Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

For s...., hvor ser det ud!!!!!!!!

- Den er jo helt grøn.......

...Der er tydeligvis tale om en stærkt farvet gengivelse...

Mvh.

Romessens (hikst) 

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg som en af dem der har råbt efter målinger skal gerne være en af de første til at kommentere dem.

Først og fremmest er kurven pænere end jeg havde regnet med, udover det så er den tæt på det jeg selv ville ha gættet på (Ja det er nemt at sige)

Kurven snoer sig inden for 20-25 db og har ekstra niveau mellem 300 og 1 Khz som giver varme i lyden.
Derefter har den for lidt niveau mellem 2 Khz og 6 Khz, som undertrykker det der kan lyde grimt.

Og Holger kan jo lide bas, så det ekstra niveau under ca 70 hz er sikkert ganske tiltænk (Og dejligt for hans ører)

Men det undrer mig meget at de gode diskanter tier stille over ca 15 Khz.

Alt i alt rimelig pæn kurve

Efter at ha læst tråden og nu set en måling, forstår jeg hvorfor folk synes de lyder godt

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Så slemt var det jo heller ikke, den holder sig i det mindste næsten inden for +/- 10dB.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Ja, vel at mærke uden nogen form for udglatning, som ellers sædvanligvis anvendes. Det er en interessant øvelse, at sammenligne med eksempelvis diverse målinger af high-end-højttalere i f.eks. Stereophile.

Mvh.

K

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Ja, vel at mærke uden nogen form for udglatning, som ellers sædvanligvis anvendes. Det er en interessant øvelse, at sammenligne med eksempelvis diverse målinger af high-end-højttalere i f.eks. Stereophile.

Mvh.

K

Jeg synes da ikke jeg ser ret mange målinger som er udglattet, jeg udglatter aldrig, stereophile gør heller ikke, frequence er godtnok slemme til det! Men ellers kan jeg ikke komme på nogle.

En måleopstilling (tegning eller lignende) havde dog været spændende at se, er der bare målt med alm sinus sweep, det vi ser her er vel lyden i sweetspot med reflektioner og room modes.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge her:

http://stereophile.com/floorloudspeakers/1106canton/index4.h tml

Mvh.

K

(Jeg har ikke deltaget i disse målinger, men jeg vil tro, at det er fra sweet-spot med refleksioner og det hele, da det også er, hvad lyden er "tunet"  efter. Det var en sådan måling vi forsøgte at komme afsted med at lave, da vi havde problemer med mit udstyr.)

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Prøv at kigge her:

Mvh.

K

(Jeg har ikke deltaget i disse målinger, men jeg vil tro, at det er fra sweet-spot med refleksioner og det hele, da det også er, hvad lyden er "tunet"  efter. Det var en sådan måling vi forsøgte at komme afsted med at lave, da vi havde problemer med mit udstyr.)

Fra dit link:

Denne måling er udført korrekt, mls med rigtig gatening og uden smooth. Mener du at den er med udglatning?

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

...Der er tydeligvis tale om en stærkt farvet gengivelse...

Jae der er da noget der ligner 15 db´s forskel mellem 4-500 hz og 3-4 Khz, så noget farvet er det jo nok, men Holger (Som det vigtigste) og dem der har hørt dem kan jo lide dem

Men jeg synes nu det er meget godt gået

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Slet ikke en dårlig kurve - Og alt det kun "gjort" med ørene 

For sammeligninges skyld, kunne det have været sjovt med en måling af et sæt færdig købte højtalere opsat i samme stue
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
kongruens skrev:

Prøv at kigge her:

Mvh.

K

Fra dit link:

Denne måling er udført korrekt, mls med rigtig gatening og uden smooth. Mener du at den er med udglatning?

Nej, men de kurver, der viser det komplette systems frekvensrespons er lavet med 1/6 oktav udglatning, men det går jeg da ud fra, at du har læst dig frem til, i mit link. - Man kan jo så også overveje, om ikke man kunne kalde gateningen for en slags udglatning i forhold til virkeligheden. Prøv at lave en måling svarende til den, der nu er vist her i tråden, på dit eget system. -Det samme kunne man opfordre Sønnen til, nu hvor han har demonstreret, at han er i stand til at fortolke en måling, som en vis herre læser bibelen.

Mvh.

K

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Diskant : 5300hz til 20000hz ( 5300hz er passiv med en kondensator -6db )

Det er korrekt, at disk er delt ved 5300, men dette er sket elektronisk 18 dB via Sentec. Der er smidt en kondensator på ved 8000, da dette selvfølgelig giver bedre lyd.

Hvis jeg ville, kunne jeg da sagtens have gjort, så vi havde fået en pænere kurve. Jeg skulle jo bare sænke og hæve niveauer, dér, hvor det ser skævt ud med et par simple drej på et par potmetre, men en mere lineær kurve, ville bare resultere i dårligere lyd, og jeg er ikke til placebo-lyd.

Totalt mærkeligt, at disk, i følge kurve, skulle være tavs i toppen. Dette er BESTEMT ikke tilfælde i praksis. Jeg ved ikke, om det kunne have en indvirkning med den tynde klud vi hang foran mikrofonen?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
kappen skrev:
kongruens skrev:

Prøv at kigge her:

Mvh.

K

Fra dit link:

Nej, men de kurver, der viser det komplette systems frekvensrespons er lavet med 1/6 oktav udglatning, men det går jeg da ud fra, at du har læst dig frem til, i mit link. - Man kan jo så også overveje, om ikke man kunne kalde gateningen for en slags udglatning i forhold til virkeligheden. Prøv at lave en måling svarende til den, der nu er vist her i tråden, på dit eget system. -Det samme kunne man opfordre Sønnen til, nu hvor han har demonstreret, at han er i stand til at fortolke en måling, som en vis herre læser bibelen.

Mvh.

K

Gatening er bestemt ikke det samme som udglatning!

Jeg kan smide en imroom måling som er lavet med et steppet sinus sweep af de højttalere jeg lytter på for tiden (18W/9800 stander).

Som det også kan ses, her er målingen meget mere præcis og langt mindre forstyrret end holgers, man kan fx se at bassen er tunet til lidt over 30Hz på denne måling.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt hvad gatening er, og den kurve, du viser frem er gatet og næppe målt fra dit sweet spot. Ikke udpræget nemt at sammenligne med Holgers...

(Holger4, bemærk i øvrigt diskanten på denne måling. Det er meget normalt at diskanten ikke siger så meget, hvis man spørger sit clio-udstyr. Det kan ikke høre helt så høje toner, som Holger kan.)

Mvh.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Hvis jeg ville, kunne jeg da sagtens have gjort, så vi havde fået en pænere kurve. Jeg skulle jo bare sænke og hæve niveauer, dér, hvor det ser skævt ud med et par simple drej på et par potmetre, men en mere lineær kurve, ville bare resultere i dårligere lyd, og jeg er ikke til placebo-lyd.

Dine delefrekvenser ligger som de sorte streger, så bare at hæve sænke eller hæve niveauerne med simple drej på nogle potmetre, vil ikke give mere ret frekvensgang

Tvært imod, jeg tror du har ramt det bedste du kan få ud af disse højttalere med de midler du har nu

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Jeg ved godt hvad gatening er, og den kurve, du viser frem er gatet og næppe målt fra dit sweet spot. Ikke udpræget nemt at sammenligne med Holgers...

(Holger4, bemærk i øvrigt diskanten på denne måling. Det er meget normalt at diskanten ikke siger så meget, hvis man spørger sit clio-udstyr. Det kan ikke høre helt så høje toner, som Holger kan.)

Mvh.

Jeg ved godt at der står at den er gated i målevinduet men kun i den forstand at hver step er forsinket med den tid det tager lyden at komme fra højttaler til microfon for det er ikke en mls måling. Nej den er heller ikke taget i lytteposition men det er efter min mening også uinteressant at vide, det er den direkte lyd som tæller! Selvfølgelig skal powerresponsen være iorden men en måling med reflktioner og hele molevitten fortæller altså ikke noget om hvordan det lyder.

Men jeg skal gerne prøve at lave en ny måling fra lytteposition

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Den fortæller hvordan det i virkeligheden lyder, når det befinder sig i dit rum. - Om ikke andet, så prøv at gøre det, for at kunne sammenligne ens størrelser.

-Nydelig afstemning i øvrigt. Du hører ikke noget til det lille peak ved 5k?

Mvh.

K

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Holger4 skrev:

Dine delefrekvenser ligger som de sorte streger, så bare at hæve sænke eller hæve niveauerne med simple drej på nogle potmetre, vil ikke give mere ret frekvensgang

Tvært imod, jeg tror du har ramt det bedste du kan få ud af disse højttalere med de midler du har nu 

Der er da en 2x12 kanals EQ, så der er lidt flere kanpper og skrue på

Se nedenstående (som vist er et ældre set-up?)

piobyte skrev:

Er det stadig denne elektronik du bruger ?

Delefiltre: Behringer CX 3400 til bund, kraftigt modificeret bl.a. med bedre og mere støjfri operationsforstærkere.

Resten af systemet deles af Sentec-filtre fra Dansk Audio Teknik. Disse er ligeledes modificerede med bedre operationsforstærkere. Sentecen som styrer diskanten er desuden forbedret med Black Gates modstande osv.

Equalizer: Teac 2x12 ch

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Tinyzero skrev:

Så er der foder til ulvene  . . . . .

Om målingen kan siges, den er fortaget i sweet spot, det vil sige med mest mulig bass, da dette er Holgers Lyd

MÅLINGEN ER EN REN MÅLING, ALTSÅ INGEN MIDLING ELLER ANDEN INDBLANDING !

Verdens bedste højttalere

Dele frekvenser

Sub : 10hz til 40hz ( nedre frekvens er valgbar, afskæring -24db )

Bass : 40hz til 150hz

Nedre mellemtone : 150hz til 1700hz

Øvre mellemtone : 1700hz til 6000hz

Diskant : 5300hz til 20000hz ( 5300hz er passiv med en kondensator -6db )

Bemærk overlap mellem øvre mellemtone og diskant

Jeg vil gerne bede folk om at læse hvad der står mellem linerne her, lidt forklaring til kurvens forløb

Måling i bass området er ikke seriøst muligt grundet bølgelænden / afstanden / rummet

Toppen og dalen ved 150 Hz ligge sjovt nok ved en dele frekvens fra 18” til 6,5”

Dalen ved 5-6khz skyldes en passiv deling og over lap mellem øvre mellemtone og diskant

Hæ... Hvad sagde jeg 30-50 sider tilbage!

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Meier: EQ bruges såmænd kun til surround.

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes