Emne: Uddannelse inden for lyd(ingeniør?) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
mathias 2 skrev:
Kristjan skrev:
Overvejede selv i sin tid at læse til akustikingeniør indenfor fysik men valgte så et andet ingeniør uddannelse. Men en spændende muligheder indenfor lyd kunde være at vælge svagstrøm på BS.c og en MS.c overbygning indenfor akustik. Har læst på IOT(SDU) og DTU, hvis du kommer til at kigge på forskellige skoler så anbefalder jeg klart DTU . |
|
|
nice det kunne godt være at jeg skulle undersøge nogle uddannelses muligheder på DTU.
hvad betyder det der "BS.c" etc.?
|
|
|
Lige som har være sagt, hvis du tager bachelor så tager det 3 år men hvis du vil diploma så skal du lægge ved 5 månede i praktik forløb, dvs. ca.3,5 år.
Efter 3 eller 3,5 år kan du tage en kandidat overbyggning som er 2 år, dvs. 5 år i det hele. I svagstrøm uddannelset kan du også vælge nogle akustik kurser som kan så hjælpe dig med den overbyggning inenfor akustiken. Der er mange muligheder så det kan være godt at snakke med en studie vejleder ud på skolene.
|
|
|
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg du har ret i. Der er også åben dag på DTU hvor man kan gå ud og snakke med folk. __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhh det lyder faktisk meget interessant . det skal jeg helt sikkert tjekke ud noget mere, og så måske ringe og få lidt vejledning. __________________
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 25 November 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
mathias 2 skrev:
Per N skrev:
Bassøe skrev:
|
Jeg har selv valgt Elektronikfagtekniker uddannelsen og skal derfor begynde på grundforløbet her til Januar så jeg håber selv jeg kan få mig en læreplads hos et firma der arbejder med netop lyd og elektronikken bag det. Men selvfølgelig, hvis det ikke kan lade sig gøre så må man jo bare tage en anden læreplads og så senere hen søge over i lyd branchen hvis det er det man virkelig vil.
For mig er det vigtigste at jeg i det mindste får min uddannelse til at starte med og så kan det jo vise sig at der er andet end netop lyd som man også synes var interessant at arbejde med. Kunne forestille mig det også var intessant at arbejde med medicoelektronik.
Glæder mig helt vildt, selvom det bliver noget af en omvæltning lige pludselig at skulle i skole igen efter 5 år på arbejdsmarkedet men det er nu aldrig for sent at tage sig en uddannelse og så må man tage det som det kommer . 
|
|
|
Jeg må nok påpege hvad enten man er ingenør eller tekniker, er lydbranchen ikke lykken, da det egentlig er ret simpelt og ensformigt, man får kun set på/behandlet Lav frekvente kredsløb og simple termer og tekniker. med andre ord, man bliver en dårlig ingenør/tekniker hvis man starter sin karrier der. Audiobranchen er kun noget der kan anbefaldes og søge hen i når man har fået erfaring i alle elektronikken's aspekter, hvis det er den man brænder for. End videre bliver det enormt svært som lærling i et audiofirma hvis man tager elektronikfagtekniker uddannelsen og bestå svendeprøven hvis ikke man har nogen erfaring med mere komplekse kredsløb, samt digital og hf, og det får man typisk ikke i disse firmaer.
|
|
|
okay... det lyder til at det ikke lige er lykken men at man burde satse på noget andet?
|
|
|
Hvis du vælger ingenør vejen(det klogeste valg) - også hårdeste, overlever du, da man der gennemgår alt inden for området og bliver eksamnieret i det inden du blir sluppet ud fra uni. Spørgsmålet er når man har gennemgået en længere ingenør uddannelse inden for elektronik om man så vil "nøjes" med og arbejde med lavfrekvente kredsløb, eller noget større hvor allerede dette er en del af det. Jeg ville ikke ihvertfald, men det er jo smag, behag og hver sit ambitionsniveau.
Inden for og læse akustik har vi faktisk et par akustikere iblandt brugerne herinde mener jeg, det kan være en af dem tør stå frem og fortælle om deres uddannelse og mulighederne, når de ser tråden
|
|
|
For at forvirre dig lidt mere kan jeg erklaere mig uenig med Per N.
Jeg er selv ingenioer uddannet med speciale inden for signal behandling (DSP). Jeg arbejder med udvikling af profesionelle audio produkter til daglig. Som jeg laeser Per N's indlaeg lader det til han er hardware mand, hvorfor vilkaarene er anderledes for ham. Men jeg kan da sige at da jeg stadig arbejdede i Danmark, var der flere meget passionerede hardware folk i firmaet, som fik lov til at gaa i bybden med deres arbejde. Og mon ikke der er flere DIY hoejttaler folk her der synes at det at lave f.eks hoejttalere ikke kun er om at bygge advancerede hoejttalere, men om at komme i dybden med detaljerne og opnaa smaa forbedringer i lyden. Det kan ogsaa give arbejdsglaede.
Jeg kender ikke nok til hardware omraadet af audio til at kunne vurdere hvor high tech det er. Men jeg vil give Per N ret i at man nok skal proeve at vurdere hvor meget man laaser sig fast indenfor sit speciale felt til at kunne paatage sig andet arbejde. (Det gaelder alle brancher). Men med ord som "noejes" og ambitionsniveau, lader det ikke til at han regner audiobranchen for meget 
Men som sagt er jeg software mand, og jeg bruger min tid med at skrive drivere til hardware komponenter, skrive realtids operativ systemer til micro chips og signal processorer, samt algoritmer der filtrer lyd, dynamisk kompression, og meget mere. Jeg har vaeret med til at lave digitale hoejttalere, guitar pedaler, digitale forstaerkere m.v.
Naar jeg snakker med mine tidligere studie kammerater, benytter nogle af dem meget advancerede algoritmer som man kun laerer om paa de sidste par semestre. De algoritmer jeg benytter mig af er nogle af de foerste man laerer om. Men jeg har muligheden for at gaa i detaljer med disse algoritmer som man kun fik overordnet kendskab til paa Uni. Et eksempel kunne vaere den praktiske forskel paa floating point vs fixed point. Paa den anden side; nu sidder jeg og arbejder med state of the art (inden for mit felt) algoritmer.
Hmm. Det blev en masse skriveri som kunne forkortes til: Lysten driver vaerket. Hvis du vaelger universitetet, saa proev forskellige ting. Foerst efter et par aar paa uni besluttede jeg ud af at det var audio der var vejen frem for mig.
Edit: Efter at have laest dit oprindelige indlaeg kom jeg lidt i tvivl. Hvad mener du naar du siger lydingenioer? Er det at sidde bag en mixerpult og optage musik, eller er det at udvikle hoejttalere, forstaerkere m.v. ?
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen: det er at udvikle forstærkere, højttalere og den slags.
er der nogen her fra på forum som arbejder med hardware-delen af ingeniør arbejdet? __________________
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at uddanne mig elektronik ingeniør på IHA (Ingeniørhøjskolen i Århus), og der kan du nemt blande lyd og design af hardware/software end under. Jeg er fx ved at lave fasekorrekt stereo, som du kan se på rigtige forstærker. Desuden findes der en del med billede, lydbehandling og akustik som speciale. Skal fx og i praktik ved B&O her til foråret. Så du er velkommen til at skrive mere for info om din opgave __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Jeg er ved at uddanne mig elektronik ingeniør på IHA (Ingeniørhøjskolen i Århus), og der kan du nemt blande lyd og design af hardware/software end under. Jeg er fx ved at lave fasekorrekt stereo, som du kan se på rigtige forstærker. Desuden findes der en del med billede, lydbehandling og akustik som speciale. Skal fx og i praktik ved B&O her til foråret. Så du er velkommen til at skrive mere for info om din opgave |
|
|
fantastisk!
hvorfor valgte du IHA, og ikke DTU? hvad regner du med at du vil komme til at arbejde med, efter du er færdig med uddannelsen? hvilket speciale uddanner du dig inden for?
tak for hjælpen ind til videre. __________________
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
andre? er der evt. en ingeniør til stede der vil udtale sig om hvor han/hun arbejder, hvilke opgaver han/hun bliver pålagt og hvordan en dag forløber?
på forhånd mange tak for hjælpen __________________
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
|
Fantastisk!
hvorfor valgte du IHA, og ikke DTU? hvad regner du med at du vil komme til at arbejde med, efter du er færdig med uddannelsen? hvilket speciale uddanner du dig inden for?
tak for hjælpen ind til videre.
|
|
|
Jeg valgte IHA pågrund af beliggendeheden, da jeg bor i århus. Vi har ikke så meget udstyr som DTU og det er heller ikke så nyt. men vi har nogle ret gode underviser, som forstår at formidle stoffet. hvad jeg regner med at komme til at arbejde ved jeg ikke 100% endnu, da jeg er på 4 semester og der er 7, og så vil jeg tage 2 år oven i, for at blive civil ingeniør. Regner med at det bliver inden for Digital signalbehandlig/effekt elektronik og regulering. håber på jeg kan få lidt akutisk men er ikke sikker endnu. Jeg er elektronik ingeniør, og kommer ikke til at vælge et speciale som sådan, men kombinere mere de valgfag vi har til en som forhåbenlig kommer til at arbejde med noget omkring forstærker til lyd, men nu må vi ses. __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
mathias 2 skrev:
|
Fantastisk!
tak for hjælpen ind til videre.
|
|
|
Jeg valgte IHA pågrund af beliggendeheden, da jeg bor i århus. Vi har ikke så meget udstyr som DTU og det er heller ikke så nyt. men vi har nogle ret gode underviser, som forstår at formidle stoffet. hvad jeg regner med at komme til at arbejde ved jeg ikke 100% endnu, da jeg er på 4 semester og der er 7, og så vil jeg tage 2 år oven i, for at blive civil ingeniør. Regner med at det bliver inden for Digital signalbehandlig/effekt elektronik og regulering. håber på jeg kan få lidt akutisk men er ikke sikker endnu. Jeg er elektronik ingeniør, og kommer ikke til at vælge et speciale som sådan, men kombinere mere de valgfag vi har til en som forhåbenlig kommer til at arbejde med noget omkring forstærker til lyd, men nu må vi ses.
|
|
|
okay,jeg bor også i århus, så det kunne være jeg skulle tage på IHA i stedet? måske, men på den anden side kan jeg jo "bare" flytte til kbh.
hvorfor har du valgt lige netop den uddannelse du har? hvem håber du at du kommer til at arbejde for? B&O lisom til dit praktik? __________________
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
|
okay,jeg bor også i århus, så det kunne være jeg skulle tage på IHA i stedet? måske, men på den anden side kan jeg jo "bare" flytte til kbh.
hvorfor har du valgt lige netop den uddannelse du har? hvem håber du at du kommer til at arbejde for? B&O lisom til dit praktik?
|
|
|
Hehe man kan altid "bare" flytte til KBH
I forbindelse med IHA, er det et rigtig godt sted at studerer, der er altid gang i vores torsdags/fredags bar og så videre.
Jeg valgt min uddannelse, for jeg har altid vidst at jeg skulle være en eller anden form for "opfinder" og elektronik har altid været i mine interesser, sammen med lyd og billede. Så var det oplagt at blive elektronik ingeniør, dog overvejet jeg også kosmologi (læren om universet), men droppede tanken, da det er f**ked op svært
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at arbejde indenfor lyd og billede processing, så B&O ville være oplagt, men kan ikke svare på det endnu, da der er lang tid til jeg er færdig.
Du er forresten velkommen til at komme over på IHA d. 28/12-07 og møde mig, vi holder lytte test for vores fasekorrekt stereo, og skal have nogle ører på om det lyder godt, så kan du også snakke med os, og få mere at vide __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
Per N skrev:
mathias 2 skrev:
Per N skrev:
Bassøe skrev:
|
Jeg har selv valgt Elektronikfagtekniker uddannelsen og skal derfor begynde på grundforløbet her til Januar så jeg håber selv jeg kan få mig en læreplads hos et firma der arbejder med netop lyd og elektronikken bag det. Men selvfølgelig, hvis det ikke kan lade sig gøre så må man jo bare tage en anden læreplads og så senere hen søge over i lyd branchen hvis det er det man virkelig vil.
For mig er det vigtigste at jeg i det mindste får min uddannelse til at starte med og så kan det jo vise sig at der er andet end netop lyd som man også synes var interessant at arbejde med. Kunne forestille mig det også var intessant at arbejde med medicoelektronik.
Glæder mig helt vildt, selvom det bliver noget af en omvæltning lige pludselig at skulle i skole igen efter 5 år på arbejdsmarkedet men det er nu aldrig for sent at tage sig en uddannelse og så må man tage det som det kommer . 
|
|
|
Jeg må nok påpege hvad enten man er ingenør eller tekniker, er lydbranchen ikke lykken, da det egentlig er ret simpelt og ensformigt, man får kun set på/behandlet Lav frekvente kredsløb og simple termer og tekniker. med andre ord, man bliver en dårlig ingenør/tekniker hvis man starter sin karrier der. Audiobranchen er kun noget der kan anbefaldes og søge hen i når man har fået erfaring i alle elektronikken's aspekter, hvis det er den man brænder for. End videre bliver det enormt svært som lærling i et audiofirma hvis man tager elektronikfagtekniker uddannelsen og bestå svendeprøven hvis ikke man har nogen erfaring med mere komplekse kredsløb, samt digital og hf, og det får man typisk ikke i disse firmaer.
|
|
|
okay... det lyder til at det ikke lige er lykken men at man burde satse på noget andet?
|
|
|
Hvis du vælger ingenør vejen(det klogeste valg) - også hårdeste, overlever du, da man der gennemgår alt inden for området og bliver eksamnieret i det inden du blir sluppet ud fra uni. Spørgsmålet er når man har gennemgået en længere ingenør uddannelse inden for elektronik om man så vil "nøjes" med og arbejde med lavfrekvente kredsløb, eller noget større hvor allerede dette er en del af det. Jeg ville ikke ihvertfald, men det er jo smag, behag og hver sit ambitionsniveau.
Inden for og læse akustik har vi faktisk et par akustikere iblandt brugerne herinde mener jeg, det kan være en af dem tør stå frem og fortælle om deres uddannelse og mulighederne, når de ser tråden
|
|
|
For at forvirre dig lidt mere kan jeg erklaere mig uenig med Per N.
|
|
|
Vi er bestemt ikke uenige, jeg svarede i den retning jeg regnede med der blev spurgt, nemlig hardware mæssigt(jeg er faktisk ikke decideret hardware mand ). Jeg tvivler bare lidt på der her drømmes om og side og programmere.
I dit udgangspunkt digital signal behandling er det jo en anden sag og er akurat lige som alt andet programmering, forskellen fra om det er en proccesor til et tilfældigt formål eller du skal regne på f.eks. digitale filtre er jo minimal.
Mit råd er også og holde alle muligheder åbne under studiet så når man længst.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
mathias 2 skrev:
|
hvorfor har du valgt lige netop den uddannelse du har? hvem håber du at du kommer til at arbejde for? B&O lisom til dit praktik?
|
|
|
Hehe man kan altid "bare" flytte til KBH
I forbindelse med IHA, er det et rigtig godt sted at studerer, der er altid gang i vores torsdags/fredags bar og så videre.
Jeg valgt min uddannelse, for jeg har altid vidst at jeg skulle være en eller anden form for "opfinder" og elektronik har altid været i mine interesser, sammen med lyd og billede. Så var det oplagt at blive elektronik ingeniør, dog overvejet jeg også kosmologi (læren om universet), men droppede tanken, da det er f**ked op svært
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at arbejde indenfor lyd og billede processing, så B&O ville være oplagt, men kan ikke svare på det endnu, da der er lang tid til jeg er færdig.
Du er forresten velkommen til at komme over på IHA d. 28/12-07 og møde mig, vi holder lytte test for vores fasekorrekt stereo, og skal have nogle ører på om det lyder godt, så kan du også snakke med os, og få mere at vide
|
|
|
det lyder interessant. det kan godt være jeg dukker op til lytning hvad går det sådan mere præcist ud på og hvad kl. skal man møde op?
EDIT: ANDRE MED EN INGENIØR UDDANNELSE INDEN FOR LYD MÅ GERNE SKRIVE! (OG EVT. FÅ STILLET ET PAR SPØRGSMÅL FRA MIG) __________________
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
|
det lyder interessant. det kan godt være jeg dukker op til lytning hvad går det sådan mere præcist ud på og hvad kl. skal man møde op?
EDIT: ANDRE MED EN INGENIØR UDDANNELSE INDEN FOR LYD MÅ GERNE SKRIVE! (OG EVT. FÅ STILLET ET PAR SPØRGSMÅL FRA MIG)
|
|
|
Det går ud på vi skal lave en lytte test på vores fasekorrekt stereo, også skal andre personer hører om det lyder bedre/dårligere end før vi kaliberet vores system. Så vidt vides kommer der også til at stå en SACD afspiller så vi også kan høre forskel, da vi mister data da vi "kun" sampler ved 48kHz. og SACD køre oppe ved 196kHz, så vidt jeg lige husker. __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
mathias 2 skrev:
|
EDIT: ANDRE MED EN INGENIØR UDDANNELSE INDEN FOR LYD MÅ GERNE SKRIVE! (OG EVT. FÅ STILLET ET PAR SPØRGSMÅL FRA MIG)
|
|
|
Det går ud på vi skal lave en lytte test på vores fasekorrekt stereo, også skal andre personer hører om det lyder bedre/dårligere end før vi kaliberet vores system. Så vidt vides kommer der også til at stå en SACD afspiller så vi også kan høre forskel, da vi mister data da vi "kun" sampler ved 48kHz. og SACD køre oppe ved 196kHz, så vidt jeg lige husker.
|
|
|
fedt har du flere informationer om selve setuppet? __________________
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
|
fedt har du flere informationer om selve setuppet?
|
|
|
Hehe jeps det har jeg da, ellers vil man ikke sådan lige kunne lave sådan et projekt
Som følge:
Højtaler: SA2050T
Forforstærker: AMC AV81HT
Effektforstærker: Rotel power amplifier RB981
CD-afspiller/SACD: Denon DCD 1500AE (forhåbenlig når den at komme hjem)
Målemikrofon: ECM8000_C
Mixer (mikrofonforstærker): MX602A DEN Rev B
Fjernbetjening: Stk500 kit med Mega16 microcontroller
DSP: ADSP-BF533 EZ-KIT LITE
__________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin tråd jeg kunne selv tænke mig at arbejde med lyd af en art, så jeg vil følge med løbende.
Jeg er igang på DTU som elektroingeniør.. har lige afsluttet 1. semester og jeg er rigtig glad for det! På mit hold er der en del jyder faktisk.. ...jeg kan høre dem om hvorfor de valgte at flytte til kbh og ikke bare tage uddannelsen IHA - jeg kender ikke noget til IHA, men var til åbenthus på IHK. Adgangskravet er lavere på IHK end DTU ehh..så jeg antog at det faglige-niveau er højere på DTU og derfor valgte jeg DTU - jeg aner dog ikke om det har noget på sig. Både DTU og IHK mente at deres uddannelse er bedst .. ...hvad der så menes med det!
DTU er vidst mere anerkendt i udlandet, skulle eftersigende være et af europas bedste tekniske universiteter, så hvis man vil i praktik eller arbejde i udlandet, så ved firmaerne ofte hvad DTU står for.
Indtil videre finder jeg digital mere spændende - evt pga vores digital-lærer er genial!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|