Forfatter |
|
mads-st Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2013 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa erfarne Hi-Fi mennesker!
jeg har nu i de sidste to år haft små standerhøjtaller idet jeg ikke har haft plads til andet. Nu flytter jeg så for alvor
hjemmefra og får derfor plads til et sæt gulvhøjtalere istedet for, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til :-)
jeg har en primare i21 forstærker, som jeg håber jeg fortsat kan bruge, også til en gulvmodel trods det faktum at den
måske ikke er så kraftfuld.
jeg lytter meget til jazz og rock og vil gerne have nogle højtalere der passer til dette. Da jeg er studerende og er igang med
at skrappe det sidste flytte hjemme fra halløjsa sammen, har jeg omkring 7- 8000 kr. at gøre godt med, kan man få en god
højtaller for det? gerne brugt! eller skal jeg skrabe noget mere sammen?
jeg har kigget lidt på xtz 99,36, og avalon np2.0, to vidt forskellige højtalere. Syntes det er lidt svært (ikke at i skal vælge
for mig, for det er jo mine ører der skal tage stilling i sidste ende! det er jeg fuldt ud klar over! men problemet er at der er
så utrolig mange forskellige modeller at vælge imellem at jeg ikke aner hvilke jeg skal tage ud og tage et lyt på og hvilke
jeg måske skal holde mig fra)
kan man godt finde et sæt gode gulvmodeller i den prisklasse? eller skal jeg bare holde mig til stander/reol højtallere?
håber i kan bære over med min frustration
hilsen en frustreret første gangs køber af gulvhøjtalere ( en lærling inden for Hi-Fi verdenen)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad for en højttaler bruger du nu? Bortset fra det, så kunne Monitor Audio Silver RX8 være et godt bud her.  Kan købes i www.tapeconnection.dk Får du en stue på 20m2 at gøre godt med, er de ikke for store. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for dit hurtige svar! lige nu har jeg ikon 1 mk2 og en dertilhørende sub også ikon. Men syntes det er blevet godt og grundigt
kedeligt at høre musik på, så vil gerne prøve noget nyt, gerne gulvhøjtalere da jeg aldrig har prøvet dette.
de ser fancy ud! :D men jeg vil helt klart give dem et lyt!
Avalon np2.0 er det en skidt højtaler? syntes nemlig den så lidt spænende ud og er blevet tilbudt et sæt for 7 tusind men kender
intet til den, og den kræver en lidt længere køretur :P
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Avalon er en rigtig velkonstrueret højttaler, hvor man går efter mindst mulig farvning af klangen. Ofte er der tale om en meget tør og præcis lyd, som kan kræve sin forstærker at lukke op for. Jeg synes du skulle give den et lyt også, og evt tage din forstærker med og få den sat til og lytte med din egen musik. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen :)
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen! undskyld den hurtige tilbagevenden! :)
nu har jeg fået solgt mit gamle anlæg og har derfor lidt mere mønt på lommen (dog vil jeg stadig tage ud og lytte til de to
andre) har nu omkring 10-11000 kr. hæver det niveauet en smule? eller har prisen ikke så meget at skulle have sagt.
åbner det op for nogle andre muligheder med hensyn til højtalere med de flere penge? alle bud er velkomne :)
undskyld forstyrelsen! og god aften til jer alle
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
super! mange tak! de ser interessante ud! skal helt klart have et lyt :D
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mads-st skrev:
hej igen! undskyld den hurtige tilbagevenden! :)
nu har jeg fået solgt mit gamle anlæg og har derfor lidt mere mønt på lommen (dog vil jeg stadig tage ud og lytte til de to
andre) har nu omkring 10-11000 kr. hæver det niveauet en smule? eller har prisen ikke så meget at skulle have sagt.
åbner det op for nogle andre muligheder med hensyn til højtalere med de flere penge? alle bud er velkomne :)
undskyld forstyrelsen! og god aften til jer alle |
|
|
Du skal IKKE undskylde. Vi er jo glade for der sker noget herinde på sitet. Keep on!!!
|
Til top |
|
|
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til primare ville jeg anbefale:
- System Audio
- Audiovector
- Dali
Alle gode mærker som holder prisen relativt godt når de engang skal på brugtmarkedet.
Aceh
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio laver altså vanvittig gode ht. til prisen. Deres RX6 får tonsvis af roser også, og så er de i nydelige trækabinetter i hele Silver serien.
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
kennethdecker Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg foreslå Audionote AZ-2? En fantastisk højtaler med utrolig basgengivelse pga sin hornkonstruktion. Den er især fed hvis
du lytter til jazz på lav volume for der får du stadig det fulde lydbillede med. Det er en dejlig varm lyd så derfor tænker jeg at
den ville passe perfekt til din Primare.
Jeg har tilfældigvis sådan et par til salg her på siden
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=248149
Håber du finder det du leder efter! __________________ -K
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen! Tak for jeres venlighed :D
Rigtig fede højtalere dine Audionote! Ville super gerne høre dem, problemet er bare at du bor forholdsvis langt fra mig :/ så tror ikke helt det kan lade
sig gøre, men mange tak for forslaget!
Der er en forhandler af system audio i nærheden af hvor jeg bor, så dem, vi, jeg helt klart give et lyt! :) monitor audio skal også lige høres, så skal
lige have fundet en forhandler! Hvor kan man høre audiovector henne? :D altså hvem forhandler dem?
Så har jeg lige et spørgsmål mere, Dali; betaler man ikke meget for navnet i fohold til deres lydmæssige kvalitet? Nu kan jeg kun snakke ud fra ikon
som at jeg selv har haft, men de var lidt af en skuffelse :( men har overvejet at give mentor 6 et lyt. Hvordan er den kontra ikon? Eller kan det slet
ikke sammenlignes? :D tusind tak for jeres gode hjælp!
|
Til top |
|
|
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mentor 6 er en langt bedre højttaler end ikon 6,7.
Aceh
|
Til top |
|
|
ballistic Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2012 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
aceh skrev:
Mentor 6 er en langt bedre højttaler end ikon 6,7.
Aceh |
|
|
Uden at sige, at Ikon 7 er en dårlig højtaler, jeg er utroligt glad for mine. __________________ Mvh
Mads
Mit stue setup
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads-st! jeg kan se du bor i Nordjylland, der kan du prøve at besøge High End-sound i Vodskov, han har tilbud på Opera
højttalere, som jeg selv har brugt sammen med Primare, han har også PSB speakers som måske kunne være interessante, du
kan jo prøve at besøge hans hjemmeside, og selv se om det skulle være noget for dig
__________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen!
High End-sound har jeg også overvejet! :D mange tak
nu har jeg været ude og lytte til et par af de anbefalede højtalere hos audio vison.
jeg hørte blandt andet; Elac fs247, System audio mantra 60 og system audio ranger. det hele blev hørt på et primare anlæg.
jeg er nået frem til at det ikke skal være mantra 60 da jeg syntes den lød lidt for "lukket", der var ikke samme varme og
åbenhed i musikken som hos de andre. Elac var virkelig fed! og højtaleren forsvandt nærmest og man kunne koncentrere sig
om musikken! virkelig en fed oplevelse! den blev så fuldstændig ødelagt da jeg hørte rangeren... rangeren slog det hele! jeg fik
gåsehud da showbiz fra Muse blev sat på! og igen da Old devil moon af Miles Davis løb igennem højtaleren! det var vildt
fantastisk og jeg har aldrig oplevet noget lign. her syntes jeg ikke helt elac kunne følge med, ikke for at sige noget dårligt om
den overhovedet, for det er bestemt også en lækker højtaler! Explorer stod ved siden af, men den valgte jeg bevidst at undgå
da den er uden for mit buget :D
så! nu fik jeg ryddet lidt ud i udvalget! efter et par timer i butikken fik jeg et godt tilbud af indehaveren. Han ville sælge mig et
ranger sæt til den sølle pris af 16.000! fordi de var pakket ud af emballagen. kæresten var ogå helt skudt i dem og var klar til
at betale lidt penge hvis jeg valgte at det skulle være dem :) nu er problemet bare at jeg ikke aner om jeg kal fortsætte min
færd eller jeg skal sige at det skal være dem! Er blevet tilbudt et ranger sæt ca. 5 år gamle for 11.000. Men som jeg har læst
mig lidt frem til skulle det jo så være en ældre model af ranger og derfor lidt anderledes i lyden end de nye. :/ jeg aner ikke
lige hvad jeg skal gøre og har igen brug for jeres hjælp, hvad ville i gøre?
Jeg er også blevet tilbudt et sæt Audiovector Mi3 Avantgarde til omkring 12.000 hvis man kan lide lyden i sa ranger vil man så kunne lide lyden her?
Og er det ligefrem dumt at købe en 5 år gamle højtaler? ( kan ikke rigtig finde nogle tests på dem således at jeg kan danne mig en lille ide om dens
lyd )
beklager det lange og måske lidt forvirende indlæg :) fortsat god dag til jer alle og mange venlige Hilsner fra Mig!
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 23 Maj 2013 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mads-st skrev:
hej igen!
High End-sound har jeg også overvejet! :D mange tak
nu har jeg været ude og lytte til et par af de anbefalede højtalere hos audio vison.
jeg hørte blandt andet; Elac fs247, System audio mantra 60 og system audio ranger. det hele blev hørt på et primare anlæg.
jeg er nået frem til at det ikke skal være mantra 60 da jeg syntes den lød lidt for "lukket", der var ikke samme varme og
åbenhed i musikken som hos de andre. Elac var virkelig fed! og højtaleren forsvandt nærmest og man kunne koncentrere sig
om musikken! virkelig en fed oplevelse! den blev så fuldstændig ødelagt da jeg hørte rangeren... rangeren slog det hele! jeg fik
gåsehud da showbiz fra Muse blev sat på! og igen da Old devil moon af Miles Davis løb igennem højtaleren! det var vildt
fantastisk og jeg har aldrig oplevet noget lign. her syntes jeg ikke helt elac kunne følge med, ikke for at sige noget dårligt om
den overhovedet, for det er bestemt også en lækker højtaler! Explorer stod ved siden af, men den valgte jeg bevidst at undgå
da den er uden for mit buget :D
så! nu fik jeg ryddet lidt ud i udvalget! efter et par timer i butikken fik jeg et godt tilbud af indehaveren. Han ville sælge mig et
ranger sæt til den sølle pris af 16.000! fordi de var pakket ud af emballagen. kæresten var ogå helt skudt i dem og var klar til
at betale lidt penge hvis jeg valgte at det skulle være dem :) nu er problemet bare at jeg ikke aner om jeg kal fortsætte min
færd eller jeg skal sige at det skal være dem! Er blevet tilbudt et ranger sæt ca. 5 år gamle for 11.000. Men som jeg har læst
mig lidt frem til skulle det jo så være en ældre model af ranger og derfor lidt anderledes i lyden end de nye. :/ jeg aner ikke
lige hvad jeg skal gøre og har igen brug for jeres hjælp, hvad ville i gøre?
Jeg er også blevet tilbudt et sæt Audiovector Mi3 Avantgarde til omkring 12.000 hvis man kan lide lyden i sa ranger vil man så kunne lide lyden her?
Og er det ligefrem dumt at købe en 5 år gamle højtaler? ( kan ikke rigtig finde nogle tests på dem således at jeg kan danne mig en lille ide om dens
lyd )
beklager det lange og måske lidt forvirende indlæg :) fortsat god dag til jer alle og mange venlige Hilsner fra Mig! |
|
|
Du skal da gå efter det du lige har hørt hos Audiovision!!Med den entusiasme du beskriver din oplevelse og ovenikøbet der er råd til disse nye
højttalere ville jeg slå til. Det er tilmed en flinker mand der har butikken med mange års erfaring. Iøvrigt behøver du ikke være nervøs hvis du tror en
højttaler der har nogle år på bagen, som du også spørger til, nødvendigvis spiller dårligere end hvis den var ny. Hvis den har været behandlet godt
kan en tilspillet højttaler lyde bedre end en tilsvarende ny Nogle højttalere kræver flere hundrede timer før de lukker op. At den 'nye' du så har hørt
er en demo betyder så kun den har spillet noget tid hvilket ikke er en ulempe.
|
Til top |
|
|
mads-st Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for alt jeres hjælp!
Jeg ville lige oplyse jer om hvad mit valg faldt på :-) jeg valgt et sæt System audio Explorer i stedet for rangeren. Jeg lyttede
lidt til audiovector men brød mig ikke om diskanten. Derfor faldt jeg hurtigt tilbage på SA, og efter at have hørt rangeren igen,
og sammenlignet den med lyden fra explorer, faldt mit valg på sidstnævnte :-)
jeg ved ikke om jeg kan tillade mig at spørge i samme tråd, ellers må i lige sige til :-) Men jeg har ingen planer om at køre i
surround, holder mig til et stereo setup. Jeg har pt en i21 forsærker (primare) men er blevet tilbudt en spa21 (primare) som jo
er en souround forstærker i en noget dyrere klasse end min. Ville jeg vinde meget ved at skifte til den, eller kan min egen fint
trække et sæt explorer? mulighvis med en effekt sat til for lidt mere power? hvilket match ville være bedst med hensyn til
stereo. Mange venlige hilsner mig! fortsat god fredag.
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 07 Juni 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Mads, Tillykke med dine nye højtalere! :) Godt valg, System Audio kan bare noget med at få små enheder til at spille
rigtig meget. Måske fordi de bruger nogen dygtige Danske Scan-speak endheder til de fleste højtalere ? :))
Det der med at købe surround grej, til at spille stereo lyd med, blir' aldrig 100% godt. Min erfaring siger mig at det er
bedre at vente på at det helt rigtige stereo grej dukker op, og så leve med den udmærkede integrerede indtil da. Til et
sæt explorer ville jeg helt klart vælge en forforstærker og 2 kanals effektforstærker.
Electrocompaniet lyder rigtig godt med explorer. Det vil jeg også tro at en primare effekt gør :) Eller måske en gryphon
audio... :)) __________________ Electrocompaniet AW250
Electrocompaniet EC4R
Electrocompaniet ECM1
Ekta Grande
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|