Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tips til optimal vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Der er meget forskel på slibninger, og nogle kan lave spor i blanke plader.. det kan skyldes slibningen eller skidt der er brændt fast på diamanten.. ligemeget hvad så er en blank plade kun et groft værktøj til antiskating justering da nålen berøre pladen med spidsen, og slet ikke har samme kontakt som i en rille.

Så når en siger hans pu skære en rille ja så passer det nok.. Ligeledes så passer det sikkert når en anden siger hans pu ikke gør..

Meningen med et forum er at man skal tro på og lære af hinandens oplevelser, og så kunne gennemskue hvem der stadig går i 6kl.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
jøka skrev:
Jeg vil da mene hvis der kan
observeres en rille efter kort tid = få omgange, ser det vel sort ud for vinyl i fremtiden med den pågældende nål set i
forhold til slidtage hvis den
almindelige vinyl med musik i rillerne er lavet i samme vinyltype som testpladen.

Men der er vel stor forskel på om nålen befinder sig oven på blank vinyl eller nede i en rille. På blank vinyl er hele vægten
koncentreret på selve spidsen, og hvis det er en skarp slibning er der vel en del kraft bag. Er nålen derimod nede i rillen
(den rigtige, den med musik) berører den flere punkter, og selve spidsen trykker slet ikke med samme kraft, den rører vel
knapt nok bunden af rillen.

Præcis

Mht de løbende kommentarer omkring køkkenbordstests, ikke tar min test for gode varer - er de bedste tests ofte så simple
som muligt, som simpelt efterpøver komplicerede teoretiske udredninger på et par minutter. Man behøver ikke NASA eller
Steins Laboratorium for at efterprøve om et vaskepulver virker eller ej.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har i hverfifald en blank vinyl plade som ikke er blanke mere. Man skal tænke på nålen er så spids at selv et lavt nåletryk svarer til meget stor tryk i forhold til anlægsfladen. Så om den kan skære en engentlig rille tror jeg ikke men ridse det kan den. I øvrigt interessant forsøg A127 med at tælle omgange, det har givet noget at tænke over. Jeg lurer på om du lavede forsøget mere end 1 gang og hvis ja at resultatet blev det samme de andre gange.  
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

j_mil, som omtalt under testresultatet, udførte jeg forsøget 4 gange, resultatet er reproducerbart.

Har også lavet en del varianter, med forskelligt nåletryk, forskellig anti-skating, forskellig hastighed ( som ikke influrerer ),
men det gir et lidt mere komplext billede at analysere - måske om nogen tid det "falder på plads", og man siger "nårrr ja".

Men indtil pt, er konklusionen at gnidningsmodstanden betyder mest, modulation mindre - at påvirkningen af modulationen i
rillen ikke har en indvirkning som har betydning. Jeg kan tage fejl, men det er min egen konklusion.

Seneste konklusion, idet kraften fra rotationen ikke er ens over hele pladen, indstilles anti-skating mere mod kandten af
pladen, istedet for midt på pladen, til en evt kompensering for modulation ....

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, er kraften fra rotationen vinkelret på nålen, medens kraften fra modulation og gnidningsmodstand er på langs - dvs
de to sidste krafter burde ikke have indvirkning på kraften fra rotationen, idet de står vinkelret på hinanden ! Hvilket
bekræftes ved øget hastighed , og dermed øget gnidningsmodstand, ikke har indvirkning.
Dvs, modulationens kraft på langs har ingen indflydelse - denne kraft er samme kraft som udgør forskellen på 1/5 omgang i
testen.

Tilbage står den center-rettede komponent af nålens svingninger:
Modulation i center retningen er modsat rettet, dvs nålens svingninger ophæver hinanden og genererer ikke en samlet kraft
mod midten.

Ergo, teoretisk "beregning" viser det samme som den praktiske test - ikke noget der tyder på indvirkning fra modulation på
anti-skating. Hvilket er en god nyhed, mht det er let at sætte anti-skating.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

A127.. Når man har prøvet en del forskellige pickupper i forskellige arme tegner der sig et mønster i forholdet mellem nåletryk og antiskating.. Dog skal alle andre parametre være på plads samtidig..

Hvad er dine forhold mellem antiskating/ nåletryk, og hvilken lydsignatur har for høj og for lav antiskating i forhold til optimal på dit setup.?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Et supplement til A127's fremstilling. I må selv afgøre, hvor stor overensstemmelsen er. Jeg videreformidler blot helt ukritisk som en mulig uddybning
af, hvilke kræfter, der igangsættes under vinylafspilning. Så må andre med mere appetit på at deltage i den videre debat tage over. Jeg har for længst
selv mistet appetitten

http://web.eject.co.za/s8nspawn/hifi/skatef.pdf
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Orker næsten ikke at gå ind i den her diskussion ... men en eller anden har slet ikke forstået hvad det går ud på. Skating kraften er IKKE vinkelret på armens akse. Armen har jo et off-set og det betyder at armen i kraft af rillernes modulation og dermed "træk" i pickuppen skaber skatingkraften.

Hvis du har en helt lige arm - helst meget lang - uden off-set er der (næsten) ingen skating, men en større fejlsporings vinkel. Denne type arme findes, idet nogle producenter mener at skating/antiskating er en større "synder" end en mindre fejlsporingsvinkel. Kunne være fristet til at bygge en sådan arm.

Personlig mener jeg justering og fokusering på antiskating er vildt overdrevet. Det er en variabel størrelse og uanset hvad, kan man kun ramme noget "omtrent". Der er mange andre parametre, som er langt vigtigere.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
A127.. Når man har prøvet en del forskellige pickupper i forskellige arme tegner der sig et mønster
i
forholdet mellem nåletryk og antiskating.. Dog skal alle andre parametre være på plads samtidig..

Hvad er dine forhold mellem antiskating/ nåletryk, og hvilken lydsignatur har for høj og for lav antiskating i forhold til optimal
på dit setup.?

1.5g mod 2 på anti-skating skalen, men skalaen kan ikke bruges til andet end det er tal. Mht lydbilledet, er det jo subjektivt,
samt man skal først sikre sig begge kanaler er ens, hos mig på den 35 år gamle Marantz, om højttalere står med ens
lydbillede, samme længde kabler etc. Den objektive tilgang er det optimale, undgå at tilføre yderligere ubekendte end arm
og plade.

Mht janils kommentar, præcis, det er omtrent, kva geometrien i opstillingen, medmindre det er en tangentialarm. Testen her
var for at fastlå om en blank plade er omtrent nok     .... men nu mener jeg der er brugt nok tid, for nu, for mit
vedkommende.

Det er jo en ret kompliceret beregning der skal til, og man må foretage omtrent betragtninger ved at runde op til den ene
side, og skære af på den anden - som hvis man står og skal gange 80,11 med 119,76, begynder man ikke udregne hvis
ikke det er nødvendigt med et eksakt resultat, men runder de 80 op til 100, og de 119 ned til 100 , dvs 100x100 vupti.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hvis din antiskating er højere end dit nåletryk, så tror jeg du skal starte forfra, og se om der ikke er noget andet der er gået galt.

Lydsignaturen på antiskating er ret tydeligt på et transparent setup, og antiskating skal ikke bruges som balance justering for at korigere for forkert højtaleropstilling eller defekte forstærkere.

Hvis jeg skulle give et simpelt råd til en nybegynder ville jeg sige at han skulle stille antiskating på ca det samme som nåletryk, gerne lidt mindre, mens man får styr på overhæng asimuth osv.

På en alm billig pu med konisk eller eleptisk slibning er det nok rigeligt bare at sige samme antiskating som nåletryk, og så ikke bekymre sig meget mere om det da de fleste ikke vil være i stand til at høre en forskel.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

"Hvis din antiskating er højere end dit nåletryk"
mener du man kan stole på skalaen på ens anti-skating ? Jeg gør ikke, mekanik går ud af "hak" med tiden, min er 5 år plus den
tid den stod på lager inden jeg købte den. Lejer kan være træge, vægten ikke præcis, anti-skating mekanismen træt,
knivlejerne især hvis de er i plast, etc. Den mest direkte metode er ved blank plade.

Mht at sætte ens vædier, er jeg enig som et godt start punkt, har man den blanke plade, sætter man naturligvis den på.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
"Hvis din antiskating er højere end dit nåletryk"
mener du man kan stole på skalaen på ens anti-skating ? Jeg gør ikke, mekanik går ud af "hak" med tiden, min er 5 år plus den
tid den stod på lager inden jeg købte den.

Mht at sætte ens vædier, er jeg enig som et godt start punkt, har man den blanke plade, sætter man naturligvis den på.

Jeg mener den blanke plade er spild af god tid, og har forviret flere end den har gavnet.

Hvis du ikke kan høre hvor den skal stå, så kig på nålen mens du sænker nålen ned i rillen og se om den trækker til den ene eller anden side, og juster antiskating til den forbliver upåvirket, og lad det være det.

Hvis du gerne vil lære andre at justere pickupper, så prøv at start med følgende.

Få styr på dit grej, samt akustik. Og så find en billig Thorens TD 318-320 eller lignende samt en SME Series III arm med dæmpekar og en højkompliant MC pu med line kontakt slibning, og få 100% styr på hvordan alle justeringer fungere og påvirker lyden. Foreslag til en pickup kunne være en brugt DV23MK2.

Det var den billige løsning til vinyl grej der kan flytter grænser. Men det kræver sin mand at håndtere det.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

ok stridsvogn tak for rådet - må i mellemtiden nøjes med den nuværende

.. men, hvordan sikre du dig nålen lander præcis i midten af rillen ... og nåååhhh ja, man kan bare se om nålen rider på den
ene side af rillen ... efter den har landet i rillen ....

God påske   

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

For fuldkommenhedens skyld, tilnærmet billede hvor de tre kraft-vektorer er indtegnet. Rotation og anti-skating skal ophæve
hinanden, tilbage står nålens gnidning mod pladen + "modulation" + den øgede modstand i nålen kva ríllen bølger.

Man kan afslutningsvis stille spørgsmålstegn om denne såkaldte "modulation" er fantasi eller eksisterer, men sikkert
gnidningsmodstaden og den øgede modstand kva rillen går i bølger, begge eksisterer - det så vi i testen.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2013 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Problemet med anti-skating kan undgås ved en løsning som denne

no anti-skating

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
ok stridsvogn tak for rådet - må i mellemtiden nøjes med den nuværende

.. men, hvordan sikre du dig nålen lander præcis i midten af rillen ... og nåååhhh ja, man kan bare se om nålen rider på den
ene side af rillen ... efter den har landet i rillen ....

God påske   

Hør hér, drenge

Ortofon laver en testplade, skal nok grave nummeret frem senere. Den fulgte med deres "store" testcomputer (som jeg har endnu ). Forudsat at alle dine andre justeringer er på plads, er det nemt. du spiller det spor, hvor der er 10 sek. med tone, der er moduleret med henholdsvis 30/40/50/60/70/80 um rilleudsving. Hvis din antiskating står korrekt, vil den spille rent i begge kanaler op til 80u eller at begynde og forvrænge samtidig i begge kanaler, hvis pu´en ikk kan spore til 80. Ved skæv antiskating (for meget eller for lidt) vil den ene kanal begynde at forvrænge før den anden

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2013 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jo der er mange måder at stillle anti-skating på, hver vælger sin favorit - måske man blot skulle gå over til tagenentialarm ...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Den hedder bare test Record for TC-3000/3100. De var ok fede at bruge, man klaskede kablerne i, satte pladen på og startede testen. 3 min senere har man så en udskrift med rummelniveau, gangkonstans, arm/pu-resonans, frekvensgang individuelt i begge kanaler, kanalbalance, fase, sporingsevne og ikke mindst..... om antiskating er justeret korrekt. Efter at have læst den, er det rigtigt meget nemmere at korrigere for eventuelle fejl, da man har på skrift, hvor de befinder sig

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Fedt indlæg - sådden en må da stadig kunne fås, måske ikke fra Ortofon, men fra anden side ?

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes