| Forfatter |
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
| Meier: EQ bruges såmænd kun til surround. |
|
|
OK, var der ikke noget med at du havde prøvet en TACT? Eller var det en anden (også i en lang tråd... )
Hvis nej, så kunne det jo være spændende at prøve 
Hilsen
Thomas - der stadigvæk (næsten) ikke er misundelig 
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide, om Kappen har en idé om, hvornår han får lavet sin måling fra sweet spot?
(Bestemt ikke for at træde i noget! Jeg synes vitterligt, det er interessant, både til sammenligning og for at se frekvensrespons på en velafstemt højttaler i, vil jeg da formode , et almindeligt stuemiljø.)
Mvh.
K
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Det samme kunne man opfordre Sønnen til, nu hvor han har demonstreret, at han er i stand til at fortolke en måling, som en vis herre læser bibelen.
Mvh.
K |
|
|
Kan du ikke lære mig at læse disse kurver ? Hvor læser jeg kurven forkert Jeg ser op til 20-25 dbs forskelle fra top til bund, er det forkert ? kongruens, jeg skal nok lade være med at kommentere jeres målinger mere, jeg nøjes med at læse hvordan Kappen retter på jer
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg såmænd sagtens.
Når kurven - som den der viser frekvensgangen for Holgers højttalere - ikke på nogen måde er udglattet, så læser man ikke frekvensudsving ved at måle fra yderpunkt til yderpunkt på de lokale småudsving, fordi man så opnår en fejl (forstørrelse af frekvensudsvinget) på i hvert fald 10-15 dB.
- Det tror jeg egentlig også godt, at du er klar over...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier: Nej, jeg har skam aldrig prøvet en Tact. Den er sikkert helt fantastisk og HUNDEDYR  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Det kan jeg såmænd sagtens.
Når kurven - som den der viser frekvensgangen for Holgers højttalere - ikke på nogen måde er udglattet, så læser man ikke frekvensudsving ved at måle fra yderpunkt til yderpunkt på de lokale småudsving, fordi man så opnår en fejl (forstørrelse af frekvensudsvinget) på i hvert fald 10-15 dB.
- Det tror jeg egentlig også godt, at du er klar over...
Mvh. |
|
|
Og det mener du er at læse kurven som fanden læser biblen eller var det et enkelt øjebliks irritation over at kurven ikke blev rost
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da godt kalde det 13 dBs forskel. Andre ville måske kalde det +/-6,5 dB. De +/- 10 dB, du snakker om, tror jeg også godt du selv er klar over, er mindre seriøst.
Der udover synes jeg, det er værd at bemærke, at der ikke er nogen deciderede "katastrofer" i frekvensgangen, i form af huller eller peaks. Ingen tvivl om, at man, hvis man arbejdede med måleudstyr, ville rette frekvensgangen yderligere ind, men jeg synes bestemt stadig, at Holger og ejer med rette kan være stolte af deres resultat. Hvad denne kurve i øvrigt ikke siger noget om, er den subjektive oplevelse af lydens kvalitet - og den er svær at debattere uden at have hørt den.
Prøv forøvrigt for sjovs skyld at se frekvensgangen på denne højttaler til 10.500$, der bliver rost og anbefalet i Stereophile (Fig. 7):
http://stereophile.com/floorloudspeakers/808eso/index4.html
Mvh.
snorkegnu... 
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes du selv det er bare nogen lunde rimeligt at sammenligne kurver mellem et system med flere 18" til 2 basafsnit, nogle 10" osv osv  med disse >   Det er jo meget "normalt" at man "booster" lidt ved 80-100 hz for at kompensere for manglende dybbas. Det ses tit på mindre 2-vejs systemer *** Hvorfor ikke sammenligne med f.eks disse > (Én 15", Én 7" og Én diskant)  *** Man kan så også vende den om og sige; Hvorfor er Holgers kurve så ujævn når en lille 2 vejs kan gøre sådan her > 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Synes du selv det er bare nogen lunde rimeligt at sammenligne kurver mellem et system med flere 18" til 2 basafsnit, nogle 10" osv osv
med disse >
 Det er jo meget "normalt" at man "booster" lidt ved 80-100 hz for at kompensere for manglende dybbas. Det ses tit på mindre 2-vejs systemer
|
|
|
Og for sjov skyld er her samme højttalers kurve målt i John Atkinsons lytterum

|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kjeldsen,
Det var så den figur 7 jeg henviste til.
Hvor det så er Sønnen (Der jo ikke ville skrive mere i denne tråd? Det ligner noget vi har set før.) vil hen med alle disse sammenligninger, skal jeg ikke kunne svare på.
For det første, er der tale om målinger, der ikke er umiddelbart sammenlignelige. Ingen af de øvrige målinger er foretaget i sweet spot i et almindeligt lytterum. 
For det andet, er alle, der roder med højttalere på et nogenlunde seriøst plan, klar over, at denne ene måling i sig selv, siger meget lidt om en højttalers egentlige kvalitet. Det er ingen kunst, at lave en højttaler med en linealret frekvensgang, men det er sin sag, at lave én, der også lyder godt.
For det tredje, vil jeg opfordre til at (gen)læse det indlæg, som ovenstående sammenligninger skulle være et svar på.
Mvh.
knusnorge
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor opgiver I ikke ? Der er nogle personer som bare ikke vil tro på Holger´s højttalere kan spille forrygende. Lad dem dog blive i troen. Jeg har ikke hørt dem, men når alle der skriver herinde og som har hørt dem, mener de er imponerende, ja så tror jeg sgu mere på dem, end dem som sidder og kigger på en frekvenskurve og siger "De kan ikke lyde ordentligt, BASTA". Holger´s højttalere vinder måske ikke en skønhedskonkurrence, men imponerende er de dælme  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg personligt er ikke i tvivl om, at en lille tovejs, med den frekvensgang holgers hter har, ville lyde
mærkeligt.Når Holgers så angiveligt ikke lyder så ringe enda, må svaret findes, i andre målinger.
Desværre kom der ikke forvrægningsmålinger, og her kunne det være sjovt, at se en typisk 2vejs
sammenlignet med Holgers.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Meier: Nej, jeg har skam aldrig prøvet en Tact. Den er sikkert helt fantastisk og HUNDEDYR . |
|
|
Tja - dyr er den, men brugtpriserne er ved at komme ned i et leje, hvor jeg selv overvejer en - sådan bare for sjov....
Spøg til side - den kunne være meget interessant til et projekt som dit - man kan indlægge targetkurver etc, men det rigtigt spændende er at den ikke kun retter frekvensgange, men også i tidsdomænet.
Hvis du får muligheden, så prøv at låne en og hør forskellen. Det kunne jo også være, at det lyder forfærdeligt så er det jo rart, at kunne droppe den igen 
Fortsat god vind med højttalerne - de må jo have indbygget medvind ved volume 12+ 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Hvorfor opgiver I ikke ?
Der er nogle personer som bare ikke vil tro på Holger´s højttalere kan spille forrygende.
|
|
|
Tja - men måske er vi nogle der tror på at de kan blive bedre....
Det er jo det, der er så facinerende med højttalerbyg - man bliver vist aldrig HELT færdig.
(Personligt ville jeg dog være færdig som gårdsanger, hvis jeg satte disse højttalere op inde i min stue.... )
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget der kunne være endnu mere interessant, er sådan en her fra Holm Acoustics:
http://www.holmacoustics.com/dspre1_introduction.php
En pre med indbygget 3-vejs aktivt delefilter og seriøs effektiv styring af frekvensgang, delefrekvenser og enheder.
Prisen er desværre lidt høj (mener det er 35k for en ny).
Men vil mene den er bedre end en TACT. Og jeg har hørt begge dele. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Noget der kunne være endnu mere interessant, er sådan en her fra Holm Acoustics: http://www.holmacoustics.com/dspre1_introduction.php
En pre med indbygget 3-vejs aktivt delefilter og seriøs effektiv styring af frekvensgang, delefrekvenser og enheder.
Men vil mene den er bedre end en TACT. Og jeg har hørt begge dele. |
|
|
Sådan en tror jeg ville være guld for Holger 
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I kan måske ikke tro det, men jeg har slet slet ikke råd til alle de fine sager, I foreslår. Hvis - altså HVIS - de foreslåede fine apparater ville gøre en vild lydmæssig POSITIV forskel, så kunne jeg jo bare græde mig selv i søvn om natten over dét - for jeg har sgu nået toppen og sprængt bysjættet op til flere gange , så det kommer ikke på tale at springe ud i endnu et økonmisk stunt.
Kærligst
Fattig-Holger __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
daniels skrev:
Noget der kunne være endnu mere interessant, er sådan en her fra Holm Acoustics: http://www.holmacoustics.com/dspre1_introduction.php
Men vil mene den er bedre end en TACT. Og jeg har hørt begge dele. |
|
|
Sådan en tror jeg ville være guld for Holger 
|
|
|
Jeg tror hellere at Holger vil have et kødben   
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Hvor det så er Sønnen (Der jo ikke ville skrive mere i denne tråd? Det ligner noget vi har set før.)
|
|
|
Nogle ordentlige målinger > FaseForvrængningNærfeldtFra lyttepositionenMed og uden gatingMed og uden udglatningSå er der jo ikke så meget at spørge om 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
|

Samtidig er det vel også på sin plads at præsentere min mentor gennem hele forløbet - min DRÆBER-labrador HOLGER . - og så blev Holger jo endelig fundet . |
|
|
|
| Til top |
|
| |