Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Amused to Death? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Spørgsmålet: Har du *hørt* Amused To Death i år?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
238 [52,65%]
15 [3,32%]
36 [7,96%]
47 [10,40%]
116 [25,66%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Jeg lytter aldrig Pink Floyd eller Roger Waters i brudstykker, dertil har jeg for stor respekt for deres musik / tekst ... jeg tager mig tid til at lytte fra start til slut !

Dét der var min pointe var, at mens i hvert fald jeg selv sidder for meget og lytter efter specifikke detaljer - er hunden nu det helt rigtige sted, for nu at tage et eksempel der allerede er nævnt, så ligger den musikalske glæde ved pladen nogle helt andre steder. Bare fordi et anlæg viser alle detaljerne perfekt, er det ikke nødvendigvis lækkert at høre på. Det er når helheden er i orden, at fornøjelsen er størst. Det skal jo ikke være sådan at man skruer højt op i starten for at få alle detaljerne med, og så skruer ned på "the bravery...", fordi det så bliver for højt. Med andre ord, så har jeg hørt for meget på lyd og for lidt på musik. (farlig udtalelse i dette forum...) Jeg har aldrig brudt mig om begrebet "musikalitet", fordi ingen rigtigt har kunnet forklare hvad begrebet dækker over. Jeg har lang tid haft den holdning at "musikalsk" var et dæknavn for forvrængning og dårlig frekvensgang... Jeg har taget tilløb et stykke tid (købt rørforstærker og hvad har vi), men nu må jeg sige at jeg har fattet hvad det egentligt er der menes. Nogle forskellige oplevelser, blandt andet den i går med RW der pludselig hang langt bedre sammen end jeg har hørt før, har simpelthen ændret på mit syn på hvordan et anlæg skal spille. Eller rettere, hvad der skal lyttes efter når man sammensætter anlægget. Det er ikke altid sådan at dét anlæg hvor de enkelte faktorer hver for sig er bedst, giver den bedste samlede helhed. Med Amused To Death duer det ikke at bruge track 1 til at lytte på stereoperspektiv, track 5 til at lytte på dynamik, og track 12 til at lytte på dybbas osv. Det er sammenhængen i hele pladen det drejer sig om - det nytter ikke at f.eks. detaljerne i de stille numre er fantastiske, hvis ørerne bløder i de heftige numre. Og det oplever man måske ikke når man spiller numrene enkeltvis, fordi man så har en tendens til at lytte ved forskellige niveauer, for at fremhæve lige præcis de ting der gør sig gældende ved dét nummer. Jeg har faktisk oplevet på en udstilling (i sverige) at udstilleren helt konsekvent sad og skruede op og ned i løbet af numrene, for at sprøde guitar-sekvenser skulle blive ekstra sprøde...

Jeg ville sådan set bare høre hvor mange andre der bruger tiden på at lytte til lydkvalitet og ikke musik - jeg er åbenbart mere alene end jeg troede...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 December 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Bør pladen ikke indgå som obligatorisk testplade ved indkøb af nyt grej. der bliver virkelig udstillet deltaljer ved det anlæg man lytter til.

ang pink floyd. zappede tilfældigt på fjernere søndag formiddag. og endelig var der noget godt for de dyre tofakroner. mere end end time med Pink floyd på VH1. musikvideoer fra de første 60'er numre til division bell fra 1994?. Bagefter var der depp purple. programmet hed Black Sunday. værd at tjekke om det kommer hver søndag formiddag!!

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ejer den ikke  skammer mig meget og er lykkelig for jeg slipper for at høre på ham

Tilgengæld har jeg The Wall på vinyl med ham, tror jeg har hørt den 1½ gang.. Pink Floyd Dark side of the moon står heller ik for mig som noget specielt..

Hvordan folk kan se dem som værende musik er mig en gåde, sjove nok at høre en enkelt gang eller to, men så heller ik mere

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

hmmm....
Jeg håber det er tilladt at bryde ud af flokken og sige:
"Den plade er p***ekedelig"?

Og tro mig - jeg har prøvet. Så meget at jeg kan genkende den når jeg hører den.
Pink Floyd er fremragende -
Pros And Cons ..... er god
Radio KAOS er god.

Amused To Death siger mig bare ikke et hak.
Det kan være det kommer en dag,........

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

schrez skrev:

Bør pladen ikke indgå som obligatorisk testplade ved indkøb af nyt grej.

Jo, det gør den også når jeg selv skal købe nyt (det var netop derfor jeg smed den på).

schrez skrev:
der bliver virkelig udstillet deltaljer ved det anlæg man lytter til.

Det er jo netop dét - jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare hvad det er jeg mener, men fejlen er faktisk _netop_ at man sidder og lytter efter de detaljer. Detaljerne er bare en del af helheden, og evnen til at gengive detaljerne er blot et skridt på vejen mod en god samlet gengivelse. Måske er det klogere at gå et skridt "op", og lytte på om musikken lyder godt, i stedet for at lytte efter de virkemidler man mener får musikken til at lyde godt. Hvis helheden lyder godt, så kan detaljerne være lige meget - de må jo være der, ellers var helheden jo ikke i orden. Håber du forstår hvad jeg mener - jo mere du nærlytter én detalje, jo mindre hører du de andre detaljer.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Jeg håber det er tilladt at bryde ud af flokken og sige:
"Den plade er p***ekedelig"?
/vilmann

Smag og behag er heldigvis forskellig - musikken kan diskuteres, men det kan indspilningskvaliteten ikke. Selv om man ikke kan lide musikken bør man eje den af hifi-nørde-mæssige årsager...

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 December 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

vilmann skrev:
Jeg håber det er tilladt at bryde ud af flokken og sige: "Den plade er p***ekedelig"? /vilmann

Smag og behag er heldigvis forskellig - musikken kan diskuteres, men det kan indspilningskvaliteten ikke. Selv om man ikke kan lide musikken bør man eje den af hifi-nørde-mæssige årsager...

Absolut. Og det gør jeg også

/vilmann

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 22 December 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Ejer den ikke  skammer mig meget og er lykkelig for jeg slipper for at høre på ham

Tilgengæld har jeg The Wall på vinyl med ham, tror jeg har hørt den 1½ gang.. Pink Floyd Dark side of the moon står heller ik for mig som noget specielt..

Hvordan folk kan se dem som værende musik er mig en gåde, sjove nok at høre en enkelt gang eller to, men så heller ik mere

Når du nu ikke har fået øjnene/ørerne/sjælen åbnet op for det fantastiske ved denne musik endnu, vil jeg prøve at hjælpe.  Det er oftest, IMO, sådan at den allerbedste musik, først bliver god efter mange gentagne lytninger. Mærkeligt fænomen, som jeg ikke har nogen forklaring på. Men prøv det alligevel, f.eks. med The Wall eller Dark Side of The Moon.

Hilsen Christian.  

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Manden er jo komplet gak i låget, og hans "musik" hører til i den adfærdskorrigerende behandling i psykiatrien på linie med elektrochok osv.  

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 December 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

"The pianolid comes down, and brakes his f**king fingers.....it´s a miracle" (beklager stavefejl)

f**k det er en fed skive, men jeg må dog også tilstå at The Pros and Cons of Hitchhiking, lige en en lille tand bedre.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Okay okay - kender heller ikke skiven, men kender det med at have op til flere andre skiver jeg faktisk kun sætter på når jeg har ændret noget (tweaket) anlægget.. Det må der gøres noget ved... 

Omtalte skive må skaffes hjem 

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

hvidbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det er fedt at høre at andre også har de samme gode oplevelser med AMD!

AMD pladen står for mig sammen med Pros & Cons, som en af de plader som jeg holder allermest af. Jeg lytter altid hele AMD igennem, aldrig brudstykker fordi jeg synes at Waters albums skal være en samlet oplevelse. Waters AMD skal absolut ikke bruges som testplade, man skal som Otto siger lytte efter helheden, og det er faktisk ikke nemt på velproducerede albums hvor der er masser af udenoms effekter.

Mht. Gilmore, så savnede jeg ham ikke det mindste da Waters var i forum. Jeg savnede Bramhall II til at spille solo sammen med Snehvide.

Iøvrigt kan man høre to nye numre med Waters, "To Kill The Child" og "Leaving Beirut". på

http://www.roger-waters.com/

Musikalsk synes jeg at To Kill The Child er fremrangende, Tekst mæssigt er det dog Leaving Beirut der vinder. Jeg har et helt klart billede af personerne i handlingen, som jeg synes er meget bevægende.Cry Man sidder tilbage med en klump i halsen og venter spændt på det næste nummer, som skal være på det album som forhåbentlig snart kommer.

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

Ligesom Alex lytter jeg som regel netop Pink Floyds og Roger Waters' plader fra start til slut. Det har bare den lidt uheldige sideeffekt, at det er lidt 'besværligt', så der kan gå endog meget lang tid i mellem lyttene .

Men indimellem kommer jeg da også til at tage musikken ud af sammenhængen, f.eks. er Wish You Were Here eminent god til at demonstrere hvad stereoperspektivet er for en størrelse overfor almindelige mennesker, som bare ikke fatter det . Så jeg kan sådan set godt sætte mig ind i det du skriver

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvor er verden dog lille - har lige hørt den på mit nye grej (10 min. siden), ville så lige checke om der var nyt på hifi4all...

Hvad med live udgaven af "the wall" (Berlin) i forhold til org.? Kan huske der var nogle fede guitardueller.... tror det var the Skorpions der bl.a. medvirkede.

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 22 December 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Hvad med live udgaven af "the wall" (Berlin) i forhold til org.?

Uhhh...   det var meget sjovt at se den live i TV dengang, men som helhed er pladen mindst dobbelt så kedelig som Amused To Death.

Der er vist nogle få ting på den der er OK, men generelt ville jeg ikke anbefale den.
Find hellere liveoptagelsen af The Wall. Jeg har hørt den en enkelt gang og husker det som positivt.

/vilmann

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Hvor er verden dog lille - har lige hørt den på mit nye grej (10 min. siden), ville så lige checke om der var nyt på hifi4all...

Hvad med live udgaven af "the wall" (Berlin) i forhold til org.? Kan huske der var nogle fede guitardueller.... tror det var the Skorpions der bl.a. medvirkede.

Ja fed plade...

Jeg var der i Berlin! Det var stort - vel 2-300000 tilstede!!! Jeg var tæt på scenen vel 50-100m. Fyrværkeriet sprang i så lave en højde at jeg husker at jeg fik varm slagger i hovedet!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Anyway, nu har jeg sovet - jeg glemte at sige at jeg forstår, og er helt enig med dig Otto! Hvor gammel er du Otto - er det ikke lidt sent du "ser lyset"?

Jeg har tit tænkt på hvor meget tid "vi" bruger på at rode/trimme vores anlæg - for ikke at tale om den tid der bliver brugt her på Sitet!! - I stedet for at sidde og nyde musikken som Otto er inde på...  Prøv og regn efter hvor meget tid du bruger på det ene og det andet              Er det teknik eller musik det handler om????

Vi har mistet kærligheden til dét det hele drejer sig om...

Og drenge, tro ikke at i om 10/20/30 år kan læne jer tilbage i jeres otium for at høre al den musik i ikke har fået hørt ordentligt - så er det sku for sent da alle mennesker får nedsat hørelse (også dig!). Det starter allerede i 15/20 års alderen: WalkMan,Mp3,Rockkoncerter,Natklubber,Trafikstøj,Fyrværkeri,T rafikstøj,Børn.. og meget meget mere!

Så alt i alt er Otto inde på noget ret vigtigt!

Til sidst: den bedste og billigste lydforbedring i kan få er at gå ned til det lokale Apotek og købe "Remowax". Følg brugsanvisningen, og i vil høre engelene synge... Forklaring: Ørevoks! Vi har alle ørevoks. En gang imellem ophober der sig en del i øregangen, som mer eller mindre lukker af for lyden. Tænk på alle de detaljer du prøver/håber at finde ved at købe et Nordost til 30.000,-.."Remowax" koster ca. kr 100,-Jeg har selv prøvet det - det virker

Så drenge: husk at rense jeres ører jævnligt - og få så hørt noget musik....

Dette indlæg er ment som et KÆRLIGT spark og en provokation!

De bedste Julehilsner, og godt nytår!

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Sendt: 23 December 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Vil bare tilføje at ATD nok også er mit favorit-album (sammen med Animals, DSOTM og The wall - og så selvfølgelig RW-In the flesh live, som er det fedeste livealbum der er lavet!).

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 23 December 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
....

Til sidst: den bedste og billigste lydforbedring i kan få er at gå ned til det lokale Apotek og købe "Remowax". Følg brugsanvisningen, og i vil høre engelene synge... Forklaring: Ørevoks! Vi har alle ørevoks. En gang imellem ophober der sig en del i øregangen, som mer eller mindre lukker af for lyden. Tænk på alle de detaljer du prøver/håber at finde ved at købe et Nordost til 30.000,-.."Remowax" koster ca. kr 100,-Jeg har selv prøvet det - det virker

....

Eller gør som Shrek, lave lys af "voksen" i øret

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:
[

Det er oftest, IMO, sådan at den allerbedste musik, først bliver god efter mange gentagne lytninger. Mærkeligt fænomen, som jeg ikke har nogen forklaring på.

Helt enig, lidt sjovt fænomen.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes