Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Digital TV?? (Samsung/STOFA) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GL-Aalborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hjælp!

Jeg har et Samsung (LE40M87B) - og kabel via STOFA.

Jeg kan ikke få alle kanaler frem og slet ikke digitalt.

Ved du om dette tv kræver "ekstra udstyr" (boks)?

Af hjertet tak.

/ Gert

Til top Vis GL-Aalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GL-Aalborg

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det kræver en Zaptor boks og et abonnement+kort til den, du skal ned i AN TV/stofa butikken nede ved Tyren for at få det.

GL-Aalborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jamen .......... blev der ikke sagt ved overgangen til digital, at "hvis man havde kabel tv (Stofa), så behøves ingen boks" ????

- er der ændret noget ved dette?

/ Gert

Til top Vis GL-Aalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GL-Aalborg

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej Gert

Det ser ud som om, at du har misforstået det her med overgangen til digitalt tv en lille smule.

For at modtage digitale kanaler fra Stofa, skal du have en DVB-C (cable) tuner i dit TV. Det ser ikke umiddelbart ud som om din tv model har det. (men dobbeltcheck det lige) Du har sikkert udelukkende en DVB-T tuner, hvor du kun vil kun vil kunne modtage de "nye" digitale tv kanaler via almindelig antenne - eller betalingstv via Boxer (også stueantenne). En anden forudsætning er, at du skal have en mpeg4 tuner for eksempelvis at modtage HD stationerne eller de nye DR kanaler.

Så hvis ikke dit TV har DVB-C/mpeg 4, så skal du have en Zaptor fra Stofa eller en anden STB med de nødvendige specifikationer, hvis du gerne vil modtage kanalerne digitalt. Ellers fortsætter du bare som nu, med at modtage dit kabeltv analogt.

"Overgangen" til digitalt tv havde ikke noget med kabeltvudbyderne at gøre. Det var udelukkende det jordbaserede sendenet, som blev konverteret fra analog til digitalt, og havde kun betydning for dig, såfremt dit tv-signal kom ind via stueantenne/egen antenne.

En del af kabeludbyderne har i samme periode "frigivet" et digitalt spejl af deres analoge kanaler, og hvor man ellers skulle have udbyderspecifik STB for at modtage noget som helst digitalt.(eksempelvis hos Stofa og YouSee) - men dette har i praksis ikke noget med med overgangen til digitalt signal som du sikkert henviser til.

Både Stofa og Yousee sender stadig de samme kanaler analogt som tidligere, så det er derfor du fik at vide, at det ikke var nødvendigt med nyt udstyr i forbindelse med overgangen. Der er tale om flere forskellige tv net, forskellige udbydere og forskellige teknologier :)

dkscan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

tobywan skrev:

En del af kabeludbyderne har i samme periode "frigivet" et digitalt spejl af deres analoge kanaler, og hvor man ellers skulle have udbyderspecifik STB for at modtage noget som helst digitalt.(eksempelvis hos Stofa og YouSee) - men dette har i praksis ikke noget med med overgangen til digitalt signal som du sikkert henviser til.

En lille rettelse: Før frigivelsen af det digitale spejl kunne man uden problemer se de digitale kanaler uden udbyderspecifik boks. Det krævede blot et tv med DVB-C-tuner,  CA-modul og programkort.
Det nye er, at man nu kan undvære CA-modul og programkort.

Til top Vis dkscan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dkscan Besøg dkscan's Websted

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

dkscan skrev:
tobywan skrev:

En lille rettelse: Før frigivelsen af det digitale spejl kunne man uden problemer se de digitale kanaler uden udbyderspecifik boks. Det krævede blot et tv med DVB-C-tuner,  CA-modul og programkort.
Det nye er, at man nu kan undvære CA-modul og programkort.

Ja det kom på et tidspunkt, men der var nu også tiden før de indbyggede DVB-C tunere/CA-modul. Da jeg eksempelvis fik min første Selector fra TDC kabel tv, var denne mulighed der ikke. :)

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

"Tænk før Du taler" som der står i en linie herover.

Det undrer mig stadig hvad som fik de forskellige parter til give de digitale (SD) kanaler frie, på den måde at det blev indbyggede i TV apparaterne: modtagelse DVB-C og selvfølgelig DVB-T!

Jeg mener, hvem eller hvilke myndigheder havde foreslået eller krævet dette?

Sådan det i mine øjne alene nu er HD kanalerne som er eller skal være både krypterede og Kopi sikrede?

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

"Tænk før Du taler" som der står i en linie herover.

Det undrer mig stadig hvad som fik de forskellige parter til give de digitale (SD) kanaler frie, på den måde at det blev indbyggede i TV apparaterne: modtagelse DVB-C og selvfølgelig DVB-T!

For at kunne tilbyde et bedre og mere fleksibelt produkt til forbrugerne, og ikke nødvendigvis binde kunden til at benytte en udbyderspecifik boks.

osprey skrev:

Jeg mener, hvem eller hvilke myndigheder havde foreslået eller krævet dette?

Sådan det i mine øjne alene nu er HD kanalerne som er eller skal være både krypterede og Kopi sikrede?

Hvorfor skal der nødvendigvis være en myndighed som forslår eller kræver dette. TV markedet er vel forholdsvis frit i den forstand.

Jeg kan i øvrigt slet ikke se, hvad dit indlæg har med trådstarts spørgsmål at gøre - måske du burde flytte denne debat til sin egen tråd.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

tobywan

Så har jeg da godt nok et problem. På den ene side fremhæver man Stofa's Zaptor og på den anden side har man direkte skrevet, i Skraeppebladet.dk (nummer 1 i 2010) hvor lidet Populær samme boks er her i Århus, i modsætning til hvad som idag er indbyggede i TV apparaterne. Og det med Start forfra, Cinema og andre fordelagtige ting, dette synes mange fravælge uden betænkning.

http://skraeppebladet.dk/gammel/februar10.pdf

Læs side 10 om Zaptor er en fiasko i Århus (nederst til venstre). Jeg tænker på hvordan dette antal er blevet oplyst, er det ikke noget som Stofa ville vogte over som en HØG! uden det slap ud!  Jeg mener hvormange undlader anskaffe sig en YouSee Boks?

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

tobywan

Så har jeg da godt nok et problem. På den ene side fremhæver man Stofa's Zaptor og på den anden side har man direkte skrevet, i Skraeppebladet.dk (nummer 1 i 2010) hvor lidet Populær samme boks er her i Århus, i modsætning til hvad som idag er indbyggede i TV apparaterne. Og det med Start forfra, Cinema og andre fordelagtige ting, dette synes mange fravælge uden betænkning.

http://skraeppebladet.dk/gammel/februar10.pdf

Læs side 10 om Zaptor er en fiasko i Århus (nederst til venstre). Jeg tænker på hvordan dette antal er blevet oplyst, er det ikke noget som Stofa ville vogte over som en HØG! uden det slap ud!  Jeg mener hvormange undlader anskaffe sig en YouSee Boks?

Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du skriver, og hvilken relevans det har?

Ok der er noget kritisk af Zaptor, som i øvrigt er meget lidt konkret, og ?

Vi kan da hurtigt blive enige om, at en velfungerende udbyderspecifik boks ofte vil være at fortrække, men det er bare ikke altid tilfældet. Med de nuværende løsninger har forbrugeren jo heldigvis selv valget om det skal stå imellem et "digitalt spejl" eller en boks med diverse ekstratjenester (som startforfra osv.)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes