| Forfatter |
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan I ikke lave en ny tråd om hvordan man brugers smilies, istedet for at fylde denne op om off-topic ?
Send mig personlige beskeder hvis man er uenig eller har noget man vil af med, istedet for at omdanne tråden til en slags
skraldespand.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mendens vi er i det glade humør, en lille påske video fra YouTube, som man evt kunne bruges til en tråd om "audiophile" vinyl
audiophile vinyl
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra frisuren, minder han en hel del om en anden nørd, vi har set for nyligt... ham med VHS-samlingen __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
A127 skrev:
besluttede jeg her til morgen at lave en lille test - man er vel ingeniør
smileys/smiley1.gif">
|
|
|
´
Hvis du har flere kæpheste end SL1200, er det vist på tide at sadle en af de andre op, så alle vi amatører kan tilegne os
noget mere og ny viden |
|
|
De andre kæpheste/husaltre er for længst slagtet, herunder SME Plinth 2000 med SME 3012 II early, Stanton EEE, JBL
preamplifier, JBL amplifier. Thorens TD-124 kan ikke siges at være slagtet, da det var min fars, men en TD-124 er dyr at få
fat I, og vil kræve en løbende mekanisk vedligeholdelse/restaurering som jeg hverken har maskiner, kunnen, eller tid/lyst
til - dertil er der langt mere potentiale i den nuværende. Selvom man aldrig skal sige aldrig, blir det nok ved det nuværende
- hvis der kommer en anden arm på, eller ét stk 1200 mere til sammenligning af arme og PU, får I et resultat hvis det har
interesse .
Der er stadig mange detaljer på den nuværende jeg ikke er gåët til bunds i, opgradering af arm, eksperimentering med
andre PU, record clamp, guld stik, ekstern strømforsyning, anden farve lys, 76 knap, forkroming af plinth, sænkekar,
gummiringe på arm, rewiring af arm, KABUSA´s mod Ortofon Concord PU .... sadle om, jeg er først lige startet  ..
faktisk er den omsadling og ny viden du efterspørger præcis det jeg er igang med
Har lavet nogle tests med et Tektronix osc mht støj fra plinth/motor/strømforsyning til nål, som jeg ikke vil trætte Jer med -
endnu en skrøne måtte afprøves og aflives. Myten omkring modulation og anti-skating kan ikke afgøres uden en faktuel test
- det kunne godt have været rigtigt .... resultatet må da være ret brugbart og good news for andre.
Er pt på jagt efter en ny PU, KABUSA´s mod Concorde ( HiFi udgaven ) er interessant mht let alignment, ingen kabler, ingen
montage, én mekanisk samling mindre, armresonans etc, men meningerne er ikke entydige - gir helt sikkert DJ
associationer for nogle, men det er lyden der tæller - nåletryk er fra 1.25 til 1.75. Nålen er kompatibel med de øvrige fra
Ortofon.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Nilau, ifbm vores diskussion omkring anti-skating og hvor meget rillens modstand har indflydelse, besluttede jeg her til
morgen at lave en lille test - man er vel ingeniør
Teorien omkring rillens modulation skulle have betydning for anti-skating, er derfor hermed afvist som fantasi.
|
|
|
Du er sandelig en travl herre... Du har både haft tid til at ride på kæphesten og har tilsyneladende også drukket heftigt af natpotten! Et lille køkkenbordseksperiment, og du mener derefter at kunne bortkaste viden som har været gældende i årtier. Godt klaret. Måske burde du anskaffe dig test-LP'en: "On the track to Megalomania". Jeg er sikker på at der nok skal kunne findes et gammelt AES-paper der forklarer alle aspekter omkring antiskating så selv en påståelig dansk ingeniør kan forstå det. PS. Det er da bestemt prisværdigt at du gider gennemføre et så omfattende videnskabeligt køkkenbordseksperiment, når du samtidig udtaler, at (forkert) antiskating ikke interesserer dig det mindste. Desværre ender du med at skabe unødig forvirring hos (nye) forumbrugere, der er i gang med at få den bedst mulige lyd fra deres (kommende?) vinylsetup. Det er synd, at du forurener dette forum med "viden" som kun kan interessere grovkornede DJs. Niels
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau, kan du ikke lave din egen tråd med dine teorier omkring modulations påvirkning af anti-skating - tak.
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
| Nilau, kan du ikke lave din egen tråd med dine teorier omkring modulations påvirkning af anti-skating - tak. |
|
|
Da du jo, som ingeniør, har meget let ved at "skabe" helt ny og epokegørende viden omkring vinylaftastning med radialarme - kunne du så ikke belyse sammenhængen mellem antiskating og sporingskraft? Hvis du også kunne fremfinde nogle løsningsmodeller vedr. brugen af meget højcompliante pickuper i tunge tonearme, ville det være nyttigt. Jeg er sikker på, at det kun er et spørgsmål om kreativ tænkning før nogen (måske dig?) finder ud af, at en tonearmsresonans på 4 Hz kan være stærkt befordrende for lydkvaliteten. Vi hænger jo fast i al for megen gammel (og dermed forkert) viden om grammofoner, tonearme og pickuper. Viden som sikkert er udtænkt af inkompetente personer gennem adskillige årtier. Nu skal der ryddes op! Come on, A127! Du har allerede vist verden at du er analogingeniør på allerhøjeste niveau. N.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tips til optimal vinyl er såmænd en meget god ide da der givetvis, hvilket også til stadighed ses ved mange spørgsmål fra nye brugere af vinyl,
er en hel del der ikke har fat i de grundlæggende begreber om optimal opsætning af det grej de har til rådighed. Nok bare så dumt igen at
koncentrere sig så meget om Technics DD lyksaligheder. På den anden side tager jeg sgu hatten af for A127 for entusiasmen, og jeg er også sikker på
det hele fra din side menes godt. Dog er en del af det blevet for ingeniøragtigt og 'professionelt', da jeg heller ikke mener det betyder en bedre
forståelse for hvad det hele drejer sig om nemlig bedst mulig lyd fra pladespilleren hvad alt det så indebærer. En tand for nørdet efter min smag. Dog
alligevel en nogle interessante ting i tråden som hvordan en plade bliver til og også det om de forskellige nåleskæringer er interessant. Alt det
antiskating snak kunne vel være overstået ved blot at overgå til en tangentialarm evt. på luft. Har du prøvet en sådan på DD superværket eller vil en
sådan også helt blive dømt ude som underlegen den tonearm du bruger. Bemærk at det kan lade sig gøre i en audiofil tilgang at få en sådan til at
spille aldeles fremragende og samtidig i praksis være en mulighed. Indrømmet at det kræver noget omtanke med luft og pumpe, men slutresultatet
kan som nævnt være aldeles godt.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Tips til optimal vinyl er såmænd en meget god ide da der givetvis, hvilket også til stadighed ses ved mange spørgsmål fra nye brugere af vinyl,
er en hel del der ikke har fat i de grundlæggende begreber om optimal opsætning af det grej de har til rådighed.
|
|
|
Det er en rigtig fin idé med en tråd til "optimal vinyl". Desværre blev den aktuelle tråd til et korstog for A127s egen DJ-pladespiller. Og tipsene til "optimalitet" blev baseret på optimering af DJ-pladespillere. Senest (som du sikkert har set) gik der ingeniør i A127 og han fremkom vupti! med ny viden der kuldkaster alt det som tusindvis af vinyl-analog-freaks har "arbejdet" efter i mange, mange år. Når Kloge-Åge på den måde (selv) skaber uklarhed er det ikke noget som gavner "sagen"... Samme Åge har endda på det seneste fortalt de undrende masser hvorledes man uden problemer selv kan skære i sin vinyl med et nåletryk på 2 gram... Jøsses!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
jøka skrev:
Tips til optimal vinyl er såmænd en meget god ide da der givetvis, hvilket også til stadighed ses ved mange spørgsmål fra nye brugere
af vinyl,
er en hel del der ikke har fat i de grundlæggende begreber om optimal opsætning af det grej de har til rådighed. |
|
|
Det er en rigtig fin idé med
en tråd til "optimal vinyl". Desværre blev den aktuelle tråd til et korstog for A127s egen DJ-pladespiller. Og tipsene til "optimalitet" blev baseret på
optimering af DJ-pladespillere.Senest (som du sikkert har set) gik der ingeniør i A127 og han fremkom vupti! med ny viden der kuldkaster alt det som
tusindvis af vinyl-analog-freaks har "arbejdet" efter i mange, mange år. Når Kloge-Åge på den måde (selv) skaber uklarhed er det ikke noget som
gavner "sagen"...Samme Åge har endda på det seneste fortalt de undrende masser hvorledes man uden problemer selv kan skære i sin vinyl med et
nåletryk på 2 gram...Jøsses! Mvh.Niels |
|
|
Det må være en special blød vinyl der er tale om. Det er ikke den vinyl jeg har som mine vel 700 stk skiver er lavet af. Hvis det var ville der være
hørbare negative forskelle på lyden efter hver afspilning idet nålen så netop vil fungere som det vi i sjov kalder en rillefræser. Det skal lige nævnes at
jeg har plader der er spillet rigtig mange gange gennem årene uden nævneværdigt slid der påvirker lyden i negativ retning. Men det kan måske heller
lade sig gøre udfra en ingeniørmæssig betragtning? Ja, der er ingen smileys herfra.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau og jøka,
Kan I ikke lave jeres egne tråd med jeres teorier om en diamant ikke kan lave riller i vinylplader, og modulation ift anti-skating.
Vi er to brugere der uafhængig oplever nålen skærer en rille i pladen.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
sold skrev:
A127 skrev:
Nilau, kan du ikke lave din egen tråd med dine teorier omkring modulations påvirkning af anti-
skating -
tak. |
|
|
Arh... Nu er der vel plads til debat og meningsforskelle - denne tråd er vel ikke fastlåst til rendyrket manuduktion? |
|
|
Men ikke når det er - gentagende - kommentarer med løse teorier uden nogen form for argumentation eller dokumentation,
eller forsøg på selv at lave en fysisk test - måske de venter på at modtage den testplade de nu har bestilt
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
LOL... Man kan jo ikke sige andet end at tråden har udviklet sig som tråde nu engang gør på danske forums..
Tror kun det kan anbefales nye, eller uerfarne vinyl bruger at holde sig til udenlandske fora.. Kan anbefale vinylengine.
http://www.vinylengine.com/
A127 jeg syntes det vil være en god ide om du her i din tråd forklare hvad lyd signaturen er på de forskellige justerings muligheder. Samt hvordan de påvirker hinanden.
Det er der rigtig mange der ikke har styr på. Og derfor aldrig høre hvad vinyl kan.
Overhæng
Asimuth
nåletryk
HTA / VTA
Antiskating
Load impedans
Arm dæmpning ( silicone)
Hvis man mener det ikke er relevant bør man IMHO købe en STD. Rega med fabriksmonteret PU og ikke bruge mere tid på det.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Hvis man mener det ikke er relevant bør man IMHO købe en STD. Rega med fabriksmonteret PU og ikke bruge mere tid på det.  |
|
|
Det var nok en af de bedste idéer i denne tråd __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Nilau og jøka,
Kan I ikke lave jeres egne tråd med jeres teorier om en diamant ikke kan lave riller i vinylplader, og modulation ift anti-skating.
Vi er to brugere der uafhængig oplever nålen skærer en rille i pladen. |
|
|
Hvor lang tid skulle der til før en rille lavet af nålen var observerbar? Et par omgange eller længere tid samme sted - minutter!! Jeg vil heller ikke
påstå i har observeret forkert men mener også som andre har nævnt at nåletype og nåletryk spiller væsentlig ind her. Jeg vil da mene hvis der kan
observeres en rille efter kort tid = få omgange, ser det vel sort ud for vinyl i fremtiden med den pågældende nål set i forhold til slidtage hvis den
almindelige vinyl med musik i rillerne er lavet i samme vinyltype som testpladen.
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
sold skrev:
jøka skrev:
Jeg vil da mene hvis der kan
observeres en rille efter kort tid = få omgange, ser det vel sort ud for vinyl i fremtiden med den pågældende nål set i
forhold til slidtage hvis den
almindelige vinyl med musik i rillerne er lavet i samme vinyltype som testpladen. |
|
|
Jeg kan ikke huske om den drejede nogle omgange på samme sted - det har den ganske givet gjort, ellers ville hele
pladen have været belagt med spor.
Men der er vel stor forskel på om nålen befinder sig oven på blank vinyl eller nede i en rille. På blank vinyl er hele vægten
koncentreret på selve spidsen, og hvis det er en skarp slibning er der vel en del kraft bag. Er nålen derimod nede i rillen
(den rigtige, den med musik) berører den flere punkter, og selve spidsen trykker slet ikke med samme kraft, den rører vel
knapt nok bunden af rillen. |
|
|
Det har du selvfølgelig ret i. Dog kan jeg alligevel være være tilbøjelig til at tro at det er ud fra en teoretisk betragtning at nålen kun berører siderne.
Mon ikke spidsen alligevel også berører siderne og dermed skaber ballade. Det leder vel så igen hen på vigtigheden i korrekt antiskating og horisontal
montering af pickup i forhold til vinyloverflade. For ikke at tale om azimuth også. Jeg er dog alligevel overrasket hvis blot nogle få omdrejninger
skaber synlige spor på en blank vinyl.
|
| Til top |
|
| |