Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 26 August 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Ja desværre måtte jeg melde fra. Og jeg har fået hentet mig lidt sygdom siden onsdag.Men Lennart jeg
får en subwoofer hjem fredag som jeg kan låne weekend over. Er det muligt du har tid der evt? kunne være sjovt at se hvad
den kan præstere og evt også hører din mening med den subwoofer frem for den Cerwin Vega jeg har nu :)
|
|
|
Desværre ikke, jeg er ikke i Aalborg i weekenden, er hjemme (Tyskland), ellers tak for buddet __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 26 August 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Lennert
Du kan kigge ud til mig, har jo lidt forskellige HT du kan øve dig på, både dynamiske (stand og gulv) og elektrostater, hva' sir' du så? 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 26 August 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah okay. Jamen så må det blive Onsdag, hvis det stadigt passer ind ved dig. Mvh
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Ah okay. Jamen så må det blive Onsdag, hvis det stadigt passer ind ved dig. Mvh
|
|
|
Det lyder fint, vi snakkes over mail __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
hej Lennert
Du kan kigge ud til mig, har jo lidt forskellige HT du kan øve dig på, både dynamiske (stand og gulv) og elektrostater, hva'
sir' du så? 
|
|
|
Det lyder da herligt  hvis det passer kan det blive tirsdag aften.
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 26 August 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Lennert
Naaa, ikke tirsdag, skal lige lave moms til skattefar, først efter torsdag.
|
Til top |
|
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 26 August 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeres private ting kan i jo holde for jer selv hvis ellers meningen er at i ønsker at andre skal følge med her, TAK
__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Jeres private ting kan i jo holde for jer selv hvis ellers meningen er at i ønsker at andre skal følge
med her, TAK |
|
|
God ide' jeg sender PM til de interesserede. Så poster vi/jeg målinger og erfaringer. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige tilføje her at Lennart har været en tur forbi mig og lave nogle målinger af; Rummets akustiske forhold, fronthøjttalernes frekvensgang subwooferens frekvensgang og overlapning i frekvenserne så subwoofer spiller godt ind over hvor fronterne står af. Det har været en super hyggelig aften, man kan mærke at Lennart interessere sig meget for målingerne og han tager gerne billeder igennem forløbet, som han kan bruge til senere research og samligninger med andre rum/højttalere. Til de af jer der ønsker at få målt noget derhjemme, kan jeg kun anbefale et besøg af Lennart. Billeder af aftenen vil jeg poste her senere når jeg har modtaget dem og billeder af målingerne vil også komme herind. Fortsæt endelig dit gode stykke arbejde Lennart, og jeg ser frem til en måling senere igen, når der kommer ny sub og har fået lavet diffusion og lidt mere dæmpning. Tusind tak for aftenen.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg takker også for en hyggelig aften. Der var måske lidt for meget Nørderi og ikke så meget lytning. Men tiden fløj jo afsted
Mit MiniUSB kabel til kamera kan jeg simpelt hen ikke finde, så væbn dig lige lidt med tålmodighed mht. til billeder.
under målingerne var der et stort dyk ved fra omkring 13KHz, jeg havde egentlig ikke tænkt så meget over det før, men jeg
ser præcis det samme her, så desværre lever måleudstyret ikke helt op til forventningerne i den helt høje top.
Mine er 13db nede ved 20KHz
Forstår ikke helt hvorfor, ifølge datablad på mic, hvor der er en kurve med, er den maks 2DB nede ved 20K, men jeg har
nok ikke fået golden sample
Når jeg kort skal evaluere mit arbejde kan jeg desværre se, at jeg i aftenens forløb, fik gemt for få målinger, og har ikke
fået alt info med på alle målingerne. Det må jeg gøre bedre næste gang.
Jeg vender tilbage med mere detaljeret gennemgang af aftenens forløb, når der kan komme billeder på. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 September 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart du har PB.
Hvis tingene går efter planen kan der muligvis komme målinger fra min stue.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, besluttede mig at lave en ny tråd til besøget hos NAD-mand.
Første del ligger her:
Besøg hos NAD-mand__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej,
Jeg takker også for en hyggelig aften. Der var måske lidt for meget Nørderi og ikke så meget lytning. Men tiden fløj jo afsted
Mit MiniUSB kabel til kamera kan jeg simpelt hen ikke finde, så væbn dig lige lidt med tålmodighed mht. til billeder.
under målingerne var der et stort dyk ved fra omkring 13KHz, jeg havde egentlig ikke tænkt så meget over det før, men jeg
ser præcis det samme her, så desværre lever måleudstyret ikke helt op til forventningerne i den helt høje top.
Mine er 13db nede ved 20KHz
Forstår ikke helt hvorfor, ifølge datablad på mic, hvor der er en kurve med, er den maks 2DB nede ved 20K, men jeg har
nok ikke fået golden sample
Når jeg kort skal evaluere mit arbejde kan jeg desværre se, at jeg i aftenens forløb, fik gemt for få målinger, og har ikke
fået alt info med på alle målingerne. Det må jeg gøre bedre næste gang.
Jeg vender tilbage med mere detaljeret gennemgang af aftenens forløb, når der kan komme billeder på. |
|
|
Hehe, ja der gik Teknik i den og det var super hyggeligt. Vi må hellere få aftalt noget igen med lidt mere lytning. Nu er CV'en jo også blevet skiftet ud med en af de tunge drenge, så en film vil nok ikke være helt af vejen.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Var ude og besøge Thuekay i går, hvor der blev lyttet en del musik, og målt på rum/højtalere.
Han har nogle Vienna Acoustic højtalere, som helt bevidst ikke forsøger at have en ret frekvensgang. Mellemtonen er mere tilbagetrukket, i forhold til normen, og der er et lille boost i bassen.
Umiddelbart vil jeg sige at jeg savnede mellemtonen. Men højtaleren var også så dejlig afslappet at lytte til at man kunne blive ved i timevis .
Interssant var det, og oplevelsen var med til at give mig endnu mere blod på tanden til at komme i gang med mint HT project. Har altid ment snorlige frekvensgang var det eneste rigtige... Meeen, kan være den opfattelse skal revurderes 
Højtalerne var utroligt godt matched, men kunne overhovedet ikke se forskel på frekvensgang, eller impulsvar fra højre og venstre højtaler, imponerende.
Der kommer nok lidt målinger senere.
Takker for en god aften.
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 07 September 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morse,
Det er korrekt, arbejder for Intel, går jeg også ud fra du gør?
Jo kender Troels' side, men havde ikke set den du linkede til endnu.
Mht til mic så troede jeg den var linæer, viser medfølgende datablad også. Det er ikke forfærdeligt kritisk at den dykker over 13Khz, da man f.eks.
sjældent deler deroppe.
Hvis jeg skulle købe ny ville jeg nok investere i en kalibreret.
Jeg kunne dog godt tænke mig at låne en for at lave en reference måling, og slå 100% fast at det ikke er M-audio lydkortet der er problemet __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 08 September 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej,
Var ude og besøge Thuekay i går, hvor der blev lyttet en del musik, og målt på rum/højtalere.
Han har nogle Vienna Acoustic højtalere, som helt bevidst ikke forsøger at have en ret frekvensgang. Mellemtonen er mere tilbagetrukket, i
forhold til normen, og der er et lille boost i bassen.
Umiddelbart vil jeg sige at jeg savnede mellemtonen. Men højtaleren var også så dejlig afslappet at lytte til at man kunne blive ved i timevis
.
Interssant var det, og oplevelsen var med til at give mig endnu mere blod på tanden til at komme i gang med mint HT project. Har altid ment
snorlige frekvensgang var det eneste rigtige... Meeen, kan være den opfattelse skal revurderes 
Højtalerne var utroligt godt matched, men kunne overhovedet ikke se forskel på frekvensgang, eller impulsvar fra højre og venstre højtaler,
imponerende.
Der kommer nok lidt målinger senere.
Takker for en god aften.
|
|
|
Selv tak. Det var hyggeligt og spændende.
Det var rigtig sjov at se målngerne på mit anlæg og rum, med og uden dæmpnig.
Målingerne kommer op lige pludseig.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige et par målinger med/uden absorbere.
Thue havde 5 stk to ved sidevæg og en stor ved bagvæg. Frekvensgangen er smoothed, man kan se at frekvensgangen ca
dæmpes med 2dB over 300Hz. under 200Hz er der ikke nogen nævneværdig forskel.
På impulsvar kan man se at 1.reflektion er dæmpet med absorber, men som forventet ingen forskel fra loft, da der ikke er
dæmpet i loft.
Her kan man se den samlede efterklangstid, fik lavet skala i meter, men omkring 500-600ms efterklangs tid(-60db).
Forskellen ser måske ikke så stor ud, men er meget tydeligt hørbar, men bliver hurtigt træt af at lytte uen absorber. Kan på
det kraftigste anbefale sig at gøre noget ud af akustikken.
Frekvensgangen i bassen kan ikke påståes at være liniær, hvilket man også tydeligt kunne høre under sweeps(men ikke så
meget under musiklytning). En Basabsorber ville nok hjælpe.
Er ked af den dårlige kvalitet(100kb begrænsning  ), skal måske have fundet et sted på nettet at smide billeder op, har i
nogle gode tips? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 12 September 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dette virker godt til billede upload men ja et par superchunks i hjoerne vil nok hjaelpe, __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, viste sig jeg allerede havde en konto
Efterklangstiden bliver mere tydelig hvis jeg laver et hipass:
200-20KHz:
Under 200Hz er efterklang ens(og lang ca 1sek  )
0-200Hz:
|
Til top |
|
|