Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 08:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: X-Files HD 1080p anmeldelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle

X-Files fans burde checke dette ud:

http://www.isocube.dk/2015/07/13/x-files-hd-you-took-your-da mn-time/

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet! Elskede den serie som barn, og det er ikke mere end et par år siden jeg så samtlige sæsoner igen. Stadig kanon serie :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det er begge udgaver cropped. 16:9-udgaven er cropped i top og bund, 4:3-udgaven i siderne i forhold til et råmateriale, som vi ikke kender så meget til. Måske et materiale, der er filmet med henblik på at blive udgivet i begge formater Under alle omstændigheder er det klart, at den nye udgave på mange andre parametre er SD-ugaven så overlegen at jeg ikke er i tvivl om at jeg vil foretrække den nye version.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Det er godt set, Boye. Det er fakstisk lidt beskæmmende, at uanset hvilken udgave man vælger, er der fravalgt noget billede i forhold til den originale 35mm. Når man så læser linket færdigt, er der vist ingen tvivl om, at 16/9 versionen er langt at foretrække

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg principielt ikke tilhænger af at få serveret et cropped billede, men det billede instruktøren har haft til hensigt at præsentere. X-files blev
oprindeligt produceret til en tv-verden, der var en del år fra at widescreen-formatet blev almindeligt udbredt. StarTrek har naturligvis ret i at man
kunne have undladt at croppe billedet overhovedet. Spørgsmålet er hvilket AR vi så havde stået med, og om det har været instruktørens intention at
vi skulle se hele råbilledet.

Nu er det ikke fordi jeg mener at hverken X-files eller Olsen-Banden er eksponenter for film hvis billedkompositoner lider særlig hårdt under cropping
i praksis. Der er The Shining helt anderledes interessant, fordi den er skudt i 4:3 med henblik på at blive cropped til widesceen i biograferne efter
Kubriks beskrivelser, samtidig med, at den i rå form var tv-parat og ikke blev udsat for en vilkårlig pan/scan-behandling af tv-tekninkerne.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

...jeg er helt med på nervøsiteten angående framing, men man må ikke tro at man normalt bruger et 35mm(eller andet)
frame HELT ud til kanten :) Det samme er gældende i den anden ende, hvor selve biografen må klippe op til 5-10% af i
siderne.

Tænk på hvor tæt 1.85:1 er på 1.78:1. Jeg synes at kunne huske at Apocalypse Now fotografen bare sagde "jaja" til at hans
film blev reframed.

Jeg voksede op med sagn-historier om hvor kritisk George Lucas var med lyden osv i Star Wars(1977). Men hvorfor blev den så udgivet
i pan & scan på VHS, hvis det var SÅ vigtigt? Hvorfor er den i en drive-in biograf, hvis sortniveauet er det vigtigste i verden?

Det endelige svar må være: der er kæmpe gråzoner...yes?

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes