Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alternativ til XTZ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved akustikken. De står på et trægulv og jeg har forsøgt at flytte dem rundt i stuen.
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juni 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Aha!

Prøv at afkoble dine højttalere fra gulvet. Trægulv kan være slemt til at sluge bassen og gøre lydbilledet usammenhængene.

Købe evt 2 havefliser ala 200x200x30, og sæt én under hver højttaler. Det var et super tweak til prisen da jeg selv havde
trægulv under mine Dali 18 med 2 * 8" basser hver. På trods af deres kampvægt på over 30 kg stykket gav det stadig et
kæmpe løft til lyden, da bassen kom ud i rummet istedet for blot at forplante sig i gulvet.

Alternativt SD Feet eller ligndende afkoblingsprodukter. (glem spikes).

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Det prøver jeg da lige. Super tip tak ;)

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Ikke at jeg er uenig med alle de gode råd du har fået, men som du selv giver udtryk for, så vil du bare gerne have noget mere bund og bulder bas, uden at skulle indrette din stue med akustiske difusere og smide alt for mange penge efter nyt udstyr.
jeg syntes at du ska kigge på brugtmarked her inde og finde en billig subwoofer. Hvis det viser sig at det ikke var sagen kan den altid sælges igen uden det store tab.
Hvis du på et tidspunkt synes at du vil have bedre lyd der hjemme, kan du jo altid kigge nærmere på de råd du har fået, eller opgradere. Men sådan som jeg læser dit indlæg, søger du lidt ukritisk efter mere bund, det vil du få med en sub

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Rigtigt Søren. Som sagt, så respekterer jeg alle dem, som virkelig går op i god lyd, og jeg sætter også pris på de gode råd.
Men jeg leder efter det simple og "nemme".

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu er det jo en surround forstærker, har du kalibreret med din måle mikrofon, bruger du rumkorriktionen i din Onkyo ?

Hvis du gør prøv at slå den fra, alle de surround recivere jeg har hørt hvor der bruges rumkorriktion gør lyden slank i stereo, og uden krop og fylde, og jeg har hørt, Onkyo, Sony, Pioneer ( har selv en ) Denon, Nad m.f.

Ellers prøv at rykke dine højttalere ud i hjørnerne, dette forstærker gerne de dybe toner, ved at rykke en højttaler tæt på en væg giver et løft i bassen, ud i hjørnerne endnu mere, hvis du ellers har plads til det og det også passer med at de placeres hensigtsmessigt i forhold til lytte possitionen.

En anden ting kunne være din kilde, jeg har selv streamer og hr haft flere modeller, også WD og de er sku også RINGE i lyden, så hvis det er kan du prøve med en anden kilde hvor musikken skal være i tabsfri kvalitet ( CD eller LP )

Netflix, Spottify m.f. af streamings tjenesterne spreamer også i lavere opløsning, så prøv dig frem med ovenstående hvis du ikke allerede har prøvet det.

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Apropos rådet ang din surroundsound forstærker. Du har selvfølgelig sikret dig at konfigurationen på den er sat, således at dine
fronter står til "LARGE" ikke? :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe nye højtaler da jeg synes dali concept serien er lidt kedelige i lyden, måske en af dem her

Q-acoustics

Boston Acoustics

Monitor Audio

Skal det være en subwoofer vil jeg anbefale en brugt Jamo sub 200/210 de kan fås til langt under 1000kr og spiller rigtig godt
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Bugses skrev:
Rigtigt Søren. Som sagt, så respekterer jeg alle dem, som virkelig går op i god lyd, og jeg sætter også pris på de gode råd.
Men jeg leder efter det simple og "nemme".

Det du ønsker svare lidt til at købe en hurtigere bil med bedre køre egenskaber og acceleration topfart og hele svineriet, men du fortsætter med at køre rundt på græsplænen..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Så skal han bare have en 4 hjulstrækker ;P
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Forsøger lige at tage det fra starten af :O)

Mulan: Jeg har højtalerne stående ude i hjørnerne som det er lige nu. Jeg har ikke kørt en kalibrering på dem, og jeg har ikke
rum korrektion slået til. Jeg kan prøve at se, om jeg ikke kan skaffe mig en cd afspiller, så jeg kan teste det. Tak for dine råd :)

rskriver: Det er jeg ret sikker på, men du har fået mig i tvivl, så det skal jeg lige tjekke op på

stridsvognen: Jeg er ikke helt enig, men jeg forstår hvad du mener

gasolin: Jeg prøver da lige at tage et kig på dem der. Og så har jeg i mente mht. Jamo sub. Tak for det :)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Så skal han bare have en 4 hjulstrækker ;P

Ca ja..    Og det er nok det man kalder PA grej herinde.. Der er så bare visse trade in hvis man betræder den sti.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Bugses skrev:
Forsøger lige at tage det fra starten af :O)

stridsvognen: Jeg er ikke helt enig, men jeg forstår hvad du mener

Er det muligt du kan uddybe lidt, så jeg har noget at forholde mig til, og muligvis overveje at bruge næste gang jeg skal teste noget.

Jeg er meget nysgerrig efter at vide hvordan andre herinde overkommer lavfrekvent udfasning, hvis det ikke er ved placering og akustik optimering.

Det er for mig ikke lykkedes at finde noget hvor mere effekt afhjælper det problem, man rammer meget hurtigt højtalerens max ydelse hvis den skal kæmpe mod sig selv. Rumkorektion, massere af effekt eller ej.

Concept 6 har jeg aldrig testet, men har pt et sæt Concept 8, og de er extremt letdrevne, som gør at man ikke har behov for massere af effekt, som er normalt for den størrelse/ type højtalere.

Hvis concept 6 ellers følger dali stilen for 2½ vejs konstruktioner, så er den ikke bare lige at grine af.. Nok er de ikke særligt betonede, og virker derfor kedelige på kedeligt udstyr, eller hysteriske på hysterisk udstyr.. Og det forstærkes ofte af dertilhørende ubrugelig akustik og folks manglende evner til at forstå problemstillingen. Og oftest efterfølgende bruger energi på steder hvor det har ingen eller ringe betydning for slutresultatet.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2013 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Bugses skrev:
Jeg har højtalerne stående ude i hjørnerne som det er lige nu ...

Med sådan en opstilling vil du nok få forstærket bassen, men i almindelige beboelsesrum med parallelle flader samtidig få
anslået flest mulig room modes ("stående bølger"). Jeg gætter på at det er her hunden (eller det meste af den) ligger
begravet.

Det vil betyde at der er udfasninger i midten af rummet, hvor meget af bassen så "forsvinder". Det kan du ikke afhjælpe
med PA-udstyr, netpolaritet, ny dac, eller nok så god en subwoofer.

Prøv noget så enkelt som at bevæge dig rundt i rummet mens du spiller noget basholdig musik og se om ikke bassen er
kraftigst (buldrende) langs væggene og især i hjørnerne.

Prøv så at stille højttalerne 1/3 af rummets længde fra væggen bag højttalerne - også godt fri af sidevæggene - og dig selv
1/3 fra væggen bag dig. Se (hør) hvad det gør for lyden.

Arbejd dig frem derfra.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Boye > Det virker da rimelig nemt at afprøve, det får jeg da lige forsøgt. Tak for det :)

Stridsvognen > Du misforstår mig. Jeg modstrider ikke at du har forstand på emnet, men jeg er ikke enig i din analogi. Jeg kan
sagtens købe mig en dyr sportsvogn og sætte pris på dens køreegenskaber og lyd, uden at jeg behøver at sætte mig ind i
hvordan motoren er opbygget eller hvordan div. bevægelige dele bedst smøres :)
Jeg vil gerne have den bedst mulige lyd, ud af de ting jeg har at arbejde med. At jeg så måske ikke kan få DEN bedste lyd,
uden at sætte mig rigtig godt og grundigt ind i materialet, det kan jeg sagtens leve med :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes