Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert anlæg og intereassante højttalere. Det ser ikke dårligt ud. Spiller sikkert lækkert __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 20 April 2013 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ja jeg syntes ihvertfald det spiller ret lækkert, jeg er vældig godt tilfreds med lyden :)
Ja, Ekta Grande er interessant. Alle burde lægge øre til den, mindst en gang i deres liv ;) __________________ Electrocompaniet AW250
Electrocompaniet EC4R
Electrocompaniet ECM1
Ekta Grande
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 26 April 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CpChilli :-)
Ja så har jeg endelig fået styr på processen og fået bestilt enheder til Ekta Grande. Ser virkelig frem til og få det bygget. Ved det tager tid og mit projekt bliver nok først færdig en gang efter sommer. Men så har jeg noget og se frem til....
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey KBAndersen! :)
Fik du læst mine indtryk af Ekta Grande?
Fedt at du er ved at være klar til at gå i krig med dem, lav endelig en tråd med gode bygge billeder af det. Glæder mig til
at se resultatet :D __________________ Electrocompaniet AW250
Electrocompaniet EC4R
Electrocompaniet ECM1
Ekta Grande
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 29 April 2013 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeps.. En fin forklaring.
Glæder mig virkelig til de er klar...
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
mikaelgleerup Branchemedlem

Audio Fidelity
Bruger siden: 03 November 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 29 April 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa chili,
så lige at du gerne vil forbedre akustikken i dit lytterum. Uden at kende til andet end den møblering du har listet så er det ikke sån' lige at håbe på, at diffuserer løser alle problemer. Glas areal, om gulvet er lagt på strøer eller direkte på en beton overflade og selve dimensionerne på rummet vil influere på valg af akustik løsninger. En anden ting er også, at vurdere efterklangstiden i basområdet. Det er en parameter som først inden for de sidste par år er blevet anerkendt og bearbejdet blandt de førende akustikere. Eksempelvis kan et lokale fyldt med dæmpematerialer/mennesker stadig lyde grælt. Det forholder sig sådan at møbler og mennesker ikke kan absorbere lange efterklangstider i basområdet. Den ideel efterklangstid skal vøre ca. 1 sekund - ligesom i det øvrige frekvensbånd. Så har du problemer i basområdet (udefineret eller mudret) så vil du ikke kunne dæmpe dig ud af det.
Spørg gerne hvis du lyster.
Vh
Mik __________________ ...sshhhh....enjoy the silence
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mik,
Beklager det sene svar.
Jeg har problemer med bassen, men ikke alle toner. Der er nogen få toner som "rummet spiller med på".
Jeg har også problemer i øvremellemtone. Det har tendens til at blive en anelse skinger, og igen, det er en række
toner som er helt slemme.
Havde håbet på at kunne afhjælpe det skingre lidt ved at sætte defusere i mit nøgne beton loft..?
Og lave basstraps til mine 2 "slemme" hjørner.
Jeg går også og leger med tanken om at afkoble mine højtalere på en anden måde. PT er der limet stykker af
gulvtæppe under dem, og så står de så på laminat gulv. Nogen gode ideer der ikke indeholder løsninger med spikes..?
:) __________________ Electrocompaniet AW250
Electrocompaniet EC4R
Electrocompaniet ECM1
Ekta Grande
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mikaelgleerup Branchemedlem

Audio Fidelity
Bruger siden: 03 November 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
du "lider" af som mange andre af at have et kvadratisk/retangulært lokale. Og måske en højttaler der er for stor til samme? Kender ikke dine speakers. Det du beskriver lyder som fænomenet stående bølger. Det bevirker at nogle frekvenser træder mere frem fordi andre bliver faset ud. Det du beskriver som skingert kan skyldes at bas frekvenser udfases og ikke er med til, at farve området op i det kritiske område hvor, der er taleforståelighed. Bastraps kna være en løsning men det kræver at man finde nogen der angriber ved den dominerende basfrekvens. Du har sikkert prøvet at flytte rundt på speakerne? Nogen gange skal der ikke så meget til.
Alternativ til spikes, når du har fundet det du syntes lyder optimalt i dit rum - er - og hold nu fast - 3-4 stk ovale vitaminpiller under højttalerne. De har en ligeså lille overflade som en spike der har fat i gulvet og jeg vil påstå mindre overflade berøring. Prøv det. En helt anden ting har du prøvet at ekspirementere med net polaritet? Det kan give en stor forskel og måske give dig en genrelt bedre klang med færre af de nævnte problemmer.
God lørdag.
Mik __________________ ...sshhhh....enjoy the silence
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette må udløse en revolution i hifi verdenen, giv dine højttalere vitaminpiller og få bedre lyd. Måske man også kunne prøve at fodre dem gennem basreflex røret med en 8-10 stk. hver dag, så bassen vil få flere kræfter.
carsten
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiskeolie kapsler tror jeg faktisk vil være bedre rent lydmæssigt, men de lugter bare ad helvede til, hvis de ikke kan bære vægten af højttaleren.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Dette må udløse en revolution i hifi verdenen, giv dine højttalere vitaminpiller og få bedre lyd. Måske man også kunne prøve at fodre dem gennem basreflex røret med en 8-10 stk. hver dag, så bassen vil få flere kræfter.
carsten |
|
|
Det kan man da kalde en stikpille, Carsten. Men der menes jo blot en "spike" type som er afrundede frem for helt spidse og derfor ligner en øh stikpille... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan, jeg tror faktisk at stikpiller vil give en for blød klang ala tynd mave, og så vil højttaleren afgive en grim lugt efter et stykke tid.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Allan, jeg tror faktisk at stikpiller vil give en for blød klang ala tynd mave, og så vil højttaleren afgive en grim lugt efter et stykke tid.
carsten |
|
|
Puuuha da da, så må vi hellere gå over til vitamin piller i stedet for igen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det tror jeg også, og så må vi hellere sige undskyld til trådstarter.
carsten
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 04 Maj 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
CpChilli skrev:
Hej Mik,
Beklager det sene svar.
Jeg har problemer med bassen, men ikke alle toner. Der er nogen få toner som "rummet spiller med på".
Jeg har også problemer i øvremellemtone. Det har tendens til at blive en anelse skinger, og igen, det er en række
toner som er helt slemme.
Havde håbet på at kunne afhjælpe det skingre lidt ved at sætte defusere i mit nøgne beton loft..?
Og lave basstraps til mine 2 "slemme" hjørner.
Jeg går også og leger med tanken om at afkoble mine højtalere på en anden måde. PT er der limet stykker af
gulvtæppe under dem, og så står de så på laminat gulv. Nogen gode ideer der ikke indeholder løsninger med spikes..?
:) |
|
|
Lækkert setup og højtalerne ser i særdeleshed godt ud
Sonic Design fødder fungerer fint mellem højtalere og parketgulve. Du kan læse om dem her:http://www.sonicdesign.se/sdfod.html
Og prøv evt. med et tæppe foran anlægget __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det er et dejligt anlæg du har.
Med hensyn til rummet, så er der en grundregel du aldrig går fejl af.
Et væg til væg tæppe gør underværker, og er et godt udgangspunkt når du skal tune resten af rummet.
Jeg tør god love dig at du vil mærke en særdeles markant forbedring.
Difusere er fint, men du skal altså også have noget dæmpning...
Vægge og loft kan sagtens dæmpes med i alt ca 5 kdm. velegnet plade.. I alt.
Bagefter ville jeg eksperimentere lidt med diffusere. Lidt.
Mvh.
|
Til top |
|
|