Forfatter |
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 01 December 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser vildt godt ud Jens
Pænt arbejde!
Jeg glæder mig til mandag, hvor jeg får den hjem. Bliver en lang weekend  __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har Jens igen målt på subwooferen.
Citat: Så fik jeg målt lidt impuls på dyret..

__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt større er at foretrække mener jeg:
Nogen forklaring behøves vel ikke, ud over at min mindre måleforstærker ikke er god til at stoppe membranen efter en
bevægelse.
Den viste måling er med kompensation på. Uden kompensation er der vel ca. 5% mere energi i de højere frekvenser men
også mindre kontrol.
Fra en MLS-måling kan man også udlede et vandfaldsplot:
Vandfaldsfiler hedder "wtf" i Clio. Det lærer man at leve med..
For at eksportere grafikken er man desværre tvunget over i gif-formatet
Det ses at der er en god afstand ned til hvad der kan betegnes som "alvorligt sludder" og nogen større uro kommer der først
langt udenfor det område enheden ventes benyttet til.
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at opdatere tråden, så har jeg fået subwooferen hjem.
Så var problemet, at have nok lange kabler, men lørdag lykkedes det og den blev tilsluttet.
Og jeg sidder her og koser mig med musik... __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi vil se nogle flere billeder af dyret
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har taget et par par billeder af den med kunstlys og blitz, inden den kom afsted. Hos Sven står den selvfølgelig også og ser
mægtig ud..
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt, udførligt og færdigt arbejde :-) Er enheden modificeret (coating etc.)? Måske I har skrevet det, men hvordan sker integrationen opadtil i frekvens (aktiv deling)? Og Sven: "koser mig med musik.." Dét er ikke nok; udførlige beskrivelser af lytteindtryk, stemninger mm. efterspørges  Mvh. Finn
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Willemoes skrev:
Smukt, udførligt og færdigt arbejde :-)
Er enheden modificeret (coating etc.)?
Måske I har skrevet det, men hvordan sker integrationen opadtil i frekvens (aktiv deling)?
Og Sven: "koser mig med musik.." Dét er ikke nok; udførlige beskrivelser af lytteindtryk, stemninger mm. efterspørges 
Mvh. Finn
|
|
|
Et stort problem med subwooferen. Det er så svært at komme i seng om aftenen. Man skal lige høre en nummer mere! .......................... __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid interessant når der bliver hægtet en lille oktav mere på nedefter..
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jens/Modifix:
Tak for en subwoofer, der spiller fremragende.
Pæn er den også trods størrelsen. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Willemoes skrev:
Måske I har skrevet det, men hvordan sker integrationen opadtil i frekvens (aktiv deling)?
Og Sven: "koser mig med musik.." Dét er ikke nok; udførlige beskrivelser af lytteindtryk, stemninger mm. efterspørges 
Mvh. Finn
|
|
|
Stemninger efterspørges. Den tar vi nu. Så er der frit slav. Med forbehold af de første lyttetest. Hørte Shostakovich igår tre gange med Jazz Suite på DVD audio. Fremragende musik. Fremragende format.
Michael Madsen skrev engang i det tidligere High Fidelity om, at når de længe havde lyttet på deres reference anlæg, og slukkede musikken. Åbnede vinduet og pludselig kom Livgarden gående igennem St. Kongensgade med fuld musik; at de ikke var i mål med deres dyre grej.
Jeg har samme fornemmelse, når jeg kobler subwooferen af. Subben giver den der live fornemmelse. Fornemmelsen af rigtige trommer. En stortromme der får et slag. Man forbløffes.
Det her er hi-fi i beste betydning. Fuldt frekvensområde. Ikke for at støde nogen; men det får man altså ikke med en lille to-vejs højtaler.
Men mere uddybende en af de nærmeste dage Finn.
Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Willemoes skrev:
Mvh. Finn
|
|
|
Stemninger efterspørges. Den tar vi nu. Så er der frit slav. Med forbehold af de første lyttetest. Hørte Shostakovich igår tre gange med Jazz Suite på DVD audio. Fremragende musik. Fremragende format.
Michael Madsen skrev engang i det tidligere High Fidelity om, at når de længe havde lyttet på deres reference anlæg, og slukkede musikken. Åbnede vinduet og pludselig kom Livgarden gående igennem St. Kongensgade med fuld musik; at de ikke var i mål med deres dyre grej.
Jeg har samme fornemmelse, når jeg kobler subwooferen af. Subben giver den der live fornemmelse. Fornemmelsen af rigtige trommer. En stortromme der får et slag. Man forbløffes.
Det her er hi-fi i beste betydning. Fuldt frekvensområde. Ikke for at støde nogen; men det får man altså ikke med en lille to-vejs højtaler.
Men mere uddybende en af de nærmeste dage Finn.
Mvh. Sven
|
|
|
De skrev nu mere noget om, at de selv gennem et lukket vindue, tydeligt kunne høre, at det var den ægte vare, når Livgarden traskede forbi i forhold deres ref udstyr.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skrev nu mere noget om, at de selv gennem et lukket vindue, tydeligt kunne høre, at det var den ægte vare, når Livgarden traskede forbi i forhold deres ref udstyr.  [/QUOTE]
Ja det er vist rigtigt nok. Det er længe siden. Men ret skal være ret. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Willemoes skrev:
Mvh. Finn
|
|
|
Det er et mesterværk Jens/Modifix har bygget til mig.
Nu lidt om mine lytteerfaringer. Der er ikke noget bum bum over lyden, men dyb bas. Det skal siges, at der spilles med en 100 watt i 4 ohm, hvilket skulle være for lidt. Det er hvad jeg har tilråde idag. Der blev længere oppe i tråden anbefalet mindst 200 watt. Det vil helt sikkert forbedre subben. Der er lyttet med en Blue-ray Sony 780, der har kostet den store sum af 2000 kr.... En Onkyo TX-NR805 til 7000 kr.- derefter igennem stereo forforstærker hjemmebygget og til hjemmebygget effektrin til hjemmebyggede (igen) højtalere. Det spiller rigtig godt.
Hvad hørte jeg så. Mange ting:
Der kom et oktav mere på. Er det hørbart. Cd går jo ikke så langt ned.. Stortrommer fremstår meget realistisk med meget dybe huk. Celloer. Klaver. Her er der fodpedaler tydelige og bunden i klaveret. Der er kommet noget mere naturligt over lyden.
Bliver der rullet ting på scenen, fremstår det meget tydeligt som på Telarc "Ein Straussfest". Helt fantastisk. Cd fra Steen Duelund. Cden slutter med en rigtig kanon der fyres af. Meget dynamisk optaget. Mesteroptagelse. Her kom den enlige Monacor til kort eller er det rummet, der spiller et puds. Ved det ikke. Men den er jo bygget til musik og ikke en ekstrem kanon. Men kunne sagtens spilles.
En ting der forbløffer mig er at dynamikken er blevet bedre. Selv et klaver er der kommet mere liv over. Rummet er større. Dybden er dybere. Højden af musikken er bedre. Mellemtonen er tydelig mere klar. Diskanten en tand bedre og mere rigtig. Virker som den klinger mindre. Musikken virker mere naturlig og ånder friere.
Oplevelsen af musikken bliver meget mere komplet med et fuldt frekvensområde. Meget mere High Fidelity i posetiv betydning. Musikken fremtræder meget mere naturlig.
Bassen kan mere føles på tromhinderne ligesom i virkligheden.
Nu har jeg en 18" mono bas, hvor der deles ved 80 Hz. Før havde jeg til det toneområde 2 x 2 stk. 8" trådophængte. De gik nu også dybt. Specielt ved film, hvor jeg var bange for deres liv med dybe bashug. Jens lægger vægt på, at basenheden peger direkte imod lytteren. Han siger, man kan forsåvidt placeret den alle steder, men man får bare ikke det samme bashug. Sådan forstod jeg det. Men ihvertfald virker det. Alligevel graves der nye dybder frem.
Måske skulle delefrekvensen være anderledes f.eks. 60 Hz.
En fremragende indspildning fra det fremragende norske selskab 2l med en Blue-ray, som forhåbentlig er fremtidens medie, med en Blue-ray skive hamOrgan med Sigmund & Iver. Verdens mindste instruement og det største. En lille mundharmonika og et stort orgel. Enkelt bastunge numre derfra, undgik jeg før. Nu spilles de bare.
En cd fra Brilliant "Für Elise". Klaviermusik für kinder. Fremragende indspildning og fremført. Musikken vidunderlig. Livagtigt med pedallyd. Mere bund i musikken. Musikken helt fri af højtaler. Klarere lyd. Der er så meget der bliver bedre. Og jeg igen dobbelt tjekke ved at koble subben fra og til.
En cd med akkordeon. Hohner Akkordeon Symphonieorchester. - Hold da op. Jeg vidste ikke, at der kunne være så meget bund i det. Der bruges specielle basakkordeon. Osse en cd på Duelunds anbefaling. Fremragende.
Aftenvind med The Brazz Brothers & Poul Dissing. På Jens / Modifix anbefaling. Live indspildning hvor der bl.a. bruges tuboer. Fremragende.
Som nævnt tidligere. Shostakovich "Jazz Suite". På Dvd Audio. Fremragende plade. Køb. Køb.
Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
At mellemtonen er bedre må skyldes nogle resonanser i kabinettet mm., som der bliver mindre af, da subwooferen i eget kabinet tager sig af det område.
Intermodulations forvrængningen bliver også lavere, når bassen fjernes fra hovedhøjtalerne.
Subbes spiller dyb bas. Ikke bum bum lyd. Bare dyb bas og ellers er den bare tavs.
Så jeg er en glad mand.  __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højtaleren er placeret præcist i midten af rummet imellem hovedhøjtalerne. Der er ikke afprøvet placering andre steder. Jens mente, det var et godt sted. Fladskærmen står ovenpå. Billede af det lægges på senere.
Afstanden til lytter fra subwoofer og hovedhøjtaler er nær det samme. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at læse dine gode erfaringer med et rigtig flot DIY projekt !
Men kan du så give en noget saft at leve af!  Den kan kun overraske dig endnu mere, når den får det kraft som den skal
have, så det bliver spændende at høre
At dine fronter aflastes vil nok påvirke lyden højere oppe, men også bare det, at bunden står bedre, klarere, og der dermed er
en mere naturlig lyd, kan få din hjerne til at tro, at det også gælder længere oppe i spektret, og du ligger mærke til ting der
oppe som du ikke tidligere gjorde. Det er jo bare fedt! En god sub med meget areal er klart vejen frem, også til musiklytning,
den giver bare noget ekstra, og det skal jeg også klart selv have mig engang  __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo egentlig bare benyttet lidt gammelkendt højttalerfix og et par store skeer Duelundviden.
Placering nær væggen giver en god kobling til rummet og en del dB ekstra der også kan aflaste forstærkeren.
Steen sagde at (den primære) lytter skulle sidde i aksen af højttaleren. Forpladen er vinklet ialt 14 grader så det passer til
Sven's siddeposition.
Ved flere enheder (i flere højttalere) skal det dynamiske centrum for hver enkelt enhed være placeret i præcis samme
dybde på en (imaginær) kugleskal. Man kan prøve at forestille sig at sidde i en kugle med alle enheder sat op på skallen,
med alle enheder i samme afstand til lytteren. Det er det ideelle, men også ganske svært opnåelige.
Jeg ved at mere end en har været sært negativt stemt over for den meget grundige impedanskorrektion af basenheden.
Det var også noget Steen D. gjorde helt konsekvent, for at få enhederne til at fungere bedre med forstærkeren. Kun hvis
han så fx. et diskantbånd med en meget lineær impedanskurve, blev der slappet lidt af på den front..
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven
Du kan, hvis du har High Fidelity's ref cd'er, finde nr 8 frem og spille track 12 med Mozarts Piano koncert nr 20. 2 movement, med Katrine Gislinge. Har kommer din sub til sin ret, da du her hører koncert salen fra det øjeblik mikrofonerne åbnes. Et stort åbent rum med mange lavfrekvente bidrag fra salen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|