Emne: Verdens bedste højttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA, jeg har jo prøvet at lave et hi-fi-system, hvad angår evnen til at spille højt og rent og med vild head room, og JA, det skulle kunne spille med samme hi-fi-kvalitet som et lille sødt system, og det er lykkedes, synes jeg, men jeg har jo netop været nødt til at anvende kvalitetsenheder i mellem og top for at opnå dette. Og hvad har ulempen så været ved denne løsning? Det har været hulens dyrt i enheder og store forstærkere - ulempen har skam ikke været de mange enheder og manglen på måleapparatur, for jeg stoler på de hudlapper, der sidder på siden af mit tossede hoved . Ja, alle diskanter er sat i serie - FOR DET LØD BEDRE - logisk eller ej, A - B test afslørede det!! Den diskant som Janils nævner, har jeg hørt, og den mangler luft og detaljer, synes jeg.
Alle ved efterhånden, at jeg er stjerne-ligeglad med målinger, og jeg har da fattet, at mange afskyr mig for dette, men jeg ejer jo ikke en måle-tingest, men derfor mener jeg nu ikke, at det er et amatørprojekt...tarvelig kommentar i øvrigt, når man nu har lagt 1.000.000 timer i dem.
Jeg har aftalt med Kongruens - det kære væsen - at han lægger vejen forbi og laver nogle målinger, formentlig i næste weekend. Og folkens, det er sgu ikke for alle brokkehovedernes skyld, men fordi Kongruens foreslog, at vi skulle stikke hovederne sammen igen for hyggens skyld som det primære...og nå ja, så kunne vi jo lige så godt lave et par målinger . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 03 Juli 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
|
...Kongruens - det kære væsen -... |
|
|
Orv, så I lige det???  
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad er så forklaringen på, at der ikke må/kan måles på systemmet ?.Hovsa jeg har vænnet sig så meget til, at du kryber uden om, at jeg ikke gad læse det hele .Håber målesystemmet kan lave forvrægningsmålinger.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
JA, jeg har jo prøvet at lave et hi-fi-system, hvad angår evnen til at spille højt og rent og med vild head room, og JA, det skulle kunne spille med samme hi-fi-kvalitet som et lille sødt system, og det er lykkedes, synes jeg, men jeg har jo netop været nødt til at anvende kvalitetsenheder i mellem og top for at opnå dette. Og hvad har ulempen så været ved denne løsning? Det har været hulens dyrt i enheder og store forstærkere - ulempen har skam ikke været de mange enheder og manglen på måleapparatur, for jeg stoler på de hudlapper, der sidder på siden af mit tossede hoved . Ja, alle diskanter er sat i serie - FOR DET LØD BEDRE - logisk eller ej, A - B test afslørede det!! Det er klart, de fleste forstærkere lyder bedre i 8 ohm og op end hvis de skal spille i 2-3 ohm... Også i diskantområdet og her er dæmpningsfaktoren ikke så vigtig, så jeg forstår udemærket dit valg. Den diskant som Janils nævner, har jeg hørt, og den mangler luft og detaljer, synes jeg.
Alle ved efterhånden, at jeg er stjerne-ligeglad med målinger, og jeg har da fattet, at mange afskyr mig for dette, Nej ikke afskyr, hvorfor skulle man dog det...men forstår det ikke men jeg ejer jo ikke en måle-tingest, men derfor mener jeg nu ikke, at det er et amatørprojekt...tarvelig kommentar i øvrigt, når man nu har lagt 1.000.000 timer i dem.
Jeg har aftalt med Kongruens - det kære væsen - at han lægger vejen forbi og laver nogle målinger, formentlig i næste weekend. Og folkens, det er sgu ikke for alle brokkehovedernes skyld, men fordi Kongruens foreslog, at vi skulle stikke hovederne sammen igen for hyggens skyld som det primære...og nå ja, så kunne vi jo lige så godt lave et par målinger . I kan vel hygge uden de målinger Spøg til side... Hvis de målinger bliver taget/lavet godt, så ser jeg virkelig frem til dem  Jeg synes altså dine højttalere er helt ok, jeg forstår bare ikke fremgangsmåden når det nu er lagt så mange penge og så meget tid i dem. Og det er jo ikke for at kritisere dem at jeg f.eks spørger efter målinger... Det er ganske enkelt for at se om jeg for ret i mine egne gætterier... Som en lille sidegevinst kunne du jo være så heldig at målingerne viser en "fejl" som du kan få rettet med endnu bedre lyd til følge.  
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
André skrev: Og hvad er så forklaringen på, at der ikke må/kan måles på systemmet ?.Hovsa jeg har vænnet sig så meget til, at du kryber uden om, at jeg ikke gad læse det hele .Håber målesystemmet kan lave forvrægningsmålinger.
Der er ingen grund til, at du skriver i denne tossede tråd, når du ikke engang evner at læse, hvad som tidligere er skrevet. I øvrigt synes jeg, at du synker lavt i dine indlæg . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
kappen skrev:
Flemming Skov skrev:
Sønnen skrev:
frede4500 skrev:
|
Et PA anlæg skal heller ikke have "hifibalance".. Tvært imod
Hifi og PA er faktisk 2 forskellige ting.
PA højttalere siger sjældent meget under 40-50 hz og har næppe en pæn frekvensgang
|
|
|
|
|
|
1.Så alle hifi-enheder er billigt produceret efterligninger? Så hører jeg dig ihvertfald gerne nævne et par stykker.
2.Hvad hulan snakker du om?
3.Så man bliver fuppet hvis man køber en anerkendt hifi-enhed, men ikke hvis man køber en langt dyrer PA enhed?
4.Jeg har set massere af forvrængningsmålinger på hifi-enheder. Du må gerne nævne et par PA enheder som du mener kan konkurrere med en fx. scanspeak bas, mellemtone og diskant.
5.Jeg er glad for at du kan definere hvad hifi er i sort/hvid for os andre uvidne.
Hilsen F
|
|
|
|
|
|
Tjaaa,
1. Jaae, det mener jeg de er. Hvem vil give så mange penge for noget med så ekstrem lav effektivitet som dem jeg nævner? Og hvori består kvaliteten med den lave effektivitet, hvad får jeg ud af det?
2. Jeg forestillede mig bare et kabinet designet med kraftige professionelle enheder i forhold til føromtalte ineffektive ditto. Der er simpelthen længere til kompressionsgrænsen på proff. som jeg anser som en kvalitet..
3. Yep, hvem anerkender dem? Marketing? Eller felt forsøg?
4. Har du? Vis mig 2 toneforvrængning, kom kompressions tallene ved givende effekt, 2.nde og 3. harmoniske? Du vælger selv enhederne...
5. Jeg er da ligesågod som du, ik' .
|
|
|
Hahahaha! Det er dig der har udtalt dig, så er det ikke mig der skal redegøre for dine påstande, det skal du selv og hvis du ikke vil det, er det usande påstande indtil du har bevist det modsatte. Du vader ud hvor du ikke kan bunde og når jeg stiller spørgsmåltegn ved dine absurte udtalelser, giver du bolden videre og på peger omvendt bevisførelse eller svarer et spørgsmål med et nyt spørgsmål - Den går sgu ikke! Jeg tager dit svar som en bekræftelse på at dine påstande intet hold har i sig.
Det med at høj følsomhed er en kvalitet kan jeg kun give dig ret i, men selv du burde også vide at man ikke får noget gratis, det eneste som kommer af sig selv er lommeuld. Ligesom en typisk hifi-enhed er et kompromis hvor følsomhed er prioriteret lavt er en PA enhed hvor følsomhed er prioriteret højt et kompromis. Man har dog med hifienheder mulighed for at sætte flere sammen og opnå samme følsomhed som en given PA enhed, så vil systemet være overlegen på de punkter som PA enheden har ofret for den høje følsomhed. Den mulighed har man ikke med en PA enhed.
Find en PA enhed som kan slå det og horn gælder selvfølgelig ikke, det vil jo også kræve at den overstående måling var lavet i et horn som selvfølgelig giver gevindst på membranudslag og dermed forvrængning, men på alle andre punkter er det rene l**t.
|
|
|
Nå da, du er rigtig røget i harnisk . Se nedenstående systembetragtning på noget der rent faktisk installeres rund omkring...
http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?docid=625 &doctype=3
Som er data på den kasse jeg har i stuen. Der er opgivet 2. og 3. harmonisk til <2% og ikke mindst kompressionen ved netop 120W (frekvens omr. 25-250Hz, 2 timer) og så der op af...
Og naturligvis snakker vi horn, som er det eneste rigtige, hvis vi bla. snakker forvrængning etc...
Har man ikke mulighed for at sætte flere "PA" enheder sammen ligesom du åbenbart gerne ser brugt i de såkaldte "HiFi" enheders situation? Grunden til jeg er fortaler for de der proff. enheder er at nogle har siddet og regnet på dem og garantere ydelser i henhold til givende specificationer.
Grunden til "HiFi" enheders lave følsomhed (udover alt for lille membran) er ikke for at de skal spille bedre, men simpelthen fordi der ikke er råd til det, hvis der samtidig skal være en fed avance på slut produktet. Det er sgu' da sølle at de fleste færdige højttalere ligger og roder nede omkring 86 dB SPL .
Det betyder jo at deres kompression bliver MEGET vigtig når de forsøger at spille sådan lidt "live" agtigt. Der klasker de samme, netop pga elendig kompressions formåen... det ved du da!!!
Den pågældende ScanSpeak, er det målinger udført ved 100dB SPL ? Så er det nemlig imponerende .
Jeg vil gerne være med til sandkasse leg med "hvem kan finde flest spec." men ikke i Holgers tråd. Istedet ta' og lyt på sagerne, bliv oplyst og hvis du skulle komme nordenfjords, så gik forbi til et lyt hos undertegnede...
Endnu engang kan jeg kun være imponeret over den fremragende lyd fra de her ht Holger har fremstillet....
|
|
|
jeg kan kun give hr skov fuldstændig ret med denne beskrivelse....jeg er selv hoppet på holgers vogn og danner et system der hen af vejen ligner meget....er også lige glad med målinger, hvis lyden er ok...hørte engang noget lyngdorff rum korrektion i klubben....hvor lød det dog tamt...
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen holger´s højtallere vil ikke tage skade af at blive målt på, de vil lyde nøjagtigt som før målingen.
Problemmet med Lyngdorf, er måske du ikke brød dig om, hvad de brugte målingerne til, efterfølgende i deres
korrektion.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Velkommen holger´s højtallere vil ikke tage skade af at blive målt på, de vil lyde nøjagtigt som før målingen.
|
|
|
Der er så bare ingen garanti for hvor længe
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
<DIV class=img_fix>
André skrev: Og hvad er så forklaringen på, at der ikke må/kan måles på systemmet ?.Hovsa jeg
har vænnet sig så meget til, at du kryber uden om, at jeg ikke gad læse det hele
.Håber målesystemmet kan lave forvrægningsmålinger.
Der er ingen grund til, at du skriver i denne tossede tråd, når du ikke engang evner at læse, hvad som tidligere er skrevet. I øvrigt synes jeg, at
du synker lavt i dine indlæg . <!-- Message ''"" --> |
|
|
Jeg mener det ville klæde dig Holger, at klappe hesten lidt. Jeg skriver ikke her for at genere dig.
Det her er hifi og intet andet.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
André, det ville nu i særdeleshed også klæde dig ikke at være så nedladende i dine indlæg. Og ja, selvfølgelig handler det hele om HI-FI  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
André, det ville nu i særdeleshed også klæde dig ikke at være så nedladende i dine indlæg. Og ja, selvfølgelig handler det hele om HI-FI . |
|
|
Nej denne tråd er ikke hifi. Denne tråd er en rosehøjttilhimlentråd André kan jeg slet ikke se skriver nedladende overhovedet  Men fra nul kan man gå til + 1.000.000 og så er Holger + tilhængere glade, men bevæger man sig ned på - 0,5 så er det nedladende, ikke sagligt, at genere og i det hele taget være imod disse højttalere.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, alle der har været ude til prøvelyt kan skrive under på, at Holger('s far) er meget åben og modtagelig overfor kritik fra folk, der rent faktisk lytter til højttalerne. 
Selv om jeg absolut er stærkt tilhænger af målinger, kan jeg sagtens forstå at Holger(4) efterhånden bliver lidt træt af folk, der mener sig i stand til at kritisere hans højttalere - uden hverken at have set målinger eller prøvelyttet. 
-Hvis man kalder det tåbeligt, at lave højttalere uden målinger, må kritik af højttalere, baseret på billeder af dem, beskrives med ord, jeg nægter at anvende på skrift. 
- Og nej, denne tråd er ikke beregnet for folk, der har ondt i de nedre regioner over, at nogle mennesker gør ting på en anden måde, end de selv. Jeg kunne aldrig i mit liv have fundet på, at lave et sæt højttalere på Holger(4)s måde, men jeg synes det er sjovt og spændende, at få lov til at opleve resultatet af hans anstrengelser - og det er, hvad denne tråd drejer sig om. Det er en "værsågod at kigge indenfor-tråd", ikke en "er dette hi-fi eller ej?-tråd", så hvis man ikke kan affinde sig med, at nogle mennesker tager del i Holger(4)s ejerglæde, eller siger noget pænt om hans højttalere, så bør man nok bare undgå denne - og for den sags skyld, alle forummets øvrige tråde, med billeder af folks udstyr, der bliver vist frem i stolthed.
-Endelig synes jeg, at det til forveksling ligner et udtryk for de egentlige hensigter hos målingsefterspørgerne, at ikke én eneste af dem har tilbudt sig selv, til at dukke op og lave nogle målinger...
Mvh.
Kværulens
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find et sted hvor jeg er kommet med skyggen af kritik, på selve konstruktionen. Jeg har personligt, desværre ikke pt tid til at udføre målinger, da jeg lige har lånt en Holm pre, og derfor hellere vil bruge min tid på eget.
hvorfor skyder du folk en masse negative egenskaber i skoene Kongruens ?
MVH
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Find et sted hvor jeg er kommet med skyggen af kritik, på selve konstruktionen. Jeg har personligt, desværre ikke pt tid til at udføre målinger, da jeg lige har lånt en Holm pre, og derfor hellere vil bruge min tid på eget.
MVH
|
|
|
 Man skulle tro de begge to ejede de monstre  Evt én hver
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen jamen ,hvor svært kan det være ,holger er jo tifreds med sine babyer
holger har jo bare bygget et pa anlæg med aktive filtre ,brugt nogle sindsygt dyre og gode diskanter (esotar er stadig en af de bedste diskanter i verden basta bum færdig ,bennytes i dynaudio's pro serie der står i rigtige mange studier bla hos dr) og nogle ligeså dyre mellemtoner fra dynaudio et par rigtigt gode pa basser´og en sub
kan det være så svært ,man bygger et godt basmodul et godt mellem bas modul et godt mellemtone/højtone modul ,og sætter så hele skidtet til elektronisk dele filter ,og så ved man jo i forvejen hvor de ideele delefrekvenser skal ligge ,ud fra de fabriksdata mm der er til rådighed på nettet ,og man hører vel også lige et par forums ,og læser om andre i lign situationers erfaringer med filtre osv ,så er det jo bare at sætte de frekvenser man har regnet sig frem til ,og sætte niveau ,og så justere frekvenser igen og niveau igen og igen og igen til man er tifreds
resultatet kan altså ikke blive helt tosset ,især når man kun har brugt det bedste af det bedste til at putte i højtalerne
og så er de jo lyttet ind efter holgers stue ,og ikke som fabrikshøjtalere der er lavet til at spille godt i så mange senarior som muligt
hvad er det for noget vrøøvl om speciel pa lyd ,når man laver lyd til feks dico dasko dæmper man mellemtonen noget ,så folk har mulighed for at tale sammen ,og for at fremhæve den pumpene bas
laver jeg feks lyd på et rockband prøver jeg at holde det neutralt og i naturlig ballance ,med en fremhævning i mellemtonen for at hjælpe sangeren lidt
holger har vel med sine ører ,lyttet det derind hvor det lyder mest neutralt og i ballance i hans ører ,som er forskellige rent fysisk fra mine
så min og holgers hørelse er altså ikke ens
så for at kunne bedømme anlægget 100% ,bliver jeg nødt til at få transplanteret holgers ører og hjerne ,hvilket er ret umuligt så derfor kan jeg kun bedømme med mine egne ører
selvfølgelig kunne det da være sjovt med et par målinger af babyerne ,ingen tvivl om det ,det kommer der så også kan man læse i tråden
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem er det, der fornyligt har skrevet, de ting du påstår frede ?.Hvem er det du skriver indlægget til ?.Vi er bare nogle, der finder det interresant, hvis vi kan se de lovede målinger.
Men lidt pudsigt kommer digitale dsp filtre fra PA verdenen. Som eks. denne fra lab.gruppen, med dolbylake. http://www.labgruppen.com/products/plm_series_installation/
MVH
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ikke myntet på nogen specielt ,bare en opsumering af hvordan jeg opfatter tråden ,rent teknisk
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
André Jensen skrev:
|
MVH
kongruens skrev:
|
-Ganske vist bor jeg på Ydre Nørrebro, men jeg skyder ikke nogen, hverken i skoene eller andre steder.
|
|
|
|
|
|
Man skulle tro de begge to ejede de monstre Evt én hver 
|
|
|
Jeg har tidligere forsøgt at overbevise Holger4 om, at både hans mellemtoner og diskantenheder absolut burde udskiftes til noget ordentligt, og at jeg gerne ville være ham behjælpelig med at skaffe dem af vejen, helt gratis, men han var desværre ikke tilbøjelig til at lytte (altså til mig...), så jeg har til stadighed intet medejerskab af Holgers Babies.
Hmv.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måling vs. ikke måling.
En gentagelse, men dem er der jo så mange af i denne tråd. De sidste linier ( af mig ) markeret med blå/rød, er ret interessante.
OBS: Nedenstående er sakset, fra en af Arne Rodahl's indsigtsartikler.
Arne Rodahl skrev:
|
Kan man bygge højttalere udelukkende baseret på lytning? …eller kan man bygge højttalere udelukkende baseret på computersimuleringer og målinger?
Nej, - det ene udelukker ikke det andet!
Ergo bygning af højttalere er en kombination af beregninger, målinger og lytning. Man kommer således ikke udenom et indkig i måleriets verden, selv her på begynderstadiet, men man må gå lidt på listepoter i starten, når det handler om alle måleteknikkens krinkel-kroge. Erfaringen fortæller, at det for nogen kan virke temmelig overvældende med så megen drilsk teknik og ikke mindst udsigten til investering i en eller anden form for måleudstyr, der jo har ry for ikke at være helt billigt.
Man kan dog starte forsigtigt, uden de helt store investeringer, f.eks. med et enkelt måleområde, der omhandler højttalerens frekvensrespons. Processen kan udføres relativ enkel med en såkaldt Spectrum Analyzer, der er i stand til at yde et rimeligt resultat med en vis margen til det perfekte og samtidig give en forsmag på måleteknikkens virke og funktion. Husk at måling kun er et stykke værktøj, der kan benyttes som et stormasket analysesystem af et lydbillede, hvorimod den menneskelige hørelse har et langt mere finmasket analysesystem og derfor er i stand til at opfatte fine nuancer og detaljer, som stort set er umålelige. Ergo måling vil sandsynligvis aldrig kunne erstatte et ”veltrænet øre” i udviklingsprocessen. Det ”at måle” kan gå hen at blive nærmest en religion og i ekstreme tilfælde udvikle sig til en form for fanatisme, hvor teknikken overskygger alt andet. Her må der prioriteres! - Bygger man højttalere, hvor målingen er det vigtigste eller bygger man højttalere, hvor ørets vurdering er det vigtigste?
Find balancen!
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramme: Godt skrevet  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|