Emne: Monacor SPH 450TC sub ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sven
Du nævner lidt tilbage i tråde en cd af Duelund. Hvad er dette for en cd i den fulde længde? Kunne du give et skud på denne?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indtrykkene; som potentiel Diy´er er der jo noget at overveje (har 4 SS8554 + 2 SS/9300 liggende klar - manglede bare 2x Monacor Sph 130 - troede jeg  -nu må vi se..) Hvordan tilpasser du Sub´en niveaumæssigt; via Onkyo´en eller? Fedt at den kan integreres, så den kun tilføjer det nødvendige. Du gør det ikke i afspilning fra Pc? Spør, fordi der jo her også er gode muligheder for afspilning af HR-materiale, og Onkyo´en har formentlig en habil digital indgang/Dac; med rette afspillersoftware og få optimeringer, kan man komme ret langt i kvalitet. Er selv (foreløbig) endt med MpdPup, en brugervenlig minimal Linux installation på usbstick, som afspiller fra ram - godkendt af selv de hårde gutter på HiFiSentralen :-) Og så lige et par Cd-anbefalinger herfra, som jeg synes skiller sig ud lydmæssigt (dog farvet af min musiksmag og dét, at jeg midlertidigt spiller på et par Kef Ls3/5a (utrolig højttaler, selv uden sub  James Taylor:October Road Buddy Guy: Blues Singer Jorma Kaukonen: Blue Country Heart Mvh. Finn
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Sven
Du nævner lidt tilbage i tråde en cd af Duelund. Hvad er dette for en cd i den fulde længde? Kunne du give et skud på denne? 
|
|
|
Jeg nævnte tre styk cder som Steen Duelund havde anbefalet.
Den ene var:
Akkordeon Symphonieorchester med Hofner Akkordeon Symphonieorchester. Brilliant Claccics 99488. Det er berømte klassiske akkordeonbearbeitungen von Strauss, Liszt, Brams, Rossini, Goudnod und Ponchielli.
Den anden var:
Ein Straussfest fra Telarc digital. CD-80098. Erich Künzel. Cincinnati Pops Orchestra. På nogle af numrene ruller de ting på scenen. Pas på dynamikken. Den er 1985 hvor de kunne lave gode indspildninger. (Before playing, see page 10).
Den tredje:
Klaviermusik für kinder: Für Elise. Korte gode klaverstykker. Fremragende indspillet. Brillant Claccics 99283
Cder fra Brilliant er super indspillet. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Sven
Du kan, hvis du har High Fidelity's ref cd'er, finde nr 8 frem og spille track 12 med Mozarts Piano koncert nr 20. 2 movement, med Katrine Gislinge. Har kommer din sub til sin ret, da du her hører koncert salen fra det øjeblik mikrofonerne åbnes. Et stort åbent rum med mange lavfrekvente bidrag fra salen. 
|
|
|
Ja man hører koncertsalen og de host. Specielt når musikken er højere kommer der flere. Tak for tippet. 
"Klaviermusik für kinder" er dog endnu bedre optaget.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
allanowich skrev:
Hej Sven
Du nævner lidt tilbage i tråde en cd af Duelund. Hvad er dette for en cd i den fulde længde? Kunne du give et skud på denne? 
|
|
|
Jeg nævnte tre styk cder som Steen Duelund havde anbefalet.
Den ene var:
Akkordeon Symphonieorchester med Hofner Akkordeon Symphonieorchester. Brilliant Claccics 99488. Det er berømte klassiske akkordeonbearbeitungen von Strauss, Liszt, Brams, Rossini, Goudnod und Ponchielli.
Den anden var:
Ein Straussfest fra Telarc digital. CD-80098. Erich Künzel. Cincinnati Pops Orchestra. På nogle af numrene ruller de ting på scenen. Pas på dynamikken. Den er 1985 hvor de kunne lave gode indspildninger. (Before playing, see page 10).
Den tredje:
Klaviermusik für kinder: Für Elise. Korte gode klaverstykker. Fremragende indspillet. Brillant Claccics 99283
Cder fra Brilliant er super indspillet. |
|
|
Jeg takker for drønet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Savklinge Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 613
|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sven Palvig!
Det ligner meget seriøs håndværk der er røget nogen
timer i det projekt kan jeg se. Flot arbejde
M V H SAVKLINGE
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Savklinge skrev:
Hej Sven Palvig!
Det ligner meget seriøs håndværk der er røget nogen
timer i det projekt kan jeg se. Flot arbejde
M V H SAVKLINGE
|
|
|
Tak skal du have. Ja det er seriøst håndværk. Dog er det Jens/Modifix der skal have æren, der hermd sendes videre til ham. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Willemoes skrev:
Tak for indtrykkene; som potentiel Diy´er er der jo noget at overveje (har 4 SS8554 + 2 SS/9300 liggende klar - manglede bare 2x Monacor Sph 130 - troede jeg -nu må vi se..)
Hvordan tilpasser du Sub´en niveaumæssigt; via Onkyo´en eller?
Fedt at den kan integreres, så den kun tilføjer det nødvendige.
Du gør det ikke i afspilning fra Pc? Spør, fordi der jo her også er gode muligheder for afspilning af HR-materiale, og Onkyo´en har formentlig en habil digital indgang/Dac; med rette afspillersoftware og få optimeringer, kan man komme ret langt i kvalitet.
Er selv (foreløbig) endt med MpdPup, en brugervenlig minimal Linux installation på usbstick, som afspiller fra ram - godkendt af selv de hårde gutter på HiFiSentralen :-)
Og så lige et par Cd-anbefalinger herfra, som jeg synes skiller sig ud lydmæssigt (dog farvet af min musiksmag og dét, at jeg midlertidigt spiller på et par Kef Ls3/5a (utrolig højttaler, selv uden sub 
James Taylor:October Road Buddy Guy: Blues Singer Jorma Kaukonen: Blue Country Heart
Mvh. Finn
|
|
|
Den skulle blive styret fra Onkyon og jeg har dog tilpasset det med mikrofonmåling. Problemet er, at signalet til fronterne går fra Onkyon og derfra først til en stereo forforstærker og derefter til to mono effektblokke.
Fordi så kan jeg spille stereo, uden at lyden bliver påvirket af surround delen. Men det kræver, at styrken reguleres ned, og så er indstillingen røget. Så lige nu er det sådan på gehør.
Når jeg så gør det, savner jeg den dybe fysiske bund som mine 4 x 8 tommer alligevel ikke på samme måde kan klare. De sidder iøvrigt i en hjemmebygget højtaler, som blev bygget Steen Duelund og jeg som hjælper. Ombygning af en Kef højtaler. Kef 105,4. Vi skilte den ad, og Steen sagde, at intet af delefilteret kunne genbruges. Men mellemtoneenheden, B 110, som er den samme som der sidder i dine højtaler, er en god enhed der målte rigtig godt.
Løsningen på den lange bane var måske at bruge den subwoofer imellem stereo forforstærker og effektblokkene; så jeg havde gavn af subwooferen hele tiden.
Jeg har haft besøg af en person, der spillede musik over sin medbragte computer, og vi var to ud af tre, der foretrak uden computeren.
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Den skulle blive styret fra Onkyon og jeg har dog tilpasset det med mikrofonmåling. Problemet er, at signalet til fronterne går fra Onkyon og derfra først til en stereo forforstærker og derefter til to mono effektblokke.
Fordi så kan jeg spille stereo, uden at lyden bliver påvirket af surround delen. Men det kræver, at styrken reguleres ned, og så er indstillingen røget. Så lige nu er det sådan på gehør.
Når jeg så gør det, savner jeg den dybe fysiske bund som mine 4 x 8 tommer alligevel ikke på samme måde kan klare. De sidder iøvrigt i en hjemmebygget højtaler, som blev bygget Steen Duelund og jeg som hjælper. Ombygning af en Kef højtaler. Kef 105,4. Vi skilte den ad, og Steen sagde, at intet af delefilteret kunne genbruges. Men mellemtoneenheden, B 110, som er den samme som der sidder i dine højtaler, er en god enhed der målte rigtig godt.
Løsningen på den lange bane var måske at bruge den subwoofer imellem stereo forforstærker og effektblokkene; så jeg havde gavn af subwooferen hele tiden.
Jeg har haft besøg af en person, der spillede musik over sin medbragte computer, og vi var to ud af tre, der foretrak uden computeren.
|
|
|
Ok; kan ikke heelt gennemskue opstillingen, men kan godt genkende problemet med at integrere Surround og Stereo fra samme lytteplads og (delvist) samme anlæg.. Jeg er nu foreløbig nået til at adskille de 2 ting i første omgang; jeg stiller ikke så store krav til Film/Tv-lyd (men bliver jo nok fristet, når førnævnte enheder kommer i spil..). Bruger du så B110 som ml-tone nu, og hvis ja, har I modificeret den på nogen måde? Mht. computer er jeg forholdsvis grøn, men blot meget overrasket over den markante forskel (selv med middelmådige komponenter (lydkort etc.) og anlæg), der har været på afspilning vha. Linux contra Windows. Yderligere forbedring skulle kunne opnås ved forholdsvis enkle tiltag, men det må tiden vise.. Mvh. Finn
|
Til top |
|
|
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superflot stykke håndværk der der er lavet.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Willemoes skrev:
Sven Palvig skrev:
|
|
|
Ok; kan ikke heelt gennemskue opstillingen, men kan godt genkende problemet med at integrere Surround og Stereo fra samme lytteplads og (delvist) samme anlæg..
Jeg er nu foreløbig nået til at adskille de 2 ting i første omgang; jeg stiller ikke så store krav til Film/Tv-lyd (men bliver jo nok fristet, når førnævnte enheder kommer i spil..).
Bruger du så B110 som ml-tone nu, og hvis ja, har I modificeret den på nogen måde?
Mht. computer er jeg forholdsvis grøn, men blot meget overrasket over den markante forskel (selv med middelmådige komponenter (lydkort etc.) og anlæg), der har været på afspilning vha. Linux contra Windows. Yderligere forbedring skulle kunne opnås ved forholdsvis enkle tiltag, men det må tiden vise..
Mvh. Finn
|
|
|
Ja jeg bruger B110 som mellemtone i det oprindelig hus, som stadig ligger inde i højtaleren. Huset måtte godt have haft lidt mere volumen. B110 har fået smurt Isopunkt på for at forhindre evt. opbrud. Det kan ikke fås mere, da det er giftigt. På det oprindelig hus er der malet grafit på.
Kablerne er også skiftet. Der bruges Duelund kabler til alt på nær NLE til basserne. Kvadrat er godt til bas.
Kunne godt tænke mig en dag at skifte B110 til en Monacor SPH-145HQ. Den er anbefalet af Jens/Modifix. Jeg kunne godt tænke mig, at få kabinettet bygget større og matrix afstivet. Selvom jeg ikke hører kabinetsfarvninger, så er højtalerne blevet forbedret ved det, at subben tager bassen under 80 Hz. Så det må give en forbedring og volumen er godt. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. G skrev:
Superflot stykke håndværk der der er lavet.
|
|
|
Ja det er flot!
Hvem ka`
Jens ka`
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 12 Maj 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sidste billede i denne tråd:
Sven's subwoofer placeret i systemet - og det får jo fronthøjttalerne til at se lidt bette ud..
Fronterne er nu kommet til renovering.
De skal om i et bedre og mindre "sammenflikket" kabinet og mellemtonen skal skiftes til en der ikke er kommet til skade..
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|