Forfatter |
|
ChristianHansen Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 19 Maj 2013 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har par b&w 802N som står på et lidt fesent trægulv. Jeg har en idé om at det måske kunne være et hit enten at få fat i
nogle spikes, eller nogle fliser af en art. Men hvad bør man vælge? Jeg synes at have kigget lidt rundt omkring, men er lidt i
et dilemma. Højtalerne vejer 89 kg, og jeg er lidt i tvivl om hvilke spikes kan tåle en så tung højtaler.
Hvis nu man vælger at smide en flise under, så er jeg måske en smule bange for punktbelastningen på gulvet vil blive for
stor, den bliver vel hurtigt omkring 120-130kg.
Her er lige et billede af mit setup:
og i lidt bedre opløsning:
https://www.dropbox.com/s/gu3zaf1gzpzg3oq/setup.jpg
Håber I kan kaste lidt lys over sagen. :-)
Christian
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 19 Maj 2013 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du under nu - og hvad vil du opnå med forandringen ?
Hvis du sætter spikes under, vil du koble højttalerne til gulvet = gulvet forstærker bassen !
En flise vil optage bassen, så lyden ikke går ned i gulvet - og højttaleren står fast = mere præcis lyd !
Gummi lader højttaleren bevæge sig frem og tilbage i takt med bassen = mere diffus lyd - høres især i bas og
mellemtone området. Jeg har dog ikke hørt gummi-afkobling der er tilpasset vægten !
Alternativ: Prøv 3 stk. små træklodser ( gerne hårdt træ ) under hver højttaler, det giver en rimelig præcis lyd, og
rydder op i nogle af bassens unoder.
Jeg bruger selv W&M Audio Symbio p-1, de lyder endnu bedre end træklodser ( Ibenholt og kugle I Zirconiumdioxid ),
under mine højttalere - det har været den største og billigste forbedring på mit anlæg overhovedet.
Se link:
http://hificable.dk/produkter/6-
diverse-tilbehoer/145-wm-audio-symbio-p-1/__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Maj 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Jeg skulle lige til at spørge om de kunne holde vægten, da jeg så de havde placeret en bil på dem. :-)
Men ja, det jeg egentligt søger er vel at få strammet lidt op i det hele.
Lige pt, står de bare som da de kom ud af kassen, på sådan 4 kugler, som fungere som hjul så man kan flytte lidt på dem,
uden at tage de store overarme på.
De her W&M Audio Symbio P-1, ikke sikkert du ved det, men spørger nu alligevel - Hvad er grunden til der kun er 3? Vil det
ikke give en form for ubalance bagved? I så fald, skal man jo op og købe 3 sæt for at være dækket ind..?
|
Til top |
|
|
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
Sendt: 19 Maj 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianHansen skrev:
De her W&M Audio Symbio P-1, ikke sikkert du ved det, men spørger nu alligevel - Hvad er grunden til der kun er 3? Vil
det ikke give en form for ubalance bagved? |
|
|
Hvis du bruger 4 klodser til afkobling, skal gulvet være 100% plant, ellers kan højttaleren vippe over 2 af klodserne.
Jeg har prøvet nogle Cerapuc, og dér lød 3 bedre end 4 stk.. med 3 klodser vil kontakten være max. på hver, og
Symbio-klodserne nærmest suger sig fast til højttaleren - De steder jeg har prøvet dem, står højttaleren meget stabilt.
Hvis du køber dem, har du 14 dages returret, hvis de stadig ser ud som nye !
Hvis du kan skaffe 6 små stykker træ, kan du prøve med dem først - de giver et hint om hvad der kan hentes med W&M
Audio Symbio P-1 __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aceh, de synes umiddelbart at være svære at opstøve.
Okay, jeg prøver lige at bikse et par klodser sammen, og ser hvordan det arter sig. :)
Tusind tak for dit indspark Kim. :)
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian; du er velkommen, håber du kan lide lydforanringen - klodserne kan også bruges under forstærker og CD-
afspiller. Meget hifi-udstyr har gummi-fusser, som gør lyden diffus.
Til inspiration: http://audiofest.net/new/videos/system-set-
up/__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
jacob nn Udelukket fra forum

Hijacket profil
Bruger siden: 16 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikk godt at de står på de hjul.....de er kun lavet for at ku flytte højttaleren nemt og somregel med skade til følge på gulvet
Sæt de fødder på der følger med dine 802'er, det vil bestemt hjælpe.....som en start...
Du kommer ikk uden om af få de hjul af i en fart........har selv 802 Diamond....og stor forskel i bassen før og efter....
Har siden bygget om her, dvs...fået lavet ekstra gulv oven på det gamle + low noise underlag.......Se så kom de endeligt til at spille bas ordentlig....men er gulvet hult når du tramper på det skal de afkobles mest muligt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er super Kim - Jeg skal gøre mit ypperste for at få smidt nogle klodser på hurtigst muligt, så skal jeg nok lige komme med
et feedback. :)
Ja, det tænkte jeg nok Jacob. De har os lavet lidt mærker i gulvet her allerede. Det er desværre nogle jeg har overtaget fra en
anden, også vidt jeg ved så skulle personen der købte dem i tidernes morgen have bedt hifiklubben om et spikesæt.
Jeg må vente til jeg får en kammerat på besøg, så kan vi lige løfte den satan op og få fjernet de hjul, vidste faktisk ikke engang
at man kunne fjerne dem. :-)
Når du siger afkobles mest muligt, tænker du så en flise også et sæt spikes? Eller blot spikes?(spikes, træklodser, korkbolde,
W&M Audio Symbio P-1, og hvad der ellers er :))
|
Til top |
|
|
jacob nn Udelukket fra forum

Hijacket profil
Bruger siden: 16 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige til at afmontere hjulene her og de spikes der er "standard" til 802 Diamond er klassiske spikes i den ene ende og flade i den anden med hård plast fod på størrelse med en 2 krone.....det er den jeg har brugt her for at skåne gulvet + den lige har fået en filt dut imellem......
Med de originale spikes ka du også justerer vinklen på højttaleren om den skal stå plan eller som mange lade den vippe lidt fremover imod sweetspot......
Husk det er en særdeles tung højttaler og med spikes direkte med spidsen i gulvet ja det må gi dybe mærker.......
Et nemt og billigt forsøg ku være at prøve et par fliser....evnt med filt under så de ikk vipper og ridser....
Vil tro dit gulv spiller for meget med til at spikes direkte i gulvet vil gi en slap bas og en masse vibrationer i gulvet....gulvet sku helst ikk spille for meget med
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med fliser og noget absorberende materiale, i mit tilfælde VT Feet. Jeg døjer selv med et flydende
trægulv i en gammel Københavner-lejlighed og her hjalpovenstående gevaldigt. Jeg havde filt under fliserne, for ikke
at skade gulvet og for at være i stand til at flytte højttalerne. Mine højttalere stod godt nok på standere, så jeg havde filt, flise,
stander, VT Feet og højttaler (i nævnte rækkefølge).
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 20 Maj 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med knap 90 kg per højttaler, så gør det næppe den helt store forskel, hvad der er mellem selve kabinetterne og gulvet. Men med et "blødt" underlag, som et fesent trægulv må henregnes under, så er et blødt materiale det teoretisk rigtige. F.eks. hvis højttalerne har fødder med en stor trædeflade, så læg et (stykke) tæppe/tyk filt eller lignende mellem højttaler og gulv. Den største forbedring vil du nok opnå ved et købe et stort tykt/tungt "ægte tæppe" (kendetegnes ved at være nedsat mellem 70 og 95 %). Det vil først og fremmest dæmpe den tidlige og mest generende reflektion og have en vis dæmpende virkning på trægulvets egenresonans. Til højttalere af den beskrevne kaliber, så er en blanding af fliser, plader, spikes, måtter etc. etc. formålsløst - selv om det måske ikke skader. Det er det egentlige lydtryk (membran mod luft), der er afgørende for hvor meget højttaleren (enheden) påvirker sine omgivelser (først de 90 kg kabinet - siden underlaget). Så du kan altså spille 2 - 3 (- 10!) gange højere end os andre fatigrøve, før dit fesne gulv får den samme påvirkning.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres indspark! :-)
Jeg røg på et sæt SD fusser til at starte med, og det fungere rigtig fint, der er ikke den samme genklang i gulvet som der var
før. Så opnåede præcis hvad jeg ønskede. :-)
Kunne dog se lir ud med et par sten under..
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have spikes på igen, så har jeg brugt disse under mine standere, de er lavet til deres racks men som beskyttelse af
trægulve er de også fine med filt nede under..
Havde de ikke være så tunge ville Spike Stoppers fra Ringmat have været et bud, men de tager kun op til 69kg...
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance - De spikes ville alligevel ikke passe op i højtaleren. Men flotte er de. :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pga højttalerne vægt, skulle det ikke være nødvendigt med spikes. men et par pæne fliser kan du godt stille dem på med nogle hårde gummi dupper mellem flise og gulvet. 1-2 cm tykke og 5x5cm i størrelsen for duppernes vedkommende. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 04 Juli 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianHansen skrev:
Imbalance - De spikes ville alligevel ikke passe op i højtaleren. Men flotte er de. :-) |
|
|
Det var de rundeller du står på jeg mente, spikes'ne tror jeg du har ret ville bukke under ret hurtig.. :) __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville teste Stillpoints før jeg gjorde noget andet.
http://www.tapeconnection.dk/highend/stillpoints.html
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes det er vigtigt at have med, den rigtige placering i højden af højtalerne. Det afhænger af lyttehøjden. Ørene til gulvet skal passe med diskant til gulv. Ellers må højtalerne tildes fremad eller opad.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|