| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Kramme: Godt skrevet . |
|
|
Det er nu Arne Rodahl der skal have roser for det skrevne og ligeledes en vågen C.Bukowski, som citerede nøjagtig det samme i bunden af side 42 . Jeg laver såmænd bare et genopkog, fordi det skrevne klinger godt i mine ører. 
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev > Jeg er nød til at spørge til det der med PA etc... Jeg går ud fra at
det er din forestilling om hvorledes de der PA enheder du åbenbart
kender, lyder eller hvad. Har du egentlig tænkt over, hvor meget du
bliver "fuppet" når du savler over ScanSpeak, Peerless, VIFA etc...
Ligeså skråsikkert som du udtaler dig, lige så skråsikkert udtaler jeg
mig så, om disse marketings mæssigt dygtigt "HiFi" enheder. Det er jo
ikke hifi enheder, da de jo på intet tidspunkt kommer i nærheden af det
akustiske niveau som et symfoni/beat/Jazz band står og jammer med. Det
er sgu' da en ynk!
De såkaldte HiFi enheder, du åbenbart er glad for, er jo bare nogle
billigt produceret efterligninger af solide konstruktioner til live
musik. tilsat lidt "hype" i marketing. Hvis de såkaldte hifi højttalere
blev produceret med såkaldte PA enheder ville du opleve en mere
uanstrengt musikformidling.Det er altså en af de sjove.. Idet Holger har valgt hifienheder til det vigtigste område i en højttaler  Er der så ikke også lige en der linker til en 15" enhed der er bygget ligeså seriøst som 15" i en Nautilus 801  Derefter et link til en 18" der er bygget ligeså seriøst som den 18" som sidder i subwooferne i Snell A Ref systemet.  Begge hifihøjttalere Det er jo
ikke hifi enheder, da de jo på intet tidspunkt kommer i nærheden af det
akustiske niveau som et symfoni/beat/Jazz band står og jammer medMon ikke det handler en smule om følsomheden på enhederne ? Fandtes det lige umiddelbart, så vil jeg tro et bånd med en følsomhed på 111 db og god belastbarhed ville lammetæve samtlige diskanter i PA verdenen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du set den der sidder i en N 801 og Snell A ref ?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set så mange enheder gennem tiden, så mit svar er, det tror jeg jeg har.Men hvorfor er denne TAD enhed ikke bygget ligeså seriøs ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Jeg har set så mange enheder gennem tiden, så mit svar er, det tror jeg jeg har.Men hvorfor er denne TAD enhed ikke bygget ligeså seriøs ?.
MVH
|
|
|
 Fordi man kan se det hvis man har set begge enheder
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg Har aldrig kunnet se på en enhed om den performer godt.Man kan anvende smarte chassier, magnetsystemmer der ligner en million, membraner med raketteknologi, der er bare ingen garanti.Eller man kan gøre som TAD, og lave den kedelig at se på, men have knowhow indbygget. Det er nok ikke tilfældigt, at TAD fremstiller enhederne til Pioneers topmodel. Med en berrylliummellemtone. Og det er de mig bekendt de eneste i verden der kan fremstille.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Jeg Har aldrig kunnet se på en enhed om den performer godt.Man kan anvende smarte chassier, magnetsystemmer der ligner en million, membraner med raketteknologi, der er bare ingen garanti.Eller man kan gøre som TAD, og lave den kedelig at se på, men have knowhow indbygget. Det er nok ikke tilfældigt, at TAD fremstiller enhederne til Pioneers topmodel. Med en berrylliummellemtone. Og det er de mig bekendt de eneste i verden der kan fremstille.
MVH |
|
|
Nej B&W har jo ingen erfaring  Og den 801 er jo bare en subwooferenhed
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
André Jensen skrev:
|
MVH
|
|
|
Nej B&W har jo ingen erfaring Og den 801 er jo bare en subwooferenhed 
|
|
|
Jeg har ikke skrevet B&W ikke har nogen erfaring. Eller deres enheder ikke duer. Det er dig der kan se den er bedre end TAD .
MVH
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W laver glimrende enheder, men højttalerne? (overdrivelse fremmer forståelsen).
TAD laver såvel studiegrej, som super hifi-enheder og nogle af verdens bedste højttalere. Desværre koster de en hel del mere end B&W's topmodeller. 
Når vi nu er i den boldgade, så er jeg helt sikker på, at de Eighteen Sound som Holger anvender hører til blandt noget af det bedste man kan opdrive for menneskepenge.
.... har stadig ikke set nogen målinger ... er det ikke trådens emne? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
B&W laver glimrende enheder, men højttalerne? (overdrivelse fremmer forståelsen).
TAD laver såvel studiegrej, som super hifi-enheder og nogle af verdens bedste højttalere. Desværre koster de en hel del mere end B&W's topmodeller. 
Når vi nu er i den boldgade, så er jeg helt sikker på, at de Eighteen Sound som Holger anvender hører til blandt noget af det bedste man kan opdrive for menneskepenge.
.... har stadig ikke set nogen målinger ... er det ikke trådens emne?
|
|
|
står helt med dig janils...har selv været meget inspireret af denne tråd, og har selv nu prøvet to 18" fra eighteensound, 18lw1400....og har lige fået to mere hjem samt en 21" som kommer denne mdr, og to 12mb1000, og bibeholder så den gamle jbl top med 375 og 077. synes allerede det spiller super nu....HURRA FOR HOLGER!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
|
|
|
Snell benytter jo ikke egne enheder! Den oprindelige Snell AIII anvender en italiensk RCF 15" prof enhed.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil starte med at sige at jeg desværre ikke har hørt holgers højttalere, men for at være helt ærlig, Jer der hele tiden vil se målinger er det fordi I har ondt i røven over at Holger har en kone/familie der tillader ham at udøve hans hobby til fulde og har rummet til det hvor han kan sætte det ind han vil og ønsker, hvor mange af Jer andre ( her er det kun et gæt ) er styret af Jeres koner kærester så I kun må få det ind i stuen der er pænt men som ikke egentligt spiller som I drømmer om hvis I virkelig som Holger kunne gøre det I ville, eller har så lille et rum at I ikke kan have det store fede grej ?
Om højttalerne måler godt eller skidt er da for helvede ligegyldigt så længe Holder syntes de er de bedste i verden det er jo Holder der lytter på dem og lever med dem hver dag og ikke Jer evige kritikere og Jeres målinger, se nu bare og få hørt noget musik det er vel det vi alle vil med vores hobby, og så bare vær åben over for andre og deres ideér uanset hvor vilde, mærkelige, tåbelige m.m. I syntes de er, det kunne være der var noget I kunne bruge til at gøre Jeres egen endnu bedre.
At Holger nu vil lade højttalerne måle på, får dem jo ikke til at spille bedre, men selvfølgelig kunne det være Holger fik nogle målinger så han kunne gøre dem endnu bedre hvem ved, dette ville for Holger være fint så havde han måske noget materiale/målinger som kunne gøre dem endnu bedre og det ville jo kun være fedt, men I andre sidder jo bare og venter/håber på der er et eller andet ved målingerne I kan sætte en finger på og sige hvad sagde jeg, og være nogle rigtige kloge åger.
Holger Jeg syntes det er fedt du har bygget noget du er glad og tilfreds med, det er jo tros alt det der er det vigtigste efter at få lyttet til en masse god musik, og så syntes jeg det er fedt du er gået en helt anden vej end mange andre, GODT GÅET 
Mvh
JMJ __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JMJ
Til dit første spørgsmål, Nej det er ikke derfor.Så skulle du bare se hvordan mit system, eller janils pt ser ud
Til dit andet spørgsmål. Ja og nej. Teorestisk er det lige gyldigt, hvis de måler dårligt på alle parameter, og alligevel lyder
godt. Jeg er sikker på, de faktisk måler bedre på nogle punkter, i forhold til små hifihøjtallere.
Holger kan bruge målingerne eller lade værd, det er naturligvis op til ham.Men naturligvis er det da fedt, når han
har udført noget der er langt fra normen. Det er jo sådan noget der gør hifi sjovt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Til dit andet spørgsmål. Ja og nej. Teorestisk er det lige gyldigt, hvis de måler dårligt på alle parameter, og alligevel lyder godt. Jeg er sikker på, de faktisk måler bedre på nogle punkter, i forhold til små hifihøjtallere.
|
|
|
Nu gentager jeg vist mig selv fra for 50-60 sider siden, men: Hvem har også vedtaget at frekvensgangs-målingen er vigtigere end f.eks. målingen af maksimalt lydtryk? Det er meget muligt at højttaleren kunne være ENDNU bedre hvis den målte perfekt på alle områder, men det er der jo ikke noget der gør. Og så har vi en tendens til at lægge stor fokus på de målinger vi forstår og kan gennemskue betydningen af, mens målinger vi ikke forstår eller kan gennemskue betydningen af, de negligeres.
Som jeg har for vane, sammenligner jeg med billed-produkter: Billed-gengivelse er i langt højere grad end lyd-gengivelse kortlagt på alle ender og kanter, og det er langt nemmere hér at måle sig til et godt billede. Alligevel er det ikke muligt at trække én af målingerne frem, og ud fra dén sige om billedet er godt eller dårligt. Billedet kan være _perfekt_ ifølge én måling, men falde igennem på andre så det samlet set er ringe. Og omvendt, hvis én måling er dårlig men resten er i top, så behøver den ene dårlige måling ikke nødvendigvis vælte hele læsset (alt efter hvilken der er tale om).
Jeg er overbevist om at det samme gør sig gældende for lyd, med den væsentlige forskel at en del af egenskaberne ved lyd-gengivelse ikke er ordentligt kortlagt. Jeg mener per definition godt vi kan måle alt ved lydgengivelsen, jeg tror ikke på dén med at øret er mere følsomt end de måleinstrumenter vi har til rådighed, tværtimod. Til gengæld er jeg også overbevist om at vi i kraftig grad mangler at kortlægge hvordan de forskellige egenskaber bør måles og hvordan de relaterer sig i forhold til hinanden. Derfor tror jeg også på at mange af de højttalere der ser ud til at måle godt men lyder dårligt, i virkeligheden måler elendigt på nogle af de parametre vi bare ikke har fokus på. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også gentagee mig selv og sige, at netop de krav som Holger stiller højere end mange normalt kan honorere er overskud ved "alle" lydtryk, mangel på kompressionved samme, samt mulighed for at spille alt i i hele det tiltænkte tone-register - om det så er jazz, eller trentemøllers dybbas eller en violin eller træblæsere... eller Podracerne fra Starwars Eisode I. På netop dette punkt - den samlede pakke - the full monty - the real deal... kald det hvad I vil - har jeg endnu ikke oplevet et sæt højtalere der klarer sig bedre. Jeg har dog heller ikke hørt Kef Muon eller de helt dyre fra Wilson etc. Men det dyre fra B&W har jeg hørt, samt divers andre både private og kommercielle opstillinger igennem tiderne. Og her følger Holgers custom-tårne altså med. Helt med. Selvfølgeligt er der systemer hvor enkelte parametre er bedre. Små standerhøjtalere plejer at være "ret gode" til perspektiv etc. Men de mangler så bare alle sammen bas under ihvertfald 35Hz. I min verden er frekvens-kompromisset værre end det der nu engang måtte mangle i Holgers system. Som gamle John Bowers engang testede: et stort forhæng - et orkester og et sæt højtalere. Hvem spiller hvornår? Det stiller krav til alle aspekter af højtalernes formåen - også realistisk lydtryk alt efter hvad der spilles (på). Nå - men kunne da være sjovt at høre efter søndag hvordan det ser ud. Noget som "nogen" mener der bør tages hensyn til under evt. målinger? Husk på de er bygget til Holgers stue, og lyttes på den afstand... Giver nær-felt målinger mening? Giver on-axis/off-axis målinger mening? Kan "udfasninger" forsvinde på 5 meter? (Hvordan?) Hvordan kan de mange enheder måles? - grupper af gangen (som de er delt i delefilteret) Hvorfor kan vi bedre "lide" en konsum-highend højtaler som måler godt i et lyddødt rum elle ri fri luft.. selv om dens respons i en given stue måske ikke er korrekt. Netop her er Holgers system jo bygget specifikt til at skulle lyttes indenfor de 2 bedste pladser i sofaen. Jeg ved ikke hvordan de måler tæt på eller i fri luft - men de spiller sørme musik når man sidder hvor man skal sidde.  Ingen kritik - målinger kan være pæne eller grimme - jeg holder med Holger og Otto.. vælger du det kompromis der giver mest mening for dig indenfor dine muligheder, så har du vel fået "verdens bedste".. det bedste der er mulighed for i din verden.. Så - hyldest til subjektiviteten.. og kan den få meningsfuld hjælp af noget objektivt (fx. målinger, max-pris etc.) så tager vi da det med.. men ofte er det ikke det der i sidste ende er vigtigst. Mvh. Offcourse - (nu uden fordomme.. alt er fint hvis det giver mening.. så det glæder jeg mig til at finde ud af. ) Og herefter er humor at foretrække frem for næsten alle de andre mulige forsvarsmekanismer.  __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Noget som "nogen" mener der bør tages hensyn til under evt. målinger? Husk på de er bygget til Holgers stue, og lyttes på den afstand...
|
|
|
Ja, hvad med akustiske forhold i rummet ? Det er interessant om disse forhold er iorden/uorden, da det er en forudsætning, for at det som helhed lyder/virker rigtigt !
Offcourse_dk26 skrev:
(nu uden fordomme.. alt er fint hvis det giver mening.. så det glæder jeg mig til at finde ud af. ) Og herefter er humor at foretrække frem for næsten alle de andre mulige forsvarsmekanismer.
|
|
|
God indgangsvinkel Johannes med den dersens humor , men måske er smil på læben og PA ( Positive Attitude ), uforståeligt for den, som er ramt af alvor og HF ( Hysterisk Fanatisme ).
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Sønnen skrev:
|
|
|
Snell benytter jo ikke egne enheder! Den oprindelige Snell AIII anvender en italiensk RCF 15" prof enhed. |
|
|
Nu var det ikke lige den højttaler jeg mente  Jeg skrev også > den 18" som sidder i subwooferne i Snell A Ref systemet

Men det bliver spændende at se målingerne, især fra lyttepositionen 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Noget som "nogen" mener der bør tages hensyn til under evt. målinger? Husk på de er bygget til Holgers stue, og lyttes på den afstand...
Giver nær-felt målinger mening? Giver on-axis/off-axis målinger mening? Kan "udfasninger" forsvinde på 5 meter? (Hvordan?)
Hvordan kan de mange enheder måles? - grupper af gangen (som de er delt i delefilteret)
|
|
|
Hæ - det er sku noget af en udfordring du er gået igang med der 
Nå, med fare for at det bliver ALT for kompliceret, vil jeg prøve at komme med lidt forslag 
Først ville jeg gerne se en nærfeltmåling af alle enheder hver for sig, UDEN filter - og her har Holger sku ikke tænkt på den stakkels måleteknikker Alle disse måliger skal så bruges som udgangspunkt for de følgende målinger. Disse nærfeltsmålinger kunne måske udviddes med måligner med f.eks 1w, 10w 100w og 1000w (som dynaudio). Det kunne også være interesant at se fasen, måske et vandfald og lidt eksotisk: en firkant.
Når alle disse indledende målinger er lavet, kunne man så gå over til grupperne hver for sig og måle i lytte position - både med og uden filter.
Herefter bliver det lidt svært at komme med gode forslag - det kommer jo an på, hvad der kommer frem af målingerne Men jeg kunne godt tænke mig at se frekvensgangen af hele systemet i lyttepositionen - også fasen og vandfald, firkant og og og og 
Det kunne være spændende at efterklanstiden i rummet - en RT60+ f.eks.
Tja - det var alt hvad jeg lige kunne finde på, men jeg glæder mig sku til at se resultatet.
(og nej - jeg er slet ikke misundelig på de grimme, dumme højttalere der garanteret ikke spiller lige så højt og godt som mine..... )
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |