Forfatter |
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 03 Juli 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
melvin34 skrev:
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide lidt om hvordan jeg bedst dæmper en massiv træplade kontra mdf, |
|
|
Bitumen/ blygummi - opvarmes med varmblæser og lægges med den selvklæbende side på indersiden. Gør det efter at du har samlet kabinettet. Købes hos bil-tilbehørs-butikker, f.eks. Bilxperten
|
Til top |
|
|
melvin34 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svaret Nrik.
Hvad med limning af mdf og massiv mahogni. Kan det lade sig gøre eller er det en håbløs fantasi?
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. at lime hårdtræ på mdf, så har hårdtræet en tendens til at få revner, fordi mdf'en kun har træ på den ene side og derfor arbejder uens. Har hørt at hvis man f.ex. finerer på kun den ene side af mdf, så revner fineren også. Har selv prøvet flere gange at mahogny revner på mdf...Måske kan det lykkes fint, hvis man på bagsiden af hårdtræet laver nogle noter, ligesom på sternbrædder osv.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere forskellige ting der gør det muligt, eller umuligt..
For flere år siden, var jeg selv inde over nogle Infinity højttaler ” renæssance modellerne” de havde en top af massivt træ. Desværre havde disse med at vride sig ud af limningerne eller bare at revne efter noget tid.
Den første modifikation var, at lime den massive plade fast til en mdf plade, dette hjalp kun lidt, der var stadig problemer med at de rev sig løse eller revnede. Efter lang tid, og da problemet havde været fremlagt nogle udefra eksperter, fandt man frem til at der er relativ stor forskel, på hvor meget det massive træ og mdf pladerne er tørret, og kun hvis disse lå indenfor en relativ snæver tolerance, ville fejlen holde op.
Nu kunne du jo bare lave et komplet kabinet i mdf, og derefter ”klaske” siderne på..! men når du har med en hel ”relativ” tung plade massivt træ at gøre, kan du nok rende ind i problemer hvis du kun limer på den ene side og dernæst giver olie på ydersiden ”så vil den med garanti give sig”
Ja der findes firmaer der har knækket koden der ude`, men jeg kender desværre ikke opskriften.
Hvis jeg var dig.! Ville jeg lave de 2 sider ”i den finish du ønsker” give dem en gang klar eller matlak på begge sider ”så er strukturen lukket” og så lime den på et færdigt lavet mdf kabinet. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
melvin34 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Per og CPH-R.
Mange tak for jeres konstruktive input, jeg kan ikke sige at jeg er glad for svarene. På den anden side ville jeg nok være mere træt af situationen hvis jeg havde lavet kasserne for derefter at finde ud af at det var noget møg. Ud fra det har i sparet mig for en masse unødig arbejde. Så nu vil jeg prøve at lave et par ganske almindelige mat sorte kabinetter.
Tusind tak for hjælpen ind til videre.
MVH. Michael.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en fin liste med links til elektronikbutikker, men fælles for dem alle er, at de er afsindig dyre - medmindre du køber store bulk mængder. Segor er de eneste jeg har "råd" til. Stort set alting koster 50-60 % det billigste herhjemme. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Det er en fin liste med links til elektronikbutikker, men fælles for dem alle er, at de er afsindig dyre - medmindre du køber store bulk mængder. Segor er de eneste jeg har "råd" til. Stort set alting koster 50-60 % det billigste herhjemme. |
|
|
Takker for linket. Det firma kendte jeg ikke. De har da nogle ok priser på mange ting, såvidt jeg umiddelbart kan se, men - flere af priserne er da rimelige dyre, i forhold til f.eks PC-elektronik, El-supply,og elektronik lavpris. Men det afhænger af hvad man køber. Nogle ting er dyre nogle steder, hvor andre er billigere - og omvendt. Sådan er det vist altid.
Dertil tager Segor 10 € = 74,53 kr - for forsendelse til DK (max 4Kg). F.eks hos El-supply kan du nøjes med 35 kr, hvis ved køb for under 250 kr.ex moms. Men flere ting, er da rigtig nok billige hos Segor. Så - jeg tilføjer da firmaet til listen. 
Har du eller andre flere gode leverandører, så kom endelig med dem.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
melvin34 skrev:
Til Per og CPH-R.
Mange tak for jeres konstruktive input, jeg kan ikke sige at jeg er glad for svarene. På den anden side ville jeg nok være mere træt af situationen hvis jeg havde lavet kasserne for derefter at finde ud af at det var noget møg. Ud fra det har i sparet mig for en masse unødig arbejde. Så nu vil jeg prøve at lave et par ganske almindelige mat sorte kabinetter.
Tusind tak for hjælpen ind til videre.
MVH. Michael.
|
|
|
Det burde altså ikke give problemer, at lave et kabinet på den måde, du har beskrevet i dit tidligere indlæg, medmindre mahognitræet ikke er ordentligt tørret. Du taler jo kun om vinkelrette samlinger, og ikke om at træet skal ligge plade mod plade. Hvis du bare husker at overfladebehandle på begge sider - altså også på indersiden, skulle træet opføre sig ordentligt. Der findes forøvrigt særlige limtyper til hårdt (olieholdigt) træ.
Mvh.
|
Til top |
|
|
melvin34 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det burde altså ikke give problemer, at lave et kabinet på den måde, du har beskrevet i dit tidligere indlæg, medmindre mahognitræet ikke er ordentligt tørret. Du taler jo kun om vinkelrette samlinger, og ikke om at træet skal ligge plade mod plade. Hvis du bare husker at overfladebehandle på begge sider - altså også på indersiden, skulle træet opføre sig ordentligt. Der findes forøvrigt særlige limtyper til hårdt (olieholdigt) træ.
Mvh.
[/QUOTE]
Tak for inputtet
Går og leger med en anden ide. En af mine naboer arbejder med højtryks laminat, et helt dødt materiale i 5 lag. Først et lag laminat derefter et lag aluminium og igen laminat aluminium og laminat, ialt 12 millimeter. planen lyder. Front bag top og bund i 22 mm mdf, sider 10mm mdf med en plade laminat pålimet
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 27 November 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIP: Billigt måleudstyr, Interface til audiokort til måling af DIY udstyr: InterfacePassende software: Audio Tester
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 27 November 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tip:valg af snittap og bor til alminium.
Snittap: her har jeg bedst erfaring med maskintappe og gerne med en
spiralgang der trækker spånen op af hullet, maskintappen skærer bedre i
alu. end en alm. snittap, gevindet bliver bedere, brug sprit.
De er dyrer og sværer at finde for menigmand. Er sikker på at det betyder meget med
hensyn til skarpheden af skæret når vi snakker et blødt matriale som
aluminium. Alternativ skulle man overveje at købe en ny alm. og så kun bruge den i aluminium for at den forbliver optimal skarp.
Her er et billede af en maskintap:  Bor: vigtigst de skal være skarpe, de slebne bor man kan få er gode og holder godt er at fortrække, forbor med et lille bor først for at få det præcist, et tip jeg fik fra en værktøjsmager. Når man starter fra en kørnerprik. Brug sprit til boring og gevind. På en skydelære (bagsiden) kan man typisk se boret som passer til gevindet eks. 4,2mm bor passer til et normalt 5mm gevind. Normalt har byggemarkeder o.lign kun bor med 0.5mm spring desværre. Et slebet bor:  Naturligvis er det her jeg nævner lige en tand bedre, det betyder ikke at det ikke kan laves med de mest alm. tilgængelige værktøjer gevindet bliver bare ikke så pænt med en alm. snittap er min erfaring.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der en dansk forhandler af SEAS-højttalerenhedder ?
mvh Evox
|
Til top |
|
|
ole madsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, Rabu-acoustics.dk forhandler seas enheder og hvad du ellers har brug for
til at lave diy højttaler. Til fornuftige priser.
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak og godt nytår
mvh Evox
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 29 December 2010 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikrometerskruer koster ikke ret meget i BilTema og kvaliteten er god
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tip:
Komponenter og brugte måleinstrumenter m.m.
På denne side http://ham.brugtgrej.dk/, kan i finde mange komponenter til billige penge. Både nye og brugte. F.eks. er der masser af radiorør, transistorer, kondensatorer, elektrolytter osv. Ja - der kan i ofte finde f.eks. elektrolytter til rør forstærkere, og transformatorer til billige penge.
Ja - en har f.eks. pt. en rørsamling på 14500 rør til salg: http://ham.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=66647
Har man brug for noget måleudstyr, kan man spare en del ved at købe det brugt. På siden er der mange brugte instrumenter, strømforsyninger osv., nogle er måske lige lovlige gamle, men til gengæld er de så ofte billige, og udemærket at starte med. Så kan man jo altid spare sammen til noget dyrere, hvis man vil.
Som på alle salgssider, er der også en del skrammel imellem, og nogle ting kan være lidt højt prissat. Men de annoncer kan man jo bare hoppe uden om, hvis ikke man har brug for det.
Priserne kan iøvrigt i næsten alle tilfælde forhandles.
Er der noget i mangler, så kan i altid spørge efter det i forummet på siden. Det er utroligt så hjælpsomme folk er derinde.
Oprettelse som bruger på siden, er iøvrigt gratis 
|
Til top |
|
|
bomadsen Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Tak for et fedt forum. Er der en, der kan hjælpe mig med en anbefaling af en tekniker, der kan hjælpe mig med at få min
Sugden A48 III til at virke? Den har støj i den ene kanal, og den tidligere ejer har skiftet lytterne, men det hjalp ikke. Jeg har
brug for en pålidelig og god tekniker. Jeg tænker måske at levere den ind til AudioConsult, men tænker, at det må kunne gøres
billigere... men stadig i Kbh...
På forhånd tak.. :-)
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tip
ved skæring af smig (vinkler) så skær heller 1/2 grad for meget - hvis det drejer som 2 stik 45 graders der skal samles.
Så er der plads til det svinger lidt, men yder hjørnet bliver stadig flot
kilde: selvlært på den hårde måde..
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tip
til jer der laver en del DIY kabinetter: Dyksave med skinne er ved at være nede i en rimelig pris - det er meget nemmere at få
plader skåret og evt. i smig.
min erfaringer er lavet med en Festool dyksav - dyrt men super lækkert at arbejde med.
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt idag over en side jeg bare bliver noedt til at dele Der er nok de fleste gratis programmer til alt med audio. Og til dem der ikke har speaker workshop ligger den ogsaa derinde.
Der er sikkert flere af jer der kender den men her er den saa igen. http://www.audiogrid.com/audio/
Jeg har selv idag hentet et par af programmerne og ser frem til at komme hjem og faa dem proevet af
Go fornoejelse
|
Til top |
|
|