Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan det betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Kan det betale sig at sælge mine B&W XT4 for at købe nogle nye højtaler til omkring 20k klassen? Eller vil pengene være bedre lagt ud til en 2kanals forstærker foran min Anthem mrx 500 og så beholde mine XT4?

Jeg har heller ikke helt forstået det med watt, flere skriver at disse højtaler yder godt hvis man har en kraftig reciver med masser af watt. Min Anthem yder 75w på alle kanaler og jeg har aldrig behov for at skure i nærheden af helt op.
Er der noget jeg helt har misset er der nogen der kan forklare eller linke til et artikel hvor det står beskrevet.
på forhånd tak

mvh

Heinz
Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

watt er ikke ensbetydende med at du kan skrue højere op. med flere watt menes der også en strømstærk forstærker, altså
hvor meget strøm der går igennem kablerne til dine højtalere. Man siger som regel flere watt, ikke for at skrue højere op, men
fordi at en større effekt er lig en bedre kontrol over enhederne. Dette giver overskud for højtalerne og det kan som regel høres
hvis du går fra 75 watt til fx 200 watt

jeg har ikke hørt XT4 men syntes de ser en anelse splejsede og slanke ud så jeg ville nok gå efter en ny højttaler - du kan få
RET meget for 20k brugt :)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
watt er ikke ensbetydende med at du kan skrue højere op. med flere watt menes der også en strømstærk forstærker, altså hvor meget strøm der går igennem kablerne til dine højtalere.

Det er efterhånden noget værre noget mange får rodet sig ud i når man snakker om watt.

Selvfølgelig kan man da skrue lidt højere op, hvis man har en forstærker, der kan yde flere watt, end en anden forstærker -  Målingen af watt, er jo netop hvor meget effekt forstærkeren kan afgive før den klipper,  Så hvor har du den ide fra det ikke er ensbetydende med at kunne spille højere ?

Og ja - det har da også noget med strøm at gøre - men hvis man spiller med en given lydstyrke (under klippegrænsen) er det hamrende ligemeget om forstærkeren kan levere 60watt, eller 300, der går den samme strøm.

40w afsat i 4 Ohm betyder en strøm på 3.16Ampere i ledningerne -  uanset din forstærker måske kan levere 60 eller 300watt

LoudandClear skrev:
.... Man siger som regel flere watt, ikke for at skrue højere op, men
fordi at en større effekt er lig en bedre kontrol over enhederne. Dette giver overskud for højtalerne

Man siger så meget, der ikke har bund i andet end overtro :)  At en potentielt kraftigere forstærker kan have "bedre kontrol" over en højttalerenhed er "by design" i udgangstrinnet, men en "svag" forstærker, kan have præcis det samme greb om højttaleren.  Hvis begge forstærkere har samme lave udgangsimpedans, har de nøjagtig det samme greb om tingene.

LoudandClear skrev:
......og det kan som regel høres hvis du går fra 75 watt til fx 200 watt  

mjoehhhhh .....   det høres måske nok mere fordi der er tale om 2 forskellige forstærkere , end på grund af effektforskellen

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Forskellen på 75Watt og 159Watt er gange 2 eller 3dB. Prøv at ændre lydstyrken 3dB så har du et indtryk af hvor stor/lille forskellen er.

Udgangsimpedansen fortæller noget om hvor godt fat forstærkeren har i højtaleren, det var måske noget du kunne kigge på i stedet for watt.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Har selv en MRX 500 og den trækker et par Audio Magic ST1 MkII. Det klarer den uden problemer. MRX 500 spytter 100 W ud når man kun spiller 2 kanal og 75 W ved surround i 8 Ohm. Den skulle være meget strømstærk.
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Watt målt på en modstand er en ting, Watt målt på en ægte højttaler, (en vanskelig belastning) siger meget mere om det er ægte watt, om den kan pumpe strøm nok ud når der skrues op.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2013 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Watt målt på en modstand er en ting, Watt målt på en ægte højttaler, (en vanskelig belastning) siger meget mere om det er ægte watt, om den kan pumpe strøm nok ud når der skrues op.

Watt er en simpel måle-enhed - ægte watt eller pseudoWatt findes ikke -  hvis en forstærker ikke kan levere effekt ud i en "vanskelig belastning" siger det mere om dens konstruktion, end noget andet -  10watt er 10watt uanset hvordan du vender og drejer det.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2013 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

D A O skrev:
Watt målt på en modstand er en ting, Watt målt på en ægte højttaler, (en vanskelig belastning) siger meget
mere om det er ægte watt, om den kan pumpe strøm nok ud når der skrues op.

Watt er en simpel måle-enhed - ægte watt eller pseudoWatt findes ikke -  hvis en forstærker ikke kan levere effekt ud i en "vanskelig belastning"
siger det mere om dens konstruktion, end noget andet -  10watt er 10watt uanset hvordan du vender og drejer det.

Nah det er nu en påstand, da det er HIFI vi skriver om, fordi der findes 10 watt der lyder godt og smukt og 10 watt der lyder så elendigt at man helst
vil være fri for disse, så watt er ikke bare watt når der sidder andet end en modstand foran og så må du gerne vende og drejede den et par til flere
gange.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

Nah det er nu en påstand, da det er HIFI vi skriver om, fordi der findes 10 watt der lyder godt og smukt og 10 watt der lyder så elendigt at man helst
vil være fri for disse, så watt er ikke bare watt når der sidder andet end en modstand foran og så må du gerne vende og drejede den et par til flere
gange.

I stedet for at forholde sig blindt til begrebet Watt, er det nok mere sigende debattere hvordan skidtet spiller

Min lille Onkyo dims med relativt små lytter båbe spiller fornemt, og har temmeligt pænt fat i højttalerne -  den er langt mere musikalt at høre på , end Peavey'en med sine kæmpelytter, voldsomt overdimensionerede strømforsyning - her giver 10 gange så mage watt ikke en krone bedre lyd,  og f.eks Marantzen spiller himmelsk med 2 x 30watt i klassse A drift -  i Klasse B er den højst middelmådig

Tænk hvis folk kunne lade være med at kigge på specifikationer og lære at bruge ørene i stedet.  Halvdelen ved jo ikke engang hvad 1 watt er for en størrelse :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jo, DAO, men nu var det jo ikke lydkvalitet, men kvantitet, som Jan nævnte. Og dér har han ret .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 Maj 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

.....nej, det er nok ikke en god ide, at kigge under låget og så afgøre dens egenskaber på en given højttaler alene ud fra dette.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2013 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Okay I får ret og jeg får fred meeen i vedgår mere end lidt det jeg skriver og så er jeg glad

God Søndag

diyaudio.dk Blog
G+

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer stærkt om jeg skal købe nogle nye højtaler. f.eks. sonus faber venere 2.5 istedet. Jeg kan se at de har en impedans på 6 ohm istedet for 8ohm som mine gamle XT har. På den måde vil min Anthem have nemmer ved at spille sonus faber højtalerne ik?

Jeg kan så senere hen købe en ren stereo forstærker som jeg kan koble foran min Anthem for at bedste lyd til musik

Mvh
Heinz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Maj 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

HeinzN skrev:
Jeg overvejer stærkt om jeg skal købe nogle nye højtaler. f.eks. sonus faber venere 2.5 istedet. Jeg kan se at de har en impedans på 6 ohm istedet for 8ohm som mine gamle XT har. På den måde vil min Anthem have nemmer ved at spille sonus faber højtalerne ik?

Jeg kan så senere hen købe en ren stereo forstærker som jeg kan koble foran min Anthem for at bedste lyd til musik

Mvh
Heinz
Impedansen i højttaleren er mere kompleks end du tror. Så du kan ikke regne dig frem på den måde du gør. 6ohm trækker mere strøm end 8 ohm. Men B&W'erne du har, kan snildt være en hårdere belastning end Sonus Faber'erne. Men også omvendt. Jo lavere ohm, jo hårdere er de ved forstærkeren. Det er meget sjældent, at impedansen er ret over hele toneområdet, men i stedet svinger det meget op og ned i ohm (impedans). Det kunne f.eks være fra 3.5 ohm til 15ohm over hele toneområdet for en højttaler.....og med store udsving i fasen mellem strøm og spænding. Så det er ikke sådan lige.......

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
HeinzN skrev:

Mvh
Heinz
Impedansen i højttaleren er mere kompleks end du tror. Så du kan ikke regne dig frem på den måde du gør. 6ohm trækker mere strøm end 8 ohm. Men B&W'erne du har, kan snildt være en hårdere belastning end Sonus Faber'erne. Men også omvendt. Jo lavere ohm, jo hårdere er de ved forstærkeren. Det er meget sjældent, at impedansen er ret over hele toneområdet, men i stedet svinger det meget op og ned i ohm (impedans). Det kunne f.eks være fra 3.5 ohm til 15ohm over hele toneområdet for en højttaler.....og med store udsving i fasen mellem strøm og spænding. Så det er ikke sådan lige.......

Hehe tænkte det nok, tak for info :)

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

What HIFI tester B&W XT4 til 5 stjerner.
Det lyder da umiddelbart som om, dine højttalere er ganske fine

Link

Med mindre du decideret ønsker at prøve en anden lyd, end den du kan få fra dine XT4, ville jeg beholde dem, hvis jeg var dig.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Maj 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du syntes at dine højtalere virker svage og uldne, kan det skyldes at din forstærker ikke har energi reserver nok til kraftige musikpassager

Det måtte jeg sande, da jeg havde en Cinenova grande 7 på prøve, til at drive mine specialbyggede CV højtalere  den kunne slet ikke følge med.

Købte nogle let brugte 2kW PA forstærkere. De kan klare belastingen og gengive lydpassagerne uden at blive uldne i lyden og brænde diskanterne af  

(køre altid mit anlæg på 0dB Volumen indstilling) Indrømmet.. er lettere hørehæmmet fra fødslen af og skal have lidt ekstra til øregangene  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Hvis du syntes at dine højtalere virker svage og uldne, kan det skyldes at din forstærker ikke har
energi reserver nok til kraftige musikpassager

Det har jeg også oplevet med mit setup.
Min forstærker kan simpelthen ikke håndtere tingene, når der "sker for meget" på samme tid i lyden.
Efter at have købt effektforstærkere, er problemet løst.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

ja det kan være jeg skal starte med at låne NAD's C375BE fra hifiklubben.
Den burde da vel kunne spille mine XT4 højtaler op, hvis jeg stadig ikke helt er tilfreds må jeg ud efter nogle nye højtaler.

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Maj 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke absolut at stirre dig blind på klubbens produkter. Der er masser af andre muligheder - også i nogenlunde samme prisklasse

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes