Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tips til optimal vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Blank princippet fungerer faktisk ikke da der ikke er nogen friktion fra rillerne og iøvrigt er den jo ikke konstant over hele pladen. De justeringer jeg kender medfører at der er 2 punkter hvor pickupen er vinkelret på rillen og skating kraften derfor = 0 ? .  

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Er man ikke tilfreds med en middel opsætning, kan man jo finjustere ved at lytte til hver plade, og tilpasse anti-skating til hver plade, og evt til hvert nummer - lave en liste over hvilken anti-skating værdi hver plade og hvert nummer skal ha. Ændre anti-skating værdien efter hvert nummer i takt med armen går mod midten. Måske ovenikøbet en extra liste for stilling ved fuldmåne, eller sommer vinter, en tabel beregnet udfra stuetemperatur etc - "audiophile" er en dejlig hobby kun begrænset af fantasien

Man kunne fortsætte med en desideret testplade, men det kræver en del erfaring, hvor den blanke testplade er hurtig, nem og kræver ikke erfaring.

En testplade er iøvrigt ikke total blank ret længe, sætter man nålen på med korrekt anti-skating, vil nålen hurtigt lave et spor i pladen.

Mht dine gentagende kommentarer omkring professionelles manglende viden om lyd og vinyl, er HiFi et af de få områder jeg kender hvor amatørene er de professionelle overlegne

Du er vist kommet til at trykke sarkasme-knappen ind? Det klæder dig ikke...

Jeg synes generelt at det er nogle besynderlige links du har præsenteret. De(t) mest kuriøse var et indslag over hele to links hvor en mandsperson (DJ?) skiller en hel grammofon ad for at løsne en skrue for enden af tonearmen... Ideen var at dreje pickuphuset en anelse, men det krævede altså total adskillelse inkl. afmontering af tonearmen...    

Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Er man ikke tilfreds med en middel opsætning, kan man jo finjustere ved at lytte til hver plade, og tilpasse anti-skating til hver plade, og evt til hvert nummer - lave en liste over hvilken anti-skating værdi hver plade og hvert nummer skal ha. Ændre anti-skating værdien efter hvert nummer i takt med armen går mod midten. Måske ovenikøbet en extra liste for stilling ved fuldmåne, eller sommer vinter, en tabel beregnet udfra stuetemperatur etc - "audiophile" er en dejlig hobby kun begrænset af fantasien

Man kunne fortsætte med en desideret testplade, men det kræver en del erfaring, hvor den blanke testplade er hurtig, nem og kræver ikke erfaring.

En testplade er iøvrigt ikke total blank ret længe, sætter man nålen på med korrekt anti-skating, vil nålen hurtigt lave et spor i pladen.

Mht dine gentagende kommentarer omkring professionelles manglende viden om lyd og vinyl, er HiFi et af de få områder jeg kender hvor amatørene er de professionelle overlegne

Det passer da ikke, at en blank testplade vil få en rille, hvis du sætter en nål med korrekt antiskating på!?! Kræver det ikke, at der moduleres et signal? Med tanke på, hvor voldsomme skærehoveder og forstærkere, der kræves for at skære en matrice, må jeg nødvendigvis spørge, hvor du har den viden fra?

Jeg har selv i årevis benyttet en Ortofon testplade, hvor den ene side er blank, til grovjutering af antiskating, og jeg har vel benyttet den i hvert fald 100 gange (ja, jeg har og har haft mange pick upper, tonearme og pladespillere), og der er end ikke antydningen af en rille i den.

Men du benytter måske en af de gamle stålstifter fra tragtgrammofoner og kører med et nåletryk omkring de 500 gram

Nu justerer jeg selvfølgelig også kun pick up ved nymåne og med mindst to jomfruer til at stryge mine phonokabler i signalretningen undervejs i processen, hvilket givetvis har en positiv indvirkning på den manglende rilledannelse, ligesom jeg altid renser diamanten på mine pick upper i vievand ...

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

"Ideen var at dreje pickuphuset en anelse"
Problemet er, du ikke kan komme til med en skruetrækker, faktisk behøvede han blot at indkøbe en vinklet
stjerneskruetrækker    ... videoen er et godt kik ind i hvordan en professionel spille er konstrueret.

"iøvrigt er den jo ikke konstant over hele pladen, er der i øvrigt ikke 2 punkter hvor pickupen er vinkelret på rillen"
Det kan man jo ikke gøre noget ved, undtagen at vælge med tangentialarm, eller en arm der automatisk ændre anti-skating.

"at en blank testplade vil få en rille, hvis du sætter en nål med korrekt antiskating på"
Det gør den på min, tror du mig ikke, kan jeg tage et nærbillede - den blev anskaffet ca 1975, de fås vel i mange typer og
udføringer - det kunne være pga AT120E ?

Generelt, professionelt brug af vinyl er ret krævende, en professionel opsætning der kan tåle at blive blæst op i 800 Watt
uden støj eller andre problemer, i mange år, er godt nok til mig    Var der noget at hente ved anden metode end blank
plade, kan du være sikker på der ville være stor debat blandt de professionelle.

Inden man overhovedet begynder "audiophile" snak, bør det basale først være på plads, dvs en opsætning der ikke
genererer støj, arm der har tilstrækkelige tolerencer og justeringsmuligheder, og som holder indstillingen, etc.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2013 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da gerne, at du har en rille i din testplade ...

Benægter skam ikke, at det kan ske, men som du fremstillede det, var det en uomgængelig kendsgerning, at det ville ske, hvilket ikke er tilfældet. Du kan ikke på baggrund af din dagligstueempiri komme med hypotetisk-deduktive udsagn (eller jo, det kan du faktisk godt, men det giver dem ikke nødvendigvis nogen gyldighed).

"Professionelle" - hvad dækker det? Og er det i sig selv en kvalitetsbetegnelse? Jeg kender fx "professionelle" håndværkere, der udfører et væsentligt ringere stykke arbejde end mange behjertede amatører og gør-det-selv-folk. Jeg forstår heller ikke helt din snak om professionel brug af vinyl, der kan tåle at blive blæst op til 800 watt uden støj eller andre problemer? Det er sikkert mine kognitive evner, det er helt galt med, men hvilke situationer og sammenhænge er det, du refererer til? Et par eksempler kunne muligvis hjælpe min lidt lørdagstrætte hjerne på vej

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet klogere og bøjer mig i støvet

Har selv prøvet vel i omegnen af 35 pick upper og har som nævnt aldrig oplevet tilsvarende. Har ellers også prøvet de såkaldt "skarpe" slibninger (som fx van den Hul og Fritz Gyger), der forsøger at lægge sig tæt på skærenålens profil. Men ingen ny rille. Det skyldes måske det plastmateriale min Ortofon testplade er lavet af?

Nå, men antiskating er i øvrigt ikke noget der bekymrer mig voldsomt i øjeblikket, da jeg leger lidt med nogle tangentialarme

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
Analogueman skrev:

Det passer da ikke, at en blank testplade vil få en rille, hvis du sætter en nål med korrekt antiskating på!?! Kræver det
ikke, at der moduleres et
signal?

Jeg har prøvet på en plade hvor side 4 var blank (der var ikke musik nok), og der skar min pickup en fin rille som den så
kunne lægge sig i efterfølgende, alt efter anti-skating naturligvis. Det kommer vel an på slibningen om den skærer sin
egen rille.

Hvor stort er anlægstrykket (nåletrykket) egentlig når du skærer en rille i vinylen?! Jeg står godt nok stærkt tvivlende overfor om det er muligt at skære en rille i vinyl, med det nåletryk, på et par gram, der almindeligvis bruges...
Hmm...hvis du har en plade hvor der ikke er "musik nok" er der da en rille alligevel som på alle andre plader.
Den har du jo ikke skåret! (Men måske er det dén du tænker på?)

Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Generelt, professionelt brug af vinyl er ret krævende, en professionel opsætning der kan tåle at blive blæst op i 800 Watt
uden støj eller andre problemer, i mange år, er godt nok til mig    Var der noget at hente ved anden metode end blank
plade, kan du være sikker på der ville være stor debat blandt de professionelle.

Du har vist lidt for meget tiltro til de såkaldt "professionelle". Og så endda "professionelle" DJ's!
Du skriver: "Var der noget at hente ved anden metode end blank plade, kan du være sikker på der ville være stor debat blandt de professionelle".
Dette udsagn fortæller en hel del om disse "professionelle", men det fortæller også temmelig meget om den person der viderebringer den slags nonsens!

Jeg synes egentlig, at det lettere absurd at alle dine links til "bedre" vinylafspilning er tiltænkt discjockeys. Kunne du ikke finde nogle links der henvender sig os lidt mere fintfølende lyttere?
Og gerne nogle links, som ikke samtidig handler om din kæphestgrammofon (Technics SL-1200).

Vedr. dine links til "setup" af grammofoner: Jeg var sikker på at der ville komme nyttig information vedr. tonearmsgeometri til brug for dem der ikke har rodet med den slags før. Og hvad kommer der så? To videoer der viser hvordan man sætter en rem på og hvordan man placerer pladetallerkenen over centerspindelen! Halleluja!

Niels

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Nilau, jeg valgte disse videoer udfra hvad der bedst forklarer de basale opsætninger. Kombinationen af både pen og
papir, en klar forklaring, og demo af den praktiske justering, var svær at finde.

Kan ikke se det ændre på historien det er en professionel der fortæller, tværtimod de der går op i om armen hælder en
milimeter for meget mht lyd, må gå rigtig meget op i lyd.

Mht dit eget nonsens ( for at blive i dit ordforråd ) omkring professionelle, er de første to en amatør "audiophile", tips-
videoen er sikkert en pragmatisk "audiophile" som jeg selv, video omkring anti-skating formoder jeg er en DJ, den sidste
video er vel musiker med vinyl som hobby ?

Mht fintfølende "audiophiles", mener jeg korrekt opsætning af armen kommer før den mere "følsomme" snak om guldkabler,
record clamps etc. - jeg tror man kan hente ganske meget på lydkvaliteten ved korrekt og løbende indstilling af armen - i
det hele taget er armens indstilling, og dens indstillingsmuligheder, fundamental ved vinyl.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Mht videos omkring opsætning af begynderspillere, vil jeg se om der er alternativer der forklarer lidt mere i dybden - det er
videos fra YouTube, man kan ikke redigere dele.

Men iom det typisk er begyndere der køber disse, bør det helle ikke være for teknisk, men helt basalt.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Nilau, ifbm vores diskussion omkring anti-skating og hvor meget rillens modstand har indflydelse, besluttede jeg her til
morgen at lave en lille test - man er vel ingeniør

Testen betod kort fortalt ved, at sætte spillen på OFF ( det er ikke nok at trykke på STOP, da induktionen i spolerne bremser
talerknen). Tælle hvor mange omgange pladen når inden den står stille. Udført med nåletryk på 1.5g og anti-skating indstillet
ved midt på pladen. Testen 1-3 blev gentaget 4 gange, og gav ca samme resultat alle 4 gange.

Test 1: Uden PU på pladen = 5 omgange 1/5

Test 2: Blank plade, ( lakplade ) = 4 omgange 4/5

Test 3: Fank Zappa, Apostrophe ! ( som godt kan modulere rillerne ) = 4 omgange 3/5.

Dvs der er modtand fra pladen, men primært som gnidningsmodstand idet forskellen mellem en blank plade og en med
musik ift ingen plade er forsvindende:

Dvs følgende simple beregning kan opstilles:

Ingen: 26   ( 5x5 + 1 )
Blank plade: 24
Musik plade: 23

Dvs 1/(24+23) = 1/47 => 2/100 =>   ca 2% forskel når der er modulation tilstede, som hvis det kunne beregnes med en
formel over på anti-skating, ville give et forsvindende lille resultat.

Teorien omkring rillens modulation skulle have betydning for anti-skating, er derfor hermed afvist som fantasi.

PS: Mht testpladen, er det en særlig lakkplade, ikke vinyl, som man brugte i sin tid i radiofonierne.

Iom lakpladen må antages at have lavere gnidningsmodstand end vinyl, kunne forskellen på de 2% vel være forskellen i
gnidningsmodstanden mellem de to materiale typer.

TO DO:
Teste forskellen i omgange når anti-skating er sat forkert: Indledningsvis havde det en betydning på op mod en omgang, dvs
forkert anti-skating genererer en pæn modstand, men det er en første konklusion, men giver mening idet nålen vil sidde
skævt i rillen og dermed generere mere modstad idet den vil have større kontaktfalde og i længere tid ad gangen, ift en
neutral position i midten af rillen. Der skal flere tests til - det er påske og jeg forsøger at holde lidt fri - spekulationer
omkring betydningen af forkert anti-skatning er uden for min interesse, det er ikke et issue jeg vil spilde tid på, da jeg kører
med korrekt anti-skating

Har man ikke en testplade ved hånden, kunne man forestille sig at teste hvor mange gange pladen løber rundt ved
forskellige indstilninger .... men anskaf en blank testplade, det gør livet lettere

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
besluttede jeg her til
morgen at lave en lille test - man er vel ingeniør
´

Nu forstår jeg alting meget bedre, alle, der har læst bagsiden af "ingeniøren" ved nu, hvad vi er oppe imod.

A127...... Tag dette i den bedste ånd og på den positive måde, det er skrevet og ment. Der kan ikke være nogen tilbage på dette forum, som længere er i tvivl om, hvad du helt personligt mener om Guds gave til menneskeheden (SL1200) og DJ´s (Professionelle). Det er ikke nødvendigt, hver gang der er en tråd om pladespillere, at komme ind og postulere det samme (ævl???) igen og igen. Jeg vil gerne ha´ lov til at stemme i med Nilau...... Hvis du har flere kæpheste end SL1200, er det vist på tide at sadle en af de andre op, så alle vi amatører kan tilegne os noget mere og ny viden.

Jeg bruger sjældent ironi, men det kan da forekomme.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Skal han nu også hånes fordi at han er ingeniør.
      carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Boydk, det er måske ikke helt populært når mange skrøner og "audiophiles" viser sig at være varm luft, og måske ikke altid
populært at blive modbevist. Det er aldrig populært når nogen ved mere end en selv.

Desto mere sarkastiske, hånende, peronlige, indholdsløse, svarene er, desto mere véd jeg der blev ramt plet

De udbredte historier om rillens modulation betyder man alligevel ikke skal bekymre sig om korrekt anti-skating - eller særlige
kanaler i en tynd træplade erstatter solidt metal, er en del af et større fordummende marketing apparat.

Deværre er vinyl de senere år bevet ødelagt og forplumret af en suppe af interessenter, fabrikanter, blade og deres betalte
skribenter, butikker, sælgere, og glade "audiophiles" der synger med.

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Ideen med "Tips til optimal vinyl" var ikke at lave en "audiophile" Wikipedia, men en hurtig tilgang til
grundlæggende viden,
uden højtflyvende nanometer snak og lange tekniske artikler.

De fleste vil bare slappe af og lytte til vinyl uden problemer med støj etc, og med en "rimelig" ok opsætning.
- derfra kan man evt bevæge sig ind i den uendelige "audiophile" verden.

Tips til optimal vinyllyd - virker hver gang:

Man justerer pladespilleren optimalt - så er det på plads.

Når man lægger en plade på støves den af med en antistatisk kulbørste, dette gentages hvis man også spiller side to.

Nålen renses med prophylalkohol én gang ugentlig.

Man behandler både hardware og software med respekt.

Overholder man ovenstående, har man vellyd i mange år - det er ikke så svært.

Har 35 års erfaring i ovenstående, så kom ikke her...
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Skal han nu også hånes fordi at han er ingeniør.
      carsten

CARS10/20/30, det ligner ikke dig at overse smileys

A127, du har ret i meget, men du fremstiller det som om, alle herinde undtagen dig, ikke har luret "lummer" marketing og alskens modbydeligheder, bare for at sælge en idé uden hold i virkeligheden, eller et produkt (f.eks. Audioblock) som værende HighEnd. Du ville nok i virkeligheden blive lidt forbavset, hvor meget sund fornuft de fleste alligevel er i besiddelse af, når det kommer til stykket..

Og så til humoren..... Hvis der er nogen, der endnu ikke har set en ingeniørudregnet retningsbestem sprængning af en kaskelothval på en af USA´s fede strande.........
 (læste den for øvrigt første gang bagpå...... nåhhh jo, "Ingeniøren"..

http://www.youtube.com/watch?v=ZFwxH3PPWiU

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Boydk
Hvis nu du brugt smiley'en som denne, når du gasser og bruger det du alligevel ikke bruger, nemlig sarkasme , så ser man det jo nok mere som sjov.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Sarkasme..... MOI?????? Hvor f****n kom den fra

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum