Da der åbenbart er kommet lidt interessere for 4P1L igen, vil jeg godt lige svare på hvor jeg er ved at være henne, nu
ca 1.5 år efter jeg fik den til at virke.
Jeg spiller på følgende.
Micro Seiki RX-2000 , Helious Aurues || arm og en Audio Technica MLA-440 pickup.
DAC - Diyaudio DAC9 fra Kina, voldsomt modificeres. Audio-GD double BB-1704UK.
RIAA Audio Classic Modifiseret med Takman og OSCON Telefunken ECC-803S.
Pre 4P1L, Rod Coleman ver 7, 8 Ohm (Vcap/Rike) som Caps.
Effekt 2A3 Loftin-White, Rod Coleman ver 7 med Shinkoh Resistor (den er uden afkoblings-Caps), Monolith Summit S-9 Trafoer.
Tannoy HPD-385A, i stort 425/303 Liters Kabinet.
____________________________________________________________ _________________________________________
Jeg har efterhånden fået brugt bunker af penge på min effekt (2A3) da jeg bare ville prøve at gå linen ud. Det sidste var mine
Monolith Summit S-9 som (6000 Kr) senere var det mest pristunge.
Jeg har en 20uF Clarity T-Cap i som sidste kondensator i både min 4P1L og 2A3. Alle resistor i signalvej er Shinkoh.
Jeg har under hele denne process, været klar over at jeg er til DHT, selv med alle de begrænsninger det giver med hensyn
til at kunne spille rigtigt højt.
Jeg har altid haft en eller anden form for begrænsning som jeg nu ved ( Skyldes mine Trafoer ), efter at denne er fjernet skulle
jeg lige pludseligt finde ud af nogle sjove ting.
Mine gamle Tannoy holder hele vejen ud. (okay der er lavet andre delefiltre til dem).
Min latterligt billige MM pickup, spiller ufatteligt dynamisk og charmerende.
Min billige Kina DAC er lang lang sjovere at høre på end min dyrere BB-1704UK.
Super Dyre 2a3 rør rykker ikke på samme måde som før. (bruger billige Shuguang 2A3C , 780 Kr for et sæt).
Jeg har overtiden fundet og samlet en del numre på (CD) som bare pga kompromering og andre ting bare ikke kunne spilles
med et resultat der var tilfredsstillende.
Disse numre kan jeg nu spille igen, med en stor glæde, troede engang at de skyldes for billige rør men det var ikke tilfældet.
Som Bjarne (4P1L trafo koblet) også har skrevet, det der gør en 4P1L til noget særligt er dens evne til at opløse musikken så
selv ekstremt kompliceret musik. Det bare adskilles og samles så alt kan høres og den bevarer musikaliteten.
Der findes sikkert andre der også kan dette, men helt sikkert ikke i en prisklasse for mig ..
Hvis man helt kunne tæmme dens efter min mening eneste problem (mikrofoni) ville dette rør nok være noget af det mest
idelle, da man kan bygge en pre for meget rimelige penge.
Hvis du som person er 100% hysterisk med mikrofoni skal du ikke gå 4P1L vejen. Der hvor den virkeligt vinder er dens måde
at spille musikken. Det rammer ens sjæl på en måde som jeg ikke har hørt ligende.
Den magter hele frekvens området (Fandt ud af hvor uhyggeligt, med mine nye Trafoer og Coleman ver 7).
Ens anlæg kommer ligesom ikke til at lyde af noget.
Pro.
Billig forstærker (rør latterlige priser).
Byggevenlighed er nok oppe i afdelingen (øvede, mere øvede).
Lad være at spare på (output Caps / Trafoer).
Husk på her kan der virkeligt høres forskel på valg af komponenter.
Cons.
Mikrofoni (nok det mest mikrofoniske radiorør ever).
/MVH Michael.