Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Block (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Yes den er ca 30-40dB nede.

Men lad os se, det skal da lyttes på det med og uden dæmpning.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg knokler lidt videre på systemet her i sommervarmen.
Det er et godt stykke tid siden sidste opdatering.

Jeg har testet med åben mellembas kabinet med 2 8" aurum cantus enheder. Jeg fik aldrig rigtigt det helt op at spille
ordentligt.
Jeg kunne ikke få integreret åbne baffle systemet ordentligt. Jeg er ret overbevist over at det ikke er Aurum Cantus
enhederne der er galt med.

Så PT spiller jeg med med 6½ tommer Audiotechnology som øvre bas (100Hz - 600Hz).

Jeg har fået fat i nogle 15" Beyma 15g400 enheder, planen er at jeg vil køre med 6stk i lukket kasse(r) så jeg kan få en
fornuftig lav forvrængning i bassen. 2 testkabinetter er bygget. Skal snart testes   .
Jeg regner med de skal trækkes af min surround receiver (1 per kanal) ... Mange vil nok rynke på næsen, men jeg synes
den har godt fat i bassen med ICE power modulerne.
Pioneer surround
Grunden til jeg laver 6 kasser, er at jeg vil forsøge at placere dem forskellige steder i rummet for at minimere room nodes.

Derudover er jeg næsten færdig med en ny top, som skal testes op mod den nuværende: med 3/4 titan dome, og 2" domes
fra Dayton. Den nuværende top spiller fremragende, så bilver ikke en let opgave.

Den nye bliver med Beyma TPL150 DIY, og med en ældre mellemtone, en 3" Seas dome MF76. Så der kommer flere cm2 i
toppen, men også helt nye materialer, stofdome mellemtone, mod aludome. AMT diskant mod konventionel dome diskant.

Jeg får lige taget nogle billeder så der er lidt at kigge på   

(Edit) projekt omdøbt til Block, fordi det består af blokke som kan sættes sammen. Regner med det hele vil udmunde i et nyt
projekt når den bedste kombination af enheder er fundet.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er lige et billede af den nye top som er under test. Højttaleren bærer i udbredt grad præg af at være prototype

Min nuværende kan ses her:

Den gamle har hårde membraner, hvor den nye er med stof (mellemtone og kapton? AMT). Så umiddelbart kunne man
måske forvente en mer blød lyd med den nye top. Jeg synes ikke at der er meget tendenser til hårdhed i den gamle.

Først lige lidt målinger: (grøn den nye)

Her er 3. harmonisk forvængning vist. Generelt er forvrængningen lav (-60dB er 0.1%).

Delefrekvensen er 2KHz på Seas, AMT systemet og 3.5KHz på mit nuværende. Der er rimeligt tydeligt at Beyma AMT
performer meget bedre i 3. harmonisk forvrængning.

Bemærk at der er en tydeligt top i frekvensgangen omkring 17KHz på det nye system med Beyma'en.

Det er også let at se på impulssvarret. på den nye er der en del højfrekvens resonans lige efter målepulsen nederst i
billedet. Jeg går ud fra det stammer fra udfræsningen bag Beymaen, som er kvadratisk, med en bredde på omkring
5cm*15cm og dybde på 25mm.

første vurdering:
Klangkarakteren er behagelig, men desværre en lille tendens til hæshed i stemmerne.
Jeg testede med Jessica Pilnas: there must be an angel, hvor forskellen er ret tydelig.

Derudover synes jeg at stereoperspektivet ikke står så klippefast som med mit nuværende system.

Der skal siges at jeg ikke har arbejdet så meget på filtrering med det nye.
Jeg er ret overbevist om at problemet er resonansen bag AMT enhden, så jeg vil prøve at fræse rummet større og dæmpe.
Så systemet får lige en chance mere.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2014 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet lidt mere med filteret.
Den blå kurve er den nye frekvensgang for toppen.

Jeg har også været ved t undersøge resonansfænomenet. På impulssvaret for Beyma AMT'en ser man tydeligt nogen
udringning. Frekvensen er dog noget højere end jeg havde regnet med, omkring 22Khz, så nok tildels fra digital filteret i
DAC'en.

Det hjælper ikke med dæmpning i bagkammeret, så kan ikke komme herfra. Der er en lille resonans ved 17KHz men den
dør meget hurtigt ud. det må være resonans på den korte led af AMT membranen.

Jeg går og er lidt i tvivl om det bare er fordi at AMT har bedre opløsning at jeg oplever mere hæshed i f.eks. Jessica Pilnas,
there must be an angel.

HVis man lytter til: Vienna Tang, 1BR / 1BA (kan anbefales ) Så er stemmen silkeblød, samtidig med at der er kant på
violinerne. ca 2.30 inde i sangen synger hun to-stemmigt det bliver meget fint opløst og man kan tydeligt høre begge
optagelser.

Det viste sig at diskanten havde en gainforskel på 0.5dB, ved at justere ind synes jeg perspektivet faldt bedre på plads. men
stadig en mulehår efter mit nuverende system med Dayton.

Men alt i alt ligger det meget tæt og jeg har lidt svært ved at afgøre hvad der er bedst.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes