Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tips til optimal vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
A127 skrev:
ok stridsvogn tak for rådet - må i mellemtiden nøjes med den nuværende

.. men, hvordan sikre du dig nålen lander præcis i midten af rillen ... og nåååhhh ja, man kan bare se om nålen rider på den
ene side af rillen ... efter den har landet i rillen ....

God påske   

Hør hér, drenge

Ortofon laver en testplade, skal nok grave nummeret frem senere. Den fulgte med deres "store" testcomputer (som jeg har endnu ). Forudsat
at alle dine andre justeringer er på plads, er det nemt. du spiller det spor, hvor der er 10 sek. med tone, der er moduleret med henholdsvis
30/40/50/60/70/80 um rilleudsving. Hvis din antiskating står korrekt, vil den spille rent i begge kanaler op til 80u eller at begynde og forvrænge
samtidig i begge kanaler, hvis pu´en ikk kan spore til 80. Ved skæv antiskating (for meget eller for lidt) vil den ene kanal begynde at forvrænge før
den anden

Benytter præcis samme testplade og metode. Den virker hver gang. Det kan dog kræve lidt koncentration at høre, om forvrængningen opstår
samtidig eller forskudt i kanalerne. Men nu er jeg aldrig andet end koncentreret, så ...

Mit sæt består faktisk af omtalte testplade, der indeholder forskellige tekniske test (bl.a. fasetest), og en plade med musik (vist nok noget Gade
indspillet i Tivolis koncertsal - kan ikke lige huske det, og jeg er ikke hjemme), hvor bagsiden så er blank. Det er så også den bagside, som det endnu
ikke er lykkedes mig at skære en ridse i på trods af mindst et par hundrede forsøg med ca. 35 pick upper. Jeg må til at anvende et nåletryk på
omkring 100 gram ...

Jeg mener, at andre har udgivet lignende testplader, hvor sammenhængen mellem sporingsevne og antiskating lader sig teste.

Og så har Janils efter min bedste overbevisning en pointe i, at man ikke bør lægge alt for meget tid i at justere antiskatingen. Da armens hastighed
hen over pladesiden varierer, vil den naturlige tendens til at trække et objekt, der roterer med en fast hastighed omkring en akse, ind mod midten,
også variere. Så behovet for antiskating vil også variere hen over en pladeside.

Producenter som VPI tilbyder fx antiskating justering som en option, da de i udgangspunktet finder, at deres tonearme lyder bedst uden.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Ortofons testplade med tilhørende software der diagnostisere spillen fra A-Z er en rigtig god idé, det er let at vedligeholde
produktionen, så det kan undre den ikke sælges mere.

Der er nok sket det, de måtte trækken pladen tilbage på et tidspunkt, da brugerne begydte at konstarerede deres nye spille
faldt igennem på næsten samtlige punkter.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Ortofon videreudviklede den (TC-3000) til forhandlere, der så kunne køre kampagnen: Ta´ din grammo med ned i butikken og få den testet. Det gjorde de selvfølgelig med en bagtanke...... Ortofons pick-up´er på daværende tidspunkt, var tæt på de eneste, der indenfor en almindelig tegnebogs rækkevidde, alle kunne spore 80u, så tænk engang: "Den p.u. du har siddende dér kan du godt selv se ikke er ret god, men for sølle 995,- osv. osv. osv.. Det er jo ikke for sjov, så´n en testcomputer.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

hej a127. en pu står ikke vinkelret 2 steder på en glat plade. hvad skulle den dog stå vinkelret på?
sætter man en pu med meget lidt vægt, ned på en glat plade, vil centrifugalkrafterne få den til at skøjte ud ad.
sætter man den ned på en moduleret plade, vil de aftagende pladeomdrejninger, skuppe puèn ind mod midten, men puèn vil stadig ligge sig i ydersiden af rillen.
kommer man så noget vægt på puèn, vil den aftagende pladeomdrejning skubbe til massen og puèn vil forcere indefter og derfor kan man kompencere med noget antiscating.
personligt bruger jeg så lidt som muligt, bare lige nok til at puèn trækker en anelse udefter, når jeg løfter puèn op ved inderrillen.
ps. har man brug for en glat plade til sammenligning, kan man bruge det glatte stykke imellem udløbsrillen på alle plader.
ps. ps. jeg vil give a127 ret i, at der er al for meget af kejserens nye klæder i moderne markedesføring.
de gamle dyder og gyldne regler er evig gyldige.
     venllig hilsen og god påske
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har iøvrigt opdatert forsiden med anbefaling til de der vil ha en spille stående, men ikke spiller vinyl tit eller ha vinyl som
hobby - inkl. anbefaling af pakkeløsning med forhandleren.

God påske

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Der findes i dag pc-software, der kan det samme (vil jeg tro), som Ortofons testcomputer og til en væsentlig lavere pris. Se fx

http://www.adjustplus.de/?lang=english

Har af og til overvejet at anskaffe programmet, men det bliver nok først, hvis jeg beslutter mig for at leve af hifi ...

Mindes også, at Audio Consult i Odense "i gamle dage" benyttede en test/kalibreringsplade fra Brüel & Kjær, hvor signalet skulle læses på et
oscilloskop - det virkede sindssygt nøjagtigt og meget tillidsvækkende
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Lavede selv i forrige uge nogle tests med Tektronix TSD 210 oscilloscope mht støj fra plinth/motor etc til nål - det virkede
måske ikke sindsygt nøjagtigt men tillidsvækkende

Resultatet endt ud i; hvad der end måtte være af støj fra motor/plinth/strømforsyning, druknede det i støj fra hvad jeg
håber må være de uskærmede højttalerkabler ( alm 220v netledninger ). Det er på TO DO listen, og testen genoptages

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Pladespilleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2013
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

sætter man en pu med meget lidt vægt, ned på en glat plade, vil centrifugalkrafterne få den til at skøjte ud ad.

Pickuppen kører ikke med rundt, så den kan ALDRIG blive påvirket af centrifugalkraften! Men hvis man er heldig, bliver støvet slynget af.

Til top Vis Pladespilleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pladespilleren Besøg Pladespilleren's Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

hej pladespilleren. selvfølgelig har du ret. jeg skulle i første linie have skrevet et lod (løs genstand) og ikke en pu. i de næste 2 linier, er det selvfølgelig en fast forankret (på tonearm) pu, det drejer gig om.
     god påske
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Efterfølgende testen omkring anti-skating, overvejede jeg at lave en ny tråd som et slags "testrum", men måske bedst at
begrænse til én tråd.

Tråden her vil derfor blive mixet med et "testrum" for vilkårlige tests af ideer der dukker op. Resultaterne af tests er ukendt
på forhånd, forløbet ligeså, kan måske ende uden resultat eller tvivlsom resultat. Tets vil jeg forsøge at holde på et simplet
niveau uden komplicerede opstillinger så alle kan følge med.

Som omtalt for 3 indlæg siden, lavede jeg en test forrige uge for at måle støj i min opstilling, men den måtte afbrydes pga
støj der ikke kom fra spillen, dertil blev der målt en 10Hz støj som foreløbig anslås til at være subsonisk rummel fra pladen,
men det skal efterprøves - derfor splitter testen allerede nu op i flere forgreninger hvor støj skal identificeres, ved pt ikke
hvor testen ender, på godt og ondt.

Støjen der måles i løbet af disse test er ret sikkert "gængs" støj de fleste vil finde i deres egen opstilling, noget af støjen vil
kunne høres, andet ikke. Første del af testen fra forrige uge skal jeg se om jeg kan få lagt op i løbet af imorgen,
med billeder fra osc etc.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hermed test af støj som jeg foretog i forrige uge:

Opstillingen er ret simpel, et Tektronix TDS 210 scope tilsluttet til højttalerudgangen på forstærkeren, HiFi delene er de
samme som under min profil. Skalen på scopet er ens på alle billeder, dvs alle billeder kan sammenlignes. Der spilles højt,
højt i den forstand man vil få klager fra ejerforeningen bor man i ejendom - men ikke så højt som på mit profil billede

Første del af testen gik ud på at spotte noget der ikke burde være der, dvs støj. Der blev brugt "rigtige" plader, en testplade
vil ikke kunne gi et troværdigt lydpres. De samme plader blev brugt, og vil blive brugt gennem hele forløbet for at holde en
kontinuitet og sammenlignighed. Som repeterende signal, brugte jeg slut sporet på tre forskellige plader - der som
bekendt giver et repeterende "signal" når pladen er slut.

På første billede ses tre screen shots fra pladen Band On The Run, det store udslag på kurven er hvor nålen rammer enden
af sporet - billedet repeteres ret præcist, idet slut sporet har sit eget "fingeraftryk". Alt der ikke repeteres, er noget der ikke
kommer fra sporet, dvs støj.

Det ses der er en gennemgående frekvens på ca 10Hz der gentages - mellemrummene mellem svingningerne er ens alle
steder. For at verificere om de 10Hz er fra skæringen, quartz styringen, eller evt fra arments resonans, er pladen drejet 1/3
omgang ved hvert billede. Var de 10Hz fra armen, ville de tre billeder være forskellige - de er ens, derfor ret sikkert de 10Hz
er en del af sporet i pladen, og dermed subsonisk rummel som blev skåret sammen med musikken. Men, her splitter testen
nok, og jeg vil forsøge at ændre armresonansen, og gentage målingen ved anden del af denne test.

Den subsoniske rummel kan ikke høres, kva frekvensen er under hvad det menneskelige øre kan opfatte - men styrken er
ganske og overraskende kraftig. Denne subsoniske rummel kan evt ses på bas-membranen, som "pumper", men typisk kun
ved højttalere med bas-reflex port. Man bør i såfald dæmpe porten med et stykke klæde eller andet. Har selv problemet på
L100, som pumper ret kraftigt hvis ikke jeg dæmper porten, deraf en bekræftigelse, at subsonisk rummel kan blive ret
kraftig hvis den rammer en uheldig resonans.

De tre billeder er ens fra slut sporet, dvs i det store ikke noget der ikke bør være der

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Testen blev gentaget med tre plader. Det ses at alle tre plader gentager sit "fingeraftryk", dvs ikke noget der ikke bør være der
set i den større optik. Men det ses også de 10Hz går igen i alle billeder ! Er det generelt ved skæring af plader, eller er det
relateret til armresonansen, eller måske fra spillen ? Mest sandsynlige er fra pladens skæring, idet de 10Hz ligger præcis
samme sted når sporet repeteres - dvs det ligger sandsynligvis som en del af sporets "fingeraftryk" - men det skal verificeres i
næste del af testen. Bemærk, hver plade vises her vandret !

Tetsen blev udvidet til at slukke for strømmen til spillen, og observere det repeterede fingeraftryk i "friløb" - der var ingen
ændring, dvs de 10Hz kommer ikke fra spillens motor eller strømforsyning.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Sidste del af testen betod af et screen shot af mellemrummet mellem to numre. Det ses der en støj der hvor der burde være
stilhed. Gås tættere på, er det dels det 10Hz signal vi målte på slutsporet - med en overlejret støj. Dvs er der støj fra selve
spillen ( "motor"/strømforsyning), ligger den gemt i den overlejrede støj. Hæves PU fra pladen forsvinder de 10Hz, tilbage er
den overlejrede støj.

Det bemærkes at 10Hz støjens "fingeraftryk" mellem numrene på de tre plader ikke er identisk, dvs det tyder på at være
pladens "fingeraftryk" og ikke støj, men den overlejrede støj er på alle tre billeder - og er støj.

Her endte testen foreløbig, idet der er konsteret en støj, som kunne være scopets probe der opfanger støj, eller fra
højttalerkablet, en 4m helt alm uskærmet 220V netledning, ingen guldstik eller andet avanceret - men kunne også være fra
forstærkeren .... hope not. Hvor om alt er, denne støj bemærkes ikke ved lytning, men den er der måske - tilstrækkeligt til
at gi en ægte "audiophile" søvnløse nætter ......

Det bemærkes, at den ældste plade, Led Zeppelin ( øverst ), har et ret lavt støj/musik forhold, dvs pladen er skåret ret
"svagt", hvilket jeg oplever er generelt for ældre plader. Dvs, desto ældre plader, desto større krav stilles der til ens
opsætning mht støj, og mht at kunne hive detaljerne ud af rillerne.

Top: Led Zeppelin II         Mellem: Band On The Run        Bund: Hits

Næste del af testen bliver at forsøge dels med sikkerhed at fastlægge de 10Hz ved at ændre armresonansen, samt opspore
hvor den overlejrede støj stammer fra, få den fjernet bedst muligt, og se hvad der er tilbage fra spillen. Ellers må vi springe
til at måle direkte på spillens phonostik, men først, lad os måle på det vi hører inkl påvirkningen fra højttalerne på plinth, dvs
måle på signalet til højttalerne. Som tidligere omtalt, dette er en løbende test, det vides ikke hvor vi ender og med hvad.

Når vi evt går dybere ned, vil jeg se af få anskaffet en testplade, det får vi nok brug for hvis der også skal måles på nålens
hældning, dvs armens hældning, og dens betydning for signalet.

Bemærk, jeg undgår meget omhyggeligt subjektivitet - dvs undgår at forsøge at lytte mig frem til et resultat, men bruge
objektive målinger så langt det kan lade sig gøre.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Sidste del af testen betod af et screen shot af mellemrummet mellem to numre. Det ses der en støj der hvor der burde være
stilhed. Gås tættere på, er det dels det 10Hz signal vi målte på slutsporet - med en overlejret støj. Dvs er der støj fra selve
spillen ( "motor"/strømforsyning), ligger den gemt i den overlejrede støj. Hæves PU fra pladen forsvinder de 10Hz, tilbage er
den overlejrede støj.

Det bemærkes at 10Hz støjens "fingeraftryk" mellem numrene på de tre plader ikke er identisk, dvs det tyder på at være
pladens "fingeraftryk" og ikke støj, men den overlejrede støj er på alle tre billeder - og er støj.

Her endte testen foreløbig, idet der er konsteret en støj, som forhåbentligt er fra højttalerkablet, en 4m helt alm uskærmet
220V netledning, ingen guldstik eller andet avanceret - men kunne også være fra forstærkeren .... hope not. Hvor om alt
er, denne støj bemærkes ikke ved lytning, men den er der.

Det bemærkes, at den ældste plade, Led Zeppelin ( øverst ), har et ret lavt støj/musik forhold, dvs pladen er skåret ret
"svagt", hvilket jeg oplever er generelt for ældre plader. Dvs, desto ældre plader, desto større krav stilles der til ens
opsætning mht støj, og mht at kunne hive detaljerne ud af rillerne.

Top: Led Zeppelin II         Mellem: Ban On The Run        Bund: Hits

Næste del af testen bliver at forsøge dels med sikkerhed at fastlægge de 10Hz ved at ændre armresonansen, samt opspore
hvor den overlejrede støj stammer fra, få den fjernet bedst muligt, og se hvad der er tilbage fra spillen. Ellers må vi springe
til at måle direkte på spillens phonostik, men først, lad os måle på det vi hører inkl påvirkningen fra højttalerne på plinth, dvs
måle på signalet til højttalerne. Som tidligere omtalt, dette er en løbende test, det vides ikke hvor vi ender og med hvad.

Når vi evt går dybere ned, vil jeg se af få anskaffet en testplade, det får vi nok brug for hvis der også skal måles på nålens
hældning, dvs armens hældning, og dens betydning for signalet.

Hvordan havde du tænk at ændre armresonansen?

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Nilau, du behøver ikke at citere med billeder etc.

"Hvordan havde du tænk at ændre armresonansen?"

Havde forestillet mig man kunne rykke lidt med et par gummiringe på armen som vist på billedet, nok til man kan måle en
forskel - i mangel af bedre bruge elastikker ? Andre gode forslag ? Ellers må jeg droppe den del af testen, det er alligevel ret
sikkert de 10Hz stammer fra pladens skæring.

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ligner udpræget en dæmpet svingning slået an af et hak eller andet i pladen, kunne vel godt være
armresonansen man ser. Er højtalerne sat til under testen ? hvis ja måske skulle man prøve hvor de var pillet
fra. En dæmperordning af en eller slag kan måske fjerne det ? Det er nemt at ændre armresonansen ved
addere lidt masse til systemet så skulle den gerne blive lavere.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Er højtalerne sat til under testen ? hvis ja måske skulle man prøve hvor de var pillet
fra.

j_mil, du insinuerer da vel ikke, at der er mulighed for akustisk tilbagekobling på A127´s SL-1200????

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt meningen med scopet, og slet ikke ud af forstærkeren hvor signalet er afhængig af volumen. Har du ikke en tape out hvor du kan scope ud af linietrinnet.

Hvis de 10hz bekymre dig, så find den glatte plade og se hvad den siger.. om det er leje støj fra din DJ spille. og er det samme frekvens ved 33 og 45 rpm

Og hvis du vil se hvad du har af akustink tilbagekobling så stop pladespilleren og lad nålen stå i rillen mens du spiller en cd. Hvis du har mulighed for det mens du scoper liniesignalet fra din riaa.

Jeg glæder mig til at se når du scoper en 2 kanals 10khz test tone, med forskellige justeringer af overhæng vta og asimuth.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

"Hvis de 10hz bekymre dig"
Egentlig ikke, dels kan de 10Hz ikke høres, dels er det en del af pladens skæring. Ses på nedenstående billede, er der en
periode uden de 10Hz ( røde cirkler ), repeteret på alle tre billeder - var de 10Hz fra armen eller andet, ville de 10Hz være
tilstede hele tiden.

"Og hvis du vil se hvad du har af akustink tilbagekobling"
naturligvis har jeg testet uden højttalerne var tilsluttet, der er ingen forskel. Formålet med at tilslutte til speaker out, var at
måle på det man hører.

Mht pulsen der fortager sig (ses bedst på Double Hits) er det en klassisk "pulse responce", også kaldet en "transient
responce" - den er tilstede alle steder med en "puls", dvs når kontakt sluttes, nålen rammer et punkt - det er forskelligt på
de tre plader, dvs det ligger sandsynligvis i pladens skæring.

Det interessante er hvad der kunne ligge gemt i den overlejrede baggrundsstøj. Det interessante burde være, disse former
for tøj forekommer i alle vinyl opstillinger.

"Mht stikpillen DJ spille / Thorens TD 125 MK2"
Hvorfor har du ikke en rigtig rem-spille istedet for denne wannabe, eksempelvis TD-124.
Technics SL1000MK2, nogen foretrækker moderen, andre datteren

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum