på subwooferen er der almindelige højttaler-
terminaler ved siden af den aktive del.
Kan man bare behandle sådan en aktiv subwoofer som en passiv højttaler?
Altså, spørgsmålet går på, om højttalerindgangen på subwooferen bliver behandlet som en almindelig signalindgang (bare
kraftigere) og stadig føres videre igennem den aktive forstærker, eller om man helt kan omgå den aktive del. Hvis det sidste er
tilfældet, skulle man tro, man helt kunne droppe at sætte strøm til sub'en?
Tak :)
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om du bruger højtaler stikkene som indgang bruges den interne forstærker stadig og du vinder ingenting. Skal der bruges en anden forstærker
skal subben skilles ad og det er ikke sikkert at du kan se dig ud af de problemer det giver. Du vil jo efterfølgende gerne kunne bruge de knapper der
er på subben.
|
Til top |
|
|
dalgard Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh, ok - jeg håbede, man helt kunne bypass'e den aktive del. Knapperne tror jeg måske er ligegyldige, da jeg kan indstille cut-
off på min pre/pro (ved dog ikke, om lydstyrken ville kunne indstilles ordentligt...)
Men det lyder som om en aktiv subwoofer har den effektforstærker, den nu engang har
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalgard skrev:
Åh, ok - jeg håbede, man helt kunne bypass'e den aktive del. Knapperne tror jeg måske er
ligegyldige, da jeg kan indstille cut-
off på min pre/pro (ved dog ikke, om lydstyrken ville kunne indstilles ordentligt...] |
|
|
Det må kunne gøres, men spørgsmålet er; hvor meget du er indstillet på at ændre.
Og om du kan styre lydstyrken.
Hvis du afmonterer bassen og højttaler terminalerne - lodder dem af forstærkeren og sætter en ledning mellem
terminaler og bas. Så kan du bruge din anden forstærker. Men så skal din pre have en udgang med delefilter til sub.
Inden du foretager ændringen, så tag billeder af det du vil ændre, så kan du altid sætte tingene tilbage til original ( vil
være fint hvis du skal sælge eller den indbyggede amp lyder bedre ! __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
dalgard Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En aktiv sub indeholder ofte kredsløb for at forbedre dens præstationer, f.eks. equaliser for at løfte bunden. Dette er en integreret del af hele konstruktionen, og ikke uden videre til at udskifte. Jeg ville finde en anden brug til den overskydende amp. Desuden er en forbedring fra 150 til 250 watt ikke så vigtig, som man skulle tro, det er mindre end 3 dB.
|
Til top |
|
|
dalgard Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Desuden er en forbedring fra 150 til 250 watt ikke så vigtig, som man skulle tro, det er mindre end 3 dB.
|
|
|
Kommer det ikke an på, hvor meget strømstyrke forstærkeren leverer? Der har været snakket om det herinde så sent som i
dag - jeg har længe haft den opfattelse, at Watt ikke bare er et spørgsmål om lydstyrke, men også et spørgsmål om kontrol?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det betyder naturligvis noget, hvor stabil forstærkeren er i den givne belastning. Men, det ændrer ikke ved min basale opfattelse: at et projekt som dette næppe er indsatsen værd.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgard kunne jo skille subben ad, tage nogle billeder og vise os dem (måske har google dem allerede). Hvis effektforstærkeren er et print for sig selv
er opgaven ikke særlig stor for at får det til at spille, hvis ice er til 230V eller kan køre med den originale strømforsyning. Alligevel kan det jo godt
være at Dalgard skal bruge lidt hjælp til det praktiske.
|
Til top |
|
|
dalgard Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen: Ja, det ville være interessant nok at se. Mit ICEpower-modul er dog i kabinet, klar til at tage med til en fest el.l., så jeg
tror, jeg beholder det sådan. Men mange tak for hjælpsomheden!
|
Til top |
|
|